به مناسبت معرفی RS6 GT که داغترین استیشن تاریخ آئودی محسوب میشود، قصد داریم به جذابترین استیشنهای اسپرت ساخت این شرکت نگاهی داشته باشیم.
داستان خودروهای اسپرت و پرفورمنس آئودی از مدل مشهور کواترو آغاز شد. این یک خودروی رالی بود که به خاطر قوانین مسابقات، نسخهٔ تولیدی آن ساخته شد. با عرضهٔ این ماشین به بازار، مردم متوجه مزایای سامانهٔ چهارچرخ محرک شدند و این شروعی بر ساخت مجموعهای از خودروهای سریع با پیشرانههای قدرتمند و سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو توسط آئودی بود. در صدر این مجموعه، نسخههای RS قرار دارند که بسیاری از آنها استیشن بودند. در تاریخ آئودی، استیشنهای اسپرت زیادی وجود دارد که از بین آنها، پنج نمونهٔ فوقالعاده که ویژگیهای منحصربهفردی داشتهاند را انتخاب کردهایم.
آئودی RS2 آوانت
این خودرو را نمیتوان یک آئودی تمامعیار دانست زیرا RS2 با همکاری پورشه بر اساس مدل سادهٔ آئودی ۸۰ ساخته شد. این خودرو در ذات خود آنقدر پورشه داشت که این شرکت اشتوتگارتی در سال ۲۰۲۱ با تهیه و انتشار ویدئویی، از آن یاد کرد. بااینحال، این استیشن تمام ویژگیهای یک آئودی RS عالی دارد. زیر کاپوت RS2 یک پیشرانهٔ ۲.۲ لیتری توربوشارژ قرار داشت که تنها ۳۱۵ اسب بخار قدرت و ۴۱۰ نیوتن متر گشتاور تواید میکرد اما با وجود تأخیر شدید توربو و گیربکس شش سرعتهٔ دستی، این استیشن به لطف سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو ظرف ۴.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید و به حداکثر سرعت ۲۶۲ کیلومتر بر ساعت دست میافت. این اعداد نزدیک به چیزی بودند که در فراری ۳۵۵ آن دوره دیده میشد. از RS2 تنها ۲,۸۹۱ دستگاه ساخته شد که اکنون ارزش بسیار زیادی پیدا کردهاند.
آئودی RS6 آوانت نسل C5
هرچند RS2 خودروی فوقالعادهای بود اما چیزی که واقعاً نظر همه را به سری RS آئودی جلب کرد RS6 نسل C5 بود. این خودرو در سال ۲۰۰۲ برای رقابت با بامو M5 نسل E39 ساخته شد اما آئودی بجای استفاده از پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی، سراغ یک موتور ۴.۲ لیتری هشت سیلندر با دو توربوشارژر رفت. این موتور ۴۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد که ۵۰ اسب بخار از بامو بیشتر بود. به لطف این نیرو، RS6 ظرف ۴.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید که ۰.۱ ثانیه از رقیب باواریایی سریعتر بود. بااینحال، RS6 که فقط با یک گیربکس پنج سرعتهٔ اتوماتیک عرضه میشد، سلطنت کوتاهی بر قلهٔ جنگ قدرت داشت زیرا چند ماه بعد مرسدس E55 AMG با ۵۰۰ اسب بخار قدرت معرفی شد. با این وجود، RS6 C5 حداکثر گشتاور خود را از دور تنها ۱,۹۵۰ تا ۵,۶۰۰ rpm ارائه میکرد که این در کنار سامانهٔ چهارچرخ محرک باعث میشد بتواند رقبا را پشت سر خود نگه دارد.
آئودی RS6 آوانت نسل C6
زمانی که RS6 نسل C6 در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۰۷ رونمایی شد، مرسدس و بامو را به وحشت انداخت. در آن زمان، جنگ اسب بخار بین خودروسازان آلمانی در اوج بود و درحالیکه بامو با پیشرانهٔ V10 تنفس طبیعی و مرسدس با V8 سوپرشارژ به میدان آمده بودند، آئودی ناگهان موتور V10 توئین توربوی برگرفته از لامبورگینی گالاردو را رو کرد. این موتور چشمگیر با تولید ۵۸۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور، نسبت به هردو رقیب آلمانی خود برتری داشت. به لطف این نیرو، RS6 ظرف ۴.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید و به حداکثر سرعت ۲۷۵ کیلومتر بر ساعت دست میافت. آئودی تنها ۸ هزار دستگاه از RS6 نسل C6 تولید کرد که از این تعداد، ۶,۵۰۰ دستگاه استیشن بودند. این خودرو حدود ۲۰ هزار دلار از رقبای خود یعنی M5 و E63 گرانتر بود.
آئودی RS6 آوانت نسل C8
RS6 کنونی بدون شک بهترین استیشن تاریخ است. این ماشین بهطور ویرانگری سریع است و هرگز نشنیدهایم کسی آن را زشت خطاب کند. این یک شاهکار طراحی مدرن محسوب میشود. زیر کاپوت هم یک نیروگاه ۴ لیتری V8 توئین توربو قرار دارد که در نسخهٔ پایه ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. به گفتهٔ آئودی، این RS6 ظرف ۳.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد اما آزمایشهای مستقل عدد ۳.۱ ثانیه را نشان دادهاند. حداکثر این ماشین هم با حذف محدودیت سرعت به ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت میرسد. برای کسانی که حتی به این هم قانع نیستند، آئودی نسخهٔ RS6 پرفورمنس را ارائه کرده است که ۶۳۰ اسب بخار قدرت دارد و ۰.۲ ثانیه زودتر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد.
آئودی RS4 آوانت نسل B7
RS4 نسل B7 اولین خودرویی بود که ثابت کرد آئودی میتواند سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو را بدون کمفرمانی ارائه کند. این ماشین همچنین هندلینگی عالی داشت زیرا آئودی پیشرانهٔ ۴.۲ لیتری V8 را تا جایی که میشد به عقب کشیده بود. این همان پیشرانهٔ باشکوهی بود که بعداً در سینهٔ سوپراسپرت R8 قرار گرفت. این یکی از بهترین پیشرانههای V8 تاریخ است که تا دور ۸ هزار rpm آهنگی خشمگین میخواند درحالیکه ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. علاوه بر این، RS4 نسل B7 صرفاً با گیربکس شش سرعتهٔ دستی گتراگ عرضه میشد که آن را به جذابترین مدل RS تاریخ تبدیل میکند.
Taha Ayoobi
۲۷ بهمن ۱۴۰۲همه شون دوست داشتنی ان
۲۷ بهمن ۱۴۰۲جای ماشینای استیشن توی ایران خالی هست خداییش
😐💔
JaMsHiD
۲۷ بهمن ۱۴۰۲آئودی ، شرکتی که مثل پورشه زیبا ترین خودرو های زمان حال رو تولید میکنن !
۲۷ بهمن ۱۴۰۲از قدیم همین بود من بچه بودم عاشق Q7 بودم خیلی جذاب بود لامصب هنوزم که هنوزه همون Q7 مدل ۲۰۰۷
بروزه 🥰🥰🥰
یا A4 مدل ۲۰۰۵ تو موست وانتد!!!
سمند سورنی بود واسه خودش یدونه ازینا تو موست وانتد داشتم خیلی خوشگل تقویتش کردم هنوزم دارمش
فقط خیلی وقته نرفتم تو نیدفوراسپید موست وانتد 😂😂
Sam
۲۷ بهمن ۱۴۰۲برخلاف bmw و Benz که طراحی هاشون رفته رفته بدتر میشه
آئودی طراحی هاش دارن جذاب تر میشن (بجز R8 که من نسل قدیمشو بیشتر دوست داشتم)
JaMsHiD
۲۷ بهمن ۱۴۰۲اتفاقا نسل جدید R8 رو خیلی بیشتر دوست داشتم بخاطر اینکه خطوط تیز توی طراحی جلو پنجره و چراغ ها بیشتر شد و از نظر خودم یه ماشین اسپرت باید تند و تیز باشه !
البته سلیقس !
مثلا دوستام به ب ام و ۲۰۰۲ میگن قورباغه درحالی که من واقعا عاشق طراحیشم
Siyavash
۲۷ بهمن ۱۴۰۲آئودی تویه این کلاس واقعا سردمدار هست و یه استعداد خاصی داره و میشه کفت سنگ محک این کلاس هست..پرفورمنس..زیبایی..راحتی..همه و همه باهم در یه پکیج کامل جمع میکنه و تحویل مشتری میده با یه قیمت تا حدودی خوب میشه گفت…❤️🔥❤️🔥💯💯💯
آریا
۲۷ بهمن ۱۴۰۲ائودی RS6 نسل C8 واقعا خیلی دوست داشتنیه ❤️😍😍😍
Farhan
۲۷ بهمن ۱۴۰۲همه نسل هاش همشون محشره و زیباست🇩🇪
𝐀𝐥𝐢
۲۷ بهمن ۱۴۰۲همشون رو دوست دارم
BMW
۲۷ بهمن ۱۴۰۲آئودی Rs6 رو دوست دارم🥲😁
رومانی>چین>فرانسه
۲۷ بهمن ۱۴۰۲کراس آور های خوابیده
Arshia m3csl
۲۷ بهمن ۱۴۰۲الان یک تیگو ۸ پرومکس یا لاماری یا دیگینیتی سواره و بلیط vip کنسرت بهنام بانی میخره میاد به ائودی های استیشن میگه نعش کش