آئودی

دیگر ستارهٔ فرانکفورت، کانسپت کاملاً خودران آئودی آیکون

بدون شک مرسدس بنز با رونمایی از هایپرکار پروجکت وان در نمایشگاه فرانکفورت همهٔ توجهات را به‌سوی خود جلب کرده است اما در سمت دیگر آئودی نیز در غرفهٔ خود یکی دیگر از ستارگان فرانکفورت امسال را به نمایش درآورده است. این خودرو یک کانسپت چهاردر ۲+۲ است که پیش‌نمایشی از یک سدان لوکس کاملاً خودران در آینده محسوب می‌شود.

با ساخت این کانسپت، آئودی نوآوری‌های چندگانهٔ خود در زمینهٔ فناوری‌های رانندگی، تعلیق، دیجیتال‌سازی و پایداری را نشان داده درعین‌حالی که در داخل نیز به تقلید از بخش فرست کلاس هواپیماها، فضای بسیار لوکس را به نمایش گذاشته است. کانسپت آیکون ابعادی برابر با ۵.۴۴ متر طول، ۲.۱۰ متر عرض و ۱.۵۶ متر ارتفاع دارد که این ابعاد به‌وضوح آن‌را در سگمنت D قرار می‌دهد. حتی فاصلهٔ محوری این کانسپت ۳.۴۷ متر است که ۲۴ سانتیمتر از سدان پرچم‌دار A8 بیشتر است.

در بخش طراحی بیرونی، کانسپت آیکون از ویژگی‌های جالبی بهره می‌برد که یکی از آن‌ها خطی است که از لب کاپوت آغاز شده و با عبور از روی پنجره‌های جانبی به عقب خودرو می‌رسد. همچنین طراحی این خودرو خصوصاً ستون D بر طول آن و کاهش حجم ظاهری کابین نسبت به بخش بیرونی تأکید داشته است. سایر ویژگی‌های ظاهری این کانسپت نیز شامل رینگ‌های غول‌پیکر ۲۶ اینچی و جلوپنجرهٔ شش‌ضلعی معکوس آن می‌شود. این یکی از ویژگی‌های طراحی نسل آیندهٔ خودروهای الکتریکی آئودی خواهد بود.

یکی دیگر از ویژگی‌های برجستهٔ کانسپت آیکون تکنولوژی روشنایی LED آن است. این کانسپت درواقع فاقد چراغ‌های سنتی جلو و عقب است چراکه بجای چراغ‌های سنتی، در آن از صفحه‌نمایش‌های تمام دیجیتال استفاده شده که از صدها پیکسل مثلثی شکل تشکیل شده‌اند. سطوح بزرگ و تعداد پیکسل‌های بالا امکان نمایش هر گرافیک و اطلاعاتی را در هر رنگی فراهم می‌کند که این می‌تواند به معنای خداحافظی آئودی با چراغ‌های روشنایی در روز باشد زیرا این تکنولوژی جدید چراغ‌ها می‌تواند با هر شرایط رانندگی سازگاری داشته باشد و به سرنشینان اجازه می‌دهد ویژگی روشنایی خودرو را به‌طور کامل سفارشی‌سازی کنند.

کانسپت آیکون به‌منظور آگاهی بخشیدن به عابران پیاده و دوچرخه‌سواران در مورد موقعیت‌های بالقوه خطرناک، در سطوح چراغ‌های خود حتی از انیمیشن‌ها استفاده می‌کند. به‌عنوان‌مثال، در هنگام شتاب گیری، یک نوار نور افقی از پایین به سمت بالا حرکت می‌کند و در هنگام ترمز گیری بالعکس حرکت می‌کند؛ اما ویژگی‌های خیره‌کنندهٔ کانسپت آیکون به همین‌جا ختم نمی‌شود چراکه یکی دیگر از این ویژگی‌ها، توانایی آن برای روشن کردن جاده و محیط اطراف آن با وضوح بالا است. علاوه بر این، آیکون از چراغ‌های جلوی دوربُرد هم بهره می‌برد و با استفاده از لیزر و رادار همه‌چیز را حتی در تاریکی هم می‌بیند؛ اما شاید جالب‌ترین ویژگی روشنایی این کانسپت، سیستم نور مشایعت‌کنندهٔ آن باشد. این سیستم اساساً یک هواپیمای بدون سرنشین با چراغ‌قوه است که به دنبال کاربر حرکت کرده و مسیر پیش روی او را روشن می‌کند.

اما بپردازیم به کابین این کانسپت خارق‌العاده. آیکون از درهایی سود می‌برد که به شیوهٔ موسوم به خودکشی باز می‌شوند و ازآنجایی‌که خودرو فاقد ستون B است، در هنگام ورود، کل کابین در اختیار سرنشینان قرار می‌گیرد؛ اما همان‌طور که اشاره شد، این کانسپت اساساً خودرویی ۲+۲ است یعنی تمرکز اصلی بر روی صندلی‌های جلوی آن قرار دارد. صندلی‌های جلو تا حد زیادی قابلیت کشیده شدن به سمت عقب را دارند که در این صورت فضای بسیار گسترده‌ای در اختیار سرنشینان جلو قرار می‌گیرد. این صندلی‌ها که بسیار راحت هستند، می‌توانند تا ۱۵ درجه چرخش داشته باشند که موجب سهولت ورود به خودرو یا تعامل با سایر سرنشینان می‌شود.

آیکون توانایی فوق‌العاده‌ای هم در زمینهٔ ارتباط با سرنشینان دارد که این کار را با استفاده از ورودی‌های مختلفی چون لمس، کنترل صدا و ردیابی چشم انجام می‌دهد و بنابراین خودرو دائماً از جایی که سرنشین به آن نگاه می‌کند مطلع است. در این کانسپت می‌توان به تماشای فیلم نشست یا به وب‌گردی پرداخت درحالی‌که امکان برقراری ارتباط با شبکه‌های اجتماعی و همین‌طور ویدئو کنفرانس نیز وجود دارد. سقف آیکون هم یک پانل کاملاً شیشه‌ای بزرگ است که می‌تواند نور خورشید را به داخل کابین راه دهد یا با استفاده از سیستم روشنایی یکپارچهٔ OLED به نورپردازی کابین بپردازد.

در بخش رانندگی هم ازآنجایی‌که کانسپت آیکون به‌عنوان خودروی آینده طراحی شده، فناوری‌های مورداستفاده در آن نیز برای جهانی طراحی شده که زیرساخت‌های حمل‌ونقل آن به‌طور کامل توسعه پیدا کرده و وسایل نقلیهٔ خودران در هر خیابانی پارک شده‌اند. علاوه بر این، آیکون خودرویی تمام الکتریکی است که نیروی موردنیاز آن توسط چهار موتور الکتریکی تأمین می‌گردد. این چهار موتور مجموعاً ۳۵۵ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور داشته و هر جفت از آن‌ها در یک محور نصب شده است؛ بنابراین هر موتور الکتریکی یکی از چرخ‌ها را به حرکت درمی‌آورد.

مهندسان آئودی در این کانسپت بر روی حداکثر کارایی و بُرد تمرکز داشته‌اند به‌گونه‌ای که گفته شده آیکون می‌تواند با یک‌بار شارژ کامل باطری‌هایش، مسافتی بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتر را طی کند. در تعلیق نیز از کمک‌فنرهای پنوماتیک استفاده شده تا هرگونه دست‌انداز و ناهمواری در سطح جاده را خنثی کند. علاوه بر این، محرک‌هایی الکتریکی هم در هر چهارچرخ تعبیه شده که تمامی حرکات بدنه چه در پیچ‌ها، چه در شتاب گیری و چه در ترمز گیری کنترل را می‌کند. در مورد فضای بار نیز با توجه به اینکه کانسپت آیکون خودرویی تمام الکتریکی است، در هر دو قسمت عقب و جلوی آن محفظهٔ بار وجود دارد که ظرفیت مجموع آن‌ها حدود ۶۰۰ لیتر است.

 

پوشش کامل و لحظه‌به‌لحظهٔ جدیدترین رویدادهای نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۱۷ در پدال همراه شما هستیم…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. محمد حسین

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (5 ديدگاه)

    لعنتی ها سرعت اختراعات شون از سرعت یادگیری ما در استفاده از اختراعات شون هم بیشتره !
    هنوز یا یه تکنولوژی هماهنگ نشدیم ، یه چیز جدید رو می کنن !
    من باید برم دانمارک زندگی کنم که وسیله نقلیه ام دوچرخه باشه

  2. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    عالیه ? طراحی بی نقص و بازه حرکتی ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتر، یه کانسپت فوق‌العاده کاربردی و خوش چهره به دنیای خودرو هدیه داده.

  3. ساسان

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1047 ديدگاه)

    اوج تکنلوژی رو آئودی به رخ کشید….همیشه رو به جلو بوده این شرکت

  4. SERIAL WINNER

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    یه زیبایی خاصی داره این ماشین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا