در سالهای اخیر، هاچبکهای داغ به خودروهای بسیار سریع با قدرت فراوان و تکنولوژیهای پرفورمنس محور تبدیل شدهاند اما درعینحال، شخصیت کاربردی نسخههای ضعیفتر خود را حفظ کردهاند. در صدر این سگمنت، پادشاه مطلق هایپر هاچبکها یعنی مرسدس A45 S AMG حکمرانی میکرد اما حالا یک مدعی جدید یعنی آئودی RS3 میخواهد تاج پادشاهی مرسدس را بگیرد.
با خروج بامو از این بازی، (قویترین نسخهٔ سری ۱ یعنی M135i رقیبی برای مرسدس A35 و آئودی S3 است) حالا نبرد فقط بین آئودی و مرسدس جریان دارد. A45 و RS3 هردو هاچبکهای پنجدر هستند اما پرفورمنس و قیمت آنها نزدیک به گرند توررها و کوپههای اسپرت است. بااینهمه، کدامیک از این دو هایپر هاچبک پادشاه این کلاس خواهد بود؟ بیایید مقایسه را با بررسی مشخصات فنی دو خودرو آغاز کنیم.
بهطور خلاصه، مرسدس با ۲۱ اسب بخار قدرت بیشتر نسبت به آئودی، هنوز هم قویترین هاچبک داغ بازار محسوب میشود اما گشتاور هردو ۵۰۰ نیوتن متر است. علاوه بر این، هردو به گیربکس دوکلاچه، سامانهٔ چهارچرخ محرک با کنترل گشتاور بُرداری، لانچ کنترل و حالت دریفت مجهز هستند. هرچند آئودی در قدرت مغلوب رقیب اشتوتگارتی میشود اما در پرفورمنس، ۰.۱ ثانیه زودتر از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و درصورتیکه به پکیج RS داینامیک مجهز باشد، ۲۰ کیلومتر بر ساعت حداکثر سرعت بیشتری دارد.
بیرون
هرچند قدرت و پرفورمنس خودروها را بهراحتی از طریق اعداد و ارقام میتوان مقایسه کرد، اما طراحی همیشه امری سلیقهای است. به همین دلیل، هیچگاه نمیتوان با قاطعیت طراحی یک خودرو را از دیگری برتر دانست. بااینحال، در اینجا A45 و RS3 هردو با گلگیرهای عریض و جلوپنجره یا ورودیهای هوای بزرگ، بشدت تلاش میکنند تا تهاجمی به نظر برسند. بااینوجود، آئودی احتمالاً نمای سادهتری دارد زیرا مرسدس از قطعات آئرودینامیکی برجستهتری مثل اسپویلر سقفی چشمگیری برخوردار است که در غالب پکیج آئرودینامیک سفارشی ارائه میشود. در بخش سر اگزوزها اما هرچند در سپر عقب مرسدس چهار سر اگزوز به چشم میخورد، در پشت هر جفت فقط یک لوله اگزوز وجود دارد درحالیکه در آئودی کاملاً برعکس بوده و پشت دو سر اگزوز بیضیشکل آن در هر طرف، دو لوله اگزوز دیده میشود.
داخل
در داخل، هردو خودرو با صفحه آمپرهای تمام دیجیتالی و نمایشگرهای بزرگ، کاملاً تکنولوژیک و پیشرفته به نظر میرسند و به لطف آلکانترا و تریمهای رنگی، بسیار حال هوای اسپرتی دارند. A3 که کمی جوانتر از رقیب بوده و از جدیدترین زبان طراحی داخلی آئودی استفاده میکند، به دو نمایشگر مجزا از هم برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی مجهز است. از سوی دیگر، در A کلاس مثل محصولات کمی قدیمیتر مرسدس شاهد استفاده از دو نمایشگر افقی متصلبههم هستیم اما شاید در آینده و در فیسلیفت A کلاس، مثل نسل جدید S کلاس، از زبان طراحی جدید مرسدس با نمایشگر عمودی بزرگ در کنسول میانی استفاده شود.
خب با توجه به مواردی که بیان شد، شما کدامیک از این هاچبکهای داغ را انتخاب میکنید؟ آیا سراغ سریعترین هاچبک دنیا از آئودی اسپرت میروید یا قویترین هاچبک دنیا از مرسدس-آامگ را ترجیح میدهید؟
مشخصات فنی
آئودی RS3 | مرسدس A45 S | |
پیشرانه | ۲.۵ لیتری I5 توربو | ۲.۰ لیتری I4 توربو |
قدرت | ۴۰۰ اسب بخار | ۴۲۱ اسب بخار |
گشتاور | ۵۰۰ نیوتن متر | ۵۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۸ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۳.۸ ثانیه | ۳.۹ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۹۰ کیلومتر/ساعت | ۲۷۰ کیلومتر/ساعت |
مهردادکمال
۱ مرداد ۱۴۰۰ائودی رو بخاطر تاپ اسپید و داخل اسپرت تر انتخاب میکنم
Shirko
۱ مرداد ۱۴۰۰ائودی
Reza Waffen SS
۲ مرداد ۱۴۰۰A45 S AMG 👍
الف.ی
۳ مرداد ۱۴۰۰فکر نمیکنم تاپ اسپیدش خیلی تو مقایسه به کار بیاد
البته معیارا متفاوته
porsche
۱ مرداد ۱۴۰۰قطعا آئودی
Audi e_tron gt
۱ مرداد ۱۴۰۰انتخاب منم آئودی rs3👌
porsche
۱ مرداد ۱۴۰۰واقعا آئودی عالی کار کرده
داخل مرسدسم زیادی شلوغه
Amin
۱ مرداد ۱۴۰۰مرسدس از نطر فنی خیلی پیشرفته تر هست ، با ت جه به اینکه حجم موتورش ۲۵ درصد کمتر اما قدرتش بیشتره ، و در پیست پرفورمنس بهتری داره احتمالا
porsche
۱ مرداد ۱۴۰۰اتفاقا یکی از دلیل برتری آئودی پیسته
سهند
۱ مرداد ۱۴۰۰اگرچه از هاچبک ها اصلا خوشم نمیاد ولی اینجا انتخابم آئودی است.
AMANTE
۱ مرداد ۱۴۰۰بین این دو انتخاب من Audi RS3 هست.
اما اگه بخوام یک هاچ بک قوی انتخاب کنم صد در صد میرم سراغ VW Golf R یا هاچ بک های ضعیف تر این دو شرکت یعنی A35 یا S3 چون بنظرم 400 اسب یا بیشتر به درد هاچ بک ها نمیخوره.
با مهربونی جهان زیباتره
۱ مرداد ۱۴۰۰بخاطر گیربکس بنز
مازیار
۱ مرداد ۱۴۰۰رای من آئودی
اما هاچ بک داغ کوپه باشه جذاب تره
Ninja
۱ مرداد ۱۴۰۰اینجا ائودی ولی یه مزدا سه توربو (یا کرولا جی ار و سویمک ار) هم کار راه بندازع
🇩🇪👑MERSEDES BENZ👑🇩🇪
۱ مرداد ۱۴۰۰انتخاب سخته ولی بنز با اختلاف سنی نسبتا کمی داره تازه موتورش ۵۰۰ سی سی و ۱ سیلندر کمتر از آئودی داره گیربکسشم خوبه و یک دنده بیشتر داره ولی طراحی امری سلیقه ایه من پشت آئودی جلو مرسدس رو انتخاب کردم ولی داشبورد هر دو در یک سطح بود و عالی بودند . پس انتخابم مرسدس بنز .
عرفان
۱ مرداد ۱۴۰۰خب من با اینکه طرفدار شدید ائودی هستم خصوصا rs6 که دیوانه وار خوبهههه و تو کلاس خودش خدایی رو دستش نیست ولی اینجا نظرمو بدون تعصب میگم
در بخش داشبورد خدایییی بنز (اصلا با داشبورد ائودی ارتباط برقرار نکردم !)
در بخش طراحی بیرونی خودو نما عقب ائودی خیلی بهتره
نما جلو دوتاشون خوبن اما چون بنز چند وقتیه معرفی شده چشم من بیشتر بهش عادت داره پس بنز
اما بخش فنی و موتور
موتور 5 سیلندر ائودی واقعا وسوسه کنندس و جذابه
اما موتور بنزم کم چیزی نیست و سبک خاص خودشو داره !!!!
ولی به طور کلی اون اختلاف هایی که تو اعداد دارن برام مهم نیست (اینکه مثلا بنز 21 اسب بیشتر یا شتاب ائودی 0.1 دهم ثانیه سریع تره )اینقدر تفاوت جزیی در دنیای واقعی و داخل خیابون اصلا مشهود نیست پس نمیشه از رو اعداد نظر داد
اما در سیستم بخش انتقال قدرت خب من کلیپ هایی که مقایسه بین کواترو و فورماتیک دیدم خدایی کواترو برتر بود و اصلا یکی از دلایل علاقه من به ائودی اصلا همین سیستم کواترو هست
اما خب بنز هم بی تجربه نیست و نمیتونیم بگیم که فورماتیک بده که
نتیجه کلی چون دوتاشون عالین پس دیگه انتخاب برمیگرده به سلیقه و بنز باز بودن یا ائودی باز بودن
امیرحسین
۱ مرداد ۱۴۰۰همه میدونند من آئودی رو تو آلمان ترجیح میدم
ولی خدایی بنز هم خوب کار کرده طراحی بیرونش ک اصن به آئودی نمیرسه ولی فنی و کابین بنز خوبه ولی باز آئودی خشن و خوف
HamiD
۲ مرداد ۱۴۰۰داداش
شما تازه 30 تا سابقه دیدگاه داری
از کجا همه میدونن که انتخابت آئودیه؟!
علی
۵ مرداد ۱۴۰۰درسته میفرمایید ولی زیاد بودن دیدگاه مهم نیست حرف حساب مهمه
Roham
۵ مرداد ۱۴۰۰😂😂😂😂
datsun
۱ مرداد ۱۴۰۰هایپر هاچ بک چه صیغه یه
Aryan🥋🥋🥋judo
۱ مرداد ۱۴۰۰آئودی خیلی خوشگل تره
Ninja
۱ مرداد ۱۴۰۰اینجا آئودی رو انتخاب میکنم ولی یه مزدا ۳ توربو (کرولا جی ار یا سوی ار) کار راه بندازه
امیر
۱ مرداد ۱۴۰۰من همیشه ته دلم ژاپن بوده به همین خاطر مزدا ، ولی بین این دو آئودی چون مرسدس
شلوغ کاری زیاد کرده.
Philipp
۱ مرداد ۱۴۰۰ار نظر ظاهری که برابرن
از نظر پرفورمنس هم این موتور 2 لیتری مرسدس حرف نداره پس بنز
GT
۱ مرداد ۱۴۰۰اصلا مهم نیست که آئودی سریعتره من مرسدس را انتخاب میکنم
Audi e_tron gt
۱ مرداد ۱۴۰۰مهم نیست!!
آئودی خیلی انتخاب بهتری است اینطوری نیست که بگیم مهم نیست که آئودی بهتره و مرسدس را می خواهم
چون خوب بودن و سریع تر بودن ماشین مهمه اسم ها اهمیت زیادی ندارند
که در اینجا آئودی اسمش پایین تر هم نیست
البته سلایق شما هم محترم است🙏
Philipp
۱ مرداد ۱۴۰۰چرا انقدر رای ها نزدیکه….
akrh78
۱ مرداد ۱۴۰۰موتور 5 سیلندر آئودی یکی از خاص ترین موتور ها هست و صدای بسیار دلنشینی داره، خیلی فراتر از 4 سیلندر تقویت شده مرسدس هست
جلو آئودی خیلی عالیه ولی عقبش میتونست یکم خشن تر باشه
akrh78
۱ مرداد ۱۴۰۰یه نکته جالب
وزن آئودی 20 کیلو بیشتر از مرسدس هست همچنین 21 اسب بخار کمتر داره اما با این حال سریعتر از بنزه
Roham
۵ مرداد ۱۴۰۰به خاطر سیستم انتقال قدرتشه
رامتین
۱ مرداد ۱۴۰۰از نظر طراحی آئودی کاملا سرنره. شتاب و تاپ اسپید بهتری هم داره. البته ملت ما نشون داده که 90درصد بر مبنای تعصب رای میدن و درست بشو هم نیستیم.
حسین+دهمرد
۲ مرداد ۱۴۰۰تنها دلیلی که هاچبک بگیرم احتمالا بخاطر بی پولیه که اونم باز میرم دنبال جنس ارزون. ولی اگه اندازه اینا پول داشته باشم منکه تا صد سال پول یه سدان حسابی رو نمیدم پای قاچ بک.
روی کاغذ مرسدس قویتره ولی مرسدس هزاریم که باشه بازم یه چهار سیلندره. درسته موتور آیودی یکم وحشیانه دور میگیره ولی رفتار خاصتری داره پسر بد این کلاسه
محمد مختاری آذر
۳ مرداد ۱۴۰۰قطعا آئودی بهتره
آریا ماشین
۴ مرداد ۱۴۰۰مرسدس amg a45 s
علی
۵ مرداد ۱۴۰۰آئودی جواهر هست با اینکه وزن سنگین تری داره و قدرت کمتر بازم سریعتر هست خوبه این ثابت میکنه مهندسی انتقال قدرت کواترو بهتره انتخابم آئودی هست با اینکه عاشق مرسدس هستم ولی کواترو پادشاه انتقال قدرت هست بقدری دقیق عمل میکنه که تابحال کسی نتوانسته از کواترو ایراد بگیره چون بی نقص هست
علی
۵ مرداد ۱۴۰۰من تعصب روی بنز دارم ولی چهارحلقه آئودی رو میبینم با نشان کواترو نبضم بالا و پایین میشه پسر این آئودی عقل و دل آدمو با هم میبره
علی
۵ مرداد ۱۴۰۰با این آئودی میتونی بجنگ سوپر اسپرت مدل های ۲۰۱۵ به پایین بری ترس بدلت راه ندی خط و نشان بکشی پشت چراغ قرمز . فنی که دقیق هست طراحی داخلش فرمون و صندلیها که دیوانه وار زیباست