غربیلک فرمان خودروها حتی در ده سال گذشته هم تغییرات زیادی را تجربه کردهاند. خودروسازانی همچون آئودی در این بخش نوآوریهای زیادی داشتهاند و جدیدترین غربیلک فرمان این کمپانی در Q4 e-tron 2022 و Q4 e-tron اسپورتبک ۲۰۲۲ نصب شده است.
در تصاویری که مشاهده میکنید این فرمان با نمونههای سال ۱۹۸۶ و ۱۹۹۶ مقایسه شده و البته غربیلک فرمان Q4 جدید پیشرفتهترین فرمان نصب شده در محصولات ارباب حلقهها میباشد. درست همانند فرمان نصب شده روی فولکسواگن ID.4 یا مرسدس بنز E کلاس، فرمان Q4 دارای برجستگیهای کوچک برای جدا کردن کنترلها است درحالیکه ترکیب بازخورد لمسی با کلیک مکانیکی باعث میشود رانندگان حس خوبی داشته باشند.
مارسل بروس مهندس بخش فرمان آئودی میگوید:
علیرغم وجود طیف متنوعی از کاربردها ما باید مطمئن شویم که تنظیمات فرمان را به هم نمیریزیم. رانندگان باید بتوانند در عین استفاده خلاقانه از فرمان تمرکز کاملی روی جاده داشته باشند. عملکردهای اصلی و رفاهی غربیلک فرمان بهصورت مخصوص برای هر خودرو تعریف شده است. برای مثال غربیلک فرمان Q4 e-tron جدید میتواند برای کنترل ۱۸ ویژگی متفاوت بکار رود. این یک چالش بزرگ است.
طراحی یک فرمان مشابه نمونه بکار رفته در Q4 فرایندی زمانبر است. آئودی مدعی است مدتزمان لازم برای تبدیل یک کانسپت به نسخه تولید سری چیزی بین ۴ تا ۵ سال زمان میبرد. مدیر آئودی ادامه میدهد:
تکامل غربیلک فرمان سرعت سریعی داشته است. در طول ۳ دهه گذشته اسکلت فولادی با پوشش چرمی فرمان به مرکز فرماندهی پیشرفتهای تبدیل شده که بالاترین استانداردهای طراحی و کیفیت را دارد. در ۱۱ سال گذشته ما ۴ نسل غربیلک فرمان را با بیش از ۲۰۰ نسخه برای محصولات گوناگون آئودی معرفی کردهایم.
Q4 دارای ۱۶ نسخه غربیلک فرمان بوده و از پوششهای متفاوت، تریم های تزئینی، رنگها و طرح D شکل یا استاندارد سود میبرد. تمامی غربیلک فرمانهای آئودی مجهز به سیستم گرم شونده و تشخیص دست راننده دارای دو لایه فوم با پوشش چرم یا آلکانترا هستند. ارباب حلقهها این فرمانها را با نهایت دقت و دوام و کیفیت تولید میکند.
فرایند طراحی غربیلک فرمان آئودی امری حساس است. ژرمنها میگویند میزان ۳۷۵ میلیمتر قطر عالی یک فرمان میباشد. فرمان باید با بیش از ۳۵ قانون جهانی هماهنگی داشته باشد. غربیلک فرمانهای آئودی طراحی جهانی یکسانی داشته اما کیسه هوای داخل آن بسته به قوانین یک کشور اندکی تغییر میکند.
این تنها فرمان محصولات آئودی نیست که توجه فوقالعاده زیاد مهندسان شرکت را طلب میکند. آئودی سیستمهای فرمان را نیز تنظیم میکند تا سه خصیصه راحتی، دقت و قابلکنترل بودن را ارائه نمایند. فرمان خودرو بسته به نوع پیشرانه یا شاسی تغییر میکند و مدلهای کوچکتر و RS حس فرمان اسپورت تری دارند.
این خودروساز در حال حاضر ۵ نوع سیستم فرمان متفاوت را برای محصولاتش ارائه میکند که شامل فرمان الکترومکانیکی، فرمان الکترومکانیکی پیشرفته، فرمان دینامیک، فرمان پذیری چهار چرخ و فرمان پذیری چهار چرخ دینامیک میباشد. فرمان پیشرفته نیازمند دورهای کمتری برای قفل شدن بوده و مانورهای راحتتری داشته و در سرعتهای بالا حرکات مستقیمتری را به ارمغان میآورد. در فرمان دینامیک راننده میتواند از سیستم دینامیک سواری تنظیمات این بخش را کنترل نماید.
دو سیستم آخری هم دارای سیستم گردش چرخ های عقب میباشد. این سیستم بسته به سرعت خودرو رفتار متفاوتی خواهد داشت. در سرعتهای پایین به منظور بهبود چابکی، چرخ های عقب در خلاف جهت چرخ های جلو خواهند چرخید اما در سرعتهای بالا به منظور بهبود پایداری جهت چرخش چرخ ها یکسان خواهد بود.
بار بعدی که شما فرمان محصولات آئودی را در دست گرفتید حتماً دقت بیشتری به آن داشته باشید!
taha malek
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰قربیلک فرمون فقط d شکل amg بهبه ولی اینم خیلی قشنگه
محمد رستمی نژاد
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ظاهرا یکی سری ها به این اصل معتقدند که فقط باید یک ،یا دو تا کامنت داد، و اعتراض دارند که چرا من کمی پر فعالییت بودم امروز. خلاصه از فعال بودن خوششان نمیآید و میگن که دیگه کامنت نده ،کمتر بده …….?????
چشم ، من از فردا ،(من دقیقه اول که از ساعت میگذره ، پست رو میخونم ،کامنتی هم میدم) ،چشم من از فردا دیگه کامنت نمیدم ، ببینیم من کامنت نمیدم چی میشه ???
هِی!??
ممد ژانگولر
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ممد جان به دل نگیر و حق بده به بچه ها
بخاطر شباهت کامنتات با یک نفری که نمیخوام اسمشو بیارم باعث شده همه خسته بشن
اون یک نفر کامنتهای فضایی و تخیلی زیاد میذاشت و اسم ژاپن و سامورایی رو به گند کشوند طوری که من یک ژاپنی میبینم یاد … میوفتم ??
mahan
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰محمد جان همون طور که دوست داری زندگی کن.اگه قراره هر طور که میگن گوش کنی هیچ وقت به مقصد نمیرسی البته این به معنی این نیست که انتقاد و پیشنهاد های اطراف رو گوش ندی!گوش بده نکات مثبت و درست رو بردار و انتقاد هایی که باعث تخریبت میشند رو کنار بذار.محمد جان من در جایگاهی نیستم که نصیحتت بکنم به عنوان برادر بزرگتر بهت تجربهم رو میگم.نمی دونم دقیقا تو چه سنی هستی ولی از حرف هایی که خودت زدی فکر کنم تو سن تحصیل هستی و از صحبت هات معلومه ادم قانعی نیستی (اگه این طوره خیلی خوشم میاد البته برداشت من از تو هست)و ارزوهایی که داری کم نیست بنظر من ببخشید نمی خوام جسارت بکنم ولی چون حیفی و استعداد داری میگم تایم زیادی رو توی پدال میگذرونی البته به من مربوط نیست ولی بهت پیشنهاد می کنم حداقل یکی از دو زبان هایی که گفتم رو یاد بگیر و رشته ای که دوست داری رو بخون و برو خارج کسب تحصیل و مهارت کن بیا اینجا بعد یه مدت کوتاهی برات کار می کنند و تو هر چه قدر می خوای تو سایت بمون اصلا سایت چیه خودت برنامه ضبط کن!
باز دخالت بنده رو ببخشید چون پسر خوبی هستی و خوش قلبی بهت گفتم این همه استعدادت رو حروم نکنی.
Ninja
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰آقای محمد منم با حرفای آقا ماهان موافقم
محمد رستمی نژاد
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰باز دخالت بنده رو ببخشید چون پسر خوبی هستی و خوش قلبی بهت گفتم این همه استعدادت رو حروم نکنی.( ممنون هستم ازت ماهان جان❤??❤??❤??❤)
حرف های شما کاملا و صددرصد درست است????
لطف داری ، من نمیدونم این شخصی که شما نام میبرید که بوده که کامنت هاش شبیه من هست
من همه ماشین ها رو دوست دارم
دروغ چرا، تاحالا نگفتم شاید بعضی ها ناراحت بشن ، من اصلا از بی ام و خوشم نمیاد ، مخصوصا اون جلو پنجره های دو تیکه ، کاری با m4 a m3 جدید ندارم ، کلا بی ام و رو دوست ندارم یا پورشه ، ولی با این حال خیلی از بی ام و x6 a x5 خوشم میاد، خیلی ماشین های عالی هستن ، منظورم اینه که آدم حتما نباید یک برند رو دوست داشته باشه، مثلا من با بی ام و اصطلاحا حال نمیکنم، مگه به بعضی مدل ها
بُگذَریم ، اگه کامنت های من باعث رنجش بعضی دوستان شده به بزرگی خودتون ببخشید .
اِرادَتمَندِ شَما ، مُحَمَد رُستَمی نِژاد ❤
محمد رستمی نژاد
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰امید وار هستم ماهان جان ببینمت، شاید چند وقت دیگهاومدم طهران ، به امید دیدار
Porsche
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰محمد جان منم با حرف های آقا ماهان موافقم از کامنت هات معلومه استعداد و علاقه کافی برای موفق شدن تو هر رشته ای که دوست داری رو داری برای خودت بیشتر وقت بزار و برو دنبال کارهایی که موفق هستن البته علاقه فراموش نشه هر بارز هم سر به سایت بزن چون میتونه خیلی آموزنده باشه ولی فضای بیرون رو هم فراموش نکن?
اصلا نمیخوام نصیحت کنم چون در جایگاهی نیستم امیدوارم هر جا هستی موفق و سلامت باشی ?
mahan
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰همچنین محمد جان.حتما همو میبینیم.اون دفعه متاسفانه قسمت نشد ولی این دفعه هر وقت اومدم یا هر وقت اومدی همو میبینیم.راستی من به حاج محمدجواد گفتم اونم گفت چشم منتها فعلا کویت هست عروسی خانوادشه و یکم کار داره اومد حتما هماهنگ می کنم.بازم ببخشید دخالت کردم چون دلم می سوخت گفتم ئگرنه در جایگاهی نیستم که کسی رو نصیحت کنم.
?A.H MOTORS?
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰فرمونای ما هم اپشن محبوب و مخوف ایربگ خفه کن داره!????♂️
زیزیگولو
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰یکی از اجزای ماشین که موقع رانندگی بیشترین برخورد رو با دست راننده داره فرمون ماشین هستش و هماهنگ کردن رنگو شکل ظاهری فرمون با سایر اجزای داخل ماشین مثل داشبوردو روکش صندلیو سردنده چرمی و …. از سلیقه ها و معیارای خیلی از مردم واسه انتخاب یه ماشین خوبو مناسب هستش
امین
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰دوستان قیمت خودرو در یکسال گذشته بیشتر شده یا کمتر؟ نوسان بازار به کاهش قیمت دلار واکنش داشته؟
لطفا کسی مطلع راهنمایی کنه
تشکر
ممد ژانگولر
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰آره داداش ?
امین
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰آره جواب کدوم سوال هست؟
Farzad
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰بار بعدی که شما فرمان محصولات آئودی را در دست گرفتید حتماً دقت بیشتری به آن داشته باشید!
چشم حتما ?
mahan
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰متاسفانه من هر وقت فرمون ائودی رو میبینم فضای بین دو دایره بهم برخورد کرده رو میبینم برنامه عوض میشه دقتم کم میشه.??
Farzad
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰قفلی زدی پس ??
الان راز ارباب حلقه ها رو خدمتون عرض میکنم :
در سال ۱۹۳۲ چهار خودروساز مختلف به جهت تشکیل اتحادیهای به نام اتحادیه خودرو با هم ادغامشدهاند. چهار حلقه تشکیلدهنده لوگو شرکت آئودی نشاندهنده این چهار خودروساز است که قدیمیترین آنها هورش بوده که در سال ۱۸۹۹ توسط مهندسی آلمانی به نام اگوست هورش بنیان نهاده شد .
اون سه تای دیگه هم : آئودی ( کارخانه دوم آقای هورش ) ، واندرر و دیکیدبلیو هستند . این چهار شرکت در واقع پایههای آئودی امروزی هستند .
Farzad
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰شعار آئودی هم به آلمانی: Vorsprung durch Technik به معنی: ( پیشرفت به وسیله تکنولوژی ) هستش .
شعار Truth in Engineering هم استفاده میکنه که به معنی : ( حقیقت در مهندسی )
mahan
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰خیلی جالب بود.فلسفهش رو نمی دونستم.
Farzad
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰هیتلر یه جمله معروفی داشته ، گفته بود : اگر همه دنیا یک کشور بود ، سربازانش ترکها ، *** فرانسوی و صنعتگرانش آلمانی بودند .
راست گفته بود .
محمد امین
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰کلا ساخت خودرو از سخت ترین کارهای دنیاس،البته منظورم ماشین های پیشرفته ای مثل …. هست
اگر به تمام ما که تو پدال هستیم تمام لوازم لازم برای ساخت یه r8 بدن ،نهایتا یه بیتل می سازیم که چپ راه میره و فرمونش برعکس میچرخه و بعد از یک متر خاموش میشه??
واقعا توجه کنید خیلی مهندسی میخواد، خیلی ،ماشین های فرمول یک که هیچی دیگه نگیم
برقیه جارو برقی BG
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰اره واقعا منم بار ها به این موضوع فکر کردم
انقدر دقیق باید درست بشه که تمام عملیات هایی رو که میخواد انجام بده به بهترین شکل باش
اونم کار هر مهندسی نیست اینطور ساختن واقعا باید به اینا گفت مهندس حیفه به هرکس گفتن مهندس
Farzad
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰در واقع هر شغلی همش به تجربه بستگی داره ، وقتی یک کمپانی یک ماشین جدید معرفی میکنه ما فقط یک ماشین میبینیم اما تجربه ی چند دهه تجربه و تلاش و آزمایش و خطا و … پشتش خوابیده .
Beetle
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰بهم بر خورد??
حسین
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰پدال لطفا خبر حمایت قطری ها از فلسطین را بذار.بارولزرویس و لندکروز پرچم فلسطین دست میگرفتن.
mahan
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰این فلسطینی ها دیگه شورشو در اوردن کل دنیا رو بسیج کردن که حقشونو بگیرند.?
مانی
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰نسبت به مرسدس فرمون آئودی واقعا زشته