نسل دوم آئودی RS5 از زمان معرفی در حدود نیم دهه پیش یک معما بوده است. در آن زمان، آئودی نسل اول این خودرو که به پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی با ۴۵۰ اسب بخار قدرت و گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه مجهز بود را با نسل جدیدی جایگزین کرد که از پیشرانهٔ ۲.۹ لیتری V6 توئین توربوی ۴۵۰ اسب بخاری و گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک استفاده میکرد و بااینحال، خودروی جدید نسبت به نسل قبلی پیشرفت کرده بود.
البته در رقابتی که آن زمان بین RS5 جدید و مرسدس C63 AMG ترتیب دادیم، آئودی شکست خورد زیرا این ماشین نه بهاندازهٔ C63 پرخاشگر و عضلانی بود، نه به انداز آلفارومئو جولیا کوادریفولیو اسپرت بود و نه بهاندازهٔ بامو M4 قدرتمند بود اما چیز شگفتانگیزی در آن وجود داشت. حال پنج سال بعد، آئودی در تلاش است با معرفی RS5 کامپتیشن مدل ۲۰۲۳ جذابیت این مدل را افزایش دهد.
به گفتهٔ آئودی، خریدارانش RS5 هیجانانگیزتری میخواستند و با در نظر گرفتن این خواسته، تیم RS بهجز موتور، تغییرات زیادی را در تقریباً همهٔ قسمتهای خودرو انجام داده است. لاستیکها حالا پیرلی P Zero کورسا هستند و روی رینگهای جدیدی قرار گرفتهاند که هرکدام ۲ کیلوگرم سبکتر شدهاند. علاوه بر این، آئودی حدود ۸ کیلوگرم از مواد عایق صدای RS5 را هم حذف کرده تا مجموعاً به ۱۵ کیلوگرم وزن کمتر دست پیدا کند. حداکثر سرعت خودرو نیز با افزایشی ۴۰ کیلومتری به ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت رسیده است. حالت S گیربکس برای تعویض دندههای سریعتر باز تنظیم شده و در حالت دستی نیز زمانی که پیشرانه به ردلاین میرسد دندهها را افزایش نمیدهد.
سیستم تعلیق خودرو نیز بشدت اصلاح شده و حالا یک سانتیمتر ارتفاع خودرو کمتر شده که میتوان یک سانتیمتر دیگر هم آن را کاهش داد. آنتیرول بارهای تطبیقی RS5 کامپتیشن جدید هستند و در عقب بسیار سفتتر شده است؛ اما با وجود همهٔ این تغییرات، هیچ نشانی در بیرون وجود ندارد که نشان دهد با یک RS5 کامپتیشن طرف هستیم و صرفاً این موضوع را باید از روی آینههای فیبر کربنی و سر اگزوزهای مشکیرنگ فهمید. همانطور که در ابتدا گفته شد، در پیشرانه هم هیچ تغییری صورت نگرفته و همان ۴۵۰ اسب بخار قدرت قبل را تولید میکند زیرا افزایش قدرت این موتور نیاز به هزینهٔ اضافی داشته و به اعتقاد آئودی، فروش RS5 آنقدر نیست که این هزینهها را توجیه کند.
بااینحال، به لطف کاهش وزن و دیگر تغییرات، شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت RS5 کامپتیشن با ۰.۱ ثانیه بهبود به ۳.۴ ثانیه رسیده است. اولین چیزی که هنگام رانندگی با این خودرو جلبتوجه میکند صدای غرغر شنیدنی پیشرانه است که بیشتر به گوش میرسد زیرا بخش زیادی از عایقهای صوتی قسمت فایروال حذف شدهاند. این ماشین از کیفیت سواری خوبی هم برخوردار است. خودروهای اسپرت و پرفورمنس باید سفت و درعینحال انعطافپذیر باشند و RS5 کامپتیشن دقیقاً همینطور است و دستاندازها، ترکها و ناهمواریهای مسیر را با اعتمادبهنفس جذب میکند. دلیل اصلی این عملکرد خوب، کمکفنرهای کاملاً قابل تنظیم هستند.
در بخش هندلینگ نیز تغییرات به آنچه آئودی میخواسته یعنی جذابیت و درگیری بیشتر رانندگی منجر شده است. البته RS5 روی پلتفرم MLB Evo II گروه فولکسواگن ساخته شده و درنتیجه پیشرانه همچنان جلوتر از محور جلو قرار گرفته و به همین دلیل حدود ۵۷ درصد از وزن خودرو روی چرخهای جلو قرار دارد که این در هنگام رانندگیهای شدید موجب کمفرمانی میشود اما در خیابان، لاستیکها قبل از سیستم تعلیق شروع به جیغ کشیدن میکنند که این بسیار چشمگیر است.
برای آزمایش RS5 کامپتیشن، آئودی پیست فوقالعادهٔ آسکاری در جنوب اسپانیا را در نظر گرفته بود. روی این پیست، RS5 با تنظیم ESP روی حالت اسپرت عمدتاً خوب عمل میکرد اما هنگام ترمز گیریهای سنگین و شدید، عقب خودرو بیش از حد انتظار تکان میخورد و مطمئن نبودم که این موضوع به خاطر ضعف در ستاپ خودرو است یا سیستم کنترل پایداری. بااینحال، وقتی همهٔ سیستمهای الکترونیکی را خاموش کردم، رفتار خودرو هنگام ترمز گیری کمی بهبود پیدا کرد.
کمکفنرهای جدید این ماشین برای پیست نوربرگرینگ در نظر گرفته شدهاند اما به دلیل آسفالت عالی پیست آسکاری، در اینجا کمی سفتتر تنظیم شدهاند. هرچند RS5 کامپتیشن هرگز یک خودروی پیست نیست ولی با هر بار دور زدن در پیست، اعتمادبهنفس بیشتری پیدا میکردم که این خصیصهٔ یک خودروی خوب است. همچنین من آسکاری را کاملاً ناراضی ترک کردم و میخواستم بیشتر رانندگی کنم که این هم یکی دیگر از ویژگیهای خوب یک خودرو محسوب میشود. بااینحال، ۱۰۰ اسب بخار قدرت بیشتر قطعاً به بهتر شدن RS5 کامپتیشن کمک شایانی میکرد.
جمعبندی
آئودی RS5 حتی در نسخهٔ کامپتیشن نیز هنوز یک معما باقی مانده است. این خودرو در مقایسه با رقبای مستقیم خود یعنی مرسدس C63 AMG، آلفارومئو جولیا کوادریفولیو و بامو M4/M3 کاستیهای آشکاری دارد. همهٔ این سه خودرو روی پلتفرم محرک عقب ساخته شدهاند (پلتفرم MLB Evo II فولکسواگن محرک جلو/چهارچرخ محرک است) و قدرت بیشتری دارند. آلفا و بامو هردو ۵۱۰ اسب بخار قدرت دارند و نسل جدید C63 با قدرت فوقالعادهٔ ۶۸۰ اسب بخاری معرفی شده است. بااینحال، در آئودی RS5 کامپتیشن چیز خاصی وجود دارد.
بهعنوانمثال، با اینکه میدانم M4 کامپتیشن خودروی سریعتری است اما ترجیح میدهم آئودی داشته باشم. RS5 کامپتیشن در سرعتهای مجاز جذابتر است، برای استفادههای روزمره بهتر است و دهها برابر ظاهر زیباتری نسبت به بامو دارد. آئودی یک خودروی عالی را گرفته و آن را هیجانانگیزتر و بهتر کرده است. بله قیمت کامپتیشن حدود ۱۶ هزار دلار نسبت به RS5 استاندارد افزایش یافته اما بهبودهایی که در هندلینگ تجربه کرده ارزش این مبلغ بیشتر را دارند؛ بنابراین بهطورکلی، آئودی به آنچه در RS5 کامپتیشن در نظر داشت رسیده است: خودرویی عالی را بگیرید و آن را خاصتر کنید.
مشخصات فنی
Audi RS5 Competition 2023 | |
پیشرانه | ۲.۹ لیتری V6 توئین توربو |
قدرت | ۴۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۳.۴ ثانیه |
وزن | ۱۸۱۵ کیلوگرم |
طول | ۴,۷۲۴ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۶۹ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۳۶۱ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۷۶۶ میلیمتر |
مصرف سوخت | ۱۲.۴ لیتر ترکیبی |
قیمت پایه | ۹۳,۰۹۵ دلار |
uranus
۱۹ مهر ۱۴۰۱گرون نیس؟؟؟
احمدرضا
۱۹ مهر ۱۴۰۱نه
کافر مقدس
۱۹ مهر ۱۴۰۱وقتی میشه با 76هزار دلار شلبی جی تی 500 خرید چرا باید 93هزار تا داد به این سگمنت و این آئودی با 450 اسب !
مینو
۱۹ مهر ۱۴۰۱چی میگی تو ، من خودم هزار سال موستانگ نمیخرم ، جو گیر شدی فکر کردی خبریه !!!؟؟؟ ، مرد حسابی آئودی با کلاس درجه یک ، ورژن آر اس ، اونم فیس به این لوکسی و جنتلمنی ، با یک ماشین رترو مقایسه میکنی !؟ ، موستانگ جای خود ، اینم جای خود ، مثل اینکه بگی چرا فلانی رولز رویس گرفته ، میتونست چهار تا اس کلاس بگیره !!!!؟؟؟ ، حرف مفت هم حدی داره !!!!
سوشیانت
۱۹ مهر ۱۴۰۱کی گفته تو این کلاس لوکس بودن مهمه!!! تو این کلاس پرفورمنس حرف اول رو میزنه من ترجیح دوج چلنجر هلکت جیل بریک بخرم با ۸۰۷ اسب قدرت که از لحاظ پرفورمنس خیلی بهتر از اینه
Reza Waffen SS
۱۹ مهر ۱۴۰۱درود به شرفت
بی خیال اسم
۱۹ مهر ۱۴۰۱اقای سوشیانت شما داری
قوی ترین سدان اسپرت آمریکا رو با این سدان کامپکت اسپرت مقایسه می کنی که اشتباه
هست
این آئودی rs5 بهترین سدان کامپکت اسپرت هست حتی از رقیبش که فکر کنم می شه کادیلاک سی تی چهار بلک وینگ بهتره
سوشیانت
۲۰ مهر ۱۴۰۱آقای بی خیال اسم نه چلنجر سدان هست نه این آئودی
AHMADREZA
۱۹ مهر ۱۴۰۱دکتر تو سگمنت همین ماشین آمریکایی بگو که حداقل حرف نشنوی
امثال تو آمریکایی فنا رو نابود میکنید
یکی اونا که زیر هر پستی مینویسن فقط آمریکایی
یکی هم اونایی که میگن فروش آمریکایی ها خرج ایتالیایی ها میشه
چرا کاری میکنی آدم به موستانگ توهین کنه
از کی تاحالا موستانگ تونسته رقیب یه ماشین لوکس و جنتلمن عین آئودی بشه
موستانگ جای خودش به عنوانی یه ماشین که طیف وسیعی از کلاس ها رو پوشش میده و مردمی هستش که اکثریت جامعه میتونن بخرن
آئودی هم برای کسایی که لوکسن در کنارش سرعت هم میخان
R@min
۱۹ مهر ۱۴۰۱بحث پر از توهینی شد نمی دونم چرا تو این اوضاع به اندازه کافی دلیل برای اعصاب خوردی و ناراحتی داریم حداقل اینجا مقداری فیتیله رو بکشیم پایین و اونجایی که باید خرجش کنیم.
این آئودی مد نظر بیشتر کوپه پرفورمنس اتللاق میشه تا صرفا لوکس و در کلاس محصولاتی همچون شلبی GT500 و M4C و کامارو ZL1 1LE یعنی ساب کامپکت پرفورمنس قرار می گیره. با سفارش پکیج فیبر کربن شلبی به 115 هزارتا هم می رسه. حالا دوست کافر.مون شاید درست منظورو نرسوند یا بد گفت ولی حرفش درسته. البته این نکته که استایل آئودی چیزی متفاوت نسبت به 3 رقیب هست هم باید در نظر گرفت.
سوشیانت
۲۱ مهر ۱۴۰۱حرف رو همیشه میشنوم اما هیچکدوم با دلیل منطقی نیستن😊
R@min
۱۹ مهر ۱۴۰۱کسی که این مبلغ گزاف رو برای یه کوپه پرداخت می کنه در اولین وهله دنبال قدرت و پرستیژ متفاوته نه یه محصول صرفا خوب !!! این ماشین ظاهرش بی نظیره و با کیفیت اما موتوری فاقد شخصیت داره. موتورهای TFSI خشونت و پرفورمنس لازم برای رقابت با بی ام و رو ندارن و این بزرگترین لطمه رو به این ماشین زیبا می زنه.
M
۲۰ مهر ۱۴۰۱دوست عزیز این مدل audi در دسته compact executive sport coupe cars هست
که دقیقا کلمه executive اشاره به لوکس بودن ماشین داره
ولی شلبی و کامارو در دسته Midsize Sporty Car قرار میگیرند و علت گرون بودنشون به خاطر کارایی(performance) هست نه لوکس بودن
مقایسه این دو تا مثل مقایسه اسب و خر هست
هیچ ربطی به هم ندارن
Carbonado Aventador
۱۹ مهر ۱۴۰۱طراحی rs5 لایک
طراحی m4🐽 دیس لایک
aMiRsHaYaN
۱۹ مهر ۱۴۰۱از همه چی m4 خوشم میاد بجز پشتش
که اونم چون انقدر خوبی داره به چشم نمیاد
Carbonado Aventador
۱۹ مهر ۱۴۰۱حالا من برعکسم با نمای پشت m3 و m4 میتونم کنار بیام ولی با نمای جلوش هرگز
Erfan
۱۹ مهر ۱۴۰۱چراغ های آئودی محشره
Alan.r
۱۹ مهر ۱۴۰۱C63 رو ترجیح میدم
قویتر ، زیباتر و لوکستره
بهنام
۱۹ مهر ۱۴۰۱هرچی که هست از همه ی رقبا به مراتب زیباتره .
AMANTE
۱۹ مهر ۱۴۰۱توی بیشتر شرکت های خودرویی یک یا چند مدل هست که هم خود شرکت و هم خریدار ها بهش خیلی کم توجهی میکنن.
مدل RS5 هم دقیقا همینجوریه و آئودی ول اش کرده و هیچ تلاشی نمیکنه که بهتر اش کنه تا به مصاف رقبای قدر این کلاس بره.
بی خیال اسم
۱۹ مهر ۱۴۰۱به نظرم بهترین سدان کامپکت اسپرت هست❤
Pouyan
۱۹ مهر ۱۴۰۱برای من همیشه یه سوال وجود داشته که چرا آئودی با این سیستم کواترو استثناییش یه ماشین آفرودر درست و حسابی نمیزنه
رامتین
۱۹ مهر ۱۴۰۱بحث زیبایی نباشه انتخاب من با اختلاف M4 هست. مگه اینکه حداقل آئودی توان را به 500 اسب میرسوند. در کل آئودی شرکت چهارم مربع قدرت ژرمنها هست. بعد از بنز، بی ام و و پورشه. واقعا سخته بگیم آئودی بهتر از این سه خودروسازه. فروش بنز و بی ام و بسیار بالاتره. پورش هم که اصلا حریفش نمیشه شد در پرفورمنس.
BMW
۱۹ مهر ۱۴۰۱خوبه برابو
Afg
۲۰ مهر ۱۴۰۱ارباب حرفی نداره شما ادامه بدید
حیدر
۲۰ مهر ۱۴۰۱خیلی عشقه و البته خیلی هم زیبا و با ابهت
A1
۲۰ مهر ۱۴۰۱57 درصد وزن روی محور جلو؟ خیلی عقبه
Porsche 911
۲۲ مهر ۱۴۰۱چیزی که همیشه من رو مجذوب آئودی میکنه
یکی اش موتور های عالی اش بوده یا طراحی که واقعا از زیباترین طراحی های حال حاضر خودرو ساز هارو آئودی داره
گرافیک چراغ هاش بشدت زیباست