در ادامهٔ برگزاری دور ششم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال امروز به یکی از جذابترین گروهها یعنی گروه سوپراسپرتها رسیدهایم. در دوئل قبلی این گروه دو سوپراسپرت آمریکایی یعنی دوج وایپر و شورلت کوروت در برابر یکدیگر قرار گرفتند که طی آن درمجموع تعداد ۱۷۶۶ رأی به ثبت رسیده است. در نظرسنجی سایت، وایپر با اخلافی جزئی جلوتر است اما در تلگرام این کوروت است که با اختلاف بیشتری بالاتر قرار دارد. بدین ترتیب نهایتاً با احتساب آراء هردو نظرسنجی، شورلت کوروت با کسب ۹۰۶ رأی یا ۵۱ درصد از کل آراء و اختلافی جزئی بر دوج وایپر با ۸۶۰ رأی پیروز میشود. امروز اما در ششمین دوئل گروه سوپراسپرتها، دو سوپراسپرت همخانواده یعنی لامبورگینی اوراکان و آئودی R8 در برابر یکدیگر قرار گرفتهاند.
بامو i8 | هوندا NSX | شورلت کوروت | دوج وایپر |
؟ | شورلت کوروت | ||
آئودی R8 | لامبورگینی اوراکان | فراری ۸۱۲ | لامبورگینی اونتادور S |
؟ | لامبورگینی اونتادور S | ||
مکلارن 720S | فراری ۴۸۸ | فراری کالیفرنیا | مکلارن ۵۷۰ |
مکلارن 720S | فراری کالیفرنیا | ||
نیسان GT-R | فورد GT | مرسدس-آامگ GT | پورشه ۹۱۱ |
؟ | مرسدس-آامگ GT | ||
آستونمارتین ونتیج | جگوار F تایپ | ||
؟ |
لامبورگینی اوراکان
لامبورگینی در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۴ از جانشین مدل پرفروش گالاردو با نام اوراکان پردهبرداری کرد. این سوپراسپرت جدید که از سهماههٔ دوم سال ۲۰۱۴ به بازار آمد، با کد LP610-4 شناخته میشود که مثل دیگر محصولات لامبورگینی، عدد ۶۱۰ به قدرت و عدد ۴ به چهارچرخ محرک بودن آن اشاره دارد. لامبورگینی در این سوپراسپرت نیز مانند گالاردو از یک پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V10 تنفس طبیعی استفاده کرده که با آئودی R8 مشترک است. همانطور که از کد اوراکان مشخص است، این موتور ۶۱۰ اسب بخار قدرت دارد درحالیکه ۵۶۰ نیوتن متر هم گشتاور تولید میکند. این نیرو توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به هر چهارچرخ انتقال پیدا میکند. اوراکان همانند سلفش در دو نسخهٔ کوپه و اسپایدر تولید میشود. همچنین لامبورگینی در سال ۲۰۱۶ مدل دیگری از اوراکان را هم با کد LP580-2 معرفی نمود که از همان پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V10 استفاده میکند اما قدرت آن به ۵۸۰ اسب بخار کاهش یافته و نیروی تولیدی آن فقط به چرخهای عقب انتقال پیدا میکند. همچنین این نسخهٔ ارزانتری از اوراکان بشمار میرود بهنحویکه با قیمت ۲۰۱ هزار دلار، حدود ۴۰ هزار دلار از مدل LP610-4 ارزانتر است. در نمایشگاه ژنو امسال نیز عضو دیگری بنام LP640-4 پرفورمانته به خانوادهٔ اوراکان اضافه شد که وزن کمتر و قدرت بیشتری معادل ۶۴۰ اسب بخار دارد و مدتی هم توانست رکورد سریعترین خودروی تولیدی پیست نوربرگرینگ را بنام خود ثبت کند؛ بنابراین هماکنون اوراکان در پنج نسخهٔ مختلف تولید میشود. این سوپراسپرت ایتالیایی همچنین موفق شد عنوان سوپراسپرت سال ۲۰۱۴ مجلهٔ تاپ گیر را به دست آوَرَد.
آئودی R8
آئودی با معرفی کانسپتی بنام لمانز کواترو در نمایشگاه ژنو ۲۰۰۳ پیشنمایشی از یک سوپراسپرت تولیدی را ارائه نمود. سپس نسخهٔ تولیدی این ماشین با نام R8 در نمایشگاه پاریس ۲۰۰۶ رونمایی شده و بدین ترتیب آئودی برای اولین بار پای به دنیای سوپراسپرتها گذاشت. نسل اول R8 با دو پیشرانهٔ مختلف شامل یک واحد ۴.۲ لیتری V8 و یک نمونهٔ ۵.۲ لیتری V10 عرضه میشد که دومی با لامبورگینی گالاردو مشترک بود. نسل اول این سوپراسپرت آلمانی با تجربهٔ یک فیسلیفت و بهروزرسانی در سال ۲۰۱۲ و همینطور عرضهٔ نسخههای مختلف تا سال ۲۰۱۵ روی خط تولید بود تا اینکه نوبت به نسل دوم رسید که برای اولین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۵ رونمایی شد. این نسل اما برخلاف نسل قبلی صرفاً با یک پیشرانه عرضه میشود و خبری از موتور هشت سیلندر نیست. همانطور که اشاره شد، پیشرانهٔ R8 با لامبورگینی اوراکان مشترک است که این یعنی در سینهٔ آن همان نیروگاه ۵.۲ لیتری V10 تنفس طبیعی قرار دارد؛ اما این موتور خود در دو نسخهٔ معمولی و پلاس ارائه میشود. نسخهٔ اول ۵۴۰ اسب بخار قدرت دارد اما R8 V10 Plus از لحاظ خروجی پیشرانهٔ دقیقاً با اوراکان LP610-4 برابر است و ۶۱۰ اسب بخار قدرت و ۵۶۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو بازهم دقیقاً مشابه اوراکان توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه به هر چهارچرخ منتقل میشود. البته آئودی یک نسخهٔ تمام الکتریکی از R8 را هم تولید کرد که ۴۵۵ اسب بخار قدرت داشت اما چندی پیش تولید آن به دلیل عدم استقبال پایان یافت. این سوپراسپرت آلمانی هماکنون در دو نسخهٔ کوپه و اسپایدر تولید میشود.
مشخصات فنی
لامبورگینی اوراکان | آئودی R8 V10 Plus | |
ترکیب | موتور وسط | موتور وسط |
پیشرانه | ۵.۲ لیتری V10 | ۵.۲ لیتری V10 |
تنفس | طبیعی | طبیعی |
قدرت | ۶۱۰ اسب بخار | ۶۱۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۶۰ نیوتن متر | ۵۶۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۲.۵ ثانیه | ۲.۹ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۰.۴ ثانیه | ۱۰.۹ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت | ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۱۳ لیتر (ترکیبی) | ۱۳ لیتر (ترکیبی) |
وزن | ۱۵۴۲ کیلوگرم | ۱۶۷۱ کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | ۲.۵ کیلو بر اسب بخار | ۲.۷ کیلو بر اسب بخار |
طول | ۴.۴۶ متر | ۴.۴۲ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۶۲ متر | ۲.۶۵ متر |
قیمت پایه | ۲۴۱,۹۴۵ دلار | ۱۹۲,۴۵۰ دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9879953]
ایران خودرو = فرغون سازی (ویران خودرو)
۳۰ آبان ۱۳۹۶اول به لامبو رای دادم حالا میخوام برم متن بخونم
بی نام
۱ آذر ۱۳۹۶دقیقا مثل من. اول به اوراکان رای دادم بعد رفتم مشخصاتشون و مقایسه کردم :-))
Alireza.a
۱۱ آذر ۱۳۹۶سلام.اطلاعات این جدول درست نیست .مثل وزن، حداکثر سرعت، شتاب، نسبت وزن به قدرت???نامردای متعصب…
رضا اعتمادیان
۳۰ آبان ۱۳۹۶با اینکه عاشق آئودی هستم میخواستم علیرغم میل باطنی به لامبی رای بدم که یهو چشمم به قیمت افتاد : 50 هزار دلار فرق معامله است اینجا بود که دوباره فهمیدم آئودی همیشه حرف واسه گفتن داره ، فقط کو گوش شنوا
تمام قد دوستت داریم آئودی
King918
۳۰ آبان ۱۳۹۶برا منم فرقی زیاد نداشت ولی به ار 8 رای دادم نظر مجید اینجا جالبه
سروش
۳۰ آبان ۱۳۹۶حرف شما درسته ولی به اینم توجه کنین که لامبو یه سوپرکار لوکسه. درسته که موتور و گیربکسشون یکیه ولی شتاب هوراکان تقریبا 1/4 کمتره و یکی از معدود خودروهای بدون توربوشارژره که صفر تا صدو تو 2.5 ثانیه میزنه.
Alireza.a
۱۱ آذر ۱۳۹۶سلام.بابا اشتباه زدن این مشخصاتو شتابشون دقیقا یکیه.r8 فقط 30 کیلو سنگینتره،البته چون لوکستره.سرعتشم 5 کیلومتر بیشتره.
عرفان
۳۰ آبان ۱۳۹۶بخاطر صدای منحصر بفرد گاو وحشی، ب هوراکان رای میدم
آرش آمریکایی
۳۰ آبان ۱۳۹۶والا هر دوش عشقن
Kamran
۳۰ آبان ۱۳۹۶ایران خودرو = فرغون سازی (ویران خودرو)
–
داداش دقیقا منم همین کار رو کردم??
Sam
۳۰ آبان ۱۳۹۶آئودی r8 موتورش مال لامبو هست و اصلا هیچ توجیهی برای تولید دوتا ماشین با یک موتور یکسان توی یک کلاس توی گروه فولکس وجود نداره حتی آئودی برای متفاوت کردن صدای موتور هم هیچ تلاشی نکرده…
قبلا هم گفتم آئودی r8 باید شخصیت مستقل تری داشته باشه مثلا یه موتور هیبرید تو مایهای nsx اما هرچی که از 2007 امدیم جلوتر هیچ پیشرفت خاصی نکرد…
امید وارم نسل جدیدش حرف زیادی برای گفتن داشته باشه…
شاهین
۳۰ آبان ۱۳۹۶حرفت متینه داداش
آئودی میتونه همون موتور 8سیلندر رو با قدرت 560 اسب بزاره روی آر8. حالا من دارم میگم با قدرت 560اسب ولی اونا خیلی راحت میتونن 600اسب هم ازش بکشن بیرون.نکته خوبش اینه آر8 مستقل میشه.مثلا سوپر ماشین آئودی هسش نباید مشارکتی با هیچ شرکتی باشه
علی
۳۰ آبان ۱۳۹۶من میخواستم به (((آئودی))) رأی بدم ولی چون اول انگشتم گزینه لامبو را لمس کرد و رأی من به سمت لامبو چرخید و اینو باید گذاشت به حساب شانس و اقبالش که همیشه میدرخشه .پس درود بر لامبورگینی اونم رنگ زردش.
با تچکر
شاهین یزدین
۳۰ آبان ۱۳۹۶به هر کدوم رای بدیم انگار به آئودی رای دادیم موتور هر دو که برای آئودی هست ،صرفا ظاهر خیلی متفاوته که طبعا سلیقه ای هست.من به مهندسی آلمانها رای دادم
datsun
۳۰ آبان ۱۳۹۶درود
این v10 متعلق به لامبورگینی بود و توسط این کمپانی تولید و توسعه داده شده
moein
۳۰ آبان ۱۳۹۶خیلی دوست دارم بدونم کی بهت گفته موتور واسه آئودیه؟؟??
شاهین
۳۰ آبان ۱۳۹۶کی گفته موتور واس آئودیه؟ تو سال 2003 که گالاردو با همین موتور اومد به بازار آئودی کجا بود؟
مرصاد
۳۰ آبان ۱۳۹۶رای من که همیشه آئودی عزیزم بوده و هست و خواهد بود ○○○○
سریعترین سیستم ترنسمیشن دنیا رو r8 داره
ولی با این آمار ، احتمال زیاد حذف میشه و واقعا ناراحت ازین بابت
البته باید قبول کنیم که هوراکان هم کم رقیبی نبود
(Bayerische Motoren Werke (Daniel
۳۰ آبان ۱۳۹۶((سریعترین سیستم ترنسمیشن دنیا رو r8 داره))
فک کنم PDK پورشه سریعترین باشه
اینطور نیست؟؟؟
ahmad m
۳۰ آبان ۱۳۹۶درود
گیربکس DSG گروه فولکس واگن سریعترین گیربکس دنیاست..
من به ائودی رای دادم ولی هوراکان هم عشقمه
ایمان
۳۰ آبان ۱۳۹۶سلاطین این گروه فراری ها هستن که متاسفانه ۲ تاشون حذف شدن ؛ ۸۱۲ سوپرفست تو این گروه باشه ولی یه ماشین دیگه اول بشه خیلی ناراحت کننده هست
Meysam..LaFerrari
۱ آذر ۱۳۹۶جالبه بهترین فراری ها حذف شدن و کالیفرنیا که خیلی از 812 و 488 سطحش پایینتره هنوز تو رقابته. نکته ی جالب دیگه حذف شدن 911 توربو اس هست! شاید اگه به من میگفتن تو این لیست رتبه بندی کن این سه ماشین رو برترین ها میدونستم ولی خب باید به نظر دوستان سایت احترام گذاشت.
Sarvin
۲ آذر ۱۳۹۶درسته مردم از فراری متنفرن
تو باید به رای مردم احترام بزاری
محمد
۳۰ آبان ۱۳۹۶مگه میشه به لامبو رای نداد با این طراحی جذاب و خشن با این صدای موتور.
:::فرشاد:::
۳۰ آبان ۱۳۹۶صداهاشون تقریبا مثل همه.
moein
۳۰ آبان ۱۳۹۶سوپر اسپرت یعنی لامبورگینی?
بقیه اداش رو در میارن?
حمیدرضا
۳۰ آبان ۱۳۹۶لامبورگینی محشره بی شک اونو انتخاب می کنم
Anderiaski
۳۰ آبان ۱۳۹۶هردوشون یکیَن ولى آر۸ کاربردى ترو ارزونتره.
:::فرشاد:::
۳۰ آبان ۱۳۹۶موافقم، R8 بیشتر به درد استفاده روزمره میخوره اما لامبو برای رانندگی شهری کمی وحشیه و کنترلش به راحتی R8 نیست.
الف.ی
۳۰ آبان ۱۳۹۶از سخت ترین دوئل هاست
یه نکته درباره R8
موتور ترند با آئودی به شتاب 2.6 ثانیه هم رسید ولی من به اوراکان رای میدم
Jast bentley continental
۳۰ آبان ۱۳۹۶لامبو مثل یه بوفالو وحشی می مونه که هیچ کس جلو دارش نیست بی نظیر شتاب ۲.۵ ثانیه چی کار کردی لامبو!!!!!!
R
۳۰ آبان ۱۳۹۶اوراکان نه هوراکان
:::فرشاد:::
۳۰ آبان ۱۳۹۶من که آخرش نفهمیدم دقیقا اوراکان صحیحه یا هوراکان، نظر شما چیه دوستان؟! کدومش رو تصویب کنیم؟!!
hamid
۳۰ آبان ۱۳۹۶بعید میدونم چار دهم ثانیه آیودی شتابش کندتره باشه
شاهین
۳۰ آبان ۱۳۹۶سنگین تره آئودی
شاهین
۳۰ آبان ۱۳۹۶با اینکه هردو ی پلتفرم هستن ولی لامبورگینی تونست بیشتر مانور بده و خودی نشون بده از طرفی هم هوراکان به عنوان ی سوپر اسپرت سایز کوچیک خیلی به دل میشینه کامله از هر لحاظ
Silver
۳۰ آبان ۱۳۹۶جفتشونو دوست دارم هر دو عشقن
بنابراین رای ندادم.
Saman
۳۰ آبان ۱۳۹۶ششدانگ لامبو اینکه دیگه کاملن مشخصه :-) ارباب دغلکاران قائودی :D خیلی طراحی زشتی داره و به اضافه استهلاک بالا و افت قیمت وحشتناک :-) طراحی لامبو مثل یه جنگنده هستش و اصلن قابل مقایسه با طراحی زشت آئودی نیست :-)
Silver
۳۰ آبان ۱۳۹۶دوست گرانقدر
موتورشون یکیه
گیربکس هم همینطور
چطوری ائودی استهلاک بالا تر داره ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
طراحی هم چیزیه که سلیقه ای هست میتونی طوری کامنت بذاری که در کنار نظر خودت به نظر دیگران هم احترام گذاشته باشی .
:::فرشاد:::
۳۰ آبان ۱۳۹۶لطفا به منبع معتبر بیار که نوشته R8 از اوراکان استهلاک بیشتری داره. هر دو طراحی شیک و اسپورتی دارن، قطعات اصلی فنیشونم مشترکه.
علی
۳۰ آبان ۱۳۹۶سلام باید بگم صفر تا صد اوراکان که زدید مدل پرفومانته وگرنه مدل معمولیش این طوری نیست.و توی درگ هر دو برابر میکنن فیلماش یوتیوب هست با اینکه آر8 سنگین تر هم هست .صدای موتور هر دو هم یکسان
:::فرشاد:::
۳۰ آبان ۱۳۹۶شتاب ۰ تا ۱۰۰ اوراکان رو طبق بررسی کارانددرایو نوشتن که همون ۲.۵ ثانیه هست.
M3csl
۳۰ آبان ۱۳۹۶موتور و گیربکس لامبورگینی رو گذاشتن رو ائودی ک بگن مام بلدییم سوپر اسپرت بسازیم… آدم یاد پیکان پژو میوفته….هر کسی را بهر کاری ساختند.
:::فرشاد:::
۳۰ آبان ۱۳۹۶آئودی رو دست کم نگیر داداش، صرفا چون هم خانواده هستن از موتور و گیربکس مشترک استفاده میکنن.
:::فرشاد:::
۳۰ آبان ۱۳۹۶هردوشون رو در یه حد میپسندم، R8 مجلسیتر! اوراکان وحشیتر. . . هر دو میتونن راننده رو ارضا کنن، اما اوراکان به خاطر برندش، کلا ماشین تو چشمتریه.
MjM
۳۰ آبان ۱۳۹۶دوقلوهای شیطانی! (نسل اول R8 با گالاردو رو میگفتن اون زمان!)
ساسان
۳۰ آبان ۱۳۹۶لامبورگینی هوراکان تو کلاس خودش یکی ازبهترینهاست واز نظرمن بهترین….کوچولوی وحشیٍ دوست داشتنی!
Achtung
۳۰ آبان ۱۳۹۶اوراکان یه دنیای دیگست افسانه ایه
آرش
۳۰ آبان ۱۳۹۶اودی خیلی خوبه خیلی!! منم دوسش دارم. ولی نه در حد لامبو!
Sepanta
۷ آذر ۱۳۹۶من هردو رو خیلی خیلی دوست دارم به همین دلیل از وقتی فهمیدم همچین دوئلی قراره باشه تصمیم گرفتم به هرکدوم که حتی 1 کیلومتر بیشتر میرفت به اون رای بدم
پس با تمام احترام به ارباب حلقه ها
به طوفان استوایی رای میدم
we love lamborghini
۲۷ آذر ۱۳۹۶چند ساله دارم با عشق لامبورگینی زندگی میکنم وباز هم زندگی خواهم کرد از هر مدل داره ظاهر خیلی خاصی داره غرش وحشی و ترسناکی داره شتابش هم که حرف نداره و در مقابل تمامی آئودی ها هیچه