آئودی

معرفی نسل جدید آئودی A5 سدان و آوانت؛ جایگزین A4

نسل جدید آئودی A5 سدان و استیشن برای جایگزینی با A4 تولید شده و دیگر خبری از نسخه‌های کوپه و کانورتیبل نخواهد بود.

آئودی A4 پس از ۳۰ سال حضور در سبد محصولات ارباب حلقه‌ها، کنار رفته و جای خود را به A5 داده است. A5 که قبلاً شامل مدل‌های کوپه و کانورتیبل می‌شد، در نسل جدید خود به جایگزین A4 در نسخه‌های سدان استیشن تبدیل شده است. البته آئودی قصد دارد در نام‌گذاری محصولات خود، اعداد زوج را به خودروهای الکتریکی اختصاص دهد و در آینده A4 در قالب یک سدان الکتریکی بازخواهد گشت.

نسل جدید A5 اولین محصول آئودی است که روی پلت‌فرم جدید PPC این شرکت ساخته شده است. این پلت‌فرم از انتقال قدرت محرک جلو و چهارچرخ محرک و پیشرانه‌های درون‌سوز و هیبریدی پشتیبانی می‌کند و بعداً از آن در خودروهای دیگری مثل نسل جدید کراس‌اوور Q5 هم استفاده خواهد شد. پیشرانهٔ پایهٔ A5 جدید یک نمونهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر بنزینی توربو با ۱۵۰ اسب بخار قدرت است که نیروی آن به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود اما امکان انتخاب نسخهٔ ۲۰۴ اسب بخاری این موتور هم با سامانهٔ چهارچرخ محرک وجود دارد. علاوه بر این، یک پیشرانهٔ ۲ لیتری توربودیزل با ۲۰۴ اسب بخار قدرت هم به‌صورت محرک جلو یا چهارچرخ محرک ارائه می‌شود.

A5 پایه در بازار آمریکا اما با یک موتور ۲ لیتری بنزینی توربو می‌شود که ۲۷۲ اسب بخار قدرت دارد و این نیرو را از طریق یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه به هر چهارچرخ می‌فرستد. کسانی که خواهان قدرت بیشتری هستند اما باید سراغ نسخهٔ S5 با پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توربو بروند که ۳۶۷ اسب بخار قدرت دارد. انتقال نیرو در این نسخه هم توسط یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه صورت می‌گیرد اما S5 از دیفرانسیل کواترو اسپرت هم بهره می‌برد. این پیشرانه‌ها از سیستم هیبریدی خفیف هم بهره می‌برند که در دوره‌های کوتاه موقتی، ۲۴ اسب بخار قدرت اضافی را ارائه و امکان حرکت‌های سرعت پایین مثل پارک کردن را به‌صورت تمام الکتریکی فراهم می‌کند.

طی یک سال آینده یک نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی هم برای A5 ارائه خواهد شد. به گفتهٔ آئودی، در کنار این پیشرانه‌های قوی‌تر، روی سیستم تعلیق و فرمان خودرو هم اصلاحات زیادی انجام داده است. A5 جدید در آمریکا صرفاً به شکل سدان عرضه خواهد شد درحالی‌که در اروپا نسخهٔ استیشن هم ارائه می‌شود اما هیچ برنامه‌ای برای ساخت نسخه‌های کوپه و کانورتیبل وجود ندارد تا آئودی هیچ رقیبی برای ب‌ام‌و سری ۴ و مرسدس CLE در سبد محصولات خود نداشته باشد.

نسل جدید A5 در جلو از جلوپنجرهٔ عریضی استفاده می‌کند که توسط ورودی‌های هوای بزرگی احاطه شده است. در عقب هم چراغ‌های سراسری به همراه سر اگزوزهای واقعی جلب‌توجه می‌کند. برای این خودرو همچنین چراغ‌های OLED در نظر گرفته شده که از قابلیت نورپردازی پویا با هشت گزینهٔ قابل تنظیم مختلف بهره می‌برد. در عقب، پانل OLED می‌تواند به‌عنوان وسیله‌ای ارتباطی مورداستفاده قرار گیرد و از طریق اشکال مختلف رانندگان عقب را از خطرات پیش رو مطلع کند.

در داخل A5 شاهد فضایی بروز و چشمگیر هستیم که ویژگی اصلی آن یک صفحه‌نمایش لمسی ۱۴.۵ اینچی اطلاعاتی-سرگرمی متصل به صفحه آمپر دیجیتالی ۱۱.۹ اینچی است. علاوه بر این، یک نمایشگر ۱۰.۹ اینچی هم برای سرنشین جلو قابل سفارش خواهد بود. در اینجا همچنین یک هدآپ دیسپلی قابل تنظیم هم وجود دارد که برای اولین بار امکان کنترل عملکردهای خودرو و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی را هم فراهم می‌کند. به لطف افزایش فاصلهٔ محوری، کابین A5 جادارتر شده و حتی با وجود سقف شیب‌دار، سرنشینان عقب همچنان از فضای سر مناسبی بهره‌مند خواهند بود. درب صندوق نیز به شکل لیفت‌بک باز می‌شود که دسترسی به صندوق‌عقب را راحت‌تر خواهد کرد.

نسل جدید A5 و S5 هم‌اکنون در آلمان قابل سفارش هستند و در پایان سال جاری به دست خریداران خواهند رسید. قیمت پایهٔ این خودرو در نسخهٔ سدان از ۴۵,۲۰۰ یورو آغاز می‌شود که این رقم برای نسخهٔ استیشن حدود هزار یورو بیشتر خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۸ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. Mehdi TuRbO

    ۲۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2363 ديدگاه)

    اینم تبلتی کرده ولی این طراحی کجا و بقیه طراحیا کجا
    با اینکه همه چیو تبلتی کرده ولی به شدت جذاب مدرن دکمه فیزیکی در تعادل خواه ناخواه داشبرد تبلتی مد شده و همه دارند روی میارن به این سمت ولی چقدر تو این طرح جذاب طراحی کرده سینما خانگیش نکرده اغراق کنه حس خودرو بودن داره از اون طرفم مثل بنز برنداشته فقط یه صفحه نمایشگر بزرگ بچسبونه اون وسط تمام
    طراحی بیرونی ام که عالی
    تو نسلای قبلی یه سری نسلا بی ام و را دوست داشتم یه سری مدلا بنز بعدش ائودی الان تو نسل جدید نه از بنز خوشم میاد نه بی ام و ولی عاشق ائودی شدم
    قبلا انگار ائودی یه پله عقبتر بود اتوکشیده تر بود الان که بنز بی ام و فضایی شدند ائودی تازه هم مدرن شده هم جذابیتی که قبلا ساده تر بود بدست اورده

    موافقم 19
    مخالفم 4
    1. A.m.A

      ۲۸ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (145 ديدگاه)

      چرا هرچقدر به جلو میریم طراحی ها افتضاح تر میشن
      چرا هر ماشینی که نسل جدیدش معرفی میشه دلمون برای قبلیه تنگ میشه
      چرا دیگه اون سادگی و توازن طراحی تو هیچ کمپانی دیده نمیشه

    2. مهدی

      ۲۸ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (37 ديدگاه)

      چند سال پیش مجله ماشین توی یه تست و بررسی A5 و A6 آوانت نوشته بود: این ماشین ها واسه پدرهای جوون و عشق سرعتی هست که یه خودروی خانوادگی و جادار هم مورد نیازشونه، پدرهایی که تو جاده موقع سبقت گرفتن شرمنده بچه هاشون نشن

      موافقم 2
      مخالفم 1
    3. علی

      ۲۹ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (800 ديدگاه)

      آئودی واقعا داره میتازه طراحی داخلی واقعا خیال انگیزه هست
      بنز هر روز. زشت و زشتر
      بی ام و هر روز زمخت و بد ترکیب تر
      آئودی هر روز زیباتر و خیال انگیز تر

  2. مهدی

    ۲۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (188 ديدگاه)

    موتور دو لیتری توربو ، 150 اسب بخار؟؟!!
    اشتباه نیست ؟ سراتو سایپا با موتور دو لیتری تنفس طبیعی 156 اسب بخار قدرت دارد.

    موافقم 5
    مخالفم 8
    1. امیر

      ۲۷ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (46 ديدگاه)

      دیزله فکر کنم

      موافقم 5
      مخالفم 1
    2. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۷ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2865 ديدگاه)

      دو مدل 2 لیتر توربو بنزینی گشتاور 280 نیوتن متر با 150 اسب بخار صفرتاصد 10 ثانیه
      از همین موتور، 340 نیوتن متر و 204 اسب بخار هم تولید شده صفر تاصد 8 ثانیه

      موافقم 13
    3. 90s culture

      ۲۷ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (236 ديدگاه)

      ۱۵۰ اسب بخار آلمانی، به ضمانت ۲۲۰ اسب بخار کره ایی و ۳۰۰ اسب بخار چینی (که داخل بازار ایران اصلا نداره!) رو حریف هست!!!!

      موافقم 10
      مخالفم 1
  3. ارسلان

    ۲۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (401 ديدگاه)

    طراحیش عالی مونده هنوز برعکس اکثر برندها

    موافقم 15
    مخالفم 2
  4. کرگدن باواریا

    ۲۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (777 ديدگاه)

    به جز اون یه تیکه تبلت زشت لوزی سمت راست ، بقیه خوبه
    کاش میشد اونو درش آورد

    موافقم 4
    مخالفم 7
    1. امین

      ۲۸ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (657 ديدگاه)

      اون آپشن هست. باید پول بدی تا بگذارند .

  5. کرگدن باواریا

    ۲۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (777 ديدگاه)

    به جز اون یه تیکه تبلت زشت لوزی سمت راست ، بقیه خوبه
    کاش میشد اونو درش آورد🤮

    موافقم 2
    مخالفم 9
  6. froG-driVer

    ۲۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1013 ديدگاه)

    بنظر من کار درستی کردن که کوپه و کانورتیبل رو حذف کردن.یجورایی با طراحیش نمی‌خونه.
    نسخه استیشنش هم جذابتر از سدانه به نظر من.
    استیشنش:لایک
    سدان:دیس

    موافقم 12
    مخالفم 7
  7. زیزیگولو

    ۲۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (6036 ديدگاه)

    شکی نیست که A5 سدان ماشین زیبایی هستش و حتی تکنولوژیای مدرنِ بکار رفته تو این سدان بیشتر از زیبایی ظاهریش خودنمایی میکنه ……….. یه سدان قدرتمند واسه انفجار در بزرگراه ها 👌👌👌

    موافقم 10
    مخالفم 5
    1. زیزیگولو

      ۲۷ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (6036 ديدگاه)

      ببخشید استیشن

      موافقم 4
      مخالفم 1
  8. بهمن محمدآلق

    ۲۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (16 ديدگاه)

    آئودی،
    هر روز زیباتر از قبل

    موافقم 8
    مخالفم 2
  9. aliHOZA

    ۲۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (584 ديدگاه)

    اولش فکر کردم هیوندای سوناتای جدیده!
    جل‌الخالق

    موافقم 1
    مخالفم 8
  10. 90s culture

    ۲۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (236 ديدگاه)

    همین قدر آئودی در طراحی خودروهایش در حال پیشرفت هست، بی ام و و بنز در حال افول….

    موافقم 9
    مخالفم 1
  11. رامتین

    ۲۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3257 ديدگاه)

    طراحی عالی. پرفورمنس هم موتور 2 لیتری 270 اسبی کاملا کفایت میکنه. طراحی داخل بهرحال سلیقه ای هست ولی من بودم مانیتور سمت شاگرد را حذف میکردم.

    موافقم 4
    مخالفم 1
  12. Dun Dun

    ۲۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (163 ديدگاه)

    چرا طراحی داخلش اینطوریه؟
    برعکس طراحی بیرونی
    قطعات اصلا با هم هماهنگ نیستن
    فرمون هم اصلا زیبا نیست
    در کل از موقعی که دکمه های فیزیکی جاشون و به مانیتورها و دکمه های لمسی دادن آئودی طراحی داخلش افتضاح شده
    اما زمان دکمه های فیزیکی آئودی واقعا طراحی داخلی زیبایی داشت

  13. علی

    ۲۹ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (800 ديدگاه)

    درود بر ارباب لایق حلقه ها. عجب کابین زیبایی واووووو عاشقتم جیگر
    آئودی. بنز و بی ام و رو قورت داده
    آئودی با این هیبت بنز رو واسه صبحانه خورده. بی ام و رو واسه نهار میل کرده واسه شام سراغ کی می‌ره خدا داند

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا