آئودی

بررسی سیستم هیبریدی MHEV پلاس آئودی؛ میانبری برای درون‌سوزها

آئودی اخیراً سیستم هیبریدی جدید خود با نام MHEV پلاس را معرفی کرده و می‌خواهیم با آن آشنا شویم.


آئودی یک تصمیم تجاری برجسته و مهم را اتخاذ کرده است. این خودروساز آلمانی تا حدی تمرکز روی توسعه خودروهای برقی را کاهش داده و یک معماری جدید و مختص خودروهای درون‌سوز را برای به‌کارگیری در خودروهای متنوع، از A5 جدید گرفته تا جانشین Q7 در آینده تولید کرده است. ارباب حلقه‌ها پلتفرم جدید خود را PPC می‌نامد که مخفف عبارت Premium Platform Combustion است. PPC به‌طور ویژه برای خود آئودی توسعه یافته و بنابراین امکان استفاده از آن در خودروهای گروه فولکس‌واگن همچون نسل بعدی فولکس‌واگن گلف یا اشکودا اوکتاویا وجود نخواهد داشت. علت این موضوع هم به نصب طولی پیشرانه‌ها بجای نصب عرضی مربوط می‌شود و بنابراین این نوع طراحی با محدودیت خودروهای یاد شده در تناقض است.

آئودی برای تکمیل کردن پلتفرم جدید خود طیفی از پیشرانه‌های درون‌سوز را طراحی نموده و آن‌ها را با سیستم هیبریدی ۴۸ ولتی جدید به نام MHEV پلاس ترکیب کرده است. این تکنولوژی در تمامی خودروهای درون‌سوز آینده آئودی بکار خواهد رفت و به خاطر اینکه ساختار نسبتاً پیچیده‌ای دارد بنابراین می‌خواهیم به آن بپردازیم. همان‌طور که نام این سیستم نشان می‌دهد، MHEV پلاس نسخه‌ای ارتقا یافته و بهینه از تکنولوژی هیبریدی است. این مجموعه از دو موتور برقی و باتری ۱.۷۶ کیلووات ساعتی برای بهبود راندمان پیشرانه‌های آئودی و افزایش قدرت آن‌ها استفاده می‌کند. البته موتورهای برقی یاد شده دقیقاً آن جایی که انتظار دارید قرار ندارند. یک استارتر ژنراتور به پیشرانه متصل شده و یک ژنراتور هم در بخش پشتی گیربکس وجود دارد. این ژنراتور اهمیت بیشتری خواهد داشت چراکه یک موتور برقی با ابعادی مشابه یک قرص نان محسوب می‌شود و آئودی مشکل طراحی آن را پذیرفته چراکه کارایی بهتری در باز جذب انرژی طی فرایند ترمز کردن و کاهش سرعت دارد.

ژنراتور دوم آئودی بجای اینکه فقط به جرم چرخشی پیشرانه تکیه کند می‌تواند جرم کل خودرو و گشتاور اضافی چرخ‌های در حال چرخش را جذب کند و برق بیشتری را با سرعت بالاتری تولید نماید. این موضوع اهمیت زیادی دارد زیرا باتری سیستم MHEV پلاس بزرگ‌تر از نمونه‌های مشابه است. برای مقایسه باید دانست فورد پوما هیبریدی از باتری ۰.۳۸ کیلووات ساعتی برای سیستم هیبریدی خود استفاده می‌کند و باتری آئودی ۴.۵ برابر بزرگ‌تر از آن است که باعث می‌شود قوای محرکه محصولات آئودی بیشتر شبیه سیستم‌های هیبریدی فول عمل کند.

اما مزیت‌های این سیستم در چیست؟ ابتدا اینکه MHEV پلاس به آئودی اجازه خواهد داد پیشرانه‌های درون‌سوز خود را تا دهه بعدی نیز تولید کند. مشتریان این برند به وضوح اعلام کرده‌اند که هنوز آماده انتخاب خودروهای برقی نیستند و کرستن انگلهارت مدیر پروژه پلتفرم PPC می‌گوید پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی نقش مهمی در آینده آئودی ایفا خواهند کرد. ارباب حلقه‌ها خاطرنشان می‌سازد MHEV پلاس از سیستم مدیریت قدرت هوشمندتری سود می‌برد زیرا میزان استفاده برق در آن تقریباً مشابه سرعت تولید برق است. نتیجه این کار مصرف سوخت بهتر و آلایندگی دی‌اکسید کربن کمتر است. در واقع آئودی ادعا می‌کند سیستم MHEV پلاس بکار رفته در پیشرانه ۲ لیتری دیزلی جدیدش می‌تواند باعث کاهش ۱۰ گرم دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر شود. این رقم در پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری خودروی S آئودی به ۱۷ گرم در هر کیلومتر می‌رسد.

موتور برقی نصب شده در پشت گیربکس همچنین می‌تواند آئودی A5 جدید را تا حداکثر سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت پشتیبانی کند. به این ترتیب شما فقط با استفاده از انرژی الکتریسیته می‌توانید در ترافیک شهری تردد کنید. زمانی که سرعت خودرو افزایش یابد سیستم یاد شده خواهد توانست تا سرعت ۱۴۰ کیلومتر در ساعت کمک‌حال پیشرانه درون‌سوز باشد و به کاهش مصرف سوخت در اتوبان کمک کند. هنوز میزان مصرف سوخت رسمی این سیستم اعلام نشده اما ارباب حلقه‌ها می‌گوید تکنولوژی MHEV پلاس می‌تواند در یک پیشرانه دیزلی باعث کاهش ۰.۳۸ لیتری مصرف سوخت در ۱۰۰ کیلومتر شود. این رقم در پیشرانه ۶ سیلندر جدید آئودی ۰.۷۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. سامان

    ۳۰ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (43 ديدگاه)

    استراتژی موتورهای درون سوز هیبریدی راه حال مناسبی برای گذار از موتورهای درون سوزه
    اما آئودی با کاهش 37/و 74/ نمی تونه موفق بشه الان خودروهای هیبریدی بی وای دی 1/2 لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مصرف می کنن.

    موافقم 3
    مخالفم 13
    1. ALI A

      ۳۰ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (71 ديدگاه)

      بنظرم بهترین مدل هیبریدی اینه که موتور بنزینی باطری هارو شارز کنه و موتور برقی ماشین رو راه ببره… اینطوری استهلاک موتور بنزینی خیلی کمتر میشه و مصرف بنزین هم پایین میاد و میتونه پلاگین هیبرید هم باشه همزمان .با برق شهری هم باطری ها رو شارژ کرد..

      1. Roody

        ۳۱ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (13 ديدگاه)

        نظرتون خیلی تخصصی بود 👍👍👍

      2. Roody

        ۳۱ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (13 ديدگاه)

        درضمن کلاچ و گیربکس هم حذف میشن.بدین صورت جانمایی موتور جهت تقسیم وزن و پایین بردن مرکز ثقل بهتر انجام میشه.

      3. رامتین

        ۳۱ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (3244 ديدگاه)

        مثل نیسان سیلفی تقریبا. البته پورشه زیاد این موضوع را قبول نداره، و گویا بزودی ایده خودشو میخواد ارایه کنه

    2. Hami

      ۳۱ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      برادر BYD خودرو شهری تولید میکنه که اسپرت نماست داری یه شرکتی که با ماشین خانوادگی به 300 کیلومتر در ساعت رسید تو سالی که سوپر اسپورت ها فقط میتونستن این کارو انجام بدن با شرکتی که هیچ ریشه ای نداره مقایسه میکنی

      قوی ترین خودرو چین به اندازه یه ماشین شهری آلمانی ها قدرت نداره BYD نهایت بتونه بازار خاورمیانه رو بگیره یه اروپایی Audi اسپرت با اون آپشن و امنیت رو هیچ وقت به یه ماشین بی اصالت ترجیح نمیده
      ولی یه فرد تو خاورمیانه ترجیح میده سوار ماشینی بی اصالت اما پر زرق و برق بشه (الان شما برو یه آلمانی قدیمی بخر اگه نصف مردم بعد فهمیدن مدل ماشینت بهت نگفتن چرا چینی صفر نخریدی که کلی آپشن داره من اسممو عوض میکنم)

      موافقم 4
      مخالفم 1
  2. JaMsHiD_R1988

    ۳۰ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2692 ديدگاه)

    ماشاالله زیبا ترین آلمانی
    ماشاالله کواترو
    ماشاالله برترین تمام چرخ محرک جهان
    ماشاالله برترین استیشن ساز جهان
    ماشاالله بهت که دومین برندی هستی که بیشترین برد لمان رو داره

    موافقم 17
    مخالفم 5
    1. (Ali(chevynova

      ۳۰ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (7370 ديدگاه)

      اسکی رفتن چه حالی بهت دادها

      موافقم 4
      مخالفم 15
      1. Taha Ayoobi

        ۳۰ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (4208 ديدگاه)

        ماشالله علی شوی بنیانگذار ماشالله

        موافقم 5
        مخالفم 3
  3. froG-driVer

    ۳۰ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1011 ديدگاه)

    اون عکس دومیه برای کدوم مدل آئودیه؟؟

    موافقم 3
    مخالفم 0
  4. علیرضا

    ۳۰ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (256 ديدگاه)

    سیستم هایبرید و پلاگین هایبرید چندین سال تحقیق و هزینه شده تا به این مرحله برسه ، شرکت های مثل تویوتا ، هوندا ، جنرال موتور از دهه ۹۰ تحقیق و سرمایع گذاری درباره این سیستم شروع کردن شرکت های مثل پژو هم تحقیق از سال ۲۰۱۰ درباره سیستم میلد هیبرید برای خودرو های شهری شروع کردن اینده خودرو سازی برای خودرو های هایبرید

  5. علی

    ۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (797 ديدگاه)

    آئودی موفق خواهد شد
    اگه نمیشد رسانه ای نمی‌کرد این پلتفرم جدید رو.
    عاشقتم ارباب حلقه ها مثل همیشه بهترین باکیفیت ترین و ماندگارترین طراحی ها اذان اوست

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا