با توجه به اینکه بهتازگی بامو کراساوور الکتریکی iX3 خود را معرفی کرده است، هماکنون از باواریا، اشتوتگارت و انگولشتات کراساوورهای کامپکت لوکس تمام الکتریکی داریم. البته گزینههای دیگری مثل تسلا مدل Y و جگوار I-Pace هم در این بخش حضور دارند اما در حال حاضر بامو iX3 منحصراً با رقبای مستقیم آئودی و مرسدس مقایسه میشود. البته این سه خودرو هرچند از لحاظ ابعاد مشابه هستند ولی در قدرت موتور، بُرد و قیمت باهم تفاوت دارند که در ادامهٔ این مطلب بیشتر به آن خواهیم پرداخت.
بامو iX3
از همین ابتدا بگوییم که iX3 در ایالاتمتحده عرضه نمیشود و این یعنی آمریکاییهایی که خواهان یک کراساوور الکتریکی لوکس آلمانی هستند فقط میتوانند از بین مرسدس EQC و آئودی E-Tron انتخاب کنند. از این موضوع که بگذریم، اولین چیزی که در iX3 جلبتوجه میکند شباهت زیاد آن به X3 معمولی است. این در حالی است که دو کراساوور دیگر مدلهای مستقلی هستند و بر اساس مدلهای درونسوز ساخته نشدهاند. قوای محرکهٔ iX3 از یک موتور الکتریکی با ۲۸۲ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور و یک پکیج باطری ۸۰ کیلووات ساعتی تشکیل شده که نیروی آن صرفاً به چرخهای عقب منتقل میشود. کراساوور الکتریکی بامو برای اینکه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد به ۶.۸ ثانیه زمان نیاز دارد که این یعنی بهطور قابلتوجهی کُندتر از دو رقیب خود است؛ اما خوشبختانه iX3 با هر بار شارژ کامل باطریها بُردی ۴۶۰ کیلومتری را ارائه میکند که بهتر از EQC و E-Tron است. برای شارژ باطریها هم با استفاده از شارژرهای سریع ۱۵۰ کیلوواتی میتوان از صفر تا ۸۰ درصد از باطریها را ظرف تنها ۳۴ دقیقه شارژر کرد.
آئودی E-Tron
خانوادهٔ آئودی E-Tron بسیار متنوعتر از دو رقیب دیگر است زیرا نهتنها نسخهٔ اسپرتبک (کوپه) آن ارائه میشود بلکه نسخههای مختلف قوای محرکه شامل E-Tron 50، E-Tron 55 و E-Tron S هم برای این کراساوور قابل انتخاب است. در حال حاضر در ایالاتمتحده تنها نسخهٔ E-Tron 55 عرضه میشود که قیمت آن از ۷۴,۸۰۰ دلار آغاز میشود. این مدل به دو موتور الکتریکی با ۴۰۸ اسب بخار قدرت به همراه پکیج باطری ۹۵ کیلووات ساعتی مجهز است. E-Tron 55 ظرف ۵.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد که از iX3 با قدرت کمتر سریعتر است اما از مرسدس EQC با قدرت یکسان کُندتر است. در همین حال، مدل پایهٔ E-Tron 50 هم به دو موتور الکتریکی و سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز است اما ۳۱۳ اسب بخار قدرت و ۵۴۰ نیوتن متر گشتاور دارد و ظرف ۶.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد که با بامو برابر است. مدل پرچمدار E-Tron S هم با ۵۰۳ اسب بخار قدرت برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر به تنها ۴.۵ ثانیه زمان نیاز دارد. بُرد نسخهٔ پایهٔ این کراساوور الکتریکی ۳۰۰ کیلومتر اعلام شده درحالیکه نسخهٔ E-Tron 55 میتواند با هر بار شارژ تا ۴۰۰ کیلومتر را طی کند. با استفاده از شارژرهای سریع ۱۵۰ کیلوواتی هم میتوان ۸۰ درصد از باطریها را ظرف تنها ۳۰ دقیقه شارژ کرد.
مرسدس بنز EQC
مرسدس بنز EQC فعلاً فقط در یک نسخه بنام EQC400 عرضه میشود که قیمت پایهٔ آن از ۶۷,۹۰۰ دلار شروع میشود. این یعنی کراساوور الکتریکی مرسدس با وجود برخورداری از شتاب بهتر و بُرد بیشتر، از آئودی E-Tron 55 ارزانتر است. EQC هم مثل آئودی به دو موتور الکتریکی مجهز است که با ۴۰۸ اسب بخار قدرت و ۷۶۵ نیوتن متر گشتاور، خودرو را ظرف ۵.۱ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسانند. انرژی موردنیاز این موتورها هم توسط یک پکیج باطری ۸۰ کیلووات ساعتی تأمین میشود که با هر بار شارژ کامل طبق معیارهای WLTP امکان پیمودن ۴۲۰ کیلومتر را فراهم میکنند. در صورت استفاده از شارژرهای سریع ۱۱۰ کیلوواتی هم میتوان ۸۰ درصد از این باطریها را در حدود ۴۰ دقیقه شارژ کرد؛ بنابراین به نظر میرسد کراساوور مرسدس با مشخصات یکسانی نسبت به آئودی، ارزش بیشتری دارد درحالیکه بامو iX3 در پرفورمنس حرفی برای گفتن در برابر دو رقیب هموطن خود ندارد.
مشخصات فنی
آئودی E-Tron 55 | مرسدس EQC400 | بامو iX3 | |
پیشرانه | ۲ موتور الکتریکی | ۲ موتور الکتریکی | ۱ موتور الکتریکی |
قدرت | ۴۰۸ اسب بخار | ۴۰۸ اسب بخار | ۲۸۲ اسب بخار |
گشتاور | ۶۶۵ نیوتن متر | ۷۶۵ نیوتن متر | ۴۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته | تک سرعته | تک سرعته |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ | عقب |
شتاب صفرتاصد | ۵.۷ ثانیه | ۵.۱ ثانیه | ۶.۸ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۰۰ کیلومتر/ساعت | ۱۸۰ کیلومتر/ساعت | ۱۸۰ کیلومتر/ساعت |
باطری | ۹۵ کیلووات ساعت | ۸۰ کیلووات ساعت | ۸۰ کیلووات ساعت |
بُرد | ۴۰۰ کیلومتر | ۴۲۰ کیلومتر | ۴۶۰ کیلومتر |
قیمت | ۷۴,۸۰۰ دلار | ۶۷,۹۰۰ دلار | حدود ۷۷,۰۰۰ دلار |
با توجه به موادی که در این مطلب بیان شد، کدامیک از این سه کراساوور کامپکت لوکس الکتریکی آلمانی را ترجیح میدهید؟
[polldaddy poll=10581929]
NAVID۰۰۹۸
۳۰ تیر ۱۳۹۹خوبی این ماشین برقیا میدونید چیه ، اینه که لااقل نمیخواد فکر سرویس و تعویض مایعاتش باشیم از روغن موتور گیربکس ترمز گرفته تا آب رادیات .
دنیای آینده همه چیز دو حالت داره ، یا قطعه برقی عمرش به پایان میرسه و با جنس جدید نوش میکنید یا خراب که بشه دیگه تعمیر نمیشه و قطعهها آکبند تعویض میشه .
با اینکه بنزینیها رو دوست دارم ، اما اگر مشکل کارایی و پیمایش برقیها بر طرف بشه ، بهترین انتخاب اینه که یه برقی بخری و دیگه تو تعمیرگاهها نباشی و مثلاً میری قطعاتش را از ماکروسافت یا اَپل میخریم .
رضا
۳۰ تیر ۱۳۹۹چرا خودرو های برقی این قدر رینگاشون زایعست؟
آرین
۳۰ تیر ۱۳۹۹بخاطر پایین اووردن ضریب آیرودینامیک….
بهراد
۳۰ تیر ۱۳۹۹چون تو بردشون تاثیر داره.رینگ کوچیکتر ماشینو دوربردتر می کنه مخصوصا قالپاق تسلا با بهبود ایرودینامیک مصرف انرژیشو کمتر می کنه.
فقط اینجا دیگه موتور بنزینی نداریم که هدرز و توربو شو دستکاری کنن، همه چیز بر میگرده به دو سه تا قطعه های تک و الکتروموتور
امیر
۳۰ تیر ۱۳۹۹BMW هر روز داره ضعیف تر و یکنواخت تر میشه و دیگه با دیدن طراحی هاش شگفت زده نمیشم مرسدس هم اگر توجه نکنه ممکن سرنوشتش مثل بی ام دبلیو بشه به هر حال امیدوارم که جفتشون یه تکونی بدن به خودشون
meysam
۳۰ تیر ۱۳۹۹تویوتا راو4 پرایم شتابش 5.7 ثانیست و با مصرف زیر 2.5 و قیمت کمتر و برد بیشتر و تو تستها هم همه میگن سکوت کابین و راحتیش بالاتر از کلاس کاریشه
منتظرم لکسوسهای پلاگین بیان به بازار با طراحی جدید همه رو درو کنن.
بین این 3 تا بنز خوبه ولی خدایی اون بی ام و چی فکر کرده با خودش واسه اون انقدرم پول میگیره
مهدی موتورز
۳۰ تیر ۱۳۹۹پلاک این هیبرید یعنی برقی بنشینی که میشه باتریشو شارژ کرد؟اره درست میگم؟
یعنی بنزین شارژ ش نمیکنه؟
meysam
۳۰ تیر ۱۳۹۹پلاگین هیبرید یعنی همون هیبرید + سوکت شارژ
یعنی میتونی باتریشو با برق شارژ کنی ولی وقتی حرکت کردی و باتریهاش رو به اتمام بود مواقعی که موتور بنزینی وارد مدار میشه باتریهاش شارژ میشه
باتریهای پلاگینها بزرگتر از هیبریدیهای معمولیه و مسافت بیشتری هم میرن و وقتی روی مد برق خالص باشن میتونن با سرعت بالاتری هم حرکت کنن.
♤ANGUS_812♤
۳۰ تیر ۱۳۹۹من هر چی خودرو برقی دیدم برام جذاب نبود
ولی وقتی این سه تا پرچمدار آلمانو دیدم امیدوار شدم
مگر اینا ماشین برقی جذاب بزنن از بقیه بخاری بلند نمیشه
مهرداد كمال
۳۰ تیر ۱۳۹۹بی ام و چرا این قد گرونه
بنیامین
۳۰ تیر ۱۳۹۹نیسان اریا ی سر و گردن از اینا بالاتره
مک وال
۳۰ تیر ۱۳۹۹انصافا بین این سه تا، طراحی ظاهری آئودی خیلی جذابتر و گیراتر است. ولی نمیدونم چرا قیمتش رو از بنز بالاتر برده؟!
بی ام و هم که اینجا اصلا حرفی برای گفتن نداره! طراحی ظاهری ، پرفورمنس و قیمت ، همه اینها شکست این بی ام و رو قطعی میکنه.
ولی رقابت بین آئودی و بنز پایاپای خواهد بود و فعلا پیش فروش آئودی بیشتر بوده
ارشیاsvj
۳۰ تیر ۱۳۹۹ائودی
Bilbo
۳۰ تیر ۱۳۹۹واقعا فک کردن یه نفر باید آئودی رو با اون مشخصات و طراحی و قیمت ول می کنه، 3 هزار پول بیشتر بده و ix3 رو بخره؟ ? مگه غیر از یه متعصب کسی میتونه این کار رو بکنه؟ آقای بامو اینجا خیلی خراب کردی… ببینیم تو i4 و iNext چیکار میکنی…
Hadi
۳۰ تیر ۱۳۹۹E Tron رو ترجیح میدم…
آریا ماشین
۳۱ تیر ۱۳۹۹انتخابم بدون شک eqc
قدرت و گشتاور از همه بیشتر
شتاب از همه بهتر
قیمت از همه کمتر
برد از آئودی بیشتر و فقط ۴۰ تا از بی ام و کمتر
Eqc انتخاب درسته و تو نظرسنجی هم مشخصه از همه بیشتر رای اورده