آئودی

تولید سوپراسپرت 16 سیلندر آئودی؛ 90 سال پس از طراحی!

اوتو یونیون تایپ ۵۲ سوپراسپرتی بود که دهه‌ی ۱۹۳۰ توسط فردیناند پورشه طراحی شد، اما هیچ‌گاه به تولید نهایی نرسید. حالا آئودی توانسته این پروژه را زنده کند.

زمستان گذشته در پدال به مرور تاریخچهٔ سوپراسپرتی پرداختیم که فردیناند پورشه برای اتو یونیون (شرکتی که از طریق ادغام آئودی، هورش، واندرر و دکاو شکل گرفت) طراحی کرد اما هیچ‌گاه ساخته نشد. این خودرو که اشنل‌اشپرت‌واگن (Schnellsportwagen) به معنای خودروی اسپرت سریع نام داشت و در داخل شرکت با نام تایپ ۵۲ شناخته می‌شد، قرار بود نسخه‌ای جاده‌ای از خودروی مسابقه‌ای گرند پری تایپ ۲۲ اوتو یونیون در دههٔ ۳۰ باشد. تایپ ۵۲ به یک پیشرانهٔ ۱۶ سیلندر با بیش از ۲۰۰ اسب بخار قدرت مجهز بود و می‌توانست به حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که آن را به یکی از سریع‌ترین خودروهای زمان خود تبدیل می‌کرد.

متأسفانه این سوپراسپرت شگفت‌انگیز هیچ‌گاه از مرحلهٔ طراحی فراتر نرفت و پروژهٔ اتو یونیون تایپ ۵۲ در سال ۱۹۳۵ قبل از جنگ جهانی دوم لغو شد. نزدیک به ۹۰ سال بعد اما آئودی تصمیم گرفت سراغ طرح‌های تایپ ۵۲ برود و این خودروی فوق‌العاده را برای فستیوال سرعت گودوود ۲۰۲۴ زنده کند. بدین منظور، آئودی از Crosthwaite & Gardner که شرکتی تاریخی در زمینهٔ تولید خودروهای مسابقه‌ای است درخواست کرد اتو یونیون تایپ ۵۲ را از ابتدا بسازد. با استفاده از اسکچ‌ها و طرح‌های اولیه، همه‌چیز از شاسی و پانل‌های بدنه گرفته تا پیشرانه به‌صورت اختصاصی برای این خودرو ساخته شد.

این پروژه در اوایل سال ۲۰۲۳ آغاز شد و تکمیل آن بیش از یک سال طول کشید. در میانهٔ خودرو یعنی پشت کابین سرنشینان، یک پیشرانهٔ ۱۶ سیلندر سوپرشارژ قرار گرفته که مشابه موتوری است که قرار بود در نمونهٔ اصلی استفاده شود. البته نمونه‌ای که حالا ساخته شده، بجای موتور ۴.۴ لیتری طرح اولیه، از یک نمونهٔ ۶ لیتری استفاده می‌کند. آئودی همچنین قدرت این موتور را هم از ۲۰۰ اسب بخاری که در دههٔ ۳۰ مدنظر بود به ۵۲۰ اسب بخار افزایش داده است. انتقال نیرو اما همچنان توسط یک گیربکس دستی صورت می‌گیرد.

آئودی برای جای دادن پیشرانهٔ جدید در این خودرو، مجبور شد ابعاد آن را افزایش دهد. ازاین‌رو، فاصلهٔ محوری خودرو از ۲,۹۹۷ میلی‌متر طرح اولیه، به ۳,۳۱۵ میلی‌متر افزایش پیدا کرده و وزن خودرو هم از ۱۳۰۰ کیلوگرم به ۱۴۵۰ کیلوگرم رسیده است. با باز کردن درهای عکس بازشوی عقب، کابینی با طرح سه‌نفره را می‌بینیم یعنی مشابه چیزی که ۶۰ سال بعد در مک‌لارن F1 دیدیم. در اینجا آئودی با صندلی‌های پارچه‌ای قدیمی، تریم چوبی و آمپرهای آنالوگ بزرگ، داخل تایپ ۵۲ را کاملاً کلاسیک ساخته است. همچنین این خودرو صرفاً یک نمونهٔ نمایشی نیست و در گودوود رانندهٔ سابق فرمول یک «هانس یوآخیم استاک» و رانندهٔ برندهٔ لمان «تام کریستنسن» با آن رانندگی خواهند کرد.

برای آشنایی با تاریخچهٔ کامل این سوپراسپرت شگفت‌انگیز، می‌توانید مطلب زیر را مطالعه کنید:

یادی از سوپراسپرت ۱۶ سیلندر پورشه در دهه ۳۰، شاهکاری نبوغ آمیز

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۹ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. amir

    ۲۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3208 ديدگاه)

    فک کنم اگه بخواد به فروش برسه میلیون دلاری قیمت بخوره

    موافقم 13
    مخالفم 0
    1. BlackWing

      ۲۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1215 ديدگاه)

      ۱۰۰٪

      موافقم 13
      مخالفم 0
      1. SMS

        ۲۳ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (317 ديدگاه)

        کاری به بقیه چیز ها ندارم ولی حتی تصور حرکت ۱۶ تا سیلندر باهم هم سخت است

        موافقم 9
        مخالفم 0
  2. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1336 ديدگاه)

    خیلی زیباست

    موافقم 8
    مخالفم 2
  3. J

    ۲۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پول بزارین بریم بخریمش

    موافقم 14
    مخالفم 0
  4. Yazdan

    ۲۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (48 ديدگاه)

    به نظر من هدف این خودرو پرفورمنس نیست که افزایش قدرت داشته
    اگه همون دویست اسب بخار بود اصالتش بیشتر حفظ میشد.

    موافقم 4
    مخالفم 7
  5. مهدی

    ۲۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1689 ديدگاه)

    نسبت به رقبای همون زمان هم قناص احساس میشه

    موافقم 2
    مخالفم 16
  6. arvin44

    ۲۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (68 ديدگاه)

    فردیناند پورشه واقعا نابغه بود

    موافقم 10
    مخالفم 3
  7. sinasvj

    ۲۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (388 ديدگاه)

    واقعا فوق العادس خیلی خوشم میاد شرکتای بزرگ محصولات قدیمیشونو زنده میکنن چند سال پیشم جگوار و استون مارتین مدلای xkss و db5 رو دوباره ساخته بودن خیلی عالین

    موافقم 12
    مخالفم 0
  8. زیزیگولو

    ۲۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (6033 ديدگاه)

    ۹۰ سال پیش همچین هیولایی 👌

    موافقم 12
    مخالفم 1
  9. Cert

    ۲۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (122 ديدگاه)

    کار خوبی را انجام داده است

    موافقم 7
    مخالفم 0
  10. علی Shelby

    ۲۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (239 ديدگاه)

    در گرند تور هم با هم مسابقه دادن
    استون دی بی ۵ و جگوار xkss
    ریچارد هموندم توضیح داد چجوری ساخته شده

    موافقم 4
    مخالفم 0
  11. JaMsHiD_R1988

    ۲۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2162 ديدگاه)

    عاشق طرح های فردیناد پورشم

    موافقم 3
    مخالفم 0
  12. همایون

    ۲۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (676 ديدگاه)

    واقعا آلمان اون سالها مهد فناوری بود

    موافقم 5
    مخالفم 1
  13. علی

    ۲۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (720 ديدگاه)

    واقعا دلرباست چقدر کلاسیک و اشرافی توی این همه ماشین های مدرن این ماشین رو داخل خیابان ببینی. و یکباره مثل ماشین زمان ادمو به ۹۰ سال پیش ببره واقعا نبض ادمو کنترل می‌کنه

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا