دوران پرفروغ آئودی از اوایل دههی ۷۰ میلادی آغاز شد. این برند محبوب آلمانی، با دو مدل سدان آئودی ۸۰ و آئودی ۱۰۰، رقابت جدید با تولیدات مرسدس بنز و بیامو را آغاز کرد. آئودی ۸۰ و آئودی ۱۰۰ از سال ۱۹۹۴ به A4 و A6 تغییر نام یافتند.
امروزه، A4 و S4 رقیب مرسدس کلاس C و بیامو سری ۳ محسوب میشوند؛ درحالیکه A6 و S6، همکلاس مرسدس بنز کلاس E و بیامو سری ۵ هستند. آئودی A5 که نخستینبار در سال ۲۰۰۷ معرفی شد؛ نسخهی اسپرت کوپه (فستبک) ۵در و سهدر از A4 است. با این شرایط، آئودی ۸۰ به عنوان پیشدرآمد A4 و S4 و RS4 و A5 و S5 و RS5، اهمیت زیادی در خودروسازی جهان دارد و مهمترین محصول تاریخ آئودی محسوب میشود.
پنج فناوری مهم دنیای خودرو، توسط آئودی روی مدل ۸۰ معرفی یا عملیاتی شدند. پیشرانههای دیزلی با کد TDi، سیستم دو دیفرانسیل آئودی کواترو (Quattro) با قفل دیفرانسیل خودکار، گیربکس دوال کلاچ و دیفرانسیل اسپرت روی محور عقب، روی مدلهای مخصوص مسابقات رالی از آئودی ۸۰ به شهرت جهانی رسیدند.
خردادماه امسال، آئودی یادبود ۵۰ سالگی مدل ۸۰ را جشن گرفت و سالروز رونمایی از نخستین نمونهی این خودرو را گرامی داشت. دیگر نکتهی جالب، همزمانی تولد آئودی ۸۰ با ۵۰ سالگی تاسیس دپارتمان موتوراسپرت بیامو M است که بعدها منجر به تولید خودروهایی مثل M1 و E30 M3 شد.
آئودی ۸۰ نسل اول، نخستین خودروی شرکت سازنده بود که به رکورد تولید یک میلیون دستگاه رسید و توانست بازار امریکا را علاوهبر اروپا تصاحب کند. هماکنون مجموع فروش خودروهای آئودی ۸۰ و A4 طی ۵۰ سال تولید، از مرز ۱۲/۵ میلیون دستگاه گذشته است.
آئودی ۸۰ نسل اول (B1) سال ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۸
آئودی از برگزاری مسابقات المپیک ۱۹۷۲ مونیخ برای جلب توجه عمومی نسبت به مدل ۸۰ استفاده کرد. این خودرو در کلاس سدان کامپکت یا گروه B طراحی شد و به همین دلیل در اولین نسخه، AUDI 80 B1 نام داشت.
نسل اول آئودی ۸۰، ابتدا به صورت دودر معرفی شد تا ظاهر یک خودروی اسپرت جوانپسند را ارائه دهد. این خودرو با طول بدنهی ۴/۱۸ متر و فاصله محوری ۲/۴۷ متر، وزن خالص بسیار خوب ۸۳۵ کیلوگرم داشت و به همین دلیل، مورد توجه قرار گرفت.
آئودی ۸۰ مدل ۱۹۷۲، با سه نوع موتور ۱/۳ و ۱/۵ و ۱/۶ لیتر، ۵۵ تا ۸۳ اسب بخار قدرت داشت. در سال ۱۹۷۶، مدل انژکتوری ۱/۶ لیتر با قدرت ۱۱۰ اسب بخار هم تولید شد تا سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۹ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۹ لیتر در صد کیلومتر با نهایت سرعت ۱۸۱ کیلومتر برساعت ارائه دهد.
آئودی ۸۰ نسل اول در سال ۱۹۷۳، جایزهی خودروی سال اروپا را کسب کرد. این مدا از نظر کارشناسان، برتر از آلفارومئو آلفتا و رنو ۵ ارزیابی شد. ائودی ۸۰ تولید دههی ۷۰ میلادی، از معدود خودروهای دنیا بود که سه نوع بدنهی سدان، استیت و دودر صندوقدار ارائه میکرد.
آئودی ۸۰ نسل دوم (B2) سال ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۶
موفقیت چشمگیر نسل اول منجر به رونمایی از سری B2 آئودی ۸۰ در سال ۱۹۷۸ شد. این خودرو، توسط جورجتور جیوجیارو در استودیو ایتال دیزاین طراحی شد و بیش از B1 مورد توجه بازار جهانی قرار گرفت. درحالیکه B1 طی ۷ سال تولید، ۱/۱ میلیون دستگاه فروش داشت؛ B2 در ۹ سال، به تعداد یک میلیون و ۶۸۰ هزار دستگاه فروخته شد.
آئودی ۸۰ سری B2، با ۱۰ نوع موتور بنزینی در کشورهای مختلف دنیا حضور داشت. همچنین دو نوع موتور دیزل و توربودیزل ۱/۶ لیتر هم برای B2 تولید شد. این خودروها با گیربکس دستی یا اتوماتیک قابل سفارش بودند.
قویترین مدل آئودی ۸۰ سری B2، مجهز به موتور ۵ سیلندر خطی ۲/۱ لیتر تنفس طبیعی با قدرت ۱۳۶ اسب بخار و گشتاور ۱۷۶ نیوتنمتر بود. این خودرو، نخستین آئودی ۸۰ دو دیفرانسیل (Quattro) محسوب میشد و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۹ ثانیه فراهم میکرد.
آئودی کوپه GT و کواترو در سال ۱۹۸۴
استقبال بسیار خوب بازار جهانی از آئودی ۸۰ سری B2، منجر به تولید مدل کوپه GT و کواترو در سالهای ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸ شد. این خودروها فقط با بدنهی کوپهی دودر و صندوق لیفتبک قابل خرید بودند اما پیشرانههای متنوع با حجم ۱/۵ تا ۲/۳ لیتر داشتند.
آئودی کواترو ۱۹۸۴ از سری کوپه GT، پیشرانهی ۵ سیلندر خطی ۲/۱ لیتر توربوشارژ با قدرت ۳۰۶ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتنمتر داشت. این خودروی دو دیفرانسیل ۱۲۷۰ کیلوگرمی میتوانست، ۴/۸ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد و نهایت سرعت ۲۵۰ کیلومتر برساعت ارائه دهد.
مدلهای مخصوص مسابقه از آئودی کواترو با پیشرانهی ۲/۱ لیتری توربوشارژ، ۴۴۴ تا ۵۹۲ اسب بخار قدرت داشتند. این خودروها بین سالهای ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۷موفقیتهای متعدد در رالی جهان (WRC)، گروه B کلاس GT و حتی تپه نوردی پایکزپیک ( Pikes Peak International Hill Climb) کسب کردند. این افتخارات، سیستم دو دیفرانسیل کواترو و موتورهای توربوشارژ ۵ سیلندر آئودی را به شهرت جهانی رساندند.
آئودی ۸۰ نسل سوم (B3) سال ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۲
بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار آئودی ۸۰ نسل B3، نشان از موفقیت این مدل در بازار جهانی دارد. این خودرو براساس پلتفرم B3 فولکسواگن ساخته شد و مشابهتهای متعددی با پاسات داشت. نسخهی لوکس و چهاردر آئودی از این نسل، با نام آئودی ۹۰ فروخته میشد اما کمتر از ۱۰ درصد کل فروش سالانه بود.
پیشرانههای آئودی ۸۰ نسل سوم، از ۱/۴ لیتر ۶۴ اسب بخار تا ۲/۳ لیتر ۱۶۸ اسب بخار را شامل میشد. نسخهی آپشنال با نام آئودی ۹۰ کواترو تا سال ۱۹۹۲ روی خط تولید باقی ماند و فروش بسیار خوبی در امریکا داشت. مدل کوپه GT کواترو از آئودی ۸۰ نسل B3 با نام S2 فروخته شد و نهایت سرعت ۲۵۰ کیلومتر برساعت با سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۵/۵ ثانیه داشت.
آئودی ۸۰ نسل چهارم (B4) سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۶
نسل دوم و سوم آئودی ۸۰ از نظر فنی و ظاهری، چندان متفاوت نبودند. این خودرو با نسل چهارم، متحول شد و فاصلهی آئودی با رقبای ساخت مرسدس بنز و بیامو را کاهش داد. آئودی ۸۰ و ۹۰ نسل B4، امکانات جانبی شامل کروز کنترل و گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته و سیستم تهویه مطبوع خودکار ارائه میداد که برای سدان کامپکت ساخت دههی ۹۰ میلادی، جالب توجه بود.
آئودی ۸۰ نسل چهارم نیز مثل مدلهای قبلی، نسخههای متنوع سدان و کوپه و استیت داشت. در سال ۱۹۹۴، مدیران آئودی تصمیم گرفتند با همکاری پورشه، تجهیزات فنی نسخهی اسپرت با کد S2 را همراه بدنهی استیت ارائه کنند. این تصمیم، منجر به معرفی RS2 Avant شد تا یکی از سریعترین خودروهای استیشن جهان، متولد شود. آئودی RS2 آوانت مجهز به پیشرانهی ۲/۲ لیتر توربوشارژ، سیستم دو دیفرانسیل با ۳۱۵ اسب بخار قدرت داشت و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۴/۸ ثانیه با نهایت سرعت ۲۶۲ کیلومتر برساعت فراهم میکرد.
آئودی A4 نسل اول (B5) سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۱
اولین مدل A4، با پلت فرم مشابه پاسات، فاقد پیشرانهی ۵ سیلندر بود. این خودرو در مدلهای مختلف، موتور ۴ سیلندر خطی، V6 و V8 داشت. حتی نمونهی توروبودیزل ۲/۵ لیتر ۶ سیلندر با قدرت ۱۵۰ اسب بخار و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۹ ثانیه هم تولید شد.
ارزانترین مدل A4 نسل B5، موتور ۱/۶ لیتری با قدرت ۱۰۰ اسب بخار داشت و میتوانست ۱۲ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد. قویترین نمونه از سری RS4، مجهز به پیشرانهی ۲/۷ لیتری توربوشارژ، ۳۸۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد و زمانگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۵ ثانیه داشت.
یکی از نکات جالب برای A4 نسل B5، نصب پیشرانهی هیبرید به عنوان اولین خودروی تولید انبوه اروپا در سال ۱۹۹۷ است.
آئودی A4 نسل دوم (B6) سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶
دومین نسل A4، توسط پیتر شرایر و لوک دانکرولک طراحی شد. برای این خودرو، نسخهی کوپه کانورتیبل با سقف پارچهای نیز، علاوهبر سدان و کوپه و استیت، وجود داشت.
مدل S4 از نسل B6، پیشرانهی ۴/۲ لیتر V8 با قدرت ۳۴۴ اسب بخار داشت. این نمونه با تجهیزات کواترو، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۵/۶ ثانیه ارائه کرد. نسل B6 آئودی A4، فاقد نسخهی RS4 بود.
آئودی A4 نسل سوم (B7) سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹
طراحی ساده و عامهپسند آئودی A4، سرانجام در سال ۲۰۰۴ تحول و مدرنسازی را تجربه کرد. جلوپنجرهی بزرگ و کشیده تا نزدیک زمین، به ابتکار والتر دی سیلوا (Walter de Silva) برای بسیاری از خودروهای آئودی، از جمله A4 و A6 و R8 و Q7 استفاده شد.
برای A4 نسل B7 هم مشابه قبل، پیشرانهی ۱/۶ لیتری ۱۰۰ اسب بخار به عنوان قوای محرک پایه وجود داشت اما موتور ۲ لیتر توربوشارژ مجهز از سری TFSI DTM با قدرت ۲۱۷ اسب بخار، ۳/۲ لیتر V6 با قدرت ۲۵۵ اسب بخار و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۶/۴ ثانیه به خط تولید A4 و S4 اضافه شدند. نسخهی RS4 از نسل B7، مجهز به پیشرانهی ۴/۲ لیتری V8، قدرت ۴۱۴ اسب بخار و زمان صفر تا صد کیلومتر برساعت ۴/۸ ثانیه داشت.
آئودی A4 نسل چهارم (B8) سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶
نسل چهارم A4 با ظاهری وفادار به نسل سوم تولید شد. این مدل، خطوط مونتاژ در آلمان، هند، اندونزی و چین داشت. همچنین، آئودی تصمیم گرفت ارائهی پیشرانهی ضعیف برای مدل پایه را متوقف کند و ارزانترین A4 را مجهز به موتور ۱/۸ لیتر توربوشارژ با قدرت ۱۶۰ اسب بخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتنمتر تحویل دهد.
نسل سوم RS4 اوانت کواترو، با پیشرانهی تنفس طبیعی ۴/۲ لیتر V8 تولید شد. این مدل، ۴۴۴ اسب بخار قدرت داشت و همراه گیربکس ۷ سرعته دوال کلاچ S استرونیک، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۴/۷ ثانیه داشت.
آئودی A4 نسل پنجم (B9) سال ۲۰۱۵ تا امروز
حدود ۷ سال از رونمایی A4 نسل ۵ میگذرد و هنوز خبری از نسخهی جدید نیست. این خودرو البته با دو نوع بدنهی سدان و استیت، همراه مدل کوپهی دودر از سری A5، فروش بسیار خوبی در بازار جهانی دارد.
ائودی RS4 امروزی به عنوان قویترین مدل از نسل B9، موتور ۲/۹ لیتر V6 توربوشارژ با قدرت ۴۴۴ اسب بخار و گشتاور ۶۰۰ نیوتنمتر دارد تا در زمان ۴/۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد و نهایت سرعت محدود شده به ۲۵۰ کیلومتر برساعت ارائه دهد.
آستانه قیمت ائودی A4 مدل ۲۰۲۲ با پیشرانهی ۲ لیتر توربوشارژ هیبرید و قدرت ۲۰۱ اسب بخار، ۴۱ هزار دلار است. این خودرو، نسخهی ۲۶۱ اسب بخار با قیمت ۴۳ هزار دلار و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۴/۸ ثانیه هم دارد. آئودی S4 با آستانه قیمت ۵۳ هزار دلار، ۳۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکند.
سریعترین مدل از نسل B9 آئودی، RS5 است که همراه پیشرانه و سیستم دو دیفرانسیل مشابه RS4 آوانت تولید میشود؛ اما به دلیل وزن کمتر برای بدنهی دودر، تنها ۳/۵ ثانیه زمان نیاز دارد تا به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد. آئودی RS5 مدل ۲۰۲۲، با آستانه قیمت ۷۷ هزار دلار فروخته میشود.
پدرام
۳۱ خرداد ۱۴۰۱همگی جذاب و زیبا هستن
TML BN
۳۱ خرداد ۱۴۰۱سربازان ارباب حلقه ای
meysam
۳۱ خرداد ۱۴۰۱نسل چهارش چند ماهی بک گراندم بود
ارش
۳۱ خرداد ۱۴۰۱چه مدلهای فوق العاده ای به به از ابتدا پایه رو عالی گذاشته.
Hadi
۳۱ خرداد ۱۴۰۱بی حاشیه و جذاب مثل آئودی 👌🏼😍
قاطر فروش
۱ تیر ۱۴۰۱این بهتره یا بی ام و سری 3 و بنز c کلاس؟
F
۱ تیر ۱۴۰۱چه متعصبانه نگاه کنی چه کارشناسی، غیر قابل انکار سری سه بهترینه، پادشاه این کلاس.
محمد رستمی نژاد
۱ تیر ۱۴۰۱شخصا E کلاس رو ترجیح میدم.
البته اگه دست دوم بخوام بخرم یه s63 میخرم با دوازده سیلندر 🥺
یوسف
۱ تیر ۱۴۰۱نسل دوم هنوز هم تو تو کوچه خیابون های ایران به چشم میخوره و پس از این همه سال طراحی شیکی داره، نمیدونستم طراحیش کار جیوجیارو بوده. جالبه که رنگ بیشترشون هم سبز روشنه.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱ تیر ۱۴۰۱احتمالا خودرویی که شما در ایران ملاحظه کردین، آئودی ۱۰۰ هست، بزرگ تر و کشیده تر از آئودی ۸۰
یوسف
۱ تیر ۱۴۰۱بله حق با شماست، آئودی 100 بود که من به خاطر شباهت با آئودی 80 اشتباه گرفتم
Aliakbarkhoei
۱ تیر ۱۴۰۱کلا از پستهای تاریخچهای خوشم میاد.
اون ۷۷۰۰۰ دلاریو میخوااام
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱ تیر ۱۴۰۱اختلاف قیمت جالبی داره با مرسدس SL
Mr Naftalin az roghan abad
۱ تیر ۱۴۰۱برند رویاییم….. چقدر دلم مطلب از آئودی میخواست، خسته شدم همش بنز و بی ام و نمیدونم مثل اینا، آئودی هم خیلی معروفه! ممنون بابت مطلب، وای همین rs4 یک ریفرش خوب میتونه باشه برای این سال خیلی تو دل برو هست.
Mr Naftalin az roghan abad
۱ تیر ۱۴۰۱همه لوکسن!
Sina10
۱ تیر ۱۴۰۱نسل کنونی RS5 رو خیلی دوست دارم
به نظرم حتما یه مطلب حسابی درباره RS2 آوانت برین
از اسطوره های آئودیه
فقط توانایی هاش رو با زمان معرفیش مقایسه کنید
وحید اسماعیل نسب
۸ تیر ۱۴۰۱کواترو تکرار نشدنیه