آئودیلامبورگینی

نگاهی به آناتومی پیشرانه V10 لامبورگینی و آئودی، آخرین نفس‌های تنفس طبیعی

در اینجا نگاهی به اجزای اصلی پیشرانهٔ ۱۰ سیلندری خواهیم داشت که توسط لامبورگینی توسعه پیدا کرد و توسط آئودی ساخته شد.

پس از دهه‌ها استفاده در جذاب‌ترین سوپراسپرت‌ها، آئودی R8 GT و لامبورگینی هوراکان تکنیکا آخرین خودروهایی هستند که پیشرانهٔ V10 تنفس طبیعی نمادین گروه فولکس‌واگن را در سینه دارند. برای ادای احترام به این موتور افسانه‌ای، قصد داریم نگاهی به آناتومی آن داشته باشیم. پس‌ازاینکه آئودی در سال ۱۹۹۸ لامبورگینی را با قیمت ۱۱۰ میلیون دلار خرید، این اولین پیشرانهٔ کاملاً جدیدی بود که توسط شرکت ایتالیایی توسعه داده شد. این پیشرانهٔ مسحورکننده که در سال ۲۰۰۳ با حجم ۵ لیتر در گالاردو معرفی شد، طی دو دهه بعد در مدل‌های پایهٔ لامبورگینی و همین‌طور سوپرکار آئودی مورداستفاده قرار گرفت و بعداً حجم آن به ۵.۲ لیتر افزایش پیدا کرد.

هر دستگاه از این موتور V10 در کارخانهٔ عظیم آئودی به مساحت ۵ میلیارد مترمربع در مجارستان به‌صورت دستی با ۲۵۰ قطعه مونتاژ می‌شود و ساخت هر نمونه ۶ ساعت طول می‌کشد. در هر شیفت ۱۹ دستگاه از این موتور مونتاژ می‌شود. پس از تکمیل فرایند مونتاژ، هر پیشرانهٔ جاده‌ای به مدت ۹۰ دقیقه آزمایش می‌شود اما موتورهایی که برای خودروهای مسابقه‌ای در نظر گرفته شده‌اند ۴.۵ ساعت تحت آزمایش قرار می‌گیرند.

بلوک موتور

هر بلوک آلومینیومی این موتور که به سالن مونتاژ وارد می‌شود، قبل از ورود به فرایند تولید به‌طور کامل بررسی می‌شود. این پیشرانهٔ V10 در حالت تکمیل ۶۴۶ میلی‌متر طول، ۷۳۷ میلی‌متر عرض و ۶۹۶ میلی‌متر ارتفاع دارد.

میل‌لنگ

میل‌لنگ فولادی فورج‌کاری شدهٔ این موتور داخل محفظهٔ میل‌لنگ آلومینیومی قرار می‌گیرد. درحالی‌که زاویهٔ ترتیب شلیک نسخهٔ اولیهٔ ۵ لیتری این موتور ۷۲ درجه بود، نسخهٔ ۵.۲ لیتری فواصل شلیک ۹۰ و ۵۴ درجه دارد که باعث بهبود شتاب می‌شود.

سوپاپ‌ها

هر پیشرانهٔ V10 برای سیلندرهای چهار سوپاپی خود مجموعاً به ۴۰ سوپاپ تیتانیومی نیاز دارد. درحالی‌که سوپاپ‌های موتورهایی که در خودروهای جاده‌ای استفاده می‌شوند از آمریکا تهیه می‌شوند، آئودی سوپاپ‌های موتورهای مسابقه‌ای را از یک قطعه‌ساز آلمانی می‌گیرد.

سرسیلندر

مثل بلوک موتور، سرسیلندر ۴۰ سوپاپ موتور V10 لامبورگینی و آئودی هم از آلومینیومی ریخته‌گری شده ساخته می‌شود. این سرسیلندرها قبل از نصب روی موتور هم با دست و هم با اشعهٔ ایکس بررسی می‌شوند. یک نمونهٔ تکمیل‌شدهٔ این موتور ۲۵۸ کیلوگرم وزن دارد که ۳۱ کیلوگرم از موتور V8 نسل اول R8 بیشتر است. روان‌کاری این موتور هم به شکل کارتل خشک صورت می‌گیرد.

سیستم هوا

ورودی هوا و منیفولد هوای این موتور از پلاستیک سبک‌وزن ساخته شده است. این قسمت مهم‌ترین تفاوت بین نمونه‌های مورداستفاده توسط آئودی با لامبورگینی است. به هر پیشرانه پیش از آغاز تولید، شماره موتور آئودی یا لامبورگینی اختصاص داده می‌شود و هرچند تا پایان فرایند تولید هویت هر موتور مشخص نخواهد بود اما زمانی که به ECU متصل می‌شود، معلوم خواهد شد این موتور به آئودی R8 اختصاص دارد یا لامبورگینی هوراکان.

پیستون و شاتون

در سمت چپ و راست موتور ۱۰ پیستون قرار می‌گیرد. شاتون‌های این موتور V10 که توسط یک قطعه‌ساز متخصص تأمین می‌شود، چهار برابر گران‌تر از نمونه‌های مورداستفاده در موتور V8 قدیمی آئودی R8 هستند. هر پیستون که از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده، در دور ۸,۷۰۰ rpm با سرعت ۲۶.۹ متر بر ثانیه حرکت می‌کنند درحالی‌که حداکثر قدرت در دور ۸ هزار rpm ارائه می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۰ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. JaMsHiD_R1988

    ۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2288 ديدگاه)

    جانا که سلطان تویی
    بقیه اداتو باید در بیارن
    ماشاالله همکاری
    ماشاالله آئودی
    ماشاالله تکنولوژی آلمانی و ایتالیایی
    ماشاالله لامبورگینی

    موافقم 12
  2. علیزاده

    ۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (268 ديدگاه)

    نمیشه ادامه داشته باشه ؟

  3. زیزیگولو

    ۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (6033 ديدگاه)

    همیشه خبر میاد که موتورای v8 و v10 و v12 دارن به پایان میرسن و نفسای آخر خودشونو میکشن ولی سال بعدش دوباره با قدرت بیشتری برمیگردن و از اون طرف برقیا بخاطر عدم استقبال اکثریت مردم دنیا دارن رو به زوال میرن

  4. Taha Ayoobi

    ۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3481 ديدگاه)

    جالب بود

  5. آقایی

    ۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    کارخانهٔ عظیم آئودی به مساحت ۵ میلیارد مترمربع)))) فکر کنم کارخونه ش تو یه سیاره ی دیگه ست.

    موافقم 10
  6. ق نصیری

    ۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوست عزیز اون کارخانشون بزرگه چون
    مغزهای بزرگی هم در آنجا مشغول بکار هستند و هر روز دنبال طرح و مدلهای جدید هستند ،مثل شرکتهای خودروسازی ما نیستند که فقط دنبال کلاه گذاشتن سر مشتری هستند .

  7. aliHOZA

    ۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (576 ديدگاه)

    ۵ میلیارد متر مربع میشه ۵۰۰ هزار هکتار!!!
    درسته؟

  8. علی

    ۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    ۵هزار متر مربع منطقی هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
فهرست