سالها است که خودروهای پرفورمنس و سطح بالا ابزاری برای خودروسازان بودهاند تا خریداران را به سمت نمایندگیهای فروش خود بکشانند. ساخت خودرویی با قدرت بیشتر و طراحی هیجانانگیز، توجهات را به خود جلب میکند اما گذشته از افزایش فروش، این خودروها با به نمایش گذاشتن تکنولوژیهای پیشرفته، طراحی جذاب و پرفورمنس چشمگیر، وجهه برند را تقویت میکنند. در این بخش از بازار خودروسازان آلمانی با بازوهای پرفورمنس خود یعنی مرسدس AMG، بامو M و آئودی RS بسیار فعال هستند اما دیگر برندهای لوکس هم بخشهای پرفورمنس ویژهای دارند مثل آلفارومئو کوادریفولیو، لکسس F، جگوار SVR و کادیلاک V. در اکثر موارد، خودروهایی که از طریق این قسمتها برای فروش عرضه میشوند نسخهای از محصولات استاندارد و تیراژ بالای شرکتها هستند که به پیشرانههای قویتر مجهز میشوند و از طراحی هیجانانگیزتری بهره میبرند.
کدام بخش پرفورمنس فروش بیشتری دارد؟
آمار و ارقامی که در این رابطه جمعآوری شده است، شامل بازار اروپا و صرفاً چهار شرکت آئودی، مرسدس بنز، بامو و آلفارومئو میشود. با توجه به این آمار، در بین چهار شرکت مذکور، سری RS آئودی در سال ۲۰۲۱ بیشترین فروش را داشته و پیشتازی خود را در سهماههٔ اول امسال هم حفظ کرده است. فروش تمام محصولات RS این شرکت از هاچبک کوچک RS3 گرفته تا کراساوور بزرگ RS Q8 سال گذشته ۱۷,۶۰۰ دستگاه و در سهماههٔ نخست سال جاری نزدیک به ۷ هزار دستگاه بوده است. این ارقام به ترتیب ۳ درصد و ۴.۷ درصد از کل فروش آئودی را تشکیل میدهند. این شرکت برای محصولات پرفورمنس خود بازاریابی بسیار خوبی انجام میدهد و طیف متنوعی از خودروها را برای خریداران مختلف ارائه میکند ولی بااینوجود، در خانوادهٔ محصولات پرفورمنس آئودی مدلهایی کلیدی مثل RS Q5 غایب هستند.
در آمار فروش، مرسدس AMG پس از آئودی RS قرار دارد. فروش این بخش در سهماههٔ اول امسال حدود ۶,۳۰۰ دستگاه بوده که کاهشی ۳۴ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان میدهد. مثل آئودی، AMG هم طیف گستردهای از محصولات پرفورمنس را ارائه میکند و از این طریق توانسته ۴.۱ درصد از کل فروش مرسدس را به خود اختصاص دهد. البته در سهماههٔ اول سال ۲۰۲۱ این رقم ۵.۴ درصد بوده است.
بامو M نیز در طول سه ماه اول سال جاری موفق به فروش حدود ۳,۶۰۰ دستگاه از محصولات M کامل و تمامعیار خود شده است. به لطف عرضهٔ نسل جدید مدلهای M3 و M4 که هردو جلوپنجرههای بزرگ بحثبرانگیزی دارند، فروش بخش M نسبت به سال قبل ۱۸ درصد بیشتر شده است. بااینحال، برخلاف آئودی و مرسدس، محصولات M پاور تنها ۲.۳ درصد از کل فروش بامو را به خود اختصاص دادهاند.
و درنهایت به آمار فروش بخش کوادریفولیوی آلفارومئو میرسیم که بسیار جالب است. هرچند فروش این بخش در سهماههٔ نخست سال ۲۰۲۲ در اروپا بسیار اندک و در حدود ۵۰۰ دستگاه بوده است اما نسخهٔ کوادریفولیوی مدلهای جولیا و استلویو در این مدت ۵.۸ درصد از کل فروش آلفا را به خود اختصاص دادهاند که نسبت به ۵.۳ درصد در مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است؛ اما چرا محصولات پرفورمنس آلفارومئو در مقایسه با رقبای آلمانی درصد بیشتری از خریداران را به سمت خود جلب میکنند؟ یکی از دلایل این موضوع تعداد محدود محصولات این شرکت است ولی بااینوجود، واضح است که مدلهای پرفورمنس آلفا در بین خریداران این برند ایتالیایی بسیار محبوب هستند و در رسانهها هم توجهات بیشتری را به خود جلب میکنند.
NAVID۰۰۹۸
۲۶ تیر ۱۴۰۱این مقاله بیشتر از اینکه بخواهد بگوید کدام خوب و کدام خوبتر هست ، اول باید فهمید شرایط بازارها چقدر متفاوت هست که در اروپا این تعداد فروش میکند و آئودی اینقدر طرفدار دارد و در بازار آزاد و متنوعی چون آمریکا چرا bmw و بنز با تفاوت زیادی از آئودی طرفداران و فروش بیشتری دارند ؟؟؟؟!!!
به شما میگویم چرا ؟!
چون در اروپا به غیر از هزینههای جانبی مختلف و افت قیمت بیشتر ، خودرو را نهایت برای ۵ سال میخرند استفاده میکنند که بیشتر از آن حتی اگر خودرویی کمکار هم باشد دیگر صرف نمیکند که کسی از آن استفاده کند و بیشتر صادر میشود به کشورهای دیگر یا نهایت به حراجیها فروخته میشود و مورد استفادهی تمام خودروها با آمریکا متفاوت هست و خودرو بیش از هر جایی دیگر از دنیا جنبهی کارایی دارد و اروپا بیشتر در دستان محصولات فولکس و زیرمجموعههایش هست و سپس محصولات اقتصادی فرانسوی !!!!
اما در آمریکا شاهدش هستیم که بعد از ۵ سال چنین خودروهایی اُفتقیمت دارند ولی بسیار کمتر از اروپا و خرید و فروش راحتی دارند و هزینههای جانبی هم بسیار ارزانتر از اروپا هست که میشه چنین خودروهایی را خرید و اوورهال کرد و تا سالها دوباره لذت برد و حتی در برخی موارد گرانتر هم میشوند و در نمونههای کم کار حتی کمیاب هم میشوند بخصوص بنزهای AMG !
حسن
۲۶ تیر ۱۴۰۱نوید جان می دونم از افراد فعال پدال هستی، بخاطر همین هم این کامنت رو برات می زارم. انتظار می ره که ادمای فعال با دلیل و منطق بیشتری یه حرف رو بزنن، چون خیلی از ادمای دیگه همون حرف رو تکرار می کنن. پس وظیفه شما سنگین تر هست و باید از زدن هر حرفی که بر اساس احساس یا شنیده ها باشه خودداری کنید. بعد از مطالعه و در صورت درست بودنش بیانش کنید. هزینه تعمیرات و افت قیمت در آمریکا کمتر از اروپا نیست. در واقع مالیات های جاده ای در اروپا که برای ماشین های قدیمی بیشتر می شه باعث از رده خارج شدن ماشین های اروپایی و فروششون به کشورای دیگه هست.
بر اساس تجربه شخصی باید بگم هزینه تعمیرات در امریکا حتی میتونه بیشتر هم باشه و افت قیمت اکثر محصولات پرفورمنس بعد از 5 سال بیشتر از 50 درصد هست.
NAVID۰۰۹۸
۲۷ تیر ۱۴۰۱حسن آقا
ممنون از لطف شما
اما در کامنتم توضیح دادم ( هزینههای جانبی مختلف ) که توضیحش بیشتر در مورد مالیات و بیمهی بیشتر هست که سالانه هم افزایش پیدا میکنه برای چنین خودروهایی که با خودروهای اقتصادی متفاوت هست !
درآمدها و سطح راحتی زندگی و خرجکردها در آمریکا بسیار متفاوت از اروپا هستش که این روزها حتی راحت میشه در سوشالمدیاها دید و تفاوتها را متوجه شد .
كارevol
۲۶ تیر ۱۴۰۱ژرمنا کارشون درسته بخصوص AMG
امین
۲۱ مرداد ۱۴۰۱فقط RS ائودی ..چون قویترین سیستم چهارچرخ محرک دنیا داره.کواترو ..در لانچ درگ در پیچ بهترین عملکرد داشت واینو همه ماشین بازها میدونن و مث اینکه رتبه یک فروش هم مال ائودی بوده داداش..بنز هم واقعا عالیه ولی خوب یه چیزی بوده RS ائودی بهتر فروخت
ارین صاحب جمعی
۲۶ تیر ۱۴۰۱اصلن بخش پرفورمنس آلفا عددی نیست جلو amg و m
امیر
۲۶ تیر ۱۴۰۱کاملا دراشتباهید دوست عزیز
نگاهی به تایم های پیست الفا بندازید و با رقبا مقایسه کنید
در برخی موارد یا در بعضی از بازه های زمانی حتی بهتر از رقبا عملکرده
در باقی موارد هم اختلاف زیادی نداره
ارین صاحب جمعی
۲۶ تیر ۱۴۰۱هیچ الفایی تا به امروز نتونسته سریع تر از m5 تو پیست تایم برنه
Moein
۲۶ تیر ۱۴۰۱مگه آلفا تو کلاس سری پنج اصلا نماینده داره که بخواد تو پیست تایمش رو بزنه
دست بردارید از این تعصب های کارت پستالی
Amin
۲۶ تیر ۱۴۰۱آلفا استلویو زمان معرفی اش فوقالعاده بوده ، یه مدت یکه تازی کرد
علی
۲۸ تیر ۱۴۰۱و باز نظر یه آلمان فن متعصب !!! به عقیده اینها غیر از آلمان ، بقیه آدم به حساب نمیان!!!! بس کنین این نظریه هم نژاد بودن ما با ژرمن ها را !!!!
امین
۲۱ مرداد ۱۴۰۱نمیدونم چرا تو ایران فقط همه بنز و بی ام و رو میشناسن شما اصلا درباره تمام خودروها مطلب میخونی اصلا درباره سیستم کواترو ائودی چیزی میدونی ..الان اعلام شده RS ائودی بیشترین فروش داشت بازم تو نظرها همه میگن بنز بی ام و یا AMG یا M .توروخدا پاتو از روی پدال جی تی شصت و سه اس بردار زخمی شدیم
JDM lover
۲۶ تیر ۱۴۰۱معلومه بنز با این همه مدل های جذاب اولینه تو فروش
G63 , E63s ,C63s , a45s و….
Nima
۲۶ تیر ۱۴۰۱والا آئودى اوله!
امین
۲۱ مرداد ۱۴۰۱اقا مث اینکه درست نخوندی مطلب و RS ائودی بیشترین فروش داشت
nima
۲۷ تیر ۱۴۰۱من خودم به شخصه یا آئودی رو انتخاب میکنم یا bmw
mr-naftalin-az-roghan-abad-70
۲۷ تیر ۱۴۰۱Rs عالیه هر چند آئودی اسپرت همیشه شاهکار داره
سهند
۲۷ تیر ۱۴۰۱از اول شدن آئودی خوشحال شدم البته از بنز و بی ام و هم خوشم میاد ولی آئودی را بیشتر دوست دارم، دلایلی هم برای این دارم.
امین
۲۱ مرداد ۱۴۰۱میدونم دلایلت چیه چون خودم همون دلایل و دارم .چون عاشق شدن ب ائودی یعنی ادم باید خیلی بفهمه ماشین رو…چون تو کشوری فقط حرف بنز و بی ام و .و به وفور هم وارد شدن ولی کسی میگه من ائودی رو ترجیح میدم اون یعنی یه ماشین باز قهار..من خودم تا ۵سال پیش بی ام و باز بودم شدید..ولی بعد از مدتها خوندن مطلب و گشتن تو دنیای خودرو یهو در یه آن دیدم ائودی دوست شدم اصلا یهو رفت تو دلم بدون هیچ تصمیمی .الانم برام یه اسطورس ارباب دلم
سام
۲۷ تیر ۱۴۰۱از طرف دفتر 6تهران امضا شد
علی
۲۸ تیر ۱۴۰۱آلفا و بی ام و را دوست دارم