در هشتمین دوئل از دور هفتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال به گروه سدانهای کامپکت لوکس رسیدهایم. در دوئل قبلی این گروه جنسیس G70 و بیوک ریگال با یکدیگر به رقابت پرداختند که طی آن مجموعاً تعداد ۱۷۹۳ رأی به ثبت رسیده است. از این تعداد آراء G70 با دریافت ۱۰۶۳ رأی یا کسب ۵۸ درصد از کل آراء با اختلافی نهچندان زیاد به پیروزی دست پیدا کرد درحالیکه ریگال با ۷۵۰ رأی از صعود به مرحلهٔ بعدی بازماند. حال امروز در هفتمین دوئل گروه سدانهای کامپکت لوکس آئودی A4 به مصاف ولوو S60 رفته است.
مرسدس بنز C کلاس | لکسس IS | بامو سری ۳ | اینفینیتی Q50 |
مرسدس بنز C کلاس | بامو سری ۳ | ||
آئودی A4 | ولوو S60 | جگوار XE | آلفارومئو جولیا |
؟ | آلفارومئو جولیا | ||
کادیلاک ATS | آکورا TLX | فولکسواگن آرتئون | کیا استینگر |
کادیلاک ATS | فولکسواگن آرتئون | ||
جنسیس G70 | بیوک ریگال | آئودی A5 اسپرتبک | بامو سری ۴ گرن کوپه |
جنسیس G70 | ؟ |
آئودی A4
آئودی اولین بار در اکتبر سال ۱۹۹۴ نسل نخست مدل A4 را بهعنوان جایگزینی برای مدل ۸۰ معرفی کرد. این خودرو که کوچکترین سدان آئودی محسوب میشد، روی پلتفرم B5 گروه فولکسواگن مشترک با اشکودا ساپرب و فولکسواگن پاسات ساخته شده بود. نسل اول A4 که در دو نسخهٔ سدان و استیشن ساخته میشد تا سال ۲۰۰۱ به تولید رسید و سپس جای خود را به نسل دوم داد. بدین ترتیب این سدان لوکس آلمانی طی سالهای بعد در نسلهای مختلف به تولید رسید تا اینکه نهایتاً نوبت به نسل پنجم یا کنونی رسید که اولین بار در ژوئن ۲۰۱۵ رونمایی شد. این نسل هم مانند نسلهای قبلی در دو نسخهٔ سدان و استیشن تولید میشود اما در نسل چهارم مدل آلرود هم بهعنوان عضو سوم به خانوادهٔ A4 اضافه شد که در بین مدلهای نسل پنجم هم وجود دارد. A4 آلرود یک کراس استیشن یعنی چیزی بین یک استیشن و یک کراساوور است. نسل فعلی A4 روی پلتفرم B9 گروه فولکسواگن ساخته شده که با دیگر برادرانش مانند A5 و Q5 مشترک است. این ماشین هماکنون با پنج پیشرانهٔ مختلف بنزینی و دیزل به بازار عرضه میگردد. موتور پایه یک واحد ۱.۴ لیتری چهار سیلندر بنزینی توربو است ولی ما در این دوئل جهت هماهنگی با رقیب سوئدی پیشرانهٔ بنزینی بزرگتر A4 را انتخاب کردهایم که از نوع ۲ لیتری چهار سیلندر توربو با ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور است. برای انتقال این نیرو هم سه گیربکس مختلف شامل یک نمونهٔ هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه در نظر گرفته شده است. این موتور در حالت استاندارد بهصورت دیفرانسیل جلو عرضه میشود اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو هم برای آن وجود دارد. آئودی A4 تا پایان ماه نوامبر در ایالاتمتحده بیش از ۳۰ هزار دستگاه فروش داشته است.
ولوو S60
ولوو برای نخستین بار در سال ۲۰۰۰ نسل اول سدان جدید S60 خود را بهعنوان جایگزینی برای مدل S70 معرفی کرد که تنها طی یک نسل بین سالهای ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۰ تولید شده بود. نسل اول S60 که روی پلتفرم P2 ولوو ساخته شده بود تنها بهصورت سدان به تولید میرسید. سپس نهایتاً این نسل در سال ۲۰۰۹ به پایان راه رسید و جای خود را به نسل دوم داد که اولین بار رسماً در نمایشگاه ژنو همین سال رونمایی شد. این نسل روی پلتفرم EUCD فورد ساخته شده که با خودروهایی چون فورد موندئو، لندروور فریلندر و نسل قبلی ولوو XC60 مشترک است. در نسل دوم S60 نسخهٔ استیشن هم به مدلهای آن اضافه شد اما این مدل با نام V60 به بازار عرضه میشود. سپس در سال ۲۰۱۵ ولوو نسخهٔ کراس کانتری V60 را هم معرفی کرد که چیزی مشابه آئودی A4 آلرود است. همچنین این سازندهٔ سوئدی نسخهٔ کراس کانتری از سدان S60 را هم ارائه کرده که میتوان آنرا نخستین سدان کراس دنیا دانست. S60 در ابتدا با پیشرانههای مختلف دیزلی و بنزینی چهار سیلندر، پنج سیلندر و شش سیلندر به بازار عرضه میشد اما پس از فیسلیفت و بهروزرسانی مدل ۲۰۱۴، موتورهای پنج سیلندر و شش سیلندر حذف شده و S60 صرفاً با پیشرانههای چهار سیلندر سری Drive-E عرضه گردید. حال در دوئل ما مدل T5 این سدان لوکس سوئدی شرکت کرده که از یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو بنزینی استفاده میکند. این موتور ۲۴۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد که توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند. برای مدل T5 امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک وجود ندارد. ولوو S60 طی یازده ماه سپری شده از سال جاری در ایالاتمتحده حدود ۱۱ هزار دستگاه فروش داشته است.
مشخصات فنی
آئودی A4 | ولوو S60 | |
پیشرانه | ۲ لیتری ۴ سیلندر | ۲ لیتری ۴ سیلندر |
تنفس | توربوشارژ | توربوشارژ |
قدرت | ۲۵۰ اسب بخار | ۲۴۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۷۰ نیوتن متر | ۳۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۵.۲ ثانیه | ۶.۳ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۳.۹ ثانیه | ۱۴.۷ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۱۰ کیلومتر/ساعت | ۲۱۵ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۸.۵ لیتر (ترکیبی) | ۷.۶ لیتر (ترکیبی) |
وزن | ۱۶۶۵ کیلوگرم | ۱۶۷۷ کیلوگرم |
طول | ۴.۷۲ متر | ۴.۷۱ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۸۲ متر | ۲.۸۵ متر |
حجم صندوق بار | ۳۷۰ لیتر | ۳۴۰ لیتر |
قیمت پایه | ۴۰,۳۵۰ دلار | ۳۹,۶۴۰ دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9899158]
سياوش
۲۵ آذر ۱۳۹۶ولوو باید نسل جدید s60رو بده بیرون نسبت به رقبا قدیمی شده
امیرمحمد
۲۵ آذر ۱۳۹۶در حال حاضر که اعودی از همه لحاظ سره باید منتظر معرفی نسل جدید s60 باشیم که خب با توجه به وضعیتی که کمپانی ولوو در حال حاضر دنبال میکنه مطمیینم که نسل جدیدش بسیار موفق خواهد بود
محمد
۲۶ آذر ۱۳۹۶بله …..
آئودی 2017 در مقابل اس60 که در اصل زمان عرضه به بازار این اتاق و شاسیش مال 2010 هست دو سه سال بعدشم یه فیس لیفت ریز!!
با تمام این اوصاف در مشخصات فنی اس60 کمی ضعیف تر هست.
مسلما آئودی 2017 بهتره.
اما نه اینکه اس60 را کلا نادیده بگیریم و نابودش کنیم.
انصافم خوبه والا………
امیر
۲۵ آذر ۱۳۹۶خداییش ائودی از هر لحاظ خیلی سرتره چه از لحاظ زیبایی چه فنی. ولوو هیچ برتری نداره? اما از حق نگذریم بیرون ولوو هم خیلی خوشگله (با ابهت و شیک بنظر میرسه). رای من ائودی
akrh78
۲۵ آذر ۱۳۹۶ولوو هیچ شانسی در مقابل آئودی نداره
ظاهرشم که قدیمی و مسخرس
ولوو باید رو طراحی عقبش کار کنه وافعا بده
Mohammad
۲۵ آذر ۱۳۹۶ائودی بهتر بود
ارش
۲۵ آذر ۱۳۹۶کمپانی ولوو رو دوست دارم ولی در مقابل ائودی حرفی برای گفتن ندا ره.
ایرانی
۲۵ آذر ۱۳۹۶ولوو s60 در مقابل این آئودی a4 خیلی جذاب نیست.. چون قدیمیه… خیلی قدیمیه.. فقط یه فیس لیفت جزئی تو این چند سال اخیر داشته…
این صحبتم که کلا ولوو در مقابل فلان حریف .. حرفی برای گفتن نداره …یه صحبت کودکانه و بسیار سطحی هست…
Just bentley continental
۲۵ آذر ۱۳۹۶داداش ولوو رو فک کردی چیه مطمئنم خیلی خوبم می تونه با بزرگانی مثل ائودی و بنز و بی ام دبلیو رقابت کنه
ولی مدل s60 قدیمی شده و تو این مقایسه حق می دم ائودی a4 واقعا بهتره.
E 36
۲۵ آذر ۱۳۹۶قطعا فوق العاده ی آلمانی!
حمیدرضا
۲۵ آذر ۱۳۹۶به خاطر قیمت به ولوو رای دادم البته کابین ولوو یکم قدیمی تر به نظر میرسه
akrh78
۲۵ آذر ۱۳۹۶اگه واقعا میخواستی برا خرید انتخاب کنی هم به خاطر 690 ددلار ینی فوقش 3 میلیون میرفتی ولوو میخریدی که هم تو ظاهر هم کابین هم فنی هم کاربری از آئودی عقبه رو میخریدی یا میرفتی 3 تومن قرض میکردی؟؟؟ ? ?
?Chalenger?
۲۵ آذر ۱۳۹۶به ارباب زنجیر ها رای دادم?راستی از این تاکسیا (آئودی رو میگم)دیروز اومد دنبالم??
با اون رنگش…
ببین ولوو چی بوده که مجبور شدم به آئودی رای بدم
تاکسیییی???
امیر
۲۵ آذر ۱۳۹۶داداش فقط خودت به خودت لایک دادی?
Alirezaasg5
۲۵ آذر ۱۳۹۶وایییی چقد تو بامزه ای شیطون به خاطر اونه اینهمه لایک دادن بهت
Hosein
۲۵ آذر ۱۳۹۶دو تاشونو یه اندازه میخوامشون.ولوو اس ۶۰ باهمین طراحیش دوست دارم فقط یخورده روش کار کنن بروزتر بشه،بنظرم اینجا آئودی سرتره.
F۲۲RAPTOR
۲۵ آذر ۱۳۹۶آوودی عالیه رای من آودی
هم به خاطر سیستم چار چرخ متحرکش
هم قدرت بیشترش شتاب بهتر
وظاهر زیبا و گیراتر
قیمتشم آنچنان از وولو بیشتر نیست
مجتبي
۲۵ آذر ۱۳۹۶داداش چرا نمونه قدیمی ولوو رو آوردین؟؟؟؟؟
اگه راست میگین نمونه ۲۰۱۷ ولوو رو بیارین اونوقت باید آئودی پیشش لنگ بندازه دوست عزیز!
امیر دهقان
۲۵ آذر ۱۳۹۶جدیدترین نسخۀ ولوو S60 فعلاً همین مدل است
رضا
۲۵ آذر ۱۳۹۶این رقابت عادلانه نیست
باید ولوو رو با موتور T6 برای مقایسه میذاشتین
اون موتور هم 2 لیتری هست اما ۳۶۷ اسب بخار قدرت داره
شاهين
۲۵ آذر ۱۳۹۶ولوو با موتور ۱۲ لیتری هم میومد رای نمی اورد
امیر دهقان
۲۵ آذر ۱۳۹۶در هر دوئل دو خودرو باید تا حد امکان از تمامی جنبهها مثل قدرت و قیمت نزدیک به هم باشند.
شاهين
۲۵ آذر ۱۳۹۶ولوو جوری نا امید کنندست که من قطعا ترجیح میدم یه ماشین مثل مزدا یا هوندا بخرم ولی اینو سوار نشم.لوکس بودن کار آلماناس،اسپرت بودن مال ایتالیا و اشرافیت مال برندهای انگلیسی.ولوو این وسط با کی کار داره من نمیدونم!!
ارش
۲۵ آذر ۱۳۹۶تخصص ولوو ترکیبی از همه اینهاست ولوو ماشین خوبیه منتها به رقیب قدری خورده.
الهی
۲۵ آذر ۱۳۹۶این مدل ولوو قدیمی شده و نسخه جدید s60 داره مراحل تست را پشت سر میذاره… البته در هر صورت هر بار ممکنه یکی از این چند رقیب تو مقایسه قدیمی تر از آب در بیاد… اینبار قرعه به نام ولوو s60 در اومده.
حمید ع
۲۵ آذر ۱۳۹۶درسته آیودی بهتره و خود منم به آیودی رای دادم،ولی باور کنین ولوو از یه محصولی مثل genesis g70 صد در صد بهتره.تو همین مقایسه هم با وجود قدیمی تر بودن حجم و خروجی تقریبا یکسان و حتی وزن بیشتر ولوو مصرف سوخت بهتری داره.
مسلما نسل جدید این سوئدی به برای پیروزی میاد و از قبل بازنده نخواهد بود.
Hamid.Hellcat
۲۵ آذر ۱۳۹۶اصلا نیازی نیست به جدول نگاه کنی
آئودی یه چیز دیگه است
کوروش
۲۵ آذر ۱۳۹۶اخه لامصب چیجوری از دو لیتر شتاب ۵ دراوردی ؟!!!
کیوان
۲۶ آذر ۱۳۹۶ائودی اما ولوو جدید سدان و اس یو وی خیلی حرف برای گفتن دارند جالبه یکی از کاربر ها پای جنسیس میاره وسط !!!ضد کره ای ها نمی تو نند در هر مکان و زمانی باید عقده خالی کنند
tiger
۲۶ آذر ۱۳۹۶ولوو محشره صبر کنین مدل جدیدش بیاد اونوقت میفهمین چی به چیه!