آئودی A4 برقی با قدرت ۵۱۰ اسب بخار و توان پیمایش ۶۴۰ کیلومتر، رقیب آلمانی تسلا مدل ۳ خواهدبود
مدل A4 با گرامیداشت سی سالگی خود برای حرکت به سوی مرحله بعدی زندگی خود یعنی برقیشدن آماده میشود. به این ترتیب، آئودی یکی از محبوبترین مدلهای خود را برای رقابت با خودروهای برقی بیامو، مرسدسبنز و تسلا بهروزرسانی میکند. این خودروساز از سال ۲۰۲۵ درکنار فروش مدل بنزینی A4 با یک موتور تازه، نمونه برقی آن را هم معرفی میکند. مشخصا بخش بازاریابی روی استقلال مدل جدید تمرکز خواهد کرد اما این حقیقت بر کسی پوشیده نخواهد بود که مدل A4 برقی از لحاظ جایگاه با مدلهای A6 و Q6 ای-ترون شباهت بسیاری دارد و از همان معماری مشترک آئودی-پورشه با نام «PPE» سود میبرد.
مدیر فنی این برند، «اولیور هافمن»، در مصاحبهای با رسانه «اتوکار» گفته که بهرهوری از پلتفرم تازه بهمعنی استفاده از تناسبات بسیار خوب برای مدل برقی است که خوشبختانه طراحان را خوشحال میکند. اُوِرهَنگ، فاصله بخش انتهای خودرو تا چرخ، کوتاه خواهد شد و بدنه به زمین نزدیکتر میشود که نهایتا طراحی جدید ای-ترون را برای بیننده تعریف میکنند. همین ویژگی بصری A4 ای-ترون را از برادرش یعنی A5 جدا میکند.
نسل تازه سدان متوسط آئودی نیز مانند Q6 و در مقایسه با سایر محصولات برقی کنونی آن، از پیشرفتهای فنی متعددی سود خواهد بود. نسل جدید باتریهای با گنجایش ۱۰۰ کیلووات ساعت که میان محورهای خودرو تعبیه میشوند احتمالا مهمترین این تغییرات به شمار میروند. با توجه به اینکه A4 ارتفاع کمتری خواهد داشت، یکپارچهتر طراحی خواهد شد و سبکوزنتر خواهد بود، احتمالا توان پیمایشی بیشتری را در مقایسه با برادر بلندقامتش خواهد داشت؛ درحالیکه مسافت قابلپیمایش Q6 که از سال ۲۰۲۴ وارد بازار میشود چیزی حدود ۶۰۰ کیلومتر اعلام شده، A4 برقی با هر بار شارژ کامل تا ۶۴۰ کیلومتر سرنشینانش را همراهی خواهد کرد.
A4 ای-ترون بهصورت استاندارد به سختافزار شارژ ۸۰۰ ولتی مجهز میشود و میتواند نهایتا با توان ۲۷۰ کیلووات یعنی حدود دو برابر سرعت شارژ Q4 ای-ترون، باتری خود را شارژ کند. مالکان این خودرو میتوانند تنها با ۱۰ دقیقه شارژ آئودی خود مسافتی ۲۴۸ کیلومتری را بپیماید. باتری تازه نیکل-منگنز-کوبالت شامل ۱۵ سلول منشوری میشود که برای دستیابی به حداکثر فضای داخلی و بهبود چگالی انرژی، در بخش پایین بدنه جاسازی شدهاند. سیستم تازه مدیریت الکترونیک این خودرو هم در بهینهسازی دوام معماری PPE تاثیر بهسزا خواهد داشت.
نیمههادی از جنس سیلیکونکاربید در جایجای مدارهای این معماری مورداستفاده قرار گرفتهاند تا با تکیه بر تشعشع کمتر حرارت، اتلاف انرژی را کاهش دهد. سیمپیچ بخشهایی از استاتور الکترموتورها به شکل مربعی انجام شده است که به حذف فضاهای اضافه بسیار کوچک کمک میکند.
انتظار میرود نسخههای متفاوت A4 ای-ترون با همان ترتیب نسخه بنزینی وارد بازار شوند؛ به این ترتیب شاهد معرفی A4 برقی پایه ، نسخه دیفرانسیل عقب A4 45 ای-ترون و نسخه چهلارچرخ محرک دو موتوره A4 55 ای-ترون خواهیم بود که با Q6 با ۳۹۶ اسب بخار قدرت برابری میکند و احتمالا برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۶ ثانیه زمان نیاز خواهد داشت.
یک نمونه مدل بالاتر S4 ای-ترون نیز در انتظار خریداران خواهد نشست. این نمونه با تکیه بر ۵۱۰ اسب بخار قدرت خروجی برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۴ ثانیه زمان نیاز دارد. از آنجا که مدیرعامل کنونی فولکسواگن اعلام کرده که آئودی تمرکز بیشتری را روی خط RS خود خواهد گذاشت، احتمالا در سالهای پیش رو شاهد ورود RS4 ای-ترون هم خواهیم بود که به پرچمدار سری A4 تبدیل میشود.
مدیرعامل پیشین آئودی اسپرت در مصاحبهای با رسانه «اتوکار» تاکید کرده بود که محصولات برقی سری RS به شخصیت مستقل خود تجهیز میشوند؛ به این معنا که از طراحی ظاهری منحصربفرد، صدای خاص در لحظه شتابگیری و تنظیمات جداگانه موتور برقی بهرهمند خواهد شد که آنها را از سایر محصولات آئودی متمایز خواهد کرد.
به گفته مدیران آئدی، A4 همانند شاسیبلند Q6 ای-ترون به کابین «انسانمحور» مجهز خواهد شد. سه عدد نمایشگر کابین نیز شامل این آرایش تازه خواهند شد. یکی از این نمایشگرها روبهروی صندلی شاگرد قرار میگیرد تا برای نمونه بتوانند مسیر یا موسیقی خاصی را انختاب کنند. به دلیل شباهتهای زیاد شاسیبلند Q6 به A4 آینده، احتمالا شاهد استفاده از نمایشگر روی شیشه موسومبه «HUD» و سیستم نورپردازی کابین برای خوشامدگویی و هشدار شارژ خودرو نیز در سدان آینده این برند باشیم.
بیشک نمونه برقی قیمت بیشتری از مدلهای درونسوز خواهد داشت و آن را به رقیبی برای بیامو i4 و مرسدسبنز EQE تبدیل میکند. قیمت A4 ای-ترون از ۵۰ هزار پوند استرلینگ آغاز شده و برای مدلهایی چون S4 به بیشاز ۶۰ هزار پوند میرسد. نظر شما درباره این خودرو چیست؟
𝐀𝐥𝐢
۵ آبان ۱۴۰۲تو ظاهر از تسلا سر تره
۲۷ آبان ۱۴۰۲نمیدونم چه حکمتیه که ایودی واقعا ظاهر ماشیناش عالیه
ماشینای 15 سال پیشش رو میبینی انگار 10 سال از زمان خودشون جلو تر بودن
sina
۵ آبان ۱۴۰۲هر وقت یه الکتریکی جدید معرفی میشه میگن رقیب تسلا فیلان ولی در عمل تو بازار شرایط جور دیگه ای پیش میره.
جز فولکس با ID ها هیچ ماشینی سهمی از تسلا نگرفت واقعا در عمل
امیر
۵ آبان ۱۴۰۲علتش اینه که تسلا گسترده ترین شبکه شارژ سریع دنیا رو داره و قیمت محصولاتش هم با توجه به ویژگی ها و پرفورمنسی که دارن واقعا ارزنده هست ، ولی باید منتظر نسل جدید تویوتا و لکسوس های برقی باشیم ! تسلا رو با خاک یکسان میکنن
Deadman95
۵ آبان ۱۴۰۲با ورود به دوران برقی آئودی یکی از زیبا ترین ها خواهد بود
Anti Tesla
۵ آبان ۱۴۰۲سرنشین حس لوکس بودن بهش دست میده.
Enzo Ferrari 2008
۵ آبان ۱۴۰۲قطعا زیباست
صادق پور
۵ آبان ۱۴۰۲اون آئودی که تو فیلم مامور انتقال بود، همین مدل A4 بود یا A8 ؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۵ آبان ۱۴۰۲در اکثر فیلم های ترانسپورتر، آئودی A8 هست، خصوصا قسمت های اول که جیسون استاتهام بازی میکنه
Dan
۵ آبان ۱۴۰۲A8 w12
Mohsen63
۵ آبان ۱۴۰۲زیبا وشکیله
amir
۵ آبان ۱۴۰۲آئودی و پورشه برندهایی هستن که تقریبا هیتر ندارن
LAMBORGHINI
۵ آبان ۱۴۰۲زیباست 😍
EOD
۵ آبان ۱۴۰۲خودروهای کلاسیک قطعا ظاهر خیلی خوبی دارن و برای نگاه کردن از اغلب خودروهای امروزی بهترن ؛ اما واقعیت اینه تو دوران خودشون در قیاس با خودورهای امروزی مزیتشون تو همون ظاهر عالی و حس رانندگی خلاصه میشد .
تو دنیایی که صنعت خودروسازی توسط کراس اوور ها داره بلعیده میشه و ظاهر خودروها جذابیت سابق رو نداره بعضی برندها مثل آئودی به نظرم طراحیشون هنوز هم خارق العاده و معرکه هستش .
اگه پول کافی داشتم و یه بازار خودروی درست و حسابی جلو روم بود قطعا به عنوان یه خودرو برای زندگی روزمره برند آئودی انتخاب اولم میشد ؛ هر چند که مزدا و هوندا و نیسان هم خیلی عالین .
۲۷ آبان ۱۴۰۲اگه A4 نبود سورن هم نبود 😂