شرکت نادین خودرو برای عرضهی سدان و هاچبک از سری A3 آئودی در ایران آماده میشود. این دو مدل، پیشرانهی توربوشارژ با سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸ تا ۹ ثانیه دارند.
واردات خودرو در ایران، با تعداد کم توسط شرکتهای ناشناخته انجام شده و تاثیری بر بازار نداشته است. متولی برندهای مختلف نیز مشخص نیستند؛ چراکه خودروسازان مشهور دنیا از ارایهی نمایندگی رسمی به شرکتهای ایرانی خودداری میکنند. اسفندماه ۱۴۰۲ نادین خودرو از کراساور برقی آئودی Q4 ای ترون برای بازار ایران رونمایی کرد و حالا ۲ محصول جدید توسط این مجموعه وارد کشورمان خواهد شد.
آئودی، در کنار پورشه و مرسدس بنز و بیامو، یکی از چهار ضلع خودروسازان لوکس آلمان محسوب میشود. آئودی، زیرمجموعهی گروه خودروسازی فولکس واگن است و سرپرستی لامبورگینی، بنتلی و دوکاتی را هم در اختیار دارد. تاسیس آئودی به سال ۱۹۰۹ برمیگردد و حالا با ۱۳ کارخانهی بزرگ در ۱۰ کشور فعالیت میکند. تیراژ تولید این برند آلمانی، حدود ۱/۸ میلیون دستگاه در سال است.
گروه فولکس واگن با کارخانههای متعدد در چین فعالیت میکند. اولین عضو این مجموعه (Volkswagen Group Chin: VGC)، حدود ۳۹ سال پیش تاسیس شد و حالا، بیش از ۱۰۰ هزار نفر پرسنل دارد. خطوط مونتاژ آئودی در چین، غالبا حاصل سرمایهگذاری مشترک فولکس واگن و فاو (FAW) هستند. دیگر نکتهی جالب اینکه، تقریبا ۴۰ درصد کل خودروهای آئودی در جهان، توسط کارخانههای چین، تولید میشوند و قطعات چینی دارند. این موضوع برای Q3 و A3 نیز صدق میکند.
در کمال تعجب، محصولات برند آئودی طی ۵۰ سال اخیر به ندرت وارد ایران شد. اندک نمونههای مربوط به سالهای قبل انقلاب از سری آئودی ۱۰۰ بودند و البته استهلاک پایین با کیفیت ساخت عالی ارایه داند. در دههی ۷۰ و ۸۰ و ۹۰ خورشیدی که انواع مرسدس بنز و بیامو وارد ایران شدند، خبری از آئودی نبود؛ اما سال ۱۴۰۳ چند مدل برقی شامل Q4 و Q5 از طریق سامانهی جانبازان به بازار کشور ما رسیدند.
اولین A3 به شکل هاچبک دودر و چهاردر، سال ۱۹۹۶ معرفی شد. این محصول از سال ۲۰۲۰ نسل چهارم خود را تجربه میکند و تنها در دو کشور آلمان و چین، مونتاژ میشود. پلتفرم و بسیاری از تجهیزان فنی A3 با فولکس واگن گلف مشترک است. همچنین تنوع جالبی از پیشرانههای بنزینی، دیزلی، هیبرید و حتی دوگانهسوز CNG برای A3 وجود دارد. سالانه حدود ۲۵۰ هزار دستگاه آئودی A3 (و نسخهی اسپرت به نام S3) در سراسر جهان فروخته میشوند. در بازار جهانی ۲ مدل A3 سدان و اسپرت بک وجود دارد که در متن پیش رو مطابق بیان عامیانه، سدان و هاچبک گفته شدهاند. همچنین نسخهی سدان با طول بدنهی بیشنر (A3 L) وارد ایران خواهد شد.
طراحی ظاهری و نمای بیرونی آئودی A3 سدان و فستبک
از سال ۲۰۲۴ نسخهی جدید آئودی A3 با الهام از A5 و دیگر محصولات مدرن شرکت سازنده معرفی شد. البته تفاوت این مدل با نمونهی تولید ۲۰۲۰ جزئی است اما حس اسپرت و جوانپسند A3 بیشتر از قبل دیده میشود.
نوار LED در بالا مهمترین A3 جدید با دیگر مدلهای این خودرو است. جلو پنجره نسبت به کل خودرو، ابعاد بزرگی دارد و همراه دو حفرهی بزرگ طرفین سپر، فضای خالی بسیار زیاد فراهم میکند که ضمن کاهش هزینههای تولید، نمای تهاجمی خودرو را بهبود میدهد. مدل پایه از جلوپنجرهی پلاستیکی با طرح لانه زنبوری استفاده میکند اما نسخههای سفارشی، ادوات کروم براق دارند.
در نمای جانبی، تفاوت بدنهی هاچبک و سدان مشهود است. باتوجه به قیمت نسبتا بالای این خودرو برای بازار ایران، احتمالا تقاضا برای A3 سدان بیشتر خواهد بود؛ هرچند که مدل هاچبک، اسپرتتر و جوانپسندتر به نظر میرسد. حجمدهی بدنه روی درها و گلگیرها هوشمندانه انجام شده تا سبک طراحی آلمانی با پرهیز از شلوغکاری دیده شود.
چراغهای عقب، بیش از نمای روبرو، حالت انتقامجو و کاملا اسپرت A3 مدل ۲۰۲۴ را نشان میدهند. البته از دید پشت هم، سپر پلاستیکی سیاهرنگ، توی ذوق میزند اما حجمدهی بدنه و توجه به جزئیات با ظرافت اجرا شده است. در مدل سدان، برآمدگی جذاب لبهی درپوش صندوق وجود دارد , نسخهی هاچبک از بالچه (اسپویلر) انتهای سقف بهره میبرد.
ابعاد آئودی A3 سدان شامل طول ۴۵۴۸ و عرض ۱۸۱۶ و ارتفاع ۱۴۲۹ و فاصله محوری ۲۶۳۶ میلیمتر است. در مدل هاچبک، طول بدنه ۴۳۳۷ میلیمتر وجود دارد. از حیث تجسم ابعاد، آئودی A3 تقریبا هماندازهی سمند ایران خودرو محسوب میشود.
طراحی داخلی و کابین آئودی A3 سدان و فستبک
هرچند که آئودی در کلاس نیمه لوکس شناخته میشود اما خبری از انبوه چرم و مواد گرانقیمت برای کابین نیست. البته جنس پلاستیک روی داشبورد، کیفیت بسیار خوبی دارد و پوشش صندلیها مشابه محصولات مرسدس بنز احساس میشود.
فرمان کاملا گرد و دایرهای با چرم مصنوعی است. طرح خروجیهای هوا برای سیستم تهویه مطبوع، حالتی خلاقانه دارد که احتمالا در هیچ خودروی دیگری غیر از محصولات آئودی دیده نمیشود. دو نمایشگر بزرگ برای سیستم سرگرمی و پنل پشت فرمان، کابین آئودی A3 را کاملا مدرن و محهز به فناوریهای جدید نشان میدهد. جایگزینی دسته دندهی سنتی با دکمههای الکترونیک، حذف ترمز دستی اهرمی و چیدمان کلیدهای فیزیکی، این موضوع را تاکید میکنند.
صندلیهای ائودی A3 راحتی بسیار خوبی دارند و ۴ سرنشین بلند قد را جای میدهند. مدل سدان، ۴۲۵ لیتر فضای صندوق دارد که نسبت به ابعاد خودرو، متعادل است. نسخهی فستبک (هاچبک) با توانایی حمل بار ۳۸۰ لیتر پشت صندلیهای عقب، شرایط بسیار خوبی به عنوان یک خودروی ۵در دارد.
پیشرانه و تجهیزات فنی آئودی A3 سدان و فستبک
برای نسخههای وارداتی با بدنههای متفاوت، فعلا فقط پیشرانهی ۱/۴ لیتر توربو با قدرت ۱۶۰ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتنمتر ارایه شده است. این مدل از آئودی A3 سدان و هاچبک، در زمان ۸ تا ۹ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسند و میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در صد کیلومتر دارند. گیربکس خودکار ۷ سرعته و سیستم محرکه جلو برای انواع آئودی A3 ثابت است.
طبق اطلاعات موجود از سوی نادین خودرو و کاتالوگ رسمی سدان آئودی A3L وارداتی، این سدان با تجهیزات و امکانات زیر عرضه میشود:
- کروز کنترل هوشمند تطبیقی
- استارت دکمهای
- نمایشگر ۱۰ اینچی مرکزی
- دوربین عقب
- سنسور پارک جلو و عقب
- سنسور باران
- ۸ اسپیکر
- تهویه خودکار
- هشدار خروج از خط
- ترمز اضطراری خودکار
- هشدار جلوگیری از برخورد جلو
- سانروف
باتوجه به تخفیف تعرفهی گمرکی، بعید نیست نسخهی پلاگین هیبرید A3 نیز در آینده وارد ایران شود. این مدل، ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۷ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۳ لیتر در صد کیلومتر، دیگر مشخصات جالب A3 PHEV هستند. این خودرو به صورت تمام برقی با توان پیمایش ۱۲۰ تا ۱۳۰ کیلومتر نیز قابل استفاده است و میتواند بدون بنزین به نهایت سرعت ۱۴۰ کیلومتر برساعت برسد.
قیمت آئودی A3 در بازار جهانی و پیشبینی ایران
قیمت A3 فستبک و سدان L در بازار چین، ۲۵ تا ۳۰ هزار دلار است. بر این اساس، ضمن توجه به تعرفههای گمرکی و نرخ ۹۰ هزار تومانی برای دلار، حدود قیمت آئودی A3 وارداتی برای مشتری ایرانی، بیش از ۴ تا ۴/۵ میلیارد تومان خواهد بود. پرداخت این مبلغ برای اندک افراد متمول در کشور ما، سخت نیست و حضور پرتعداد A3 در خیابانهای ایران را غیر ممکن نشان میدهد.
Siyavash
۲۸ فروردین ۱۴۰۴اخه خدا لعنت کنه اون کسی که این آلمانی ها رو با پیشرانه پایه وارد میکنه…حداقل از پیشرانه پرچمدار وارد نمیکنید..پیشرانه پایه هم وارد نکنید و حداقل ۲ لیتری توربو با ۲۵۰ اسب رو وارد کنید ..بخاطر این که خدایه نکرده فروش اشغال چینی ها کم نشه از آلمان ژاپن و کره مدل هایه پایه رو دارن وارد میکنن و بدونه آپشن..
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۸ فروردین ۱۴۰۴چرا براتون مهمه ماشینی که وارد ایران میشه و قیمتش از کل زندگی ۹۹ درصد مردم بیشتره، موتورش قویتر باشه؟
الان با قویترین موتور بیاد ۷ میلیارد چی میشه؟
آرین
۲۸ فروردین ۱۴۰۴آقا یکی بتونه بخره
حالشو ببره
ما که راضییم
روزی هم ما میخریم
نه به تصادف
۲۹ فروردین ۱۴۰۴نه اسن بقیه بخرن من نگاه کنم همینم ارزومه
Siyavash
۲۹ فروردین ۱۴۰۴چاکرم جناب اشتری عزیز، تویه کوچه ماهم بلاخر عروسی میشه..با حرفتون موافق هستم..ولی خو شما دوس داری یه موتور پایه رو از نزدیک ببینی یا یه پرچمدار..کدوم برات لذت بیشتری داره؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۹ فروردین ۱۴۰۴موتور پایه چون تعداد بیشتری میتونن بخرن
آرین
۲۹ فروردین ۱۴۰۴4 میلیارد
با 8 میلیارد
یه گروه آدم میخرن
فرقی نداره
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۹ فروردین ۱۴۰۴بله کاملا درسته 4 میلیارد و 8 میلیارد فرقی ندارن
چون ثروتمند هستند، حساب کتاب نمی کنن
ان شا الله خودت پول دار بشی اهمیت این عددها حتی با داشتن صدها میلیارد برات مشخص می شه
آرین
۲۹ فروردین ۱۴۰۴منظور من این بود
منه مردم عادی نمیتونم اینو حتی در مورد لو آپشن ترین مدل ممکن در جهان بخرم
اون بشری که 4 تومن میده نقد اینو میخره
پولداره….
قشر پولدار جماعت مشکلی با دادن 8 میلیارد برای یه ماشین (خوب) نداره
به جای اینکه پاشه بره 8 تومن بنز، کلاس C 2013 بخره
میره آئودی مثلا اس 3 میخره مدل 2025
اگه قوی تر باشه
بین همون یک درصد مردم درخواست خریدش میره بالاتر
Parham
۲۹ فروردین ۱۴۰۴از نظر قیمتی بخوایم بگیم که بنویسید A3 بخونید A8
منتها صرفا میگیم با توجه به اینکه هنوز کسایی هستن که تا ۵ میلیارد تومن بودجه دارن و کسایی هستن که با این ۵ میلیارد تومن بودجه قصد خرید اقتصادی ترین سدان آئودی رو میکنن حداقل یه موتور میذاشتید روش که jac s5 2000 ضعیف تر نباشه
عملا مشتری داره پول اون ۴ تا حلقه آئودی نام رو میده
Navid A J
۲۹ فروردین ۱۴۰۴البته الان برامون فرقی نداره ولی ۱۰-۱۵ سال دیگه که یکی میخواد کارکرده اینو بخره، فرق میکنه.
saeedfarshchian
۲۸ فروردین ۱۴۰۴واسه اینکه ریا نشه و آقازاده ها چش نخورن
۲۸ فروردین ۱۴۰۴آقای اشتری این کاربرای بات زیاد شدن بندازشون بیرون لطفاً
Hf
۲۸ فروردین ۱۴۰۴اصلا نمی ارزه فقط پول برندشو میگیره
بیژن
۲۹ فروردین ۱۴۰۴تو کشوری که هیوندای کونا اقساطی پنج میلیارد قیمت میخوره، چهار میلیارد برای یه برند لوکس زیاده؟
ashkanyp
۲۸ فروردین ۱۴۰۴حیف که با این قیمتا هاچبک دست جوونامون نمیرسه و باید سوار ۲۰۶ بشن
کاش همه پسرای مملکتمون میتونستن یدونه داشته باشن نگاشون میکردم که خوشحالن از لذتشون لذت میبردم و میگفتم چرا از ایران باید کسی بره ببین حال همه خوبه
رامتین
۲۸ فروردین ۱۴۰۴بیشک خودروی بینظیری هست ولی از طرفی انتظار هم نیست مدل S3 یا RS3 عرضه بشه اما مدل پایه هم واقعا ضعیفه. مدل میانی با موتور 2 لیتری 200 اسبی براش واقعا قابل قبول هست.
محمدهادی
۲۸ فروردین ۱۴۰۴نادری خودرو!
نادی نمکی!
هر روزم یه اسم و نام مثل قارچ سبز میشه
متولی هر برند یه شرکت باشه دیگه
این چه زد و بندیه که هرسری یه شرکت تاسیس میشه بدون سابقه و فعالیت مشخص تو اون حوزه؟!!
Siyavash
۲۹ فروردین ۱۴۰۴پورشه با gt3 دنده دستی رکورد نوربرگ رو زد.الان خوندم ..۶.۵۱