سرانجام پس از انتشار چندین تیزر و نمایش پروتوتایپهای مختلف، آئودی رسماً کراساوور E-Tron را معرفی کرده است. E-Tron اولین محصول تمام الکتریکی تولیدی آئودی محسوب میشود. البته پیشازاین آئودی مدل R8 E-Tron را هم به بازار عرضه کرده بود اما آن خودروی ناموفقی بود که تنها در تعداد محدودی تولید شد. به همین دلیل، کراساوور E-Tron مطمئناً اولین محصول تمام الکتریکی تولید انبوه آئودی محسوب میشود و رقیب مستقیمی برای مرسدس بنز EQC، جگوار I-Pace و تسلا مدل X خواهد بود.
E-Tron در ظاهر شباهت زیادی به نسل جدید کراساوور Q3 دارد بهگونهای که در نمای جلویی، چراغها و جلوپنجره کاملاً Q3 جدید را به یاد بیننده میآورند. بااینحال با استفاده از جلوپنجرهٔ مسدود سعی شده الکتریکی بودن خودرو نشان داده شود. شباهت با Q3 به بخش عقبی E-Tron هم کشیده شده و فرم کلی چراغها تقریباً بهطور کامل با Q3 یکسان است ولی اتصال این چراغها با نوار LED باریکی به یکدیگر، E-Tron را از برادر درونسوزش متمایز کرده است.
این کراساوور الکتریکی ۴.۹۰ متر طول، ۱.۹۳ متر عرض و ۱.۶۶ متر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آن برابر با ۲.۹۲ متر است. به لطف این ابعاد بزرگ، به گفتهٔ آئودی، E-Tron میتواند در کابین جادار خود که پر از تکنولوژی است، بهراحتی پنج شخص بالغ را حمل کند. این در حالی است که حجم صندوق بار خودرو نیز بیش از ۸۰۰ لیتر بوده و در صورت خواباندن صندلیهای عقب به ۱۶۱۵ لیتر افزایش پیدا میکند. همچنین کراساوور الکتریکی ارباب حلقهها توانایی بکسل کردن ۱.۸ تن را هم دارد. یکی از ویژگیهای برجستهٔ E-Tron نیز آینههای جانبی مجازی آن است. این یعنی بجای آینههای سنتی، دوربینهای کوچکی نصب شده که تصاویر را روی نمایشگرهای کوچکی که در رو دریها تعبیه شدهاند به نمایش درمیآورد.
علاوه بر این، همانطور که اشاره شد، کابین E-Tron پُر از تکنولوژیهای مدرن است. در اینجا همانند دیگر محصولات جدید آئودی، دو صفحهنمایش در میانهٔ داشبورد تعبیه شده است که تقریباً تمامی قسمتهای خودرو از طریق آنها کنترل میشوند. نمایشگر بالایی که ۱۰.۱ اینچی است، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی MMI آئودی و موارد دیگری مثل ناوبری را ارائه میکند درحالیکه نمایشگر ۸.۶ اینچی پایینی برای کنترل تجهیزات رفاهی و همینطور سیستم تهویهٔ خودرو مورداستفاده قرار میگیرد؛ اما علاوه بر این دو نمایشگر، صفحه آمپر دیجیتالی کابین مجازی آئودی هم بهصورت استاندارد برای E-Tron ارائه شده است. در بخش تکنولوژیهای ایمنی نیز آئودی پکیج اختیاری کمکراننده را برای خودرو در نظر گرفته که شامل دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل تطبیقی، سیستم کمک پارک، سیستم کمکی چهارراه و هشدار ترافیک عقب میشود.
قوای محرکهٔ E-Tron شامل دو موتور الکتریکی غیرهمزمان به همراه یک پکیج باطری ۹۵ کیلووات ساعتی میشود. این باطریها که در زیر کابین قرار گرفتهاند، ۲.۲۸ متر طول، ۱.۶۳ متر عرض و ۳۴ سانتیمتر ارتفاع داشته و از ۳۶ سلول ماجولار تشکیل شدهاند. آئودی فعلاً قدرت و گشتاور E-Tron را منتشر نکرده و فقط گفته است که میتواند ظرف ۵.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت رسیده و به حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. میزان بُرد دقیق این خودرو نیز هنوز مشخص نیست اما با توجه به گزارشات قبلی، E-Tron با یکبار شارژ کامل باطریها میتواند تا حدود ۴۰۰ کیلومتر را طی کند.
برای اولین بار در این صنعت، آئودی در E-Tron سیستم شارژ بسیار سریعی را ارائه کرده که از شارژرهای DC سریع تا ۱۵۰ کیلووات ساعتی پشتیبانی میکند. این شارژرها در جایگاههای شارژ عمومی سرعتبالا ارائه میشوند که قرار است تا جولای سال آینده تحت شبکهٔ الکتریکی گروه فولکسواگن در نزدیک به ۵۰۰ مکان در سراسر ایالاتمتحده احداث شوند. با استفاده از این شارژرهای سریع تا ۸۰ درصد از باطریها ظرف تنها ۳۰ دقیقه شارژ میشود. البته برای خریدارانی که به شارژ خانگی نیاز دارند نیز در E-Tron یک کپسول شارژ AC استاندارد ۹.۶ کیلووات ساعتی هم تعبیه شده است که از این طریق امکان شارژ خودرو توسط منابع برق استاندارد ۱۲۰ ولت یا ۲۲۰ ولت خانگی وجود خواهد داشت.
آئودی این کراساوور الکتریکی را به یک سیستم احیای انرژی نوآورانه هم مجهز کرده که بسته به شرایط رانندگی میتواند بهطور متوسط بُرد ماشین را تا ۳۰ درصد افزایش دهد. این سیستم زمانی که راننده پای خود را از روی پدال گاز برمیدارد یا زمانی که پدال ترمز را فشار میدهد، انرژی هردو موتور را بازیابی میکند. راننده همچنین میتواند از طریق پدالهای پشت غربیلک فرمان، سطح سیستم احیای ترمز را تعیین کند. علاوه بر این، آئودی در E-Tron یک سیستم مدیریت حرارت هم تعبیه کرده که با استفاده از یک پمپ حرارتی، تا ۳ کیلووات ساعت از قدرت از دست رفته را گرفته و آنرا به سیستم گرمایش کابین، سیستم تهویه و سیستم خنککنندهٔ موتور میفرستد. این تکنولوژی موجب افزایش طول عمر باطریها و شارژ سریعتر آنها شده و بسته به درجه حرارت بیرون میتواند بُرد ماشین را تا ۱۰ درصد افزایش دهد.
سازندهٔ آلمانی، کراساوور تمام الکتریکی خود را به سیستم چهارچرخ محرک الکتریکی جدیدی هم مجهز کرده که در هر شرایطی کشش مطلوبی را ارائه کرده و میتواند در کسری از ثانیه گشتاور را بین محورها تقسیم کند. علاوه بر این، E-Tron از سیستم کنترل گشتاور پیشرفته و سیستم کنترل کشش نوآورانهای هم برخوردار است که ظرف میلیثانیه لغزش هریک از چرخها را اصلاح و تنظیم میکند. در این ماشین هفت حالت رانندگی مختلف، از راحت و کارآمد گرفته تا اسپرت هم ارائه شده است. همچنین بسته به سرعت و نحوهٔ رانندگی، سیستم تعلیق میتواند ارتفاع خودرو را تا ۷.۶ سانتیمتر کاهش یا افزایش دهد. بهعنوانمثال این سیستم در سفرهای طولانی بهمنظور بهبود جریان هوا، ارتفاع ماشین را کاهش میدهد.
E-Tron در ایالاتمتحده در دو تیپ مختلف ارائه خواهد شد. تیپ اول یا پایه، پریمیوم پلاس نام داشته و قیمت آن از ۷۴,۸۰۰ دلار آغاز میشود درحالیکه تیپ دوم که پرستیژ نام دارد با قیمت پایهٔ ۸۱,۸۰۰ دلار قابل خریداری خواهد بود. در تیپ دوم تجهیزات بیشتری چون نمایشگر سربالا، پکیج کمکراننده، آفتابگیر شیشهٔ عقب، تودوزی چرم Valcona و حافظه برای تنظیمات صندلیهای جلو بهصورت استاندارد ارائه میشوند؛ اما علاوه بر این دو تیپ، آئودی نسخهٔ ویژهای از E-Tron را هم با نام First Edition ارائه کرده که قیمت آن از ۸۶,۷۰۰ دلار آغاز میشود. این مدل در بیرون به ویژگیهای خاصی چون رنگ بیرونی خاکستری دیتونا، رینگهای ۲۱ اینچی سفارشی دورنگ و تریم نارنجی در قسمتهایی مثل کالیپرهای ترمز مجهز شده است.
E-Tron First Edition در داخل اما از همان ویژگیهای تیپ پرستیژ برخوردار است ولی تزئینات چوبی واقعی، دوخت برجستهٔ خاکستری، سیستم کمکی دید در شب و… به آنها اضافه شده است. از این نسخهٔ ویژه تنها ۹۹۹ دستگاه در ایالاتمتحده عرضه خواهد شد. آئودی از هماکنون سفارشات خرید E-Tron را با پیشپرداخت هزار دلار میپذیرد اما تحویل آن در ایالاتمتحده از سهماههٔ دوم سال آینده آغاز خواهد شد. اعداد مربوط به قدرت و گشتاور خودرو نیز در زمانی نزدیک به عرضه به بازار اعلام خواهد شد.
:::فرشاد:::
۲۷ شهریور ۱۳۹۷:::نظرسنجی:::
مرسدس بنز EQC: لایک ?
آئودی E-Tron: دیسلایک ?
مزدا
۲۸ شهریور ۱۳۹۷بهترین ماشین الکتریکی که دیدم هس
- A M I R -
۲۹ شهریور ۱۳۹۷درسته که توانایی خوبی داره وطراحی گیرایی هم ارائه داده ، اما از ماشینی با این تکنولوژی و قیمت نسبتا بالا طراحی فضایی تری انتظار داشتم ، مخصوصا تو بحث کابین .
یانکی
۲۸ شهریور ۱۳۹۷هنوز راه درازی دارن به تسلا برسن.مخالفها با دلیل بگن من اشتباه میکنم.
تو بمون من میرم
۲۸ شهریور ۱۳۹۷داداش تسلا به عنوان شرکتی که تمام تمرکزش روی خودروهای الکتریکیه راه خوبی رو تا اینجا اومده
اما شرکتهایی مثل ائودی و بنزو بیمر و تویوتا هر سال مجبور بودن عمده و بیشتر بودجه شونو صرف آپدیت نسل های فعلی خودرو ها بکنن
ولی با تصمیماتی که طی ماه های اخیر گرفته شده سرعت حرکت برند هایی که عرض کردم به سمت الکتریکی کردن خیلی زیاد شده
بله درسته که الان راه زیادی دارن
ولی با این سرعت افزایشی که دارن در ماه ها و سال های آینده خیلییییی راحت تسلا رو رد میشن ازش
البته لازمه که تسلا هم خواب نمونه و بجای کشمکش های سهامی و حاشیه ای
بیشتر و بیشتر و بیشتر تلاش بکنه به طوری که هر سال یه چیز خاصی اختراع بکنه که مختص خودش باشه و از دیگر برند ها متمایز باشه
مثل بنز در دهه های گذشته
مهدی
۲۷ شهریور ۱۳۹۷به جذابیت کراس اورهای دیگه آئودی نمیرسه ولی طراحیش قابل قبوله.شبیه Q3هستش ولی شاخصه های اسپرت اونو نداره.
Ev
۲۷ شهریور ۱۳۹۷فقط آئودی آیکون
احمدرضا
۲۷ شهریور ۱۳۹۷عقبش جذابه واقعا جلوش هم طراحیش معقوله
دانیال روشنی
۲۷ شهریور ۱۳۹۷بد نیست . پلاستیک هاش ماشینو شبیه به چینی ها کرده
مزدا
۲۸ شهریور ۱۳۹۷??داداش دانیال خوبی ؟
مهزیار
۲۸ شهریور ۱۳۹۷بنز یاد بگیره طراحی
علی رضا
۲۸ شهریور ۱۳۹۷طرفدار متعصب بنزم ولی باید اعتراف کنم این زیباترین کراس اور الکتریکی.
قدرت: ۴۰۲ اسب بخار
گشتاور: ۶۶۰ نیوتن متر
صفرتاصد: ۵.۷ ثانیه
حداثرسرعت: ۲۰۰ کیلومتر در ساعت
Morteza
۲۸ شهریور ۱۳۹۷چه زیبا! ???
و خب EQC باید یه فکری به حال خودش بکنه ?
عرفان
۲۸ شهریور ۱۳۹۷نکاتی ک گفته نشد
سیستم تعلیق بادی بصورت استاندارد عرضه میشه
ارائه دوربین بجای آینه های بغل، آپشناله و بصورت استاندارد نیست
صفحه هایی ک تصاویر دوربین های جایگزین آینه رو نشون میدن، فرم تقریبا شبیه آینه های خارجی دارند( تقریبا مثلثی شکل) و مثل لکسوس دوتا تبلت کنار ستون A نیستن
مهدی
۳۰ شهریور ۱۳۹۷حالا فکر کنید این بیاد ایران صاحبش یادش بره شارژش کنه بعد وسط خیابون بمونه باس چیکار کنه او وقت این سوال مهمیه مثل بنزین نیس که بره با چهارلیتری براش بنزین جور کنه