کمکم در حال نزدیک شدن به گروههای پایانی در دور پنجم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال هستیم و امروز به گروه سدانهای بزرگ لوکس رسیدهایم. در دوئل چهارم این گروه، مرسدس بنز S کلاس در برابر جگوار XJ قرار گرفت که طی این رقابت مجموعاً تعداد ۲۲۷۱ رأی به ثبت رسیده است. از این آراء S کلاس توانست با کسب ۱۹۸۵ رأی، به پیروزی قاطعانهای دست یافته و با ۸۷ درصد از کل آراء راهی مرحلهٔ بعدی گردد درحالیکه XJ تنها ۲۸۶ رأی دریافت نموده است. حال امروز در پنجمین و آخرین دوئل گروه سدانهای بزرگ لوکس، آئودی A8 و لکسس LS به میدان نبرد آمدهاند یعنی خودروهایی که نسل جدید هردوی آنها بهتازگی معرفی شده و بنابراین رقابت جذابی را به نمایش خواهند گذاشت.
مرسدس بنز S کلاس | جگوار XJ | آئودی A8 | لکسس LS |
مرسدس بنز S کلاس | ؟ | ||
لینکلن کانتیننتال | کیا کوریس | کادیلاک CT6 | جنسیس G90 |
لینکلن کانتیننتال | کادیلاک CT6 | ||
بامو سری ۷ | مازراتی کواتروپورته | ||
بامو سری ۷ |
آئودی A8
آئودی در میانهٔ دههٔ ۹۰ میلادی اقدام به معرفی سدانهای کاملاً جدیدی با شیوهٔ نامگذاری جدید نمود. بزرگترین مدل این سدانها که در اصل سدان پرچمدار آئودی بشمار میرفت، A8 نام داشت. نسل نخست این خودرو همراه با نسل اول مدلهای کوچکتر A4 و A6 در سال ۱۹۹۴ بهعنوان جایگزینی برای سدان بزرگ V8 معرفی شد. این نسل که روی پلتفرم D2 گروه فولکسواگن ساخته شده بود تا سال ۲۰۰۲ به تولید رسید. سپس نسلهای دوم و سوم این سدان لوکس آلمانی به ترتیب بین سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ به تولید رسیدند تا اینکه نهایتاً امسال نوبت به معرفی نسل چهارم A8 رسید. این خودرو رسماً در تاریخ ۱۱ جولای امسال طی رویدادی در بارسلونای اسپانیا رسماً رونمایی شد. نسل چهارم A8 مُعَرف زبان طراحی جدید آئودی است که پیشنمایش آن در کانسپت پرولوگ ارائه شده بود. نسل جدید A8 به انبوهی از تکنولوژیهای پیشرفته مجهز شده است که از مهمترین آنها میتوان به قابلیت رانندگی خودکار سطح ۳ اشاره کرد. همچنین آئودی سدان پرچمدار خود را به سیستم الکتریکی ۴۸ ولت هم مجهز کرده که یک سیستم هیبریدی خفیف محسوب میشود. A8 جدید فعلاً با چهار پیشرانهٔ مختلف عرضه میشود که شامل نمونههای ۳ لیتری V6 توربو بنزینی و دیزلی و ۴ لیتری V8 توربو بنزینی و دیزلی میشود. البته همانند نسلهای قبلی، در آینده پیشرانهٔ W12 و همینطور نسخهٔ اسپرت S8 هم ارائه خواهد شد اما فعلاً برای نسل جدید A8 یکی از این چهار موتور مذکور قابل انتخاب است؛ بنابراین برای این دوئل قویترین موتور کنونی A8 را انتخاب کردهایم که نمونهٔ ۴ لیتری V8 توربوشارژ بنزینی TFSI است. این پیشرانه ۴۶۰ اسب بخار قدرت و ۶۶۰ نیوتن متر گشتاور دارد. تمامی مدلهای این خودرو بهصورت استاندارد مجهز به سامانهٔ چهارچرخ محرک هستند که نیرو را از یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک دریافت میکند. A8 همانند گذشته در دو نسخهٔ معمولی و کشیده (با نام A8 L) به بازار عرضه میشود.
لکسس LS
در اواخر دههٔ ۸۰ میلادی تویوتا تصمیم گرفت بهطورجدی وارد بخش خودروهای لوکس شده و با آلمانیهای کهنهکار این بخش به رقابت بپردازد؛ اما چون برند تویوتا بیشتر با خودروهای اقتصادی شناخته میشد، برای عرضهٔ خودروهای لوکس مناسب نبود. به همین دلیل تویوتا برند لوکس لکسس را تأسیس نمود که اولین محصول این برند، نسل اول همین سدان بزرگ LS بود؛ بنابراین تویوتا برای شروع فعالیت خود در بخش خودروهای لوکس، بالاترین سطح این بخش یعنی سگمنت F را انتخاب کرده بود. LS که در سال ۱۹۸۹ معرفی شد، اعلام جنگی رسمی به مرسدس بنز، آئودی و بامو بود. این ماشین طی سالهای بعد و تا به امروز مقام خود بهعنوان سدان پرچمدار لکسس را حفظ کرده است. این سدان لوکس ژاپنی هماکنون در نسل پنجم خود قرار دارد که مانند آئودی A8 بهتازگی معرفی شده است. لکسس نسل پنجم LS را اوایل سال جاری در نمایشگاه دیترویت رونمایی نمود. LS در طول حیاتش همواره فقط با موتورهای V8 تولید میشد اما در نسل جدید آن که با نام LS500 معرفی شد، برای اولین بار به پیشرانهٔ V6 مجهز شده است. چندی بعد نیز مدل هیبریدی LS500h معرفی شد که از یک پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 تنفس طبیعی به همراه دو موتور الکتریکی با مجموع خروجی ۳۶۰ اسب بخار قدرت استفاده میکند؛ بنابراین فعلاً در لیست موتورهای نسل جدید LS پیشرانهٔ هشت سیلندر وجود ندارد. به همین دلیل ما نیز در این دوئل قویترین مدل کنونی LS یعنی مدل LS500 را انتخاب کردهایم که همانطور که اشاره شد در زیر کاپوت آن یک موتور ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو قرار دارد. این پیشرانه ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد و به گفتهٔ لکسس عملکرد یک موتور هشت سیلندر را با مصرف سوخت یک موتور شش سیلندر ارائه میکند. LS500 در حالت استاندارد بهصورت دیفرانسیل عقب عرضه میشود اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم برای آن وجود دارد.
مشخصات فنی
آئودی A8 4.0 | لکسس LS500 | |
پیشرانه | ۴ لیتری V8 | ۳.۵ لیتری V6 |
تنفس | توئین توربو | توئین توربو |
قدرت | ۴۶۰ اسب بخار | ۴۲۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۶۰ نیوتن متر | ۶۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۱۰ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | عقب/چهارچرخ |
شتاب ۰-۹۶ | ۴ ثانیه | ۴.۶ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۲.۵ ثانیه | ۱۳.۷ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۵۰ کیلومتر/ساعت | ۲۲۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۱۲.۷ لیتر (ترکیبی) | ۱۱.۰ لیتر (ترکیبی) |
وزن | ۲۱۷۰ کیلوگرم | ۲۱۳۰ کیلوگرم |
طول | ۵.۳۰ متر | ۵.۲۳ متر |
فاصلهٔ محوری | ۳.۱۲ متر | ۳.۱۲ متر |
حجم صندوق بار | ۵۱۰ لیتر | ۴۸۰ لیتر |
قیمت پایه | ۹۹,۰۰۰ دلار | ۷۵,۰۰۰ دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9857876]
IRONMAN
۲ آبان ۱۳۹۶فقط A8
مهدی
۲۲ آبان ۱۳۹۶منم قبول دارم A8 یه سر و گردن بالا تره اما دوتا آلمانی بالا اومدن دو تا آمریکایی بهتر بود یه ژاپنی هم از این ور بالا میومد خیلی خوب میشد
مانی
۲ آبان ۱۳۹۶من به لکزز رای دادم
هر چند ازش خوشم نمیاد و از جلو پنجره جدیدش متنفرم
اما برام خیلی عجیب بود که تو طراحی اینقدر پیشرفت داشت که
در نمایه جانبی و عقب کاملا از آیودی سرتره،آیودی باید یه تکونی به خودش بده
نمایه داخل هم نکته ظریف داره اینکه بعد مرسدس اس سدانهای لوکس طراحی
داشبردهاشون به سمت سادگی رفته که خیلی خوشم میاد هرچند به اس کلاس نمیرسن
هردو ماشین عالی هستن اما اگه فاکتوره قیمت رو در نظر بگیریم لکزز گًل کاشته
فرقی نمیکنه کدوم بالا بیاد اس کلاس حذفش میکنه
luis
۲ آبان ۱۳۹۶با سلام اول این که این مقایسته هنوز کامل نیست چون نمونه وی آی پی یا همون چهار نفره لکسس هنوز رو نمایی نشده و اون نمونه با نمونه وی آی پی آئودی اختلاف قیمت اینچنینی نداره.
دوم اینکه بنده بیشک لکسس رو انتخاب میکنم چون طراحی بسیار جسورانه تر خارجی طراحی بسیار با محتوا داخلی برگرفته از سنت و فرهنگ اصیل چند هزار ساله ژاپن و از همه مهم تر کیفیت محض و مثال زدنی لکسس رو داره . دوام و نرمی اتاق هم که به اون اضافه کنیم دیگه جای شکی برای من باقی نمیزاره.البته قیمت دست دوم فروش کلی بلو بوک و البته هزینه نگهداری لیست های یور میکانیک و رتبه بندی های جیدیپاور و کانسومر ریپرتز هم که دیگه گفتن و اثبات لازم نداره. اختلاف جزئی فنی هم که به دلیل اختلاف موتور هاست و اگر دقت کنند دوستانی که زیاد سنگ میکانیک میکانیک به سینه میزنند نسبت اسب به حجم لکسس بیشتر از نسبت اسب به حجم آیودی هست که این نسبت دقیقا نبوغ طراحی موتور رو به اثبات میرسونه البته اگر به ویکیپدیا مراجعه کنید تویوتا تا به حال بیستو دوبار جایزه موتور برتر سالو برده که این تعداد برای آئودی و فولکس مشترکاااااااا هجده هست.
خب تمام حرف ها مستند و با مدرک و دلیل گفته شد از واژه های کیفی و غیر قابل اندازه گیری مثل پرستیژ وقار عظمت کلاس هم استفاده نکردم چون این واژه ها بیشتر تخیل ذهنی گویندس تا واقعیت دنیای خودرو. شب خوش.
مهدي
۷ آبان ۱۳۹۶با سلام
به نظرم لکسس در مجموع بهتر میاد. تو طراحی بیرونی خیلی جلوتر از آئودیه ولی طراحی داخلی آئودی بهتره و شبیه به پورشه. تو طراحی های جدید لکسوس به خصوص طراحی عقب شباهت زیادی به بی ام و پیدا کرده. در کیفیت هم که هم ژاپنی و هم آلمانی در صدر دنیا هستن. باقی مسائل مانند علاقه به قدرت بیشتر زیبایی یا پرستیژ متفاوت به سلیقه خریدار بستگی داره.
سیاوش
۱۲ آبان ۱۳۹۶لکسس مشخصه یک سرو گردن بالاتره من انتخابم لکسس فقط