تک نمونهی ساخته شده از آئودی آووس با نوآوریهای جالب توجه و فراتر از زمان خود، سال ۱۹۹۱ رونمایی شد. این مدل مجهز به پیشرانهی ۱۲ سیلندر با آرایش W نصب شده در عقب وسط بود.
نمایشگاه خودروی توکیو ۱۹۹۱ برای معرفی آئودی آووس کواترو انتخاب شد. جی مِیز (J Mays) و مارتین اسمیت این خودروی استثنایی را طراحی کردند.
علاوهبر ساختار آیرودینامیک و چشمنواز در نمای بیرونی خودرو، دو نکتهی مهم آووس را از دیگر تولیدات آئودی متمایز میکرد. بدنهی آلومینیوم شفاف و آینهای به ضخامت ۱/۵ میلیمتر، با هدف کاهش وزن خالص استفاده شده بود؛ درحالیکه موتور W12 نیز تا آن زمان، برای خودروهای گروه فولکس واگن تازگی داشت. موتور مذکور، ۱۰ سال بعد از رونمایی آئودی آووس، به تولید انبوه رسید تا روی آئودی A8 و بنتلی کنتیننتال ۲۰۰۱ نصب شود.
در کابین، صندلیهای چرم و اسپرت قرمر زنگ، همراه با پوشش خاکستری داشبورد، سقف و تودریها استفاده شد. تزئینات چوب و فلز نیز داخل اتاق وجود داشت. آووس به شکلی طراحی شده بود که سقف بزرگ و شیشهای با پنجرههای بزرگ، پیرامون سرنشینان را فرا گیرد و حس فضاپیما را منتفل کند.
مشخصات پیشرانهی ۶ لیتر W12 برای آووس در زمان معرفی خودرو مشخص نبود اما آئودی ادعا کرد ۵۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. نسخهی نهایی از آئودی A8 با موتور ۶ لیتر W12 در سال ۲۰۰۱، قدرت ۴۲۰ اسب بخار و گشتاور ۵۵۰ نیوتنمتر داشت. دیگر اطلاعات منتشر شده برای آووس، شامل سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۳ ثانیه و نهایت سرعت ۳۳۴ کیلومتر برساعت است.
فراتر از پیشرانه و بدنهی آلومینیوم که وزن خالص آووس را به ۱۲۵۰ کیلوگرم رساند، نوآوریهای جالبی در طراحی خودرو دیده شد. مثلا نصب آینه بغل نزدیک سقف، کانال هدایت هوا بالای بدنه، سقف تمام شیشهای و خمیده در پشت، نکات جذاب و خلاقانه در آئودی آووس هستند.
از دیدگاه طراحی، چراغهای جلوی خودروی ساخته شده در سال ۱۹۹۱، شباهت غیرقابل انکار به نمونهی نصب شده روی بوگاتی ویرون در سال ۲۰۰۵ دارند. آووس هرگز به تولید انبوه نرسید و حتی فاقد توانایی فنی برای حرکت داخل پیست بود؛ اما تاثیر زیادی بر تولیدات تاریخساز گروه فولکس واگن در قرن ۲۱ گذاشت. آووس هماکنون در موزهی آئودی (Audi museum mobile) شهر اینگولشتات آلمان نگهداری میشود.
Type R
۲۸ بهمن ۱۴۰۱این طراحی و این مشخصات فنی اون هم برای سال ۱۹۹۱ واقعا جای تامل داره . ۳۲ سال پیش .
Reza Waffen SS
۲۸ بهمن ۱۴۰۱مفید بود
مهردادکمال
۲۸ بهمن ۱۴۰۱چه مقاله دلچسبی
قشنگ دی ان ای این محصول کانسپت رو میشه تو بوگاتی حس کرد
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۸ بهمن ۱۴۰۱سلامت باشید
البته شباهت ظاهری و فنی این ماشین با بوگاتی ویرون نظر شخصی من بود که در مطلب نوشتم
sigma
۲۹ بهمن ۱۴۰۱آقای اشتری تفاوت w12با v12چیه
GMA
۲۹ بهمن ۱۴۰۱ساختار خورجینی یا همون V شکل بسیار مشهوره و احتمالا با اون آشنایی دارید،در آرایش خورجینی سیلندر ها در دو بلوک که نسبت به هم زوایه (معمولا 60 درجه) دارند قرار میگیرن اگر از جلو به موتور نگاه کنید،بلوک سیلندر ها فرمی شبیه به حرف V انگلیسی دارند.
اما ساختار W شکل در واقع همون موتور VR مشهور فولکس واگن هست، این آرایش ترکیبی از موتور خطی معمول و خورجینی هست.
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2021/01/Stand_VR6-motor-contrast-copy.jpg
حالا در موتور W شکل از دو بلوک سیلندر با آرایش VR (جناغی) استفاده شده از این جهت بهشون جناغی دو ردیفه هم میگن که البته گمون نکنم به جز محصولات فولکس واگن هیچ کمپانی دیگه ای ازش استفاده کرده باشه
https://www.google.com/url?q=https://www.pedal.ir/volkswagen/%25D9%2585%25D9%2588%25D8%25AA%25D9%2588%25D8%25B1-%25D8%25AC%25D8%25AF%25DB%258C%25D8%25AF-%25DB%25B6-%25D9%2584%25DB%258C%25D8%25AA%25D8%25B1%25DB%258C-w-12-%25D9%2581%25D9%2588%25D9%2584%25DA%25A9%25D8%25B3%25E2%2580%258C%25D9%2588%25D8%25A7%25DA%25AF%25D9%2586/&sa=U&ved=2ahUKEwiXxbq8w539AhVuiP0HHdmlDvoQFnoECAQQAg&usg=AOvVaw2552VlLI_uqExVbckOpr7_
امیدوارم متوجه منظورم شده باشید
arshiaSVJ
۲۹ بهمن ۱۴۰۱W12 دوتا میل لنگ داره v12 یدونه
در واقع آرایش قرار گرفتن سیلندرها کنار هم تو v12 شکل حرف v و تو w12 شکل wهست.
این ساده آرین توصیفش بود.
GMA
۲۹ بهمن ۱۴۰۱arshiaSVJ
خیر دوست عزیز، آرایش W شکل هم یک میل لنگ داره
دو تا میل لنگ عملا شدنی نیست!! اونوقت باید دو تا فلایویل و دو تا گیربکس و… داشت که کاملا تخیلی و مضحکه!
(مگر اینکه موتور از نوع پیستون متقابل (OPE) باشه!)
Sigma
۲۹ بهمن ۱۴۰۱با سپاس از دوستان که راهنمایی کردند
محمدهادی
۲۹ بهمن ۱۴۰۱آقا اشتری درود
حتی اون بخشش که درباره شباهت غیرقابل انکارش با ویرون ۲۰۰۵ فرمودید؟
خب آخه این حرف کاملا درست بنظر میاد
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۹ بهمن ۱۴۰۱من فقط اطلاعات فنی از ویکی پدیا برداشتم، باقی متن نظرات خودم هست
Moro
۸ اسفند ۱۴۰۱راستی کی میدونه میل لنگ ی اختراع مربوط به دانشمندان مسلمان در کتاب الحیل ( مکانیک) هست؟؟
هر کی میدونه رحمت به استادش
افشار
۲۸ بهمن ۱۴۰۱این ماشین باید پشتش میشد جلو اش و جلو اش میشد پشتش
Amiro
۲۸ بهمن ۱۴۰۱اون موقع میشد فراری 812😂😂
SinaSVJ
۲۸ بهمن ۱۴۰۱نقل قول از استاد جواد خیابانی
افشار
۲۸ بهمن ۱۴۰۱ممنونم استاد رائفی پور !!!!
محمدهادی
۲۹ بهمن ۱۴۰۱دو اسسطوره ی تاریخ معاصر ایران😄😄😄😂
Amiro
۲۸ بهمن ۱۴۰۱500اسب موتور w12 مشخصات فنی خیلی خوبی داره با توجه به سال 1991
ولی اگه یه طراحی خشمگین زیبا میداشت شاید میتونست معروف بشه مثل بوگاتی
البته اون زمان به نظرم زمانش نبود
دقیق ۵ به بعد داشتم میدیدم گفتم چرا صدای موتور برق چاه میده 😂😂😂😂😂 بعد یهو اون یکیو دیدیم😂😂😂😂😂
Royal Driver
۲۸ بهمن ۱۴۰۱واو
عباس بو عذار
۲۸ بهمن ۱۴۰۱اونا 32 سال پیش چیا داشتن ما حالا پیکان و آردی داریم
یوسف
۲۹ بهمن ۱۴۰۱فکرشو بکن بجای بوگاتی شیرون الان داشتیم آئودی شیرون……
فرصت ها یک لحظه هستن باید استفاده کرد……
محمدهادی
۲۹ بهمن ۱۴۰۱ماشینای کانسپت آئودی همیشه طراحی های فضایی گونه دارن
این هم ازین قائده مستثنی نیس
با اینکه دو شرکت آئودی و فولکس واگن مدیریت های مشترک دارن اما بنظرم طرح هایپر کار مفهومی فولکس واگن در آن سالهای اول دهه نود ینی W12 ناردو خیلی واقع گرایانه تر و زیباتر و سیال تر طراحی شد
با این ازین نظر حال نکردم ولی از نظر سابقه طراحی و پیشگامی چرا
aliHOZA
۳۰ بهمن ۱۴۰۱نمای جانبیش جالبه.
انگار یه ماشین جیتی هست که سر و ته شده. جلوش عقبه و عقبش جلو!