نبرد سدان های اسپورت الکتریکی!
آئودی E-Tron GT شاید به عنوان پیام هشدار در دنیای سدان های اسپورت و الکتریکی تلقی شود. البته این دنیا خیلی بزرگ نیست و خودروهایی همچون تسلا مدل S، فیسکر E موشن و پورشه تایکان در آن جای میگیرند. شایان ذکر است پلتفرم آئودی E-Tron GT و پورشه تایکان با یکدیگر مشترک میباشد. از آنجایی که تنها تسلا مدل S در حال تولید است و از ابعاد و تناسبات به شدت مشابهی سود میبرد بنابراین ما را آن را با کانسپت جدید آئودی مقایسه کردهایم.
این دو خودرو برخی از ویژگیهای مشترک را به همراه دارند: چهار درب، دو پیشرانه و سیستم چهار چرخ محرک و البته پرفورمنس قابلتوجه؛ اما تفاوتهای چشمگیری هم به چشم میخورد. آئودی تأکید ویژهای روی سدان اسپورت داشته درحالیکه تسلا به جنبهی کاربردی آن توجه کرده است. برای مقایسهای دقیقتر ما تسلا مدل S 75D را انتخاب کردهایم.
در آغاز بیایید نگاهی به محدودهی حرکتی دو خودرو بیندازیم. آئودی از مجموعه باتری ۹۰ کیلووات ساعتی استفاده خواهد کرد و با سیکل WLTP برد ۴۰۰ کیلومتری خواهد داشت. مدل S دارای مجموعه باتری ۷۵ کیلووات ساعتی بوده و برد آن با سیستم EPA برابر با ۴۱۶.۸ کیلومتر میباشد. EPA روش واقعبینانهتری در مقایسه با استانداردهای اروپایی دارد؛ بنابراین تسلا از نظر محدوده حرکتی مزیت خوبی دارد.
زمان شارژ باتریها یک فاکتور کلیدی دیگر برای خودروهای الکتریکی است. برای شارژ سریع DC، اکثر مردم شارژ خودرو در خارج از خانه را ترجیح خواهند داد اما تسلا اشارهای به مشخصات دقیق نداشته و تنها گفته ۲۷۳ کیلومتر از برد مدل S را میتوان در نیم ساعت شارژ کرد. متأسفانه این عدد هم برای مدل S P100D اعلام شده است.
دیگر موردی که باید مورد توجه قرار گیرد زمان تحویل آئودی E-Tron GT است که در اوایل سال ۲۰۲۱ صورت خواهد گرفت. شاید تا آن زمان باتریها و شبکه سوپرشارژر تسلا مدل S بهبود یابند.
گفته شده در ۲۰ دقیقه میتوان ۸۰ درصد باتری آئودی E-Tron GT را شارژ نمود. البته زمان شارژ خودرو پس از پر شدن ۸۰ درصدی ظرفیت باتری اعلام نشده است. یک موضوع مثبت اینکه شبکههای شارژ برای خودروهای غیر از تسلا در دو سال آینده توسعهی بیشتری خواهند یافت چراکه تلاشهایی در اروپا و آمریکا برای گسترش این شبکه صورت میگیرد.
اما از نظر شارژ خانگی این دو خودرو کاملاً نزدیک به هم هستند اما تفاوتهای جالبی هم وجود دارد. تسلا با شارژر ۱۱.۵ کیلووات ساعتی AC عرضه میشود. آئودی هم دارای شارژ بیسیم ۱۱ کیلووات ساعتی است که کاملاً جذاب نشان میدهد چراکه فقط کافی است روی پد شارژ خودرو را پارک کنید و عملیات شارژ شروع شود.
خب حالا به اصل مطلب یعنی پرفورمنس میرسیم. E-Tron GT در این بخش برتری محسوسی دارد. گفته شده شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت این خودرو تنها در عرض ۳.۵ ثانیه ثبت میشود و حداکثر سرعت آن نیز ۲۴۰ کیلومتر در ساعت میباشد؛ اما تسلا در ۴.۲ ثانیه شتاب خود را ثبت کرده و حداکثر سرعت ۲۲۵ کیلومتر در ساعتی دارد.
اما بخشی که تسلا مدل S برتری واضح خود را نشان میدهد ظرفیت صندلیها است. این خودرو فضای کافی و راحت برای ۵ نفر را داشته و یک جفت صندلی سفارشی هم در عقب برای کودکان دارد. از نظر فضای بار هم تسلا برتر است. اگرچه بخش بار جلوی این دو خودرو ابعاد مشابهی دارند اما مدل S درب پشتیای دارد که با باز شدن فضا برای جا دادن اشیای بزرگ فراهم میشود.
از طرف دیگر شاید E-Tron فضای راحت برای ۴ نفر را در سفرهای طولانی داشته باشد اما فعلاً باید منتظر بررسی این خودرو از نزدیک باشیم تا نظر قطعی دربارهی صندلیهای عقب را بدهیم. اگرچه صندوقعقب سنتی این خودرو میتواند برای اکثر نیازها کافی باشد اما در برابر تسلا کم میآورد.
از نظر انتخاب خودروی برتر، نیازها و سلایق مشتریان تعیین کننده خواهند بود. تسلا مدل S استایل کلاسیک را با قابلیت استفادهی فوقالعاده ترکیب کرده است. این خودرو بیوقفه از طریق بهروزرسانی نرمافزاری بهبود یافته است. این خودرو همچنین از اتوپایلوت پیشرفتهای بهرهمند است.
آئودی E-Tron GT تأکید زیادی روی پرفورمنس دارد. اگرچه نسخهی تولیدی میتواند تفاوتهایی با این مدل داشته باشید اما شکی وجود ندارد که E-Tron GT تولیدی هم خودرویی پرفورمنس خواهد بود. این خودرو برای راننده بوده و پس از سبز شدن چراغ راهنمایی دیگران را پشت سر خواهد گذاشت.
Sajjad
۱۳ آذر ۱۳۹۷تسلا مرحله تولید رو پشت سر گذاشته
مقایسه این ماشین با ماشینی که قراره چند سال دیگه تولید بشه یکم جالب به نظر نمیاد.
از نظر طراحی که من طراحی هردو رو دوست دارم.
چراغ های جلوی تسلا برام جذابه
و
از طرفی داخلی ائودی هم زیباست.
رقابت سازنده ای قراره در سال های اینده صورت بگیره که نتیجش هوایی با آلودگی کمتره
بهتره از این رقابت ها لذت ببریم تا اینکه دنبال بحث و دعوا باشیم
Mohammad
۱۳ آذر ۱۳۹۷بلی درسته تسلا تا اومدن رقیبش به بازار فکر کنم ماشینی با مشخصات بهتر میده بیرون یه جورایی 5 الی 6 سال جلو تر از رقیب هاش هست
مصطفی
۱۳ آذر ۱۳۹۷ماشین فقط موتور نیست، قطعا به غیر از موتور و باتری،در بقیه موارد تسلا از آئودی عقب تره
Omid
۱۳ آذر ۱۳۹۷به جز فضای بار و کابین و طراحی و باتری و موتور و برد مدت شارژ دیگه چی میمونه ؟
تجربه تسلا بیشتر هم هست
مهزیار
۱۳ آذر ۱۳۹۷تسلا را بیشتر دوست میداریم
David
۱۳ آذر ۱۳۹۷با احترام به تسلا آئودی خیلی جذابتره
آrمaن
۱۳ آذر ۱۳۹۷واقعا طراحی آئودی فوق العاده هست،خیلی جذابه این ماشین
طراحی لوکس واقعا مال آلمان هست اول( البته انگلیس هم عالیه) طراحی های داخلی اس کلاس،سری۷ و پانامرا و آئودی واقعا حرف ندارن و یک به یک عالی تر
Khosrow
۱۳ آذر ۱۳۹۷هیچوقت یه المانی رو قیاس نکنین ..
Elmiraj
۱۳ آذر ۱۳۹۷خودروی سه سال آینده فولکس و آئودی هنوز در بسیاری موارد از نوع ارزان قیمت Model S تسلا که شش ساله در بازار حضور داره کم میاره…….!!!! اونوقت استارتاپ های چینی با یه ماه سابقه می خوان است شون کنار تسلا نوشته بشه …!!!
کوروش
۱۳ آذر ۱۳۹۷شک نکن چینی ها با همین روند پیشرفت در کمتر از یک دهه آینده اسمی از صنعت امریکا و المان و …. باقی نخواهند گذاشت تلاش فوقالعاده و بهبود در خودرو های چینی واقعا روزانه شده داستان رقیبان سنتی چیز دیگری هست اما چینی ها واقعا با تمام کپی کاری و سرقت صنعتی و …. تا الان خودشان را بسیار جدی و با هوش نشان دادند که شخصا خیلی دوست دارم این رقابت را قبل از این بسیاری از کشور ها اجازه درست شدن رقیب را نمی دادند امروز تنها راه رقابت با سیل صنعت چین فقط نوآوری یا حذف فیزیکی است مثلا یک شرکت چینی را خریداری کنند و کنترل از بیرون داشته باشند وگرنه آینده بسیار جالب خواهد بود
مهدی
۱۵ آذر ۱۳۹۷اینطوری هم که شما میگید نیست فاصله تکنولوژی غرب و شرق به این راحتی پر نمیشه مخصوصا سیستم مدریتی حاکم بر غرب بر ارزش های کومونیستی چینی برتری داره و توجه بع منابع انسانی باعث شده فاصله حفظ و حتی بیشتر هم بشه البته قدرت های نوظهورمثل هند برزیل و شرق اروپا اینده خیلی مطمینی برای چین باقی نمیزاره
Amin
۱۳ آذر ۱۳۹۷خوبه که خودروهای الکتریکی آئودی زودتربیان تا خودروهای الکتریکی با کیفیت هم وارد بازار بشن
mohammad
۱۳ آذر ۱۳۹۷توی خودروهای برقی تسلا یه چیز دیگست هیچ شرکتی با تسلا قابل مقایسه نیست
ehsangt3
۱۳ آذر ۱۳۹۷باسلام
وقتی به عکسا نگاه می کنم آئودی فوق العاده زیباست تسلا هم زیباست
ولی باهمه این حرفا پورشه تایکان بیشتر به دلم میشنیه جگوار آی پیس هم زیباس
خودروسازان بزرگ دست به کار بشید خودرو های الکتریکی زیبا بسازیدهنر رو به خودروهای الکتریکی بیارید مخصوصا ایتالیایی ها
زیباترین خودروی اکتریکی که دیدم و قلبم رو تسخیر کردلامبورگینی ترزو المینو هست وقتی معرفی شد به یکی از دوستان هنرمند که سیاه قلم کار می کنه وچهره می کشه درباره ماشین گفتم گفت کشیدن عکس ماشین راحته عکس ترزو رو براش فرستادم هنگ کرد کم آورد
NAVID۰۰۹۸
۱۴ آذر ۱۳۹۷از منظر تکنولوژی و فنی ، من به تسلا به دلیل تخصصش در این اُمور ، رای میدم .
اما از نظر طراحی داخلی و خارجی ، آئودی واقعاً دست بالا رو داره و بینظیره .
الهی
۱۴ آذر ۱۳۹۷آئودی مخصوصا طرح داخلیش بهتره…
emad1990
۱۴ آذر ۱۳۹۷تسلا طراحی خیلی بهتری داره
iman
۱۴ آذر ۱۳۹۷تو این مقاله میشه به قدرت فناوری این غول هایتک آمریکایی پی برد، وقتی که یک مدل کانسپت از شرکت قدری مثل آئودی با ساده ترین تیپ تسلا که شش سال قبل به بازار اومده مقایسه میشه و باز هم از لحاظ فنی نمیتونه مثل تسلا عمل کنه علم و تکنولوژی بکار رفته در تسلا رو نشون میده.
تسلا با باتری ۷۵ کیلوواتی در سیکل اروپایی بیشتر از ۴۵۰ کیلومتر برد داره و آئودی تو همین سیکل و با وجود باتری های بزرگتر ۹۰ کیلوواتی فقط ۴۰۰ کیلومتر.
اگه تسلا p100d تو این مقایسه میومد شتاب زیر ۲.۵ ثانیه و برد بالای۵۵۰ کیلومتر سیکل اروپایی میزان فاصله تکنولوژی رو خیلی بهتر نشون می داد.