چندی پیش بامو نسل هفتم سدان کامپکت سری ۳ را رونمایی کرد و حالا نسخهٔ جدیدی از آنرا با نام M340i معرفی کرده است. این مدل تا زمانی که M3 معرفی شود، اسپرتترین و قویترین نسخهٔ نسل جدید سری ۳ خواهد بود. اگر M3 را در نظر نگیریم، M340i به لطف پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ با ۳۸۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور، قویترین سری ۳ تاریخ محسوب میشود. این مدل بهصورت دیفرانسیل عقب یا با سامانهٔ چهارچرخ محرک XDrive قابل خریداری است. M340i در بازار اما با رقبای سرسختی بنام مرسدس C43 و آئودی S4 روبرو خواهد بود؛ بنابراین قصد داریم در این مطلب این سه سدان کامپکت اسپرت آلمانی را باهم مقایسه کنیم.
بیرون
M340i را بهراحتی میتوان مدرنتر از C43 AMG و S4 توصیف کرد. ازآنجاییکه این مدل بر اساس نسل جدید سری ۳ ساخته شده است، از همان طراحی خارجی پویا، فاصلهٔ محوری کشیدهتر از قبل و خطوط شخصیت تیزتر برخوردار است که تا حدودی نسل کنونی سری ۵ را یادآوری میکند. از سوی دیگر، مرسدس هم خودروی دستوپا بستهای نیست خصوصاً C43 AMG مدل ۲۰۱۹ با جلوپنجرهٔ جدید، سپرهای اسپرت جلو و عقب، عناصر آئرودینامیکی پیشرفته، اسپویلر روی درب صندوق، رکابهای اسپرت، رینگهای بزرگتر و ویژگیهای اسپرت داخلی.
آئودی S4 اما حتی با وجود برخورداری از اسپویلر بزرگتر جلو، رینگهای بزرگتر و چهار سر اگزوز، بیشتر به خودرویی معمولی شباهت دارد تا یک سدان اسپرت؛ بنابراین بدون شک آئودی باید عجله کند و نسل جدید A4 را آماده نماید خصوصاً با توجه به اینکه مرسدس بنز هماکنون آزمایشهای نسل آیندهٔ C کلاس را آغاز کرده است. بااینحال برای کسانی که فقط به عملکرد اهمیت میدهند و نمیخواهند مردم سریعاً متوجه شوند که در حال رانندگی با یک سدان اسپرت هستند، S4 میتواند انتخاب خوبی باشد.
داخل
در داخل، هر سه خودرو از تریم فیبر کربنی، صندلیهای اسپرت، دوخت متضاد و غربیلک فرمان اسپرت برخوردارند اما دراینبین تنها غربیلک فرمان M340i از نوع معمولی است و دو خودرو دیگر از غربیلکهای D شکل بهره میبرند. یکی دیگر از ویژگیهای مشترک بین این سه سدان آلمانی صفحه آمپر دیجیتالی است که این ویژگی برای C کلاس اخیراً ارائه شده است. در این بخش اما بامو از لحاظ تکنولوژیهای مدرن بر دو رقیب خود برتری دارد. همچنین پدالهای تعویض دندهٔ پشت غربیلک فرمان در C43 و M340i نمای بهتری دارد درحالیکه این پدالها در S4 پلاستیکی به نظر میرسند. از سوی دیگر، احتمالاً کیفیت داخلی M340i نیز از C43 و S4 کمی بهتر است.
کدامیک سریعتر است؟
عملکرد این سه سدان اسپرت در خط مستقیم بسیار به یکدیگر نزدیک است. در بخش فنی، M340i و S4 به ترتیب ۳۸۰ و ۳۵۵ اسب بخار قدرت دارند درحالیکه C43 با ۳۹۰ اسب بخار قدرت، از دو خودروی دیگر قویتر است. بامو ادعا کرده که M340i میتواند ظرف ۴.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند درحالیکه آئودی برای انجام این کار به ۰.۲ ثانیه زمان بیشتر و مرسدس به ۰.۴ ثانیهٔ دیگر دارد؛ بنابراین قدرت زیاد در C43 کمکی به عملکرد آن نکرده است.
مشخصات فنی
مرسدس C43 | آئودی S4 | بامو M340i | |
پیشرانه | ۳ لیتری V6 بایتوربو | ۳ لیتری V6 توربو | ۳ لیتری I6 توربو |
قدرت | ۳۹۰ اسب بخار | ۳۵۵ اسب بخار | ۳۸۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۲۰ نیوتن متر | ۵۰۰ نیوتن متر | ۵۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۹ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ | عقب یا چهارچرخ |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۴.۸ ثانیه | ۴.۴ ثانیه | ۴.۲ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۵۰ کیلومتر/ساعت | ۲۵۰ کیلومتر/ساعت | ۲۵۰ کیلومتر/ساعت |
منبع: CarScoops
علی
۲۸ آبان ۱۳۹۷به نظر من بطور خلاصه باید بگم:
طراحی پشت benz، طراحی جلوی bmw , طراحی داخلی audi ، موتور bmw, گارانتی bmw, اعتبار benz, آینده خیلی روشن audi,
اما به نظر من هر کدام چشم بسته بخری ضرر نکردی .
همشون معتبر وبا اطمینان هستن.
علی رضا
۲۸ آبان ۱۳۹۷نمای جلو :M 340i
نمای عقب: C 43
نمای جانبی : S3
کابین: C43
در کل نسل قبلی C کلاس خیلی جذاب تر از نسل فعلی هست مخصوصا c63 black series و به نظرم از منظر طراحی خارجی با اینکه قدیمه اما از مدل های حال حاضر سری ۳ و s3 و c کلاس خیلی جذاب تر
mahdy
۲۸ آبان ۱۳۹۷کار به هیچ کدوم از انتخابات (انتخاب های شما ) ندارم به جز یه مورد
نمای عقب بنز بهتره ؟؟؟؟؟
نمیگم بده لی به نظرم ضعیفترین قسمت طراحی نه تنها بین سه خودرو بلکه حتی در نما های مختلف بنز هم مال نمای عقبی هستش
بالاخص که آئودی و بی ام دابلیو هم عالی عمل کردن تو این قسمت
مهدی
۲۸ آبان ۱۳۹۷چون تصویر واقعی بنزc43هستش رو داره میبینه در کنار یه تصویرغیر واقعی وکامپیوتری از سری3 واسه این شاید اینطور به نظرش بیاد.اما زمان معرفی جذابیت واقعی رو میتونید ببینید
علی رضا
۲۸ آبان ۱۳۹۷به طور کلی c43 برای من از m340i و حتی از s4 هم جذابیت کمتری داره ولی طراحی پف کرده و شبیه به s کلاس نمای عقب c کلاس و تمایز اون با دو خودروی دیگه بیشتر مورد سلیقه من ، شباهت نمای عقب سری ۳ به لکسوس (نمی گم خوب نیست ولی چون وقتی می بینمش به یاد لکسوس میفتم اصلا برام خوشایند نیست همونطور که نمای عقب a کلاس برام آزاردهنده ست ) باعث میشه که انتخاب نهایی من c کلاس باشه
نکته۱: آقا مهدی به نظر من شاید این سبک طراحی برای نمای عقب یک سدان اسپرت مناسب نباشه ، اما تنها نقطه قوت طراحی c43 هستش
نکته۲: آقا mahdy تو همین تصاویر کامپیوتری هم جذابیت زیاد سری ۳ کاملا مشهود
نکته۳: نمیدونم چرا تو کامنت قبلی قفل کردم رو s3 ?
سام
۲۸ آبان ۱۳۹۷هیچ یک از این سه خودرو نتوانسته است نظرم را جلب کند چون پول خرید یک چرخ شان را هم ندارم!!
شاهين
۲۸ آبان ۱۳۹۷حالا شما بزار سری 3 بیاد بیرون از رو آمار و احتمال نمیشه مقایسه کرد که
مهدی
۲۸ آبان ۱۳۹۷این عکس های مدل340 تصویر واقعی نیست. وجذابیتش رو نشون نمیده
مهدی
۲۸ آبان ۱۳۹۷درضمن مدل340درواقعیت شتاب بهتری خواهد داشت.کاشbmw زودتر معرفیش کنه تافعلا جای خالیM3نسل جدید رو پرکنه برامون
mahdy
۲۸ آبان ۱۳۹۷چقدر مختصر و کوتاه !!!
در کل انتخابم سلطان این کلاس
با احترام به آئودی و بنز و رقبای غیر آلمانی دیگه
Amin
۲۸ آبان ۱۳۹۷هر سه بهترین های این کلاس هستن و عالی ولی خب ب ام و چون جدیدتره طبیعتا تو یه سری موارد بهتره
shirko
۲۸ آبان ۱۳۹۷هر سه ماشین در حد فوق العاده ان چون المانی هستن ، ولی برای اولین بار نمای داخل ب ام و از بنز زیباتره ،در کل انتخابم ب ام و چون الگو و معیار همین کلاس هستش
مهدی
۲۸ آبان ۱۳۹۷طراحی داخل بی ام و یا بنز ویا آئودی نمیشه گفت کدوم بهتره. چون هرکدوم جذابیت خودشون رو دارن وصاحب سبک.بنزها حس لوکس بودن دارن.بی ام و حس اسپرت وارگونومیک بی نظیر و آئودی حس مدرن بودن.راننده بی ام و حتی اگه برای اولین بار پشتbmw بشینه حس آشنایی داره براش.همه چیز در بهترین جای ممکن قرار داره.ولی ازنظر من ضعفی که در کابین بنز های جدید وجود داره نبود دسته دنده روی کنسول هستش که کنار فرمان قرارش دادن که هیچ حس اسپرتی نداره. در نسخه های عادی نبودش مشکل آنچنانی نداره اما در مدل هایی مثلc63 وe63 ایکاش میبود.دسته دنده های bmw بااینکه گیربگس اتومات هستن اما در تعویض هایی دستی که نمیخواید ازپدال های پشت فرمان استفاده کنیدحسی شبیه گیربگس دستی رو میده.که در خیلی از تست ها راننده ها بخاطر لذت ازش استفاده میکنن
مهدی
۲۸ آبان ۱۳۹۷چیزی که bmwدر نسل های جدیدش گل کاشته کیفیت متریال استفاده شده درکابین هستش که چند پله بالاتر برده مواد استفاده شده رو. که شروعش از سری7 بودطوریکه ازرقیبش کلاس sکیفیت تاحدودی بهتری داره.چیزی که در تمام مدل ها قبلا این موضوع برعکس بود.
محمد رضا
۲۹ آبان ۱۳۹۷مصرف سوخت همه کاش مصرفم ذکر میکردین