آئودیچشم انداز

آئودی A3 سدان و هاچبک در ایران؛ مشخصات و قیمت وارداتی نادین خودرو

شرکت نادین خودرو برای عرضه‌ی سدان و هاچبک از سری A3 آئودی در ایران آماده می‌شود. این دو مدل، پیشرانه‌ی توربوشارژ با سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸ تا ۹ ثانیه دارند.

واردات خودرو در ایران، با تعداد کم توسط شرکت‌های ناشناخته انجام شده و تاثیری بر بازار نداشته است. متولی برندهای مختلف نیز مشخص نیستند؛ چراکه خودروسازان مشهور دنیا از ارایه‌ی نمایندگی رسمی به شرکت‌های ایرانی خودداری می‌کنند. اسفندماه ۱۴۰۲ نادین خودرو از کراس‌اور برقی آئودی Q4 ای ترون برای بازار ایران رونمایی کرد و حالا ۲ محصول جدید توسط این مجموعه وارد کشورمان خواهد شد.

آئودی، در کنار پورشه و مرسدس بنز و بی‌ام‌و، یکی از چهار ضلع خودروسازان لوکس آلمان محسوب می‌شود. آئودی، زیرمجموعه‌ی گروه خودروسازی فولکس واگن است و سرپرستی لامبورگینی، بنتلی و دوکاتی را هم در اختیار دارد. تاسیس آئودی به سال ۱۹۰۹ برمی‌گردد و حالا با ۱۳ کارخانه‌ی بزرگ در ۱۰ کشور فعالیت می‌کند. تیراژ تولید این برند آلمانی، حدود ۱/۸ میلیون دستگاه در سال است.

گروه فولکس واگن با کارخانه‌های متعدد در چین فعالیت می‌کند. اولین عضو این مجموعه (Volkswagen Group Chin: VGC)، حدود ۳۹ سال پیش تاسیس شد و حالا، بیش از ۱۰۰ هزار نفر پرسنل دارد. خطوط مونتاژ آئودی در چین، غالبا حاصل سرمایه‌گذاری مشترک فولکس واگن و فاو (FAW) هستند. دیگر نکته‌ی جالب‌ اینکه، تقریبا ۴۰ درصد کل خودروهای آئودی در جهان، توسط کارخانه‌های چین، تولید می‌شوند و قطعات چینی دارند. این موضوع برای Q3 و A3 نیز صدق می‌کند.

در کمال تعجب، محصولات برند آئودی طی ۵۰ سال اخیر به ندرت وارد ایران شد. اندک نمونه‌های مربوط به سال‌های قبل انقلاب از سری آئودی ۱۰۰ بودند و البته استهلاک پایین با کیفیت ساخت عالی ارایه داند. در دهه‌ی ۷۰ و ۸۰ و ۹۰ خورشیدی که انواع مرسدس بنز و بی‌ام‌و وارد ایران شدند، خبری از آئودی نبود؛ اما سال ۱۴۰۳ چند مدل برقی شامل Q4 و Q5 از طریق سامانه‌ی جانبازان به بازار کشور ما رسیدند.

اولین A3 به شکل هاچبک دودر و چهاردر، سال ۱۹۹۶ معرفی شد. این محصول از سال ۲۰۲۰ نسل چهارم خود را تجربه می‌کند و تنها در دو کشور آلمان و چین، مونتاژ می‌شود. پلتفرم و بسیاری از تجهیزان فنی A3 با فولکس واگن گلف مشترک است. همچنین تنوع جالبی از پیشرانه‌های بنزینی، دیزلی، هیبرید و حتی دوگانه‌سوز CNG برای A3 وجود دارد. سالانه حدود ۲۵۰ هزار دستگاه آئودی A3 (و نسخه‌ی اسپرت به نام S3) در سراسر جهان فروخته می‌شوند. در بازار جهانی ۲ مدل A3 سدان و اسپرت بک وجود دارد که در متن پیش رو مطابق بیان عامیانه، سدان و هاچبک گفته شده‌اند. همچنین نسخه‌ی سدان با طول بدنه‌ی بیشنر (A3 L) وارد ایران خواهد شد.

طراحی ظاهری و نمای بیرونی آئودی A3 سدان و فست‌بک

از سال ۲۰۲۴ نسخه‌ی جدید آئودی A3 با الهام از A5 و دیگر محصولات مدرن شرکت سازنده معرفی شد. البته تفاوت این مدل با نمونه‌ی تولید ۲۰۲۰  جزئی است اما حس اسپرت و جوان‌پسند A3 بیشتر از قبل دیده می‌شود.

نوار LED در بالا مهم‌ترین A3 جدید با دیگر مدل‌های این خودرو است. جلو پنجره نسبت به کل خودرو، ابعاد بزرگی دارد و همراه دو حفره‌ی بزرگ طرفین سپر، فضای خالی بسیار زیاد فراهم می‌کند که ضمن کاهش هزینه‌های تولید، نمای تهاجمی خودرو را بهبود می‌دهد. مدل پایه از جلوپنجره‌ی پلاستیکی با طرح لانه زنبوری استفاده می‌کند اما نسخه‌های سفارشی، ادوات کروم براق دارند.

در نمای جانبی، تفاوت بدنه‌ی هاچبک و سدان مشهود است. باتوجه به قیمت نسبتا بالای این خودرو برای بازار ایران، احتمالا تقاضا برای A3 سدان بیشتر خواهد بود؛ هرچند که مدل هاچبک، اسپرت‌تر و جوان‌پسندتر به نظر می‌رسد. حجم‌دهی بدنه روی درها و گلگیرها هوشمندانه انجام شده تا سبک طراحی آلمانی با پرهیز از شلوغ‌کاری دیده شود.

چراغ‌های عقب، بیش از نمای روبرو، حالت انتقامجو و کاملا اسپرت A3 مدل ۲۰۲۴ را نشان می‌دهند. البته از دید پشت هم، سپر پلاستیکی سیاه‌رنگ، توی ذوق می‌زند اما حجم‌دهی بدنه و توجه به جزئیات با ظرافت اجرا شده است. در مدل سدان، برآمدگی جذاب لبه‌ی درپوش صندوق وجود دارد , نسخه‌ی هاچبک از بالچه (اسپویلر) انتهای سقف بهره می‌برد.

ابعاد آئودی A3 سدان شامل طول ۴۵۴۸ و عرض ۱۸۱۶ و ارتفاع ۱۴۲۹ و فاصله محوری ۲۶۳۶ میلی‌متر است. در مدل هاچبک، طول بدنه ۴۳۳۷ میلی‌متر وجود دارد. از حیث تجسم ابعاد، آئودی A3 تقریبا هم‌اندازه‌ی سمند ایران خودرو محسوب می‌شود.

طراحی داخلی و کابین آئودی A3 سدان و فست‌بک

هرچند که آئودی در کلاس نیمه لوکس شناخته می‌شود اما خبری از انبوه چرم و مواد گران‌قیمت برای کابین نیست. البته جنس پلاستیک روی داشبورد، کیفیت بسیار خوبی دارد و پوشش صندلی‌ها مشابه محصولات مرسدس بنز احساس می‌شود.

فرمان کاملا گرد و دایره‌ای با چرم مصنوعی است. طرح خروجی‌های هوا برای سیستم تهویه مطبوع، حالتی خلاقانه دارد که احتمالا در هیچ خودروی دیگری غیر از محصولات آئودی دیده نمی‌شود. دو نمایشگر بزرگ برای سیستم سرگرمی و پنل پشت فرمان، کابین آئودی A3 را کاملا مدرن و محهز به فناوری‌های جدید نشان می‌دهد. جایگزینی دسته‌ دنده‌ی سنتی با دکمه‌های الکترونیک، حذف ترمز دستی اهرمی و چیدمان کلیدهای فیزیکی، این موضوع را تاکید می‌کنند.

صندلی‌های ائودی A3 راحتی بسیار خوبی دارند و ۴ سرنشین بلند قد را جای می‌دهند. مدل سدان، ۴۲۵ لیتر فضای صندوق دارد که نسبت به ابعاد خودرو، متعادل است. نسخه‌ی فست‌بک (هاچبک) با توانایی حمل بار ۳۸۰ لیتر پشت صندلی‌های عقب، شرایط بسیار خوبی به عنوان یک خودروی ۵‌در دارد.

پیشرانه و تجهیزات فنی آئودی A3 سدان و فست‌بک

برای نسخه‌های وارداتی با بدنه‌های متفاوت، فعلا فقط پیشرانه‌ی ۱/۴ لیتر توربو با قدرت ۱۶۰ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتن‌متر ارایه شده است. این مدل از آئودی A3 سدان و هاچبک، در زمان ۸ تا ۹ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسند و میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در صد کیلومتر دارند. گیربکس خودکار ۷ سرعته و سیستم محرکه جلو برای انواع آئودی A3 ثابت است.

Audi A3 facelift brings new interior and kit for £32,035

طبق اطلاعات موجود از سوی نادین خودرو و کاتالوگ رسمی سدان آئودی A3L وارداتی، این سدان با تجهیزات و امکانات زیر عرضه می‌شود:

  • کروز کنترل هوشمند تطبیقی
  •  استارت دکمه‌ای
  •  نمایشگر ۱۰ اینچی مرکزی
  •  دوربین عقب
  •  سنسور پارک جلو و عقب
  •  سنسور باران
  •  ۸ اسپیکر
  •  تهویه خودکار
  •  هشدار خروج از خط
  •  ترمز اضطراری خودکار
  •  هشدار جلوگیری از برخورد جلو
  •  سانروف

باتوجه به تخفیف تعرفه‌ی گمرکی، بعید نیست نسخه‌ی پلاگین هیبرید A3 نیز در آینده وارد ایران شود. این مدل، ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۷ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۳ لیتر در صد کیلومتر، دیگر مشخصات جالب A3 PHEV هستند. این خودرو به صورت تمام برقی با توان پیمایش ۱۲۰ تا ۱۳۰ کیلومتر نیز قابل استفاده است و می‌تواند بدون بنزین به نهایت سرعت ۱۴۰ کیلومتر برساعت برسد.

قیمت آئودی A3 در بازار جهانی و پیش‌بینی ایران

قیمت A3 فست‌بک و سدان L در بازار چین، ۲۵ تا ۳۰ هزار دلار است. بر این اساس، ضمن توجه به تعرفه‌های گمرکی و نرخ ۹۰ هزار تومانی برای دلار، حدود قیمت آئودی A3 وارداتی برای مشتری ایرانی، بیش از ۴ تا ۴/۵ میلیارد تومان خواهد بود. پرداخت این مبلغ برای اندک افراد متمول در کشور ما، سخت نیست و حضور پرتعداد A3 در خیابان‌های ایران را غیر ممکن نشان می‌دهد.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۰ رای

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. Siyavash

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1108 ديدگاه)

    اخه خدا لعنت کنه اون کسی که این آلمانی ها رو با پیشرانه پایه وارد میکنه…حداقل از پیشرانه پرچمدار وارد نمی‌کنید..پیشرانه پایه هم وارد نکنید و حداقل ۲ لیتری توربو با ۲۵۰ اسب رو وارد کنید ..بخاطر این که خدایه نکرده فروش اشغال چینی ها کم نشه از آلمان ژاپن و کره مدل هایه پایه رو دارن وارد میکنن و بدونه آپشن..

    موافقم 26
    مخالفم 16
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۸ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (3289 ديدگاه)

      چرا براتون مهمه ماشینی که وارد ایران می‌شه و قیمتش از کل زندگی ۹۹ درصد مردم بیشتره، موتورش قوی‌تر باشه؟
      الان با قوی‌ترین موتور بیاد ۷ میلیارد چی می‌شه؟

      موافقم 68
      مخالفم 9
      1. آرین

        ۲۸ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (522 ديدگاه)

        آقا یکی بتونه بخره
        حالشو ببره
        ما که راضییم
        روزی هم ما میخریم

        موافقم 30
        مخالفم 10
        1. نه به تصادف

          ۲۹ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (169 ديدگاه)

          نه اسن بقیه بخرن من نگاه کنم همینم ارزومه

          موافقم 8
          مخالفم 3
      2. Siyavash

        ۲۹ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (1108 ديدگاه)

        چاکرم جناب اشتری عزیز، تویه کوچه ماهم بلاخر عروسی میشه..با حرفتون موافق هستم..ولی خو شما دوس داری یه موتور پایه رو از نزدیک ببینی یا یه پرچمدار..کدوم برات لذت بیشتری داره؟

        موافقم 8
        مخالفم 2
        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۲۹ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (3289 ديدگاه)

          موتور پایه چون تعداد بیشتری می‌تونن بخرن

          موافقم 9
          مخالفم 5
        2. آرین

          ۲۹ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (522 ديدگاه)

          4 میلیارد
          با 8 میلیارد
          یه گروه آدم میخرن
          فرقی نداره

          موافقم 5
          مخالفم 5
        3. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۲۹ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (3289 ديدگاه)

          بله کاملا درسته 4 میلیارد و 8 میلیارد فرقی ندارن
          چون ثروتمند هستند، حساب کتاب نمی کنن
          ان شا الله خودت پول دار بشی اهمیت این عددها حتی با داشتن صدها میلیارد برات مشخص می شه

          موافقم 12
          مخالفم 1
        4. آرین

          ۲۹ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (522 ديدگاه)

          منظور من این بود
          منه مردم عادی نمیتونم اینو حتی در مورد لو آپشن ترین مدل ممکن در جهان بخرم
          اون بشری که 4 تومن میده نقد اینو میخره
          پولداره….
          قشر پولدار جماعت مشکلی با دادن 8 میلیارد برای یه ماشین (خوب) نداره
          به جای اینکه پاشه بره 8 تومن بنز، کلاس C 2013 بخره
          میره آئودی مثلا اس 3 میخره مدل 2025
          اگه قوی تر باشه
          بین همون یک درصد مردم درخواست خریدش میره بالاتر

          موافقم 1
          مخالفم 3
      3. Parham

        ۲۹ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (767 ديدگاه)

        از نظر قیمتی بخوایم بگیم که بنویسید A3 بخونید A8
        منتها صرفا میگیم با توجه به اینکه هنوز کسایی هستن که تا ۵ میلیارد تومن بودجه دارن و کسایی هستن که با این ۵ میلیارد تومن بودجه قصد خرید اقتصادی ترین سدان آئودی رو میکنن حداقل یه موتور میذاشتید روش که jac s5 2000 ضعیف تر نباشه
        عملا مشتری داره پول اون ۴ تا حلقه آئودی نام رو میده

      4. Navid A J

        ۲۹ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (3906 ديدگاه)

        البته الان برامون فرقی نداره ولی ۱۰-۱۵ سال دیگه که یکی میخواد کارکرده اینو بخره،‌ فرق میکنه.

    2. saeedfarshchian

      ۲۸ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (334 ديدگاه)

      واسه اینکه ریا نشه و آقازاده ها چش نخورن

      موافقم 14
      مخالفم 4
  2. ۲۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (6070 ديدگاه)

    آقای اشتری این کاربرای بات زیاد شدن بندازشون بیرون لطفاً

    موافقم 6
    مخالفم 4
  3. Hf

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (78 ديدگاه)

    اصلا نمی ارزه فقط پول برندشو میگیره

    موافقم 5
    مخالفم 4
    1. بیژن

      ۲۹ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (63 ديدگاه)

      تو کشوری که هیوندای کونا اقساطی پنج میلیارد قیمت میخوره، چهار میلیارد برای یه برند لوکس زیاده؟

  4. ashkanyp

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (39 ديدگاه)

    حیف که‌ با این قیمتا هاچبک دست جوونامون نمیرسه و باید سوار ۲۰۶ بشن

    کاش همه پسرای مملکتمون میتونستن یدونه داشته باشن نگاشون میکردم که خوشحالن از لذتشون لذت میبردم و میگفتم چرا از ایران باید کسی بره ببین حال همه خوبه

    موافقم 9
    مخالفم 1
  5. رامتین

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (3379 ديدگاه)

    بیشک خودروی بینظیری هست ولی از طرفی انتظار هم نیست مدل S3 یا RS3 عرضه بشه اما مدل پایه هم واقعا ضعیفه. مدل میانی با موتور 2 لیتری 200 اسبی براش واقعا قابل قبول هست.

    موافقم 9
    مخالفم 2
  6. محمدهادی

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (2572 ديدگاه)

    نادری خودرو!
    نادی نمکی!
    هر روزم یه اسم و نام مثل قارچ سبز میشه
    متولی هر برند یه شرکت باشه دیگه
    این چه زد ‌و بندیه که هرسری یه شرکت تاسیس میشه بدون سابقه و فعالیت مشخص تو اون حوزه؟!!

  7. Siyavash

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1108 ديدگاه)

    پورشه با gt3 دنده دستی رکورد نوربرگ رو زد.الان خوندم ..۶.۵۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا