دوئل آئودی SQ7 و مازراتی لوانته S
امروز به چهارمین قسمت از دور دوازدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال رسیدهایم که به گروه کراساوورهای متوسط اسپرت اختصاص دارد. دوئل قبلی این گروه بین پورشه کاین توربو و رنجروور اسپرت SVR برگزار شد که طی این رقابت مجموعاً تعداد 1837 رأی به ثبت رسیده است. در این دوئل رنجروور توانست با دریافت 986 رأی و کسب 53 درصد از کل آراء با اختلافی جزئی پیروز شود درحالیکه پورشه موفق به دریافت 851 رأی شده است. حال امروز در چهارمین و آخرین دوئل گروه کراساوورهای متوسط لوکس، آئودی SQ7 در برابر مازراتی لوانته S قرار گرفته است.
مازراتی لوانته S | آئودی SQ7 | پورشه کاین توربو | رنجروور اسپرت SVR |
؟ | رنجروور اسپرت SVR | ||
مرسدس-آامگ GLE63 | جیپ گرند چروکی ترکهاوک | بامو X5 M | لامبورگینی اوروس |
جیپ گرند چروکی ترکهاوک | لامبورگینی اوروس | ||
آئودی Q7
Q7 نخستین کراساوور آئودی بوده و در اصل آغازگر خانوادهٔ Q این شرکت محسوب میشود. نسل اول Q7 برای اولین بار در سال 2005 به بازار آمد و حرکت قدرتمندی را بهعنوان نخستین تجربهٔ آئودی در بخش شاسیبلندها آغاز نمود. نخستین نسل این کراساوور بزرگ تا سال 2015 روی خط تولید بود تا اینکه در نمایشگاه دیترویت همین سال نوبت به معرفی نسل دوم آن رسید که با مدل 2016 به بازار آمد. این خودرو روی پلتفرم MLB 2 گروه فولکسواگن ساخته شده که با دیگر کراساوورهای بزرگ این گروه خودروسازی یعنی بنتلی بنتایگا، فولکسواگن توآرگ، پورشه کاین و همینطور لامبورگینی اوروس مشترک است. این نسل از Q7 در ابتدا با دو پیشرانهٔ بنزینی و یک نمونهٔ دیزلی به همراه یک نسخهٔ هیبریدی به بازار عرضه میشد اما در نمایشگاه ژنو 2016 آئودی برای اولین بار نسخهٔ اسپرت این ماشین را با نام SQ7 رونمایی کرد. این مدل برخلاف دیگر کراساوورهای اسپرت بازار به یک پیشرانهٔ 4 لیتری V8 دیزلی مجهز شده است و در رقابتهای ما هم تنها خودروی دیزلی گروه کراساوورهای متوسط لوکس محسوب میشود. این موتور از دو توربوشارژر معمولی استفاده میکند اما علاوه بر این دو توربوشارژر، بهمنظور حذف تأخیر توربو، آئودی یک توربوشارژ الکتریکی را هم برای آن نصب کرده است؛ بنابراین SQ7 اولین خودروی تولیدی دنیا است که از توربوشارژر الکتریکی استفاده میکند. این پیشرانه با تکیه بر این سه توربوشارژر خود میتواند 435 اسب بخار قدرت و 900 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این نیرو از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک و همینطور سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو به هر چهارچرخ انتقال پیدا میکند. چندی پس از معرفی آئودی SQ7، از پیشرانهٔ دیزلی قدرتمند آن در بنتلی بنتایگا هم استفاده شد. آئودی Q7 سال گذشته در ایالاتمتحده بیش از 38 هزار دستگاه فروش داشته است و بدین ترتیب بیشترین فروش در طول تاریخ خود در این کشور را به ثبت رساند.
مازراتی لوانته
چند سالی است محبوبیت روزافزون کراساوورها در بازارهای جهانی موجب شده شرکتهایی که هیچگاه در طول تاریخ خود شاسیبلندی را تولید نکردهاند هم به فکر ساخت چنین خودروهایی بیفتند. یکی از این شرکتها مازراتی است که برای اولین بار با معرفی کراساوور کانسپتی بنام کوبانگ در نمایشگاه فرانکفورت 2011 نشان داد که قصد دارد برای اولین بار به این بخش وارد شود. سپس نهایتاً حدود پنج سال بعد این شرکت ایتالیایی نخستین کراساوور تولیدی تاریخ خود را با نام لوانته در نمایشگاه ژنو 2015 رونمایی کرد. تولید این خودرو که بر روی پلتفرم مشترکی با سدانهای مازراتی گیبلی و کواتروپورته ساخته شده است، در سال 2016 در کارخانهٔ مازراتی در تورین ایتالیا آغاز شده و فروش آن از ماه میهمان سال در اروپا شروع گردید. لوانته در ابتدا با یک پیشرانهٔ دیزلی و یک پیشرانهٔ بنزینی به بازار عرضه گردید. پیشرانهٔ بنزینی که از نوع 3 لیتری V6 توئین توربو است، خود در دو نسخهٔ معمولی و S ارائه میگردد. این موتور در لوانتهٔ استاندارد 350 اسب بخار قدرت و در لوانته S قدرتی برابر با 430 اسب بخار و گشتاوری معادل 580 نیوتن متر تولید میکند؛ اما بهتازگی در نمایشگاه نیویورک امسال که کمتر از یک ماه پیش برگزار شد، مازراتی نسخهٔ قدرتمند و اسپرتی از لوانته را هم با نام تروفئو رونمایی کرد. این مدل که پرچمدار خانوادهٔ لوانته محسوب میشود به یک پیشرانهٔ 3.8 لیتری V8 توئین توربو مجهز شده است. این موتور که توسط فراری ساخته شده است، 590 اسب بخار قدرت دارد؛ اما از یک سو به جهت هماهنگی بیشتری با رقیب آلمانی و از سوی دیگر به خاطر اینکه لوانته تروفئو تازه معرفی شده و هنوز اطلاعات زیادی از آن در دست نیست، ما در این دوئل همان لوانته S را انتخاب کردهایم. مازراتی لوانته سال گذشته در بازار ایالاتمتحده حدود 5 هزار دستگاه فروش داشته است.
مشخصات فنی
آئودی SQ7 | مازراتی لوانته S | |
پیشرانه | 4 لیتری V8 | 3 لیتری V6 |
سوخت | دیزل | بنزین |
تنفس | سه توربو | توئین توربو |
قدرت | 435 اسب بخار | 430 اسب بخار |
گشتاور | 900 نیوتن متر | 580 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفر تا 96 | 4.7 ثانیه | 5 ثانیه |
مسافت 400 متر | 13.6 ثانیه | 13.8 ثانیه |
حداکثر سرعت | 250 کیلومتر/ساعت | 265 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 9.2 لیتر (ترکیبی) | 13.8 لیتر (ترکیبی) |
تولید آلایندگی | 195 گرم/کیلومتر | 253 گرم/کیلومتر |
ظرفیت باک | 85 لیتر | 80 لیتر |
وزن | 2380 کیلوگرم | 2110 کیلوگرم |
طول | 5.07 متر | 5.00 متر |
فاصلهٔ محوری | 2.99 متر | 3.00 متر |
ظرفیت سرنشین | 7 نفر | 5 نفر |
حجم صندوق بار | 425 لیتر | 540 لیتر |
قیمت پایه | 90,000 دلار | 85,000 دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9978493]