هر دو خودروی آئودی A3 و فولکسواگن گلف سرآمد کلاس خود بوده و در سطح کیفی یک گام جلوتر از اکثر رقبای خود هستند. آئودی A3 بهتازگی برای سال ۲۰۱۶ مورد بهسازی و فیس لیفت قرارگرفته و با موتورهایی قویتر از همیشه و همینطور استفاده از تکنولوژی بیشتر از قبل به بازار آمده است. فولکسواگن گلف هم اگرچه چندان خودروی پریمیومی بشمار نمیرود و از این لحاظ پایینتر از آئودی قرار دارد اما در بسیاری از اجزا و قطعات با A3 اشتراک دارد؛ بنابراین انتخاب بهتر میان این دو پسرعمو کدامیک است؟ در ادامه برای پاسخ به این سؤال مقایسهای میان این دو هاچبک محبوب انجام دادهایم.
طراحی خارجیآئودی A3 به لطف طراحی هوشمندانهاش برای مدتی طولانی یکی از خودروهای محبوب بازار بوده است. در فیس لیفت تازهٔ این خودرو، جلوپنجره بزرگتر و ششضلعی شده، سپر جلو تغییر کرده و چراغهای جلو کمی زاویهدارتر شده و فرمی شبیه به چراغهای مدل A4 پیداکردهاند. این چراغها بهصورت استاندارد از نوع زنون هستند اما امکان سفارش چراغهای پُرنورترِ LED هم وجود دارد. حجم تغییرات در قسمت عقب کمتر بوده و فقط سپر تغییراتی داشته و گرافیک داخلی چراغها نیز دگرگون شده است. درکل آئودی A3 یک محصول واقعاً درجهیک بوده و هریک از انواع استاندارد سه در، اسپرت بک پنجدر، سدان چهاردر و یا کابریولت دو در را که انتخاب کنید همان کیفیت عالی را دریافت خواهید کرد.
فولکسواگن گلف در طراحی خارجی در بسیاری از نقاط به A3 شباهت دارد اما برخلاف A3 حس پریمیوم بودن را نداشته و بیشتر بهعنوان خودرویی اقتصادی به نظر میرسد. بعلاوه گلف طراحی بیشازحد سادهای دارد و خصوصاً هنگامیکه به رینگهای آلیاژی کوچک مجهز است کمی کسلکننده خواهد بود. ستون C پهن از سنتهای گلف محسوب میشود که در نسل هفتم هم حفظ شده است اما آئودی در نسخهٔ پنجدر A3 با بهکارگیری لچکی شیوهٔ متفاوتی را حتی نسبت به دیگر رقبا بکار گرفته است.
طراحی داخلی
اگر بخواهیم یک قسمت از آئودی A3 را که تقریباً همهٔ دنیا آن را عالی میدانند نام ببریم قطعاً کابین است چراکه چنین طراحی و کیفیتی فقط در خودروهای بسیار گرانقیمتتر یافت میشود. بهکارگیری فناوریهای پیشرفتهای چون صفحهنمایش فوقالعاده، سیستم دیجیتالی نمایشگر آمپر و شارژ بیسیم تلفن همراه در کابین A3 نیز بر صحت این موضوع تأکید دارد؛ اما گلف هم در این زمینه چندان دستوپابسته نیست و هنگامیکه با آن را رقبای مستقیمش مقایسه میکنیم کاملاً مشخص میشود که یک گام بزرگ درزمینهٔ کیفیت از آنها جلوتر است. کیفیت ساخت کابین گلف بهقدری بالاست که آن را کاملاً در حد و اندازهٔ کابین A3 قرار میدهد؛ اما در اینجا هم مشکل طراحی خارجی یعنی سادگیِ زیاد به چشم میخورد. بااینوجود هر دو خودرو راحتی بسیار عالی و آرگونومی فوقالعادهای را ارائه میکنند.
کارایی
در بحث فضای داخلی و صندوق بار هم هر دو خودرو بسیار نزدیک به هم عمل کردهاند بهنحویکه هر دو ظرفیت حمل ۵ نفر را داشته و ظرفیت صندوق بار هردوی آنها نیز ۳۸۰ لیتر است. البته در این زمینه میتوان گلف را برتر از A3 دانست چراکه با خواباندن صندلیهای عقب فضای بار وسیع ۶۰۰ لیتری در اختیارتان قرار میدهد که بسیار کاربردی است.
پیشرانه
به دلیل اینکه هر دو خودرو از گروه فولکسواگن هستند تعدادی از موتورهای قابل سفارش برای آنها باهم مشترک است. بااینحال در گلف حق انتخاب بیشتری خصوصاً در رابطه با پیشرانههای کوچک و اقتصادی وجود دارد. سه موتور بنزینی و سه موتور دیزل لیست سفارشات موتورهای آئودی را تشکیل میدهند. ارزانترین آنها موتوری ۱ لیتری سه سیلندر بنزینی است که ۱۱۳ اسب بخار قدرت دارد. این گزینه که در گلف هم وجود دارد ترکیبی از شتاب خوب و مصرف سوخت فوقالعادهٔ ۳.۵۸ لیتر در صد کیلومتر را ارائه میکند. در هر دو خودرو موتور بنزینی چهار سیلندر ۱.۴ لیتری هم قابلدسترس است.
در رابطه با موتورهای دیزل هم دو گزینهٔ ۱.۶ و ۲ لیتری در هر دو خودرو مشترک است که نمونهٔ کوچکتر ۱.۶ لیتری در آزمونهای رسمی مصرف سوخت خارقالعادهٔ ۲.۸۳ لیتر در صد کیلومتر را به ثبت رسانده است؛ اما مقرونبهصرفه ترین گزینهها حداقل بر روی کاغذ نسخههای پلاگین هیبریدی هستند. این نمونهها که A3 E-Tron و گلف GTE نام دارند هر دو مشترکاً از همان موتور بنزینی ۱.۴ لیتری به همراه یک موتور الکتریکی استفاده میکنند. به ادعای سازندگان، آئودی A3 E-Tron مصرف سوختی برابر با ۱.۳۳ لیتر در صد کیلومتر و فولکسواگن گلف GTE مصرفی معادل ۱.۴۲ لیتر در صد کیلومتر دارند و در حالت تمام الکتریکی قادر به پیمودن ۵۰ کیلومتر هستند.
اگر برای شما قدرتِ بیشتر و عملکرد اسپرت مهم است هر دو خودرو گزینههای مناسبی در این زمینه دارند. گلف GTI با موتور ۲ لیتری ۲۲۰ اسب بخاری و آئودی S3 با موتور ۲ لیتری ۳۰۰ اسب بخاری نمونههای اسپرت و قدرتمند این دو هاچبک بشمار میروند؛ اما اگر از این هم بیشتر میخواهید باید سراغ گلف R و آئودی RS3 بروید. گلف R با موتور ۲ لیتری قدرتی برابر با ۳۰۰ اسب بخار دارد که با کمک سامانهٔ چهارچرخ متحرک 4Motion شتاب صفرتا صد ۴.۹ ثانیهای برای آن به ارمغان آورده است؛ اما اوضاع در RS3 متفاوت است. چراکه آئودی آن را مجهز به موتور ۵ سیلندر ۲.۵ لیتری با ۳۶۰ اسب بخار قدرت کرده است که شتاب صفرتا صد آن را به فقط ۴.۲ ثانیه رسانده است.
رانندگی
هر دو خودرو بر روی پلت فرم یکسانی که با خودروهای دیگری از گروه فولکسواگن چون سئات لئون، آئودی TT و اشکودا اوکتاویا مشترک است ساختهشدهاند. درنتیجه بسیاری از نقاط قوت آنها هم با یکدیگر یکسان است. کیفیت رانندگی در هر دو خودرو از بهترینهای بازار است. به این معنی که بسیار راحت و مطمئن عمل میکنند. راحتی سواری بهویژه در آئودی به دلیل رینگهای بزرگتر فوقالعاده عالی است و این در حالی است که در مدلهای S-Line اندازهٔ رینگها به ۱۹ اینچ هم افزایش پیدا میکند؛ اما هرچند گلف و A3 از رانندگی باثبات و با امنیتی برخوردارند اما هیچیک به چالاکی مزدا ۳ یا ب ام و سری ۱ احساس نمیشوند. البته مدلهای اسپرت GTI، R، S3 و RS3 از این مسئله مستثنی هستند چراکه سرعت و چالاکی بینظیری را ارائه میکنند. گلف GTI بازیگوش، متعادل و سرگرمکننده است درحالیکه گلف R هم همین ویژگیها را به همراه سرعت و قدرت بیشتری ارائه میکند.
ارزش در برابر قیمت
با توجه به لوکستر بودن آئودی، قیمت آن نیز در کل بیشتر از گلف است. بهگونهای که نسخهٔ هیبریدی A3 یعنی A3 E-Tron حدود ۱۶۰۰ پوند قیمت بیشتری از گلف GTE دارد و همینطور گلف R تا دو هزار پوند قیمت کمتری از آئودی S3 دارد. بااینحال در نمونههای پایینتر این اصل همیشه صدق نمیکند. چراکه مدلهای دیزل پایه قیمت مناسب و بسیار مشابهی داشته و حتی در برخی موارد آئودی باوجود ارائهٔ تجهیزات مشابه، قیمت کمتری دارد. ازلحاظ مصرف سوخت، عملکرد، مالیات و هزینههای نگهداری هم هر دو خودرو هنگامیکه مجهز به موتورهای یکسانی باشند، شرایط مشابهی داشته و هزینهها تقریباً یکسان است. ارزانترین مدل از میان انواع گوناگون این دو خودرو، مدل پایهٔ گلف با قیمت ۱۷.۵۹۵ پوند بوده که در حدود ۱۳۰۰ پوند ارزانتر از مدل پایهٔ A3 است. گرانترین عضو این گروه هم آئودی RS3 با ۳۸.۵۰۰ پوند قیمت محسوب میگردد.
نتیجه
با بررسی قیمت و تواناییهای هر دو خودرو، گلف با اختلاف بسیار کمی و با کسب ۸.۸ امتیاز از ۱۰ امتیاز در برابر A3 با ۸.۵ امتیاز پیروز شد. بااینحال بین این دو خودرو اختلافهای بسیار کمی وجود دارد و انتخاب یکی از آنها بیشتر به سلیقهٔ شخصی هر فرد مربوط میشود. A3 فضای داخلی مطلوبتری داشته درحالیکه گلف انتخابهای بیشتری را ارائه میکند؛ اما در رابطه با مدلهای اسپرت وضعیت متفاوت بوده و تا حدودی آئودی برتر است. اگرچه گلف R را نمیتوان برتر از آئودی S3 دانست اما درکل یکی از بهترین هاچبک های داغ و اسپرت موجود در بازار بشمار میرود.
پارسا فرهيخته
۱ اردیبهشت ۱۳۹۵به نظر من گلف با توجه به قیمت و اسطوره ای بودنش بهتر باشه.هر چند که از یک کمپانی هستن و روی یک پلتفرم. فک کنم از ایرانخودرو یاد گرفته رو یه پلتفرم ده بیست تا ماشین میسازه!
arash66
۱ اردیبهشت ۱۳۹۵پلتفرم میدونی چیه اینطور حرف میزنی ؟
king 918
۱ اردیبهشت ۱۳۹۵انصافا ائودی انگار نسخه 10 سال بعدی گلفه یه جوری انگار گلف مثل ماشین های ایرانی در برابر کره ایی یا ژاپنیه
نمیدونم چطور بگم ائودی خیلی ازش سر تره بدون شک انتخاب هر کسی ائودی خواهد بود …
حداقل من این طور فکر میکنم ………..
علي
۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ضمنا باید اینم گفت گلف چهاردر داره که خودش نشون میده برای استفاده روزمره بهمراه خانواده خیلی مقرون به صرفه تره و این عامل خیلی مهمیه برای بیشتر مردم از جمله مردم کشور خودم.
احمد باقری
۱ اردیبهشت ۱۳۹۵به نظر من، آئودی با این همه اعتبار، باید خلاقیت بیشتری درطراحیهاش انجام بده، البته بعضی مدلهاش واقعا زیبا هستند.
بهنام طیبی
۱ اردیبهشت ۱۳۹۵چرا همه به ائودی رای دادن؟؟؟؟؟؟
معلوم طرفدار زیاد داره
رامتین
۱ اردیبهشت ۱۳۹۵گلف 2سال خودروی سال جهان شده. چیزی که تا ابد برای خودروی دیگری اتفاق نمیوفته. بنابراین گزینه نوستالژیک و بهتریه.
احسان
۱ اردیبهشت ۱۳۹۵هر دو تا خوبن، آئودی اسپورت تره، اگه خودم باشم آئودی رو انتخاب میکنم
سیاوش
۱ اردیبهشت ۱۳۹۵من نه s کلاس می خوام نه سری 7 (اگه بخواهم هم پول ندارم)
من عاشق گلفم هندلینگ سرعت جمع و جور جون میده واسه شهر
saby
۳ اردیبهشت ۱۳۹۵موتور ۱ لیتری ۱۱۳. اسب بخار؟؟؟؟؟؟؟؟