نسل جدید آئودی Q5 با پلتفرم جدید، کابین بروزتر و پیشرانههای چهار و شش سیلندر برای رقابت با بامو X3 و مرسدس GLC راهی بازار خواهد شد.
Q5 برای آئودی خودروی بسیار مهمی است. این خودرو از بیش از ۱۵ سال پیش تاکنون، یکی از اصلیترین محصولات این شرکت بوده و از سال ۲۰۰۸ حدود ۲.۶ میلیون دستگاه فروخته است. به همین دلیل، آئودی در بهروزرسانی نسل جدید این کراساوور کامپکت سنگ تمام گذاشته است. این خودرو که روی پلتفرم PPC آئودی ساخته شده، در بازار آمریکا در نسخههای معمولی و SQ5 عرضه خواهد شد. نسخهٔ پایه به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو مجهز است که ۲۷۲ اسب بخار قدرت تولید میکند و به یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه و سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو متصل خواهد بود.
SQ5 اما از یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توربو با ۳۶۷ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور استفاده میکند که انتقال نیروی آن از طریق همان گیربکس هفت سرعته دوکلاچه صورت میگیرد. در اروپا اما شرایط کمی متفاوت است و Q5 با سه پیشرانهٔ مختلف عرضه میشود که همگی به سیستم هیبریدی خفیف با باطری ۱.۷ کیلووات ساعتی و یک موتور الکتریکی با ۲۴ اسب بخار قدرت مجهز هستند. پیشرانهٔ پایهٔ Q5 در اروپا یک نمونهٔ ۲ لیتری بنزینی توربو با ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۳۴۰ نیوتن متر گشتاور است که سامانهٔ چهارچرخ محرک برای آن قابل سفارش خواهد بود.
علاوه بر این، آئودی در قارهٔ سبز یک موتور ۲ لیتری توربودیزل را هم با ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور ارائه میکند. قویترین نسخهٔ این کراساوور در اروپا نیز SQ5 با همان موتور V6 خواهد بود. علاوه بر این، سال آینده دو نسخهٔ پلاگینهیبریدی با پیشرانهٔ ۲ لیتری بنزینی با ۲۹۹ و ۳۶۷ اسب بخار قدرت و برد تمام الکتریکی ۸۰ کیلومتر هم ارائه خواهد شد. به گفتهٔ آئودی، Q5 به لطف پلتفرم جدید و اصلاح سیستم تعلیق و فرمان، بسیار راحتتر از نسل قبلی شده است. برای این خودرو سیستم تعلیق بادی با کمکفنرهای تطبیقی قابل سفارش خواهد بود درحالیکه نسخهٔ SQ5 از سیستم تعلیق اسپرتتر بهره میبرد.
در داخل Q5 مدل ۲۰۲۵ شاهد همان طراحی مدرنی هستیم که در مدلهای جدید آئودی دیدهایم. این یعنی در اینجا هم یک صفحهنمایش خمیده را میبینیم که صفحه آمپر دیجیتالی ۱۱.۹ اینچی و نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی ۱۴.۵ اینچی را در خود جای داده درحالیکه یک نمایشگر ۱۰.۹ اینچی هم برای سرنشین در نظر گرفته شده است و نمایشگر هدآپ هم قابل سفارش خواهد بود. متأسفانه هیچ دکمه یا کنترل فیزیکی برای سیستم تهویه وجود ندارد و همهچیز در نمایشگر مرکزی ادغام شده است. ازجملهٔ دیگر ویژگیهای داخلی نسل جدید Q5 هم میتوان به شارژر بیسیم گوشی با خنککننده و دو پورت USB-C در جلو و عقب اشاره کرد. همچنین به گفته آئودی، کابین این خودرو از همیشه جادارتر شده است.
در دوران افول طراحیها، نسل جدید Q5 همچنان ظاهر شیک و جذابی دارد. به لطف عناصر ظاهری هوشمندانه مثل خطوط منحنی دوستداشتنی، کراساوور جدید آئودی کوچکتر از چیزی که هست به نظر میرسد و خوشبختانه از خطوط تیز و تهاجمی خبری نیست. یکی از ویژگیهای بیرونی قابلتوجه این ماشین نسل دوم چراغهای عقب OLED دیجیتالی است که میتواند با نمایش گرافیکهای مختلف، به دیگر رانندگان در مورد تصادفات و راهبندانهای پیش رو هشدار دهد. در جلو هم بهصورت استاندارد چراغهای ماتریکسی با هشت گرافیک قابل تنظیم برای دیلایتها ارائه میشود.
آئودی هنوز قیمت نسل جدید Q5 را برای بازار آمریکا اعلام نکرده اما قیمت این خودرو در اروپا برای مدل معمولی از ۵۲,۳۰۰ یورو و برای SQ5 از ۸۲,۹۰۰ یورو آغاز میشود.
Amirsh
۱۲ شهریور ۱۴۰۳اون نمایشگر سمت شاگرد چیه آخه ؟
واقعا از آئودی بعیده همچین سمبل کاری ایی !!
ولی ظاهرش عالیه
مردیم از خوشی
۱۲ شهریور ۱۴۰۳بر خلاف رقبا زیبا اصیل و دل نشینه
مازیار
۱۲ شهریور ۱۴۰۳انگار یه ژنی تو نژاد آئودی هست که در هر صورت زشت نمیشن
heshmat021
۱۲ شهریور ۱۴۰۳بیمو و بنز یاد بگیرن
طراحی اش ۱۰ برابر بهتر از x3 جدید
Navid A J
۱۴ شهریور ۱۴۰۳اتفاقا من یکی خوشحال شدم که با افتضاح شدن طراحی ها؛ انتخاب کردن برای ما راحت تر میشه. الان راحت آئودی رو انتخاب میکنم.
علی جردن
۱۳ شهریور ۱۴۰۳چقدر منو یاد ماکان انداخت
amirkhanzadeh
۱۳ شهریور ۱۴۰۳نه
اکسل
۱۳ شهریور ۱۴۰۳اصالت طراحی=آئودی
net
۱۳ شهریور ۱۴۰۳سپر جلو و سپر عقب باز شده بد هست.چراغ عقب نوار متصل نداشت قشنگتر میشد. نمایشگر سمت شاگرد نداشت بهتر میشد. بالای درب باک در شیشه مثلثی زه سفید پهن نشده بود قشنگتر میشد
روزبه
۱۳ شهریور ۱۴۰۳هر چقد نمای بیرونش شاهکاره تو طراحی داخلیش گند زدن
مجید
۱۳ شهریور ۱۴۰۳ملت ایران باید درحسرت یه ماشین خارجی بمونند
ملت کادیلاک سوار میشدن
ارمغان انقلاب جز حسرت و
فقر هیچ نداشت.
رامتین
۱۳ شهریور ۱۴۰۳طراحی بیرونی شیک، وزین و بدون شلوغ کاری.