مصافی درون خانوادگی…
فولکسواگن جدید فرمول بکار رفته در پاسات را قرض کرده اما به جنگ رقبای سطح بالاتری رفته است. ما فهمیدهایم که آرتئون میتواند کلاس خودروهای لوکس را دستخوش تغییر کند. آرتئون جایگزین مستقیم فولکس CC نیست اما از فرمول مشابهی پیروی کرده زیرا بر مبنای همان پلتفرم MQB پاسات بنا شده است. این خودرو با پیشرانههای متفاوتی عرضه میشود که شامل نسخه دیزلی ۲ لیتری بای توربو قدرتمند با خروجی ۲۳۷ اسب بخار میباشد. همین مدل در تست حاضر است.
این خودرو بهصورت استاندارد دارای گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه DSG و سیستم چهار چرخ محرک بوده و در تریم R-Line شاهد برخی تجهیزات اضافی از جمله رینگهای ۱۹ اینچی، سپر جلوی اسپورت تر و اسپویلر مشکی روی درب صندوق هستیم. آرتئون بهای آغازین ۳۹۹۵۵ پوندی دارد.
- شاخبهشاخ
مدل | فولکسواگن آرتئون R-Line 2.0 BiTDI 4MOTION 240PS DSG | آئودی A5 اسپورت بک ۳.۰ TDI 218 S line |
قیمت (پوند) | ۳۹۹۵۵ | ۴۸۶۰۵ |
پیشرانه | ۴ سیلندر ۲ لیتری دیزلی | ۶ سیلندر ۳ لیتری دیزلی |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | ۲۳۷/۵۰۰ | ۲۱۵/۴۰۰ |
گیربکس | ۷ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک | ۷ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک |
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۶.۱ | ۶.۳ |
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) | ۷.۳ | ۶.۹ |
- فولکسواگن آرتئون
نقاط قوت: ظاهر شیک، پیشرانه دیزلی قدرتمند، سواری راحت
نقاط ضعف: هندلینگ نا امید کننده، کاهش قیمت بیشتر نسبت به آئودی، پیشرانه ۴ سیلندر پر سروصدا
فولکسواگن در تمایز آرتئون از پاساتی که مبنای ساخت این خودرو بوده بهترین کار را انجام داده اما به محض اینکه با خودرو آشنا شوید ارتباط خانوادگی این دو خودرو را متوجه خواهید شد.
این موضوع چیز بدی نیست زیرا کابین خودرو ظریف بوده و از متریال با کیفیتی سود برده شده که در این کلاس خودرویی حیاتی است. فولکسواگن به اندازه آئودی لوکس احساس میشود. تنها پلاستیکهای سخت معدودی در کابین آرتئون موجود بوده اما نمیتوان آن را نادیده گرفت.
ما در پیست رکورد ۶.۱ ثانیهای را برای شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ثبت کردیم (شتاب ۶.۳ ثانیهای برای A5 اسپورت بک) اما این شتاب گیری بین دندهای است که فاکتور کلیدی کروزهایی چون این دو محصول به شمار میرود.
در دنده سه تنها ۲.۳ ثانیه طول میکشد تا آرتئون از سرعت ۴۸ به ۸۰ کیلومتر در ساعت برسد درحالیکه همین رکورد برای آئودی برابر با ۲.۵ ثانیه است. هر دو خودرو واقعاً سریع احساس میشوند و پیشرانههای دیزلی آنها گشتاور عظیمی را در اختیار رانندگان قرار میدهد.
سبقتهای جادهای در هر دو خودرو آسان بوده اما فولکسواگن در این بخش نیز برنده میشود. در دنده ۶ تنها ۵.۱ ثانیه طول میکشد تا خودرو از سرعت ۸۰ به ۱۱۳ کیلومتر در ساعت برسد اما آئودی بازهم کندتر بوده و این فاصله را در ۸.۸ ثانیه پر میکند.
در سرعت ۱۱۳ کیلومتر در ساعت و در دنده آخر، A5 اسپورت بک دور پیشرانه ۱۵۰۰ را نشان میدهد درحالیکه آرتئون دور ۱۹۰۰ را دارد. این دور پایین به آئودی کمک میکند تا علیرغم پیشرانهای پرحجمتر اقتصادیتر از فولکسواگن باشد. البته فاصله مصرف سوخت دو خودرو خیلی زیاد نیست.
همچنین صداسنج بکار رفته در تست نشان داد که فولکسواگن سروصدای بیشتری نسبت به آئودی دارد. در سرعت ۴۸ کیلومتر در ساعت کابین آرتئون ۳ دسیبل پر سر و صداتر از آئودی بوده درحالیکه در سرعت ۱۱۳ کیلومتر در ساعت کابین آرتئون ۲ دسیبل صدای بیشتری دارد. فولکسواگن همچنین صدای پیشرانه غیرواقعی را به خودروی خود اضافه کرده که خیلی دلچسب نبوده و پیشرانه ۶ سیلندر آرتئون از نظر جذابیت شنیداری با پیشرانه ۶ سیلندر نرم آئودی برابری نمیکند؛ و چیزی که زیر کاپوت قرار دارد میتواند نظر بسیاری از خریداران را تعیین نماید.
نظرات آزمایشکننده: سیستم ناوبری – تمامی مدلهای آرتئون دارای صفحه لمسی ۸ اینچی هستند که شامل سیستم ناوبری فولکس میباشد. خودروی حاضر در تست بهصورت سفارشی از پکیج ناوبری حرفهای با صفحه ۹.۲ اینچی سود میبرد.
گیربکس – گیربکس دوکلاچه آرتئون در حالت اتوماتیک سریع است اما در حالت دستی تأخیری را نشان میدهد
تکنولوژی – صفحهنمایش اطلاعات فعال آرتئون نشاندهندههای دیجیتال را ارائه کرده و به اندازه کاکپیت مجازی آئودی خوب است.
- آئودی A5 اسپورت بک
نقاط قوت: پیشرانه ۶ سیلندر نرم، کابین فوقالعاده، هزینه مالکیت کم نسبت به آرتئون
نقاط ضعف: کمبود فضای کابین نسبت به آرتئون، هیجان کم رانندگی، صندلیهای عقب کوچک
درحالیکه جدیدترین نسل آئودی A5 اسپورت بک از نظر طراحی ظاهری تغییر انقلابی نسبت به مدل قبلی نداشته اما ما ظاهر آن را هنوز هم دوست داریم. درحالیکه کیفیت کابین این خودرو همواره دستکم گرفته شده اما شیک بوده و یکی از بهترین کابینهای کلاس خود به شمار میرود. اگرچه سیستم اطلاعات سرگرمی آئودی کمی قدیمیتر از نسخه بکار رفته در آرتئون به نظر میآید اما کابین آئودی مدرن، تازه و راحت است.
سواری A5 اسپورت بک نیز نرم بوده و دامپرهای تطبیقی ۶۰۰ پوندی در حالت راحت انجاموظیفه میکنند. البته سیستم تعلیق دینامیک فولکسواگن که بهصورت استاندارد در آرتئون نصب شده نرمتر بوده و اگرچه در حالت استاندارد به اندازه تعلیق آئودی سفت نیست اما در واقع هماهنگی بیشتری با جادههای بریتانیا دارد.
هر دو خودرو در مقابل تکانهای بدنه مقاومت یکسانی داشته و درحالیکه هیچیک بهصورت ویژهای هیجانانگیز نیستند اما نرمی بیشتر آرتئون باعث میشود شما در جادههای ناهموار اعتمادبهنفس بیشتری داشته باشید. فولکسواگن در تنظیمات راحت نیز نرمتر بوده اما تفاوت کلی نسبتاً کوچک است و هر دو خودرو کروزرهای راحتی نشان میدهند.
هر دو خودرو مجهز به سیستم چهار چرخ محرک بوده بنابراین چسبندگی زیادی وجود داشته اما با نصب پیشرانه ۶ سیلندر سنگینتر در دماغه، A5 اسپورت بک به خوبی رقیب خود در پیچ عمل نمیکند. البته تجربه رانندگی آئودی خیلی با فولکس فاصله نداشته و این حقیقت که آئودی پیشرانه لذتبخشتری دارد به کم شدن فاصلهها کمک میکند.
درحالیکه گشتاور بیشتر آرتئون به معنی پشت سر گذاشتن آئودی در شتاب گیری بین دندهای است اما پیشرانه بزرگ تضمین میکند که A5 اسپورت بک در شتاب گیری ۴۸ تا ۱۱۳ کیلومتر در ساعت سریعتر است. ثبت این رکورد در ۵.۵ ثانیه صورت میگیرد درحالیکه شتاب آرتئون برابر با ۵.۹ ثانیه است. آئودی در سرعتهای بالا پایدارتر احساس شده و واضح است که A5 اسپورت بک برای استفاده در اتوبانهای آلمان طراحی شده است.
اسپورت بک از نظر کاربردی بودن قافیه را به آرتئون میبازد زیرا صندوقعقب کوچکتری داشته (۴۸۰ لیتر در برابر ۵۶۳ لیتر) و همچنین فضای بخش عقبی آن کوچکتر از فولکس است؛ اما به خاطر خط سقف آرتئون شاهد فضای سر کمی بیشتر در آئودی هستیم. در مقابل آرتئون فضای پای عقب بیشتری داشته و آئودی کمی تنگ احساس میشود.
همچنین مجبور خواهید بود با آئودی بیشتر به پمپبنزینها سر بزنید زیرا باک سوخت کوچکتری داشته اما نیمه پر لیوان اینکه این خودرو اقتصادیتر است. آئودی از نظر افت قیمت نیز بسیار بهتر است.
البته تجهیزات A5 به اندازه آرتئون نبوده بنابراین احتمالاً باید چند آپشن اضافی را انتخاب کنید. نشانگرهای کاکپیت مجازی آئودی به همراه دامپرهای تطبیقی تنها با پرداخت بهای اضافی در دسترس بوده اما از آنجایی که این دو ویژگی در آرتئون بهصورت استاندارد وجود دارند بنابراین آئودی چنین ارزش فوقالعادهای را نشان نمیدهد.
نظرات آزمایشکننده: سیستم ناوبری – ویژگیهایی چون ناوبری ماهوارهای بهصورت استاندارد در سیستم اطلاعات سرگرمی لمسی A5 وجود دارند. خودروی موردبحث از نظر کیفیت کابین نیز برتر از آرتئون است
گیربکس – گیربکس تیپ ترونیک آئودی در حالتهای اتوماتیک و دستی نرم بوده اما به اندازه گیربکس DSG آرتئون تیز نیست
تکنولوژی – داشبورد دیجیتال کاکپیت مجازی سفارشی فوقالعاده بوده و تمامی اطلاعات موردنیاز راننده را نشان میدهد
قضاوت نهایی
- رتبه اول: فولکسواگن آرتئون
کوپه چهار درب فولکسواگن آرتئون کمی پر سر و صداتر و پرهزینهتر از آئودی A5 اسپورت بک است اما تجهیزات استاندارد زیاد، ظاهر فوقالعاده و سواری راحتتر و بهتری نسبت به رقیب خود دارد. این خودرو از نظر هزینههای مالکیت فاصله کمی با آئودی داشته و در این مقایسه با اختلاف کمی در رتبه اول قرار میگیرد.
- رتبه دوم: آئودی A5 اسپورت بک
چیز زیادی درباره آئودی A5 اسپورت بک وجود ندارد اما این خودرو راحت، قدرتمند، اقتصادی و شیک است. این خودرو به اندازه آرتئون مجهز نبوده و سواری آن به راحتی حریف نیست. ما کابین با کیفیت و ارزش فروش دوباره آن را دوست داریم.
net
۱۶ آذر ۱۳۹۶پدال داخل نمایشگاه خودرو تهران یک مدل از سدان خودرو فولوکس به نام پاسات بود که دقیقا شبیه این ایودی بود باید با پاسات مقایسه میکردی.ماشین پاسات خیلی زیبا بود و خیلی طرفدار داشت
فرامرز
۱۶ آذر ۱۳۹۶پاسات تو کلاس آئودی آ4 هست که سدان هست. اینا تو کلاس کوپه 4 در هستن یعنی همون سدان با ارتفاع کمتر و سقف کوتاه تر و اسپرت تر.
حمیدرضا
۱۶ آذر ۱۳۹۶من ائودی رو بیشتر می پسندم حتی اگر به نظر خیلی جذاب تر از فولکس نباشه
علی
۱۷ آذر ۱۳۹۶سرعت ۱۱۰ دور موتور ۱۵۰۰
یا حضرت گشتاور
یا حضرت دور موتور
روا . خودروی غرور افرین ملی با فناوری روز تو این سرعت ۴ هزار دور میزنه
از ۱۱۰ تا ۱۳۰ هم اقلا ۱۰ ثانیه طول میکشه
حمید
۱۶ آذر ۱۳۹۶چه فایده اینها خودرو رو اونقدر گرون کردنند که فقط یم عده می تونند یک ماشین خوب بخرند.
Just bentley continental
۱۶ آذر ۱۳۹۶فقط ارتئون
خودایی بینظیره
ظاهرش
شتابش
قیمتش
تجهیزاتش
….
در یک کلام عالی
شاهين
۱۶ آذر ۱۳۹۶مثل انتخاب بین لکسوس و تویوتاست.جفتشون خوبن ولی احتمالا آئودی رو انتخاب میکردم در واقعیت
peyman.german
۱۸ آذر ۱۳۹۶خدایا….مگه داریم خوشکلتر از آرتیون؟؟؟؟؟
خوشگل کی بودی تو؟؟؟؟
hamid
۱۶ آذر ۱۳۹۶جفتشون حرف ندارن. مثه دوتا برادرن
جمشید
۱۶ آذر ۱۳۹۶آره حمید جان ولی طراحی آرتیون یه لول بالاتر از کلاس خودشه مثل تاریخمان و برعکس بنز
F۲۲RAPTOR
۱۶ آذر ۱۳۹۶این دوتا کلا یه ماشینن
به عنوان مثال فقط بخوام بگم
این دوتا مثه سوناتا و آپتیما هستن
هردو عالی و با پرستیج
به نظرم پیشرانه آودی
کم استهلاک تره همچنین
از لحاظ پرستیج یه پله بالاتر از وولکس واگنه
میشه گفت آوودی برند لوکس سازه وولکس واگنه
مهدی
۱۶ آذر ۱۳۹۶منظورت همون فولکس واگنه نه؟
F۲۲RAPTOR
۱۷ آذر ۱۳۹۶از کجا فهمیدی ناقلا
به کسی نگی فقط
پورشه
۱۷ آذر ۱۳۹۶در اصل وولکس واگنه ولی به اشتباه میگن فولکس چون تلفظ انگلیسیشو و میگن نه آلمانیشو و اسم و که نمیشه عوض کرد اگر به همون صورت گفته نشه اشتباست
مهدی
۱۷ آذر ۱۳۹۶دقیقا بلعکس در اصل فولکس واگنه کلمه فولکس در آلمانی به معنی مردم هست واگن هم که به معنی خودرو که میشه خودرو مردم من نمیدونم اینجا چرا دوستان اصرار دارن برداشت خودشون را از اسم خودرو سازها بگن و با هزار مدرک هم بگن ما درست میگیم