پیشرانه ۱۰ سیلندر آئودی R8 یکی از آخرین اعضای پیشرانههای سنتی است، نیروگاهی بزرگ، تنفس طبیعی و قدرتمند که روز به روز از تعداد این نوع پیشرانهها در جهان کاسته میشود؛ اما حتی در هر زمان دیگری هم پیشرانه ۱۰ سیلندر ارباب حلقهها یک نیروگاه فوقالعاده بوده و از ردلاین جذاب، صدای پرطنین و… سود میبرد.
این پیشرانه از سال ۲۰۰۹ تاکنون در حال تولید بوده و در ابتدا به عنوان پیشرانه پرچمدار در اولین نسل آئودی R8 بکار رفته و سپس به سبد محصولات لامبورگینی راه یافته است. اولین بار گالاردو و سپس اوراکان از این نیروگاه استفاده کردند.
همانگونه که فکر میکنید، این پیشرانه تواناییهای فوقالعادهای دارد که توانسته در محصولات لامبورگینی بکار رود. نیروگاه ۱۰ سیلندر ۵.۲ لیتری FSI آئودی از ویژگیهایی همچون روان کاری کارتل خشک سود میبرد، ویژگیای که از موتور اسپورت الهام گرفته و ریسک کاهش روغن در زمان عبور سریع از پیچها را کاهش میدهد. همچنین ردلاین این پیشرانه به ۸۷۰۰ دور میرسد.
آئودی میگوید هر پیستون در سرعتهای بالا مسافت ۲۶.۹ متری را در هر ثانیه طی میکند و سرعت آن بیشتر از پیستونهای موجود در پیشرانههای کنونی فرمول ۱ میباشد.
روان کاری کارتل خشک همچنین باعث شده این پیشرانه از نظر عمودی جمع و جورتر باشد و در ارتفاع کمتری نصب شده و مرکز ثقل بهتری را ایجاد نماید.
اما آن چیزی که میتواند مهندسی باارزش آئودی در توسعه این پیشرانه را بهتر بازگو کند تاریخچهی عملکرد و قابلیت اطمینان آن در مسابقات است. سیستم روغنکاری خشک اشاره شده در نسخه جادهای R8 و مدل مسابقهای R8 LMS GT3 تفاوتی نداشته و حتی در پیست عملکرد بهتری را به نمایش میگذارد. سیستم تزریق سوخت طبقهای یا همان FSI برای خودروهای مسابقهای لمانز آئودی توسعه یافته و در R8 هم دیده میشود.
آئودی میگوید این پیشرانه دارای یکی از طولانیترین فواصل سرویس در مسابقات است. ارباب حلقهها فاصله ۱۰ هزار کیلومتری را برای سرویس پیشرانه در نظر گرفته و بازسازی کامل آن هر ۲۰ هزار کیلومتر صورت میگیرد. سرویس بازسازی این پیشرانه به حدی طولانی است که R8 LMS میتواند ۴.۵ بار در مسابقات ۲۴ ساعته دیتونا حضور یافته و سپس سرویس شود.
نیروگاه ۱۰ سیلندر ۵.۲ لیتری آئودی یک پیشرانه پرفورمنس فوقالعاده است و اگرچه آئودی و شمار زیادی از خودروسازان دیگر روی محصولات الکتریکی تمرکز کردهاند اما امیدواریم این پیشرانه در سالهای آتی نیز همچنان قلب تپندهی محصولات جذابی باشد…
رزیتا
۱ اردیبهشت ۱۳۹۹از نظر طراحیو چهره این ماشین تو نمای جلو از جلو پنجره ی بزرگو عریضتر استفاده کرده
فری
۱ اردیبهشت ۱۳۹۹قبول نیست تو دیدی
رزیتا
۱ اردیبهشت ۱۳۹۹من مدل 2019 این ماشینو تو نمایشگاه بین الملی دبی دیدم
مهدی
۱ اردیبهشت ۱۳۹۹بهش نمیاد ۱۰ سیلنر باشه
گرگ در لباس میش
هیچی نفهمیدم?
مهدی
۱ اردیبهشت ۱۳۹۹فیلتر هواش چرا دایره ایه؟?
Hadi
۱ اردیبهشت ۱۳۹۹این موتور شاهکار مهندسیه…
صدای ماشین های فرمول وان در خودرویی جاده ای…
عشقه این آئودی ?
آریا ماشین
۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ای مومنان…
بترسید از آن روزی که V12 های پاگانی و آونتادور و سری f12 فراری و V10 های لامبو و آئودی بروند و برقی ها بیایند…
Farzad
۱ اردیبهشت ۱۳۹۹سمفونیه موتسارت و بتهوون کیلو چنده …
این الان خودش آخر سمفونی بود …
car fan
۱ اردیبهشت ۱۳۹۹این ماشینو ی زمان فکر کنم 2009 به لقب فرشته میشناختنش و لامبورگینی رو به چشم شیطان
همچین دیدگاهی داشتم و هنوزم دارم… این ماشین اسطورس نه یک خودروی معمولی
علی
۱ اردیبهشت ۱۳۹۹آئودی دست گذاشته رو این مدل که دیگه تولید نشه حیف
لعنت بر خودرو برقی
امیر
۲ اردیبهشت ۱۳۹۹علاوه بر موتور بسیار خوبش، گیربکسش یکی از سریعترین های زمان خودش وحتی زمان حال هست
ازین مطالب بیشتر بزار پدال ولطفا تخصصی ترش کن (توضیحات کامل)
علیرضا
۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ردلاین ۸۷۰۰ . سرعت پیستون از خودروی فورمول سریعتره . کنترلش کار هرکسی نیست .