Q1، Q3، Q5، Q6، Q7، Q8 و Q9؛ اگر به حل معما علاقه داشته باشید، حتماً با خود میگویید که چیزی در این سری جا افتاده است. البته لازم نیست که کارمند NSA باشید تا بتوانید جا افتادن Q2 و Q4 را تشخیص دهید. وکلای مارک تجاری آئودی از یک دهه قبل به فکر این موضوع بودهاند.
این کمپانی درنظر دارد که یک کراساور کوچک Q2 (احتمالاً مشابه کانسپت کراسلین ۲۰۱۲) را در ماه مارس میلادی در نمایشگاه اتومبیل ژنو رونمایی کند. همچنین آئودی قصد دارد که یک نسخه اسپورتی از مدل پرفروش Q3 با عنوان Q4 عرضه کند. البته این برنامهریزیهای آئودی تا جایی اعتبار داشتهاند که مالکیت نشانهای تجاری Q2 و Q4 از فیات به این کمپانی منتقل شود و در این میان، آئودی با هیچ مشکل دیگری، اعم از مهندسی و سرمایهگذاری مواجه نبوده است.
به گفته «استدلر» گرفتن این نامها یک معامله تجاری بوده که به مدت ۱۰ سال طول کشیده است. هر کدام از طرفها، دارای چیزهایی بودند که آئودی به آنها نیاز داشته است. در حالی که برخی بدگمانیها به اهمیت مالی این قضیه برای فیات-کرایسلر اشاره میکنند، ولی «استدلر» بر این نکته اصرار دارد که هیچگونه پولی در این میان، رد و بدل نشده، و یا حتی هیچ دانش فنی یا ثبت اختراعی بین دو کمپانی جابجا نشده است. وی در این زمینه میگوید:
ما تعهد کردهایم که هیچگاه هزینه این معامله را افشار نکنیم. ولی باید گفت که این چیزی نبود که آنها بهسادگی بخواهند آن را به ما بفروشند. ما از سالها پیش تلاش میکردیم که این نامها را خریداری کنیم و پاسخ آنها «نه، هرگز» بود. ولی همه میدانیم که «هرگز» در دنیای تجارت وجود ندارد. امسال با یک پیشنهاد به سراغ آنها رفتم و پس از یک سری مذاکرات، به توافق رسیدیم.
در همین حال، وقتی از «استدلر» در مورد احتمال تبادل نشانهای تجاری با FCA سؤال شد، وی در واکنش به آن، این موضوع را بسیار شبیه به معامله آئودی و فیات دانست. بر این اساس، میتوان تصور کرد که چه اتفاقاتی ممکن است در این میان، رخ داده باشند.
Q2 توسط آلفا رومئو برای یک تکنولوژی دیفرانسیل لغزش محدود استفاده شده و Q4 نیز اخیراً در مدلهای کواتروپورته و گیبلی مازراتی برای نشاندادن دیفرانسیل تمامچرخ متحرک به کار رفته است. آئودی، خودش چندان با نامهای ایتالیایی بیگانه نیست. یکی از نمونههای واضح این موضوع، در عنوان «کواترو» برای سیستم دیفرانسیل تمامچرخ متحرک این کمپانی است که در ایتالیایی به معنای «چهار» است. البته به گفته «استدلر»، در مذاکرات بحث بر سر «کواترو» نبوده است. آئودی قبلاً در سال ۱۹۹۷ از عنوان «دو»، در کانسپت سال ۲۰۰۱ از عنوان «اوناتیسیمو» و در سال ۲۰۰۳ از «نوولاری» برای یک کانسپت دیگر استفاده کرده است. نووالاری احتمالاً دارای یک ارتباط ایتالیایی جالب است؛ چرا که این خودرو با الهام از راننده مسابقهای دوران پیش از جنگجهانی، تاتزیو نوولاری (Tazio Nuvolari) نامگذاری شده است. «نوولاری» کسی است که برای هر دو تیم آلفا رومئو و اتو یونیون، در مسابقات گرندپری برنده شده است. در همین حال، آلفا رومئو نیاز به نامهای بیشتری برای معرفی ۵ خودروی جدید بوده است. ولی این کمپانی اخیراً با نامهایی چون جولیا و جولیتا به میدان آمده و در همین حال، نامگذاری مدلی مانند «میتو» که از ترکیب «میلانو» و «تورینو»، محل ساختمان مرکزی کمپانی، به شکلی نوآورانه و البته «عجیب» صورت گرفته است.البته آلفا رومئو تنها برندی نیست که در «فیات-کرایسلر» به دنبال نامهای بیشتر است و اینجاست که جذابیت این موضوع افزایش مییابد. برند لوکس مازراتی، دارای گذشتهای در نامگذاری مدلهای با الهام از بادهای مختلف است. این کمپانی نام »میسترال» را دارد که یک باد قوی در ساحل فرانسوی مدیترانه است؛ همینطور، «خمسین» که یک باد سهمگین در شمال افریقا است. ولی چیزی که بیشتر با موضوع مرتبط است، نام «بورا» است که قبلاً عنوان دو مدل کوپه مازراتی در فاصله سالهای ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۴ و ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۰ بوده است، ولی این کمپانی در دهه ۱۹۸۰ میلادی نتوانست مجدداً از این نشان تجاری استفاده کند.
خودِ فولکسواگن، یکی از هواداران اسامی نام بادهای مختلف برای محصولاتش بوده است؛ از جمله مدل برجسته «گلف» که عنوان آلمان «جریان آب گرم گلف استریم» و «پاسات» که به معنای باد موافق است. به علاوه، این کمپانی هنوز از هم از نامهای «شاران» و «شیراکو» استفاده میکند.
بر اساس همین علاقه، فولکسواگن نشان تجاری «بورا» را که یک عنوان برای بادی است که در نواحی بالکان و در ترکیه، لهستان و روسیه میوزد، از آنِ خود کرد و با قرار دادن آن برای یک مدل خودروی کوچک، به هویت قدیمی سوپرماشین بورا ضربه زد. ولی این نام برای دو نسل است که در فولکسواگن استفاده نمیشود و جای خود را به «پولو» داده است. فولکسواگن همچنین دارای حق مالکیت نام «لوپو» است؛ عنوانی که در ایتالیایی برای «گرگ» به کار میبرد. فولکسواگن از سال ۲۰۰۵ از نام «لوپو» نیز استفاده نکرده است.
در هر حال، حتماً یک چیزی در این میان باعث شده تا رضایت FCA جلب شود؛ چرا که نشان Q2 حتماً در ماه مارس در نمایشگاه ژنو در خودروی آئودی دیده خواهد شد و مدل Q4 نیز در حدود سال ۲۰۱۹ از راه خواهد رسید.
امید
۷ بهمن ۱۳۹۴آقایون داداشام گفته باشم !!!
تمامی مدل های پراید از 110 بگیر تا 141 کلا واس ماس !!
یعنی این قوطی حلبی ها کلیش ماس ماس !
moein
۷ بهمن ۱۳۹۴همش واس خودت شرش کم
امید
۷ بهمن ۱۳۹۴اعصاب نداری دادا !!!
پراید مفتم بدن سوارش نمیشم
اینی هم که گفتم واسه مزاح بود
:|
MOHAMMAD. M4
۷ بهمن ۱۳۹۴دم الفا گرم خوب داره جلو میره
احسان(احسان)
۷ بهمن ۱۳۹۴…ما از سالها پیش تلاش میکردیم که این نامها را خریداری کنیم و پاسخ آنها «نه، هرگز» بود. ولی همه میدانیم که «هرگز» در دنیای تجارت وجود ندارد…
تلاش این شرکت واقعا قابل تقدیره.وقتی برای بدست اوردن مجوز استفاده از یک نام به این اندازه زحمت میکشن دیگه تعجبی نداره از نظر فنی چنین ماشین های خوفی میسازن
احمد باقری
۷ بهمن ۱۳۹۴آئودی باید یه فکر اساسی برای این مشکل بکنه، تا آخر که نمیتونه منتظر فیات بمونه.
نوید جهرمی
۸ بهمن ۱۳۹۴حالا اگه چین بود استفاده از نام که هیچ، خود ماشینو کامل کپی میکرد آب از آب هم تکون نمیخورد.