بامو M2 هنوز هم کوچکترین محصول کامل M در بازار بوده و به تازگی نسخهی اسپورت تر آن با پسوند کامپتیشن عرضه شده است. این خودرو برخی از انتقادات وارده به نسخه استاندارد را رفع کرده و جانشین آن شده است.
اما آیا این تغییرات موفق بودهاند؟ به منظور فهم این موضوع ما M2 کامپتیشن را در برابر یکی از رقبای سرسخت آن یعنی آئودی RS3 سدان قرار دادهایم.
این خودروی جمعوجور اما پرفورمنس و کاربردی یک جفت در بیشتر داشته اما از نظر ایده و مفهوم به M2 کامپتیشن نزدیک است. خب کدامیک از این خودروهای پرفورمنس مناسب رانندگان ماهر و حرفهای هستند؟
- شاخبهشاخ
آئودی RS3 سدان | بامو M2 کامپتیشن | مدل |
۴۵۷۰۵ | ۵۱۹۳۰ | قیمت (پوند) |
۵ سیلندر ۲.۵ لیتری توربوی بنزینی | ۶ سیلندر ۳ لیتری توربوی بنزینی | پیشرانه |
۳۹۵/۴۸۰ | ۴۰۴/۵۵۰ | قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) |
۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک، چهار چرخ محرک | ۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک، دیفرانسیل عقب | گیربکس |
۳.۸ | ۴.۴ | شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) |
۲۵۰ | ۲۵۰ | حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) |
۱۰ | ۱۲.۲ | مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) |
رنگ سبز وایپر (۲۴۰۰ پوند)، پکیج استایل مشکی براق (۸۰۰ پوند)، چراغهای جلوی ماتریکس LED (895 پوند)، شیشههای تیره (۳۷۵ پوند)، پکیج کامفورت و صدا (۹۹۵ پوند)، اگزوز اسپورت RS (1000 پوند)، صندلیهای جلوی برقی (۶۵۰ پوند)، شارژ بیسیم گوشی (۳۲۵ پوند) | پکیج کامفورت (۱۸۰۰ پوند)، پکیج پلاس (۱۸۰۰ پوند)، غربیلک فرمان گرم شونده (۱۶۰ پوند)، ترمزهای M اسپورت (۱۳۵۰ پوند) | آپشن ها |
- بامو M2 کامپتیشن
نقاط قوت: هندلینگ درگیر کننده، پیشرانهی فوقالعاده، آپشن گیربکس دستی
نقاط ضعف: قیمت بالا، فضای داخلی کم در مقایسه با آئودی
M2 کامپتیشن در مقایسه با نسخه استاندارد فوقالعاده گیراست. سپر و جلوپنجره جدید به همراه تریم مشکی براق باعث تمایز این خودرو در مقایسه با مدلهای استاندارد شدهاند.
البته این تغییرات ظاهری تنها برای زیبایی نبوده و کاربردی هم هستند. ورودیهای بزرگتر برای خنککنندگی بیشتر پیشرانهی ۶ سیلندر ۳ لیتری توئین توربو ضروری هستند. این پیشرانه که در برادران بزرگتر M3 و M4 هم بکار رفته قدرت قابلتوجه ۴۰۴ اسبی و گشتاور ۵۵۰ نیوتون متری دارد. گشتاور این خودرو برای چنین خودروی کوچکی بسیار زیاد نشان میدهد.
دیگر تغییرات M2 کامپتیشن شامل بازنگری در بدنه و شاسی، ترمزهای ارتقا یافته و تنظیم دوباره دیفرانسیل لغزش محدود با کنترل الکترونیکی است. قطعات سیستم تعلیق آلومینیومی سبکوزن هم از M4 گرفته شدهاند و دامپرها نیز حالت غیرفعال و ثابت دارند؛ بنابراین تغییرات صورت گرفته بیشتر از آن چیزی هستند که در ابتدا تصور میشد.
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت این خودرو در ۴.۴ ثانیه ثبت میشود که تنها ششدهم ثانیه کندتر از آئودی چهار چرخ محرک میباشد. بخشی از برتری آئودی در این بخش وجود سیستم لانچ کنترل هوشمند و سیستم چهار چرخ محرکی است که استارت فوقالعادهای به وجود میآورد. البته بامو هم از لانچ کنترل سود میبرد.
شایان ذکر است M2 کامپتیشن در شتاب گیریهای دندهای تندتر از آئودی بوده یا با آن برابری میکند. پرفورمنس بامو در سرعتهای بالا فوقالعاده است. پیشرانه ۳ لیتری این خودرو در دورهای پایین عضلانی نشان داده و اگرچه صدای آن به خوبی پیشرانه ۵ سیلندر آئودی نیست اما تأثیر بالای خود را میگذارد. البته نسبتهای بالای دندهها به این معنی است که رسیدن به ردلاین تنها در پیست امکانپذیر خواهد بود.
با تمامی این تفاسیر، M2 کامپتیشن هنوز هم برای طرفداران برنده است. معنی سخن این است که شاسی دیفرانسیل عقب این خودرو برای دریفت عالی بوده و البته چسبندگی و توازن زیادی دارد بنابراین در سر پیچها اعتمادبهنفس زیادی خواهید داشت.
نظرات آزمایشکنندگان
سیستم اطلاعات سرگرمی: اینترفیس بامو کاربری آسانی داشته و پاسخگو است اما از اندروید اتو حمایت نمیکند. این سیستم یکی از بهترین نمونههای کلاس بوده و از صفحهنمایش تیز و باکیفیتی سود میبرد.
متریال بکار رفته: کیفیت ساخت و متریال بکار رفته در کابین خوب است اما کابین آئودی باکیفیتتر به نظر میرسد.
صندلیهای اسپورت: صندلیهای راحت و اسپورت این خودرو باعث شدهاند راننده تمرکز بیشتری روی رانندگی داشته باشد.
- آئودی RS3 سدان
نقاط قوت: پیشرانه باورنکردنی، توانایی استفاده در همه فصول، سواری راحت
نقاط ضعف: هیجان کمتر در مقایسه با بامو، بازخورد ضعیف فرمان
درحالیکه M2 کامپتیشن از پلتفرم دیفرانسیل عقب سری ۲ کوپه استفاده میکند RS3 سدان بر پایه همان پلتفرم آئودی A3 بنا شده و بنابراین ساختار آن با اکثر محصولات دیفرانسیل جلوی این برند یکسان است. شاسی MQB منعطف گروه فولکسواگن اجازه استفاده از سیستم چهار چرخ محرک را به آئودی داده است.
این سیستم کشش باورنکردنی مخصوصاً در خط مستقیم به وجود میآید. بخشی از شتاب فوقالعادهی این خودرو نیز به خاطر پیشرانهی ۵ سیلندر فوقالعادهای است که راننده را به وجد میآورد.
البته کمی تأخیر توربو وجود دارد اما با افزایش دور پیشرانه صدا نیز پرطنینتر شده و پیشرانه رسماً فریاد میزند.
اگرچه پیشرانه آئودی خاصتر و جذابتر از پیشرانه ۶ سیلندر رقیب است اما از نظر هندلینگ نمیتواند به بامو برسد.
فرمان RS3 دقیق است اما بازخورد چندانی به راننده انتقال نمییابد. قرار گرفتن پیشرانه بزرگ ۵ سیلندر در جلو هم به معنی سنگینتر بودن دماغه است و درحالیکه چسبندگی خودرو در اکثر شرایط زیاد است اما زمانی که آن را تحتفشار قرار دهید تمایل خودرو به کم فرمانی را حس خواهید کرد. این در حالی است که بامو به بیش فرمانی تمایل بیشتری دارد.
اما سریع راندن با RS3 سریع است. با ۹۹۵ پوند شما میتوانید سیستم تعلیق تطبیقی را سفارش دهید که واقعاً ارزشش را دارد. این سیستم تعلیق چندین حالت از نرمترین تا سفتترین را ارائه میکند.
خودروی حاضر در تست که از رینگهای ۱۹ اینچی استفاده میکند راحتی خوبی داشته و توازن مناسبی بین پایداری در سر پیچها و راحتی سواری ایجاد میکند. درحالیکه M2 کامپتیشن یک خودروی اسپورت فوقالعاده خشن است اما RS3 میتواند در سفرها نیز راحت باشد. از آرامش و رفاه و سکوت حرف میزنیم.
نظرات آزمایشکنندگان
تکنولوژی: ما صفحهنمایش سیستم اطلاعات سرگرمی آئودی را دوست داریم. البته خیلی به آن نیازی نخواهید داشت زیرا کاکپیت مجازی پشت فرمان همهچیز را نشان میدهد.
گیربکس: گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه RS3 با گیربکس بامو برابری میکند اما سیستم چهار چرخ محرک آئودی کشش بیشتری دارد.
فرمان: اگرچه فرمان آئودی سریع و مستقیم است اما برای یک خودروی پرفورمنس بیروح نشان میدهد.
- قضاوت نهایی
رتبه اول: بامو M2 کامپتیشن
M2 کامپتیشن خودرویی فوقالعاده و خاص راننده است. شاسی بهبود یافته و سرعت بالای آن یک چالش جذاب برای رانندگان بوده و همین امر باعث درگیری بیشتر راننده در امر رانندگی میشود. پیشرانه صدای بسیار جذابی نداشته اما تأثیرگذار است. M2 کامپتیشن بیشک بهترین ساختهی M تاکنون است.
رتبه دوم: آئودی RS3 سدان
مهمترین جنبهی آئودی RS3 تجربه رانندگی آن است. این خودرو کاراکتر فوقالعادهای داشته و اگرچه سواری بهتر و فضای داخلی بیشتری در مقایسه با M2 کامپتیشن داشته اما قافیه را به رانندگی درگیر کننده تر و جذابتر بامو میبازد.
منبع: autoexpress
محمد
۲۵ آبان ۱۳۹۷تاج روی سر ب ام و است ظاهرا
mahdy
۲۵ آبان ۱۳۹۷درسته ارباب حلقه ها شاهکاره
اما M2 وصف ناپذیره
علی رضا
۲۵ آبان ۱۳۹۷M2 عشقه بخدا
جذاب ترین محصول بی ام و در کل تاریخ
تمام محصولات بی ام و یطرف، m2 هم بطرف
یعنی هر چی در وصفش بگم کم گفتم …
محمد رضا
۲۵ آبان ۱۳۹۷نقات قوت ایودی نوشته پیشرانه باور نکردنی
واقعا
Amin
۲۵ آبان ۱۳۹۷هر دو فوق العاده و دوست داشتنی هستند
سروش
۲۵ آبان ۱۳۹۷آئودی فقط موتور بهتر از بی ام و داره. در بقیه موارد بی ام و کاملا بهتره
Sam
۲۵ آبان ۱۳۹۷فکر کنم آئودی tt rs رقیب بهتری برای m2 کامپتیشن باشه…
ک البته 13 هزار دلارر گرون تر از bmw درمیاد!
صدای پیشرانه آئودی فوق العادس صداش شبیه موتور 10 سیلندره !
mahdy
۲۵ آبان ۱۳۹۷داداش TT رقیب Z4 هست بیشتر تا M2
فرامرز
۲۵ آبان ۱۳۹۷درسته ولی آر اس ۳ با ام ۲ توی یه کلاس نیستن و در واقع ام ۲ خیلی خاص تره چون ب ام و سری ۲ خیلی خاص تر از آئودی آ۳ هست بخاطر ماهیت اسپرت و کوپه بودن
حسین وی
۲۵ آبان ۱۳۹۷m2 عروس بیمره ???
مهدی
۲۵ آبان ۱۳۹۷یه رقابت دیگه هست از یه مجله دیگه که فیلمه بین m2 وهمینrs3 وکاماروss 1le
sina
۲۵ آبان ۱۳۹۷بی ام و رو بیشتر دوست دارم.
تو پرانتز هم بگم که هر دو ماشین از سیویک R تو پیست شکست خوردن.
مهدی
۲۵ آبان ۱۳۹۷نخیر دوست عزیز در مجله auto motor این خودروهارو در یک مقایسه زمان گیری کردن و زمان هوندا سویک تایپr شده 2.03.4 واین ماشین جایگاه پنجم رو بدست آورده ولیm2 جایگاه اول رو بدست آورده و زمانش هم شده 1.59.8 و بیشتر از3ثانیه از سویک سریع تر بوده. حتی آیودی rs3 هم از سویک سریع تر بوده با زمان 2.02.5
sina
۲۵ آبان ۱۳۹۷تو نوربررینگ 10 ثانیه کندتر هستش تایمش مهدی
لینکی میگی رو بی زحمت بفرست
ممنون
مهدی
۲۵ آبان ۱۳۹۷اگه سایتbmw blogرو مطالعه کنی قیل از اون رکوردm2 خوده شرکت گفته بود که مابرای رکوردگیری به نوربرینگ نخواعگهیم رفت. فقط میخواهیم نسخه جدیدm2در پیست چه عملکردی داره. یعنی نخواستن بهترین راننده. بهترین شرایط آب وهوایی وخیلی چیزای دیگه روبرای یه زمان گیری حرفه ای بررسی کنن وبعد وارد پیست بشن.جالب اینه حتی نسخه عادیm2در خیلی مقایسه های مجله های معتبر که باخودروها زمان گیری کردن از سویک تایپrسریع تربوده. یه نمونه اش همین مجلهauto motor که میتونی بری مطالعه کنی
مهدی
۲۵ آبان ۱۳۹۷https://www.auto-motor-und-sport.de/test/s3-rs3-m140i-m2-focus-rs-civic-type-r-a-45-leon-cupra-300-golf-r-test/
اینم لینک رقابت 9خودرو ورقابت دور پیست توسط مجلهauto motor
Omid
۲۵ آبان ۱۳۹۷ائودی به نظرم بهتره چون صداش واقعا حرف نداره
مهدی
۲۵ آبان ۱۳۹۷دوست عزیزمجلهauto motor تمام خودروهای این کلاس روآورده مقایسه کرده ودر یک پیست زمان گیری هم انجام داده توسط یک راننده واین نتیجه هستش.جایگاه ها برحسب ماشین بهترهستش ولی زمان دور پیست هم جلوشون میتونید ببینید.
جایگاه اول بی او وM2 زمان پیست_ 1:59.8
جایگاه دوم بی ام وM140 زمان پیست_ 2:03.0
جایگاه سوم آیودیrs3 زمان پیست_
مهدی
۲۵ آبان ۱۳۹۷دوستان هرچقدر متن نوشتم در مورد زمان گیری دور پست نمیاد
ehsangt3
۲۵ آبان ۱۳۹۷باسلام
M2 ریشه بی ام و یعنی چی یعنی یه ماشین کوچیک دیفرانسیل عقب تروفرض
ریشه بی ام و یعنی 2002 که بعد از سال های طولانی هنوزم پوز خیلی از ماشینا رو می زنه مخصوصا سلاطینی مثل 405 و پرشیا هنوزم اگه پول دستم بیاد یه تمیزشو برا عشق بازی و ماشین دوم می خرم M2 هم حیف تو ایران نیست البته اگه بود هم ما توان خریدشو نداشتیم
بهنام
۲۵ آبان ۱۳۹۷سری دو در حال حاضر دارای بیشترین شاخصه ی اصالت ب ام و خصوصا در بحث طراحی هست. با توجه به ابعاد و دیدن تصاویر این خودرو میشه فهمید که با چه اعجوبه ی جمع و جور و کار درستی روبرو هستید. خالصترین محصول ام پاور در چند سال اخیر که بر عکس بقیه ی اعضاء خانواده که در یکی دو سال اخیر معرفی شده اند یک ب ام و تمام عیار هست.
doubt
۲۵ آبان ۱۳۹۷من چقد رو مخمه اکثر عکسهای ماشینا که پدال تو مقاله ها میذاره از نمونه های فرمان راسته. فک کنم از سایتهای انگلیسی میگیره. شما هم رو مختونه یا من فقط اینطوریم. آقای پدال لطفا استاندارد جهانیو مدنظر قرار بده دیگه
Hamid...Audi
۲۶ آبان ۱۳۹۷معلومه سدان بخوام ائودی کوپه بخوام بامو…
ام۲ واقعا ماشین جذابیه و عاشقم. تو بقیه رده ها آئودی و پورشه و بنز رو خیلی بیشتر دوست دارم.