پیشرانهها عموماً با تعداد سیلندرهای زوج ساخته میشوند اما ظاهراً کسی فراموش کرده که این موضوع را در ۴۰ سال پیش به مهندسان آئودی بگوید! آئودی چهار دههی پیش اولین پیشرانه ۵ سیلندر را معرفی کرده و هنوز هم به ساخت آن مشغول است.
۱۹۷۶: World premiere of the first Audi five-cylinder gasoline engine اولین پیشرانه ۵ سیلندر آئودی در سال ۱۹۷۶ و روی مدل ۱۰۰ معرفی شد. این پیشرانه جایگاهی بالاتر از نسخه ۴ سیلندر داشت اما از نظر شکل کلی جمع و جورتر از پیشرانهی بزرگتر ۶ سیلندر بود. پیشرانه ۵ سیلندر آئودی حجمی برابر با ۲.۱ لیتر و قدرت ۱۳۶ اسب بخاری داشت. ۱۹۷۶ Audi 100 (C2) در طول چهل سال گذشته، آئودی تزریق سوخت، سر سیلندر با چهار سوپاپ، توربوشارژر و حتی نسخههای دیزل پیشرانههای ۵ سیلندر خود را معرفی کرده است. آئودی با این نوع پیشرانه در مسابقات رالی و حتی در پیست نوربرگ رینگ به پیروزی رسیده است. هماکنون پیشرانه ۵ سیلندر آئودی در خودروی TT RS قدرت ۴۰۰ اسبی دارد یعنی تقریباً سه برابر اولین پیشرانهی از این دست. ۱۹۸۹ IMSA GTO۲۰۱۰ Audi TT RS اگر همهی این دلایل برای موفقیت آئودی در ساخت این نوع پیشرانه برای شما متقاعدکننده نیست باید بگوییم که این پیشرانه تا به امروز در کلاس خود ۷ بار برنده جایزه پیشرانه بینالمللی سال شده و از سال ۲۰۱۰ تاکنون برتری بلامنازعی دارد. ۱۹۸۳ Corsica Rally در گالری زیر میتوانید سیر تکامل و پیشرفت پیشرانههای ۵ سیلندر آئودی را مشاهده بفرمایید.
۱۹۷۸: first five-cylinder diesel:In 1978, Audi presents its first diesel model for the Audi 100 (C2). The five-cylinder naturally aspirated engine with a displacement of two liters develops 51 kW (70 hp) and 123 newton meters (90.72 lb-ft) of torque. It also powers the next-generation C3, propelling both the sedans and the Avant versions. From 1984, there is a turbocharged engine with an output of 64 kW (87 hp) and 172 newton meters (126.86 lb-ft) of torque.
۱۹۸۰: five-cylinder gasoline engine with turbocharger:In 1980, the Audi 200 5T (C2) comes on to the market, which is powered by the first turbocharged gasoline engine from the brand with the four rings. From a displacement of 2,144 cc, the five-cylinder unit produces 125 kW (170 hp) at 5,300 revolutions per minute and 265 newton meters (195.45 lb-ft) of torque at 3,300 rpm. The Audi 200 5T (C2) is the first Audi in the luxury class and features the lavish equipment of the Audi 100 CD as standard.
۱۹۸۴: map-controlled five-cylinder gasoline engine with emissions control as standard:In 1984, a completely new development appears. Audi is the first manufacturer to optimize the five-cylinder engine with a fully electronic map-controlled ignition system and a catalytic converter as standard. From 2,309 cc, it produces 100 kW (136 hp) at 5,600 rpm and 188 newton meters (138.66 lb-ft) of torque at 3,500 revolutions per minute. The most widely used five-cylinder engine from Audi is found in the Audi 100 2.3E (C3), the Audi Coupe 2.3E (B3) and in the Audi 90 2.3 E (B3). From 1990, it also powers the Audi 100 2.3E (C4) and a year later the Audi 80 2.3E (B4) and the Audi Cabriolet 2.3E. Here, it delivers 98 kW (133 hp) at 5,600 revolutions per minute and 186 newton meters (137.19 lb-ft) at 4,000 rpm.
۱۹۹۴: first five-cylinder RS engine:In 1994, the most powerful five-cylinder production engine built by Audi to date goes into action in the Audi Avant RS 2 (B4). With turbocharging, fuel injection and standard-fit emissions control, it produces 232 kW (315 hp) at 6,500 revolutions per minute from a displacement of 2,226 cc and delivers 410 newton meters (302.40 lb-ft) of torque at 3,000 rpm.
۲۰۱۵: ۲.۵ TFSI with gasoline direct injection, turbocharger and intercooler:In the summer of 2015, the second-generation RS 3 Sportback* appears – the most powerful car in the premium compact segment with an output of 270 kW (367 hp). The combination of turbocharging and direct injection permits a high compression ratio of 10:1 and correspondingly good efficiency. The five-cylinder inline engine delivers a maximum of 465 newton meters (342.97 lb-ft) to the crankshaft. This torque is available from as low as 1,625 revolutions per minute and remains constant up to 5,550 rpm. Since spring 2016, Audi has been using the optimized version of the powerplant in the Audi RS Q3 performance* too.
تنظیم.راحت تر لرزش موتور و باز و بسته شدن مکانیکی سوپاپ ها در زوج سیلندرها (البته در قدیم نه الان)به جای باز و بسته شدن پنومانیکی سوپاپ ها در فرد سیلندرها(بازم در قدیم) و همچنین استفاده از چرخه سوختن کارنو که راحتترین چرخه سوخت هست و خیلی چیزهای دیگه
الزامی نیست،فقط ساخت موتور با تعداد سیلندر فرد پیچیدگی های فنی خاص خودشو داره و در سگمنت های متفاوتی کمتر میتونه استفاده بشه. یک ماشین اگر در دسته ی هاچبک کامپکت شهری قرار بگیره و هدفش کاهش مصرف سوخت باشه ،میتونه از یه موتور سه سیلندر استفاده کنه،ولی غیر منطقیه بیای تیونش کنی و همون رو در یک سدان استفاده کنی. همین حالت در یک موتور پنج سیلندر هم میتونه صادق باشه،شما میتونید از یک وی شش در سدان فول سایز تا شاسی بلند فول سایز استفاده کنید،ولی اگر بخواهید پنج سیلندر رو دریک شاسی بلند فول سایز داشته باشید،باید تقویتش کنید،برای سدان هم فضای خالی میارید تو محفظه موتور. ولی بزرگترین مشکل،پیچیدگی،کمبود قطعات و عدم تمرکز ها بر روی اینگونه خودروهاس. مثل موتور های وانکل که سازنده هاش بسیار معدودن.
با درود به دوستان عزیز شاهین احمد زاده والمنتو وسپاس از مطلب عالی شما ایا کمپانیهای بازسازی می توانند موتورهای کامل مدل های کلاسیک را از هیچ دوباره بسازند یا همان ساخت مجدد کنند مانند موتور 6 سیلندر کلاسیک رولز-رویس بنتلی کد بی 60 با سپاس دوستدار شما مرسده کاویانی
سلام خدمت خانم کاویانی عرضم به حضور شما شرکتهای که کار بازسازی انجام میدن میتونن یه موتور ماشین کلاسیک رو بازسازی کنند ولی نه اونجور که از هیچ بسازندش مثلا یه موتور ی که به روغن سوزی افتاده رو با تراش کاری بلوکه و تعویض پیستون و رینگ الی ….. اخر میتونن اونرو دوباره احیا کنند که اونم باز رو هر موتوری نمیشه مثلا موتوری که بلوکش تراش اخر دیگه نمیشه درستش کرد اما شرکتهای مثل شورولت هستن که موتور 350 رو که ساخت 1969 هست رو هنوز هم تولید میکنه و شما با مبلغ مناسبی اونرو میخری و رو ماشین کلاسیک خودتون استفاده میکنی
سلام فکر می کنم که شرکت های افترمارکتی بتونن این کار رو انجام بدن. تا جایی که من میدونم لوازم و قطعات خودروهای کلاسیک آمریکایی هنوز هم تولید میشن. ارادتمندم
این فیلمو تو یوتوب ببین https://www.youtube.com/watch?v=Q5xUOEnixgc یکی از آخر حد واسط بین دوتای 3.1و2.4حرکت میکنه،از هر چند گردش به ترتیب با هرکدوم هم تراز میشه و سه حالت ایجاد میتونه بکنه. یعنی شاتون اخری به ترتیب یبار با 1.3،یبار با 2.4 و یک بار به تنهایی گردش میکنه(در حد واسط) سوال بسیار خوبی بود.خودمم یه چیز یاد گرفتم.
دوستان درباره ی گیربکس های سکوئنشال عکسی توضیحی.چیزی ندارید؟مقاله هاشو خوندم.خودمم موتور سوارم ولی الان (مثلا )اگر بخوام بسازم.درک درستی از نحوه ی کارکردش ندارم.درحالی که انجین رو مثلا همه مون میدونیم چهارتا مرحله داره…دقیقا میخوام بدونم چه اتفاقی می افته؟با تشکر
خواهش میکنم قیمت موتورهای مجدد تولید شده شورولت از حدود 4000 دلاره به بالا ببینید بستگی داره اون موتور برا کدوم کمپانی باشه مثلا کمپانی های امریکایی همشون اینکارو میکنند و تولید مجدد داره همه چیشون اما تو اروپاییها به اون صورت نیست که مثلا رولزرویس بخواد یه موتوری که فرضا 30 سال پیش تولید کرده همون رو باز تولید کنه اما اگه اون موتور بلوکش سالم باشه لوازم فنیش پیدا میشه اما ساخت مجدد فکر نکنم انجام بدن چون یه کاره ریخته گری شدس اون کار و برا یه مورد اصلا همچین کاری نمیکنند یا بر فرض اگه بکنند قیمتش خارج از تصوره حالا اگه بلوک تراش اخر هم باشه اگه بلوکش موردی خاص نداشته باشه سیلندرها رو بوش میزنند و باز میشه ازشون استفاده کرد اما به نظر یه سری ها اون دیگه به درد نمیخوره
در زمان بچگیام بین سالهای 62 تا 69 پدرم یک آئودی 100 مدل 1977 داشت .واقعا معرکه بود و در حد بی ام و 518 و مرسدس 230 بود کم مصرف پر قدرت پرشتاب زیبا و با ابهت . رنگش هم سبز بود … البته 4 سیلندر .. آنقدر این مدل ماشین برام نوستالژیک هست که اگر یک دونه تر و تمیز و سرپاش پیدا بشه حاضرم برای استفاده شخصیم بخرم ….
Elemento
۱۳ شهریور ۱۳۹۵آئودی از 110 اسب رسیده به 500 اسب.
ما از 60 اسب رسیدیم به 110 اسب.
uss zumwalt DDG-1000
۱۳ شهریور ۱۳۹۵همون هم طراحیش برای خودمون نیست
ASTON MARTIN
۱۳ شهریور ۱۳۹۵تازه قلابیم هست محاسبه بشه بصورت فنی کمتره
ASTON MARTIN
۱۳ شهریور ۱۳۹۵دوستان کسی میدونه چه الزامی میگه که پیشرانه ها حتما باید زوج باشن؟الان سه سیلندرم داریم
احسان آرسنالی
۱۳ شهریور ۱۳۹۵تنظیم.راحت تر لرزش موتور و باز و بسته شدن مکانیکی سوپاپ ها در زوج سیلندرها (البته در قدیم نه الان)به جای باز و بسته شدن پنومانیکی سوپاپ ها در فرد سیلندرها(بازم در قدیم) و همچنین استفاده از چرخه سوختن کارنو که راحتترین چرخه سوخت هست و خیلی چیزهای دیگه
کامیاب
۱۴ شهریور ۱۳۹۵الزامی نیست،فقط ساخت موتور با تعداد سیلندر فرد پیچیدگی های فنی خاص خودشو داره و در سگمنت های متفاوتی کمتر میتونه استفاده بشه.
یک ماشین اگر در دسته ی هاچبک کامپکت شهری قرار بگیره و هدفش کاهش مصرف سوخت باشه ،میتونه از یه موتور سه سیلندر استفاده کنه،ولی غیر منطقیه بیای تیونش کنی و همون رو در یک سدان استفاده کنی.
همین حالت در یک موتور پنج سیلندر هم میتونه صادق باشه،شما میتونید از یک وی شش در سدان فول سایز تا شاسی بلند فول سایز استفاده کنید،ولی اگر بخواهید پنج سیلندر رو دریک شاسی بلند فول سایز داشته باشید،باید تقویتش کنید،برای سدان هم فضای خالی میارید تو محفظه موتور.
ولی بزرگترین مشکل،پیچیدگی،کمبود قطعات و عدم تمرکز ها بر روی اینگونه خودروهاس.
مثل موتور های وانکل که سازنده هاش بسیار معدودن.
A Relentless Force
۱۳ شهریور ۱۳۹۵فکر کنم 3 سیلندر هم داریم.
احسان(احسان سابق)
۱۴ شهریور ۱۳۹۵هزینه همین 50 اسب بخار با جوش اوردن موتور و جر خوردن سرسیلندر همراه بوده
uss zumwalt DDG-1000
۱۳ شهریور ۱۳۹۵مبارکش باشه
Mercede kaviani
۱۳ شهریور ۱۳۹۵با درود به دوستان عزیز شاهین احمد زاده والمنتو
وسپاس از مطلب عالی شما ایا کمپانیهای بازسازی می توانند موتورهای کامل مدل های کلاسیک را از هیچ دوباره بسازند یا همان ساخت مجدد کنند مانند موتور 6 سیلندر کلاسیک رولز-رویس بنتلی کد بی 60
با سپاس دوستدار شما مرسده کاویانی
(ali (CHEVY NOVA
۱۳ شهریور ۱۳۹۵سلام خدمت خانم کاویانی
عرضم به حضور شما شرکتهای که کار بازسازی انجام میدن میتونن یه موتور ماشین کلاسیک رو بازسازی کنند ولی نه اونجور که از هیچ بسازندش
مثلا یه موتور ی که به روغن سوزی افتاده رو با تراش کاری بلوکه و تعویض پیستون و رینگ الی ….. اخر میتونن اونرو دوباره احیا کنند که اونم باز رو هر موتوری نمیشه
مثلا موتوری که بلوکش تراش اخر دیگه نمیشه درستش کرد
اما شرکتهای مثل شورولت هستن که موتور 350 رو که ساخت 1969 هست رو هنوز هم تولید میکنه و شما با مبلغ مناسبی اونرو میخری و رو ماشین کلاسیک خودتون استفاده میکنی
شاهین
۱۳ شهریور ۱۳۹۵سلام
فکر می کنم که شرکت های افترمارکتی بتونن این کار رو انجام بدن.
تا جایی که من میدونم لوازم و قطعات خودروهای کلاسیک آمریکایی هنوز هم تولید میشن.
ارادتمندم
TTRS
۱۳ شهریور ۱۳۹۵آءودی همیشه خلاق و برتر از رقبا
TTRS
۱۳ شهریور ۱۳۹۵من اصلاً نمیفهمم میل لنگ متور 5 سیلندر با چه ترتیبی حرکت میکنه ، 3 تا پایین 2 تا بالا ؟
کامیاب
۱۳ شهریور ۱۳۹۵این فیلمو تو یوتوب ببین
https://www.youtube.com/watch?v=Q5xUOEnixgc
یکی از آخر حد واسط بین دوتای 3.1و2.4حرکت میکنه،از هر چند گردش به ترتیب با هرکدوم هم تراز میشه و سه حالت ایجاد میتونه بکنه.
یعنی شاتون اخری به ترتیب یبار با 1.3،یبار با 2.4 و یک بار به تنهایی گردش میکنه(در حد واسط)
سوال بسیار خوبی بود.خودمم یه چیز یاد گرفتم.
مجید
۱۳ شهریور ۱۳۹۵ارباب حلقه ها فوق العاده س
ali a.j.g
۱۳ شهریور ۱۳۹۵چهل ساله شدنت مبارک
و تشکر از آقای احمدزاده
ماسل
۱۳ شهریور ۱۳۹۵دوستان درباره ی گیربکس های سکوئنشال عکسی توضیحی.چیزی ندارید؟مقاله هاشو خوندم.خودمم موتور سوارم ولی الان (مثلا )اگر بخوام بسازم.درک درستی از نحوه ی کارکردش ندارم.درحالی که انجین رو مثلا همه مون میدونیم چهارتا مرحله داره…دقیقا میخوام بدونم چه اتفاقی می افته؟با تشکر
پیام
۱۳ شهریور ۱۳۹۵,ولوو هم 5 سیلندر داره اگه اشتباه نکنم
احمد باقری
۱۴ شهریور ۱۳۹۵هر شرکتی واسه خودش کلی نوآوری داشته.
(ali (CHEVY NOVA
۱۴ شهریور ۱۳۹۵خواهش میکنم
قیمت موتورهای مجدد تولید شده شورولت از حدود 4000 دلاره به بالا
ببینید بستگی داره اون موتور برا کدوم کمپانی باشه مثلا کمپانی های امریکایی همشون اینکارو میکنند و تولید مجدد داره همه چیشون اما تو اروپاییها به اون صورت نیست که مثلا رولزرویس بخواد یه موتوری که فرضا 30 سال پیش تولید کرده همون رو باز تولید کنه اما اگه اون موتور بلوکش سالم باشه لوازم فنیش پیدا میشه اما ساخت مجدد فکر نکنم انجام بدن چون یه کاره ریخته گری شدس اون کار و برا یه مورد اصلا همچین کاری نمیکنند یا بر فرض اگه بکنند قیمتش خارج از تصوره
حالا اگه بلوک تراش اخر هم باشه اگه بلوکش موردی خاص نداشته باشه سیلندرها رو بوش میزنند و باز میشه ازشون استفاده کرد اما به نظر یه سری ها اون دیگه به درد نمیخوره
فرید
۲۳ آذر ۱۳۹۵در زمان بچگیام بین سالهای 62 تا 69 پدرم یک آئودی 100 مدل 1977 داشت .واقعا معرکه بود و در حد بی ام و 518 و مرسدس 230 بود کم مصرف پر قدرت پرشتاب زیبا و با ابهت . رنگش هم سبز بود … البته 4 سیلندر .. آنقدر این مدل ماشین برام نوستالژیک هست که اگر یک دونه تر و تمیز و سرپاش پیدا بشه حاضرم برای استفاده شخصیم بخرم ….