آئودی

آئودی به تولید تمامی خودروهای کوپه و کانورتیبل خود خاتمه می‌دهد

آئودی در تصمیمی مهم اعلام کرد از این پس دیگر خودروهای کوپه و کانورتیبل را تولید نخواهد کرد.


آغاز فرایند حذف خودروهای دو در آئودی از سال ۲۰۱۹ و بازنشستگی A3 کابریوله شروع شد. خزان خودروهای کوپه و کانورتیبل ارباب حلقه‌ها سال قبل ادامه یافت یعنی زمانی که نوبت به خداحافظی با TT مشهور رسید. چند ماه قبل نیز آخرین نمونه آئودی R8 خط تولید را ترک کرد تا به این ترتیب دوران یکی از جذاب‌ترین سوپر اسپرت‌های پیشرانه وسط دنیا به پایان برسد.

آئودی هفته قبل جزئیات سبد محصولات ۲۰۲۵ خود برای بازار آمریکا را اعلام کرد و برخی تغییرات در خانواده A5 مشاهده شد. با توجه به شواهد پیشین طرفداران آئودی از خاتمه عرضه چنین محصولاتی واهمه داشتند و این موضوع هم‌اکنون به‌صورت رسمی تائید شد به گونه‌ای که دیگر خبری از جانشین مدل‌های دو در A5 نخواهد بود. همین موضوع درباره نسخه‌های اسپرت و پرفورمنس S و RS نیز صدق می‌کند. به این ترتیب آئودی دیگر خودروهای کوپه و کانورتیبل را عرضه نخواهد کرد. خبری از جایگزین نسخه‌های کوپه و کانورتیبل A5 در آینده نیست و به همین خاطر است که اصلاً تصاویر جاسوسی پروتوتایپ های جدید آن منتشر نشده است. نسل بعدی A5 فقط دارای دو عضو A5 سدان (لیفت بک) و A5 آوانت خواهد بود. البته همچنان نسخه‌های S و RS از آن‌ها عرضه خواهند شد.

با اینکه ژرمن‌ها به بازگشت TT و R8 به‌صورت برقی در آینده اشاره داشته‌اند اما چارچوب زمانی مشخصی اعلام نشده است. البته نباید دیگر امیدی به تولید یک کوپه یا کانورتیبل توسط ارباب حلقه‌ها در دوران خودروهای درون‌سوز داشت زیرا عمر چنین محصولاتی به سر آمده است. این برند زیرمجموعه گروه فولکس‌واگن می‌خواهد تا سال ۲۰۳۳ فقط خودروهای برقی تولید کند. برندهای رقیب همچنان خودروهای کوپه و کانورتیبل را در دسترس مشتریان قرار می‌دهند. به‌طور مثال بی ام و همچنان به عرضه Z4، سری ۴ کوپه/کانورتیبل و سری ۸ کوپه/کانورتیبل ادامه می‌دهد ظاهراً این خودروها نیز در سال‌های آینده حذف خواهند شد. خوشبختانه سری ۲ کوپه عمر بیشتری خواهد داشت. سبد محصولات دو در مرسدس نیز شامل CLE کوپه/کابریوله، AMG GT کوپه و SL است و قبلاً خودروهای SLC، S کلاس کابریوله و AMG GT رودستر با بازار خداحافظی کرده‌اند. نسل جدید CLE نیز در واقع ترکیبی از C کلاس و E کلاس دو در است.

واقعیت تلخ این است که خودروهای کوپه و کانورتیبل در بازارهای جهانی بازار محدودی دارند چراکه عموم خریداران وجود درهای عقب را برای افزایش آسایش و رفاه سرنشینان الزامی می‌دانند. سقف تاشو نیز بخش زیادی از فضای بار را به خود اختصاص می‌دهد. با این‌ وجود بسیاری از کارشناسان معتقدند برند بزرگی همچون آئودی می‌بایست حداقل یک خودروی کوپه یا کانورتیبل را در سبد محصولات خود حفظ کند. تلاش برای توسعه پیشرانه‌های درون‌سوز پاک‌تر در دورانی که قوانین آلایندگی سخت‌گیرانه‌ای وجود دارند سرمایه هنگفتی می‌طلبد و همین موضوع درباره تولید خودروهای برقی نیز صدق می‌کند. به همین خاطر همه متفق‌القول هستند که تولید شاسی بلندها و کراس اورها بجای کوپه‌ها و کانورتیبل ها تصمیم هوشمندانه‌تر و منطقی‌تری خواهد بود. به همین خاطر است که در آینده شاهد تولید شاسی‌بلند سه ردیفه آئودی احتمالاً با نام Q9 خواهیم بود.

از طرف دیگر نباید فراموش کرد که برخی از خودروهای مشهور آئودی به خاطر فروش پایین حذف شده‌اند. از جمله این خودروها می‌توان به A1 سه در و A3 اشاره کرد. البته نسل بعدی A4 سدان نیز در کار نخواهد بود. انتظار می‌رود A4 اواخر دهه جاری میلادی به‌صورت یک خودروی برقی بازگردد و در همین اثنا جایگزین غیرمستقیم نسخه درون‌سوز فعلی هم A5 سدان است. در سال‌های آینده ارباب حلقه‌ها A1 سوپرمینی را نیز راهی موزه خواهد کرد و کراس اور ساب کامپکت Q2 نیز تنها پس از یک نسل بازنشسته خواهد شد. حذف چنین محصولاتی به آئودی اجازه می‌دهد تا روی مدل‌های پرفروش تمرکز کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. علی جردن

    ۲۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2119 ديدگاه)

    بنظرم آئودی باید روی کراس اور کانورایبل مثل رنج‌رور اووک یا نیسان مورانو کار کنه شاید شانس موفقیت پیدا کرد

    موافقم 2
    مخالفم 16
    1. JaMsHiD_R1988

      ۲۸ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2692 ديدگاه)

      شرمنده ولی تو کت آئودی این آشغال پاشغالا نمیره

      موافقم 14
      مخالفم 1
  2. هدف جهانی

    ۲۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (54 ديدگاه)

    آئودی کم کم داره از ان طراحی های زیبا خارج می شود

    موافقم 5
    مخالفم 13
  3. امیررضا

    ۲۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (301 ديدگاه)

    یالله! آئودی چرا داره تیشه به ریشه برند میزنه؟

    موافقم 12
    مخالفم 5
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۸ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2820 ديدگاه)

      خیلی ساده
      برای دودر مشتری نداره

      موافقم 24
      1. محمد

        ۲۸ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (136 ديدگاه)

        آقای اشتری یه سوال خیلی ذهنمو درگیر کرده ، خیلی از کشور ها به خصوص آمریکا که بیشتر مواقع اکثرا استفاده تک‌ سرنشینه از خودرو میکنن و شاید تا آخر عمر اون ماشین از آسفالت خارجش نکنن و برای خرید های روزانه هم سدان ، کوپه و هاچبک ها فضای کافی دارن ، با این حال چرا سدان ها ، کوپه ها و ماشین های راننده محور مثل دهه های پیش مشتری ندارن با اینکه جمعیت مصرف کننده خیلی بیشتر از دهه های پیش شده ؟ ترند بازار همینه یا خود شرکت تعمدی مسیر بازار و سلیقه عمومی رو عوض کردن؟

        موافقم 10
        1. Navid_A.J

          ۲۸ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (3792 ديدگاه)

          چون هم هنوز فرهنگ “هرچه بزرگتر، بهتر” حاکمه، و هم میخوان ماشینی که دارن کاربردهای بیشتری داشته باشه.

          موافقم 1
          مخالفم 7
  4. BMZ

    ۲۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (151 ديدگاه)

    عجب کار احمقانه ای ! به نظرم حداقل یک کوپه رو باید نگه می‌داشت
    تنها برندی که توی محصولات فولکس‌واگن با مرسدس و بی ام و رقابت می‌کنه آئودی هست که فولکس واگن با این کارش سبد محصولات کوپه و کانورتیبل شو برای رقابت با m4 و cle عملا خالی کرد
    البته الان همه کمپانی ها به دنبال کاهش هزینه ها و افزایش سود هستن

    موافقم 10
    مخالفم 4
    1. حقیر

      ۲۸ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (6 ديدگاه)

      تنها برند؟! گمونم شما بنتلی و لامبورگینی و پورشه رو فراموش کردید دوست خوبم. حقیقتاً یک خط تولید از این سه شرکت میارزه به کل شرکت آئودی. شما اگر در یوتوب برید به ویدیوهای موناکو جلوی کاخ کازینو (palace de casino)، اصلاً آئودی نمیبینید. تعداد بنتلی ها صد برابر آئودی است. حقیقت اینجاست که آئودی همیشه یک برند ساده و شهری و قابل اطمینان مثل فولکس واگن بوده و خواهد بود. عنوان ارباب حلقه ها هم یک لقب کودکانه است که مردم به واسطه فیلم ارباب حلقه‌ها بهش دادند. اگر فیلم ارباب حلقه‌ها تولید نمیشد آئودی امروز حتی همین لقب هم نمیداشت. یا برای مثال پولدارهای ایران شعور دارند که بنز و بی ام و زیاد میبینیم و اصلاً آئودی نمیخریم یا مثلاً اگر برید در خیابان پدرخوانده در مسکو (patriarch pond) اصلاً آئودی نمیبینید چون براشون هیچ کلاسی نداره. در عوض سپر به سپر بنز و بی ام و و لامبورگینی میبینید. پدال عزیز چندتا ویدیو از کاخ کازینو براشون بذار بفهمند برند یعنی چی.

      موافقم 3
      مخالفم 11
      1. JaMsHiD_R1988

        ۲۸ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (2692 ديدگاه)

        حتما بی ام و M5 جدید خیلی های لول و با کلاسه؟
        یا مرسدس E کلاس جدید
        نمیدونم شما میدونی یا نه ، ولی همون آئودی با A8 رقیب بسیار مستقیم و برازنده و برنده ای برای سری هفت و مرسدس S کلاس هست
        شاید باورت نشه ولی همون بنتلی و لامبورگینی هم که میگی یا موتور فولکس واگن دارن یا پلتفرم فولکس واگن
        همون اوروس و بنتایگایی که یه ملت تعصبشو می‌کشن و باهاش سلفی میگیرن همون فولکس واگن توارگ هستن
        موتور های W هم که تکلیف سازنده اشون هم مشخصه

  5. زیزیگولو

    ۲۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (6033 ديدگاه)

    انصافاً مدلای کانورتیبل آئودی عالی بودن ……….. مثلاً موقعی که ب‌ ام‌ و Z4 رودستر و پورشه باکستر به‌ عنوان دو غول آلمانی تو دنیای اسپرتای کروک به‌ تنهایی جولان میدادن ، آئودی با مدل تی‌ تی کانورتیبل اومد و قوانین بازی رو بهم زد

    موافقم 7
    مخالفم 2
  6. BlackWing

    ۲۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1299 ديدگاه)

    درسته فولکس واگن کمپانی خیلی قوی و خوبیه اما با از دست دادن مدیر عامل سابقش میبینیم داره تو یه بخش هایی افول میکنه ، اون از بوگاتی اینم از آئودی
    معلوم نیست بعدها چی به سر محصولات بنتلی و پورشه بیاد. فعلاً وضعیت خوبی دارن اما آینده مشخص نیست

    موافقم 8
    مخالفم 2
    1. Taha Ayoobi

      ۲۸ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (4208 ديدگاه)

      بوگاتی چی شد مگه؟

    2. علیرضا

      ۲۸ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (256 ديدگاه)

      در تمامی بخش ها افول میکنه ازدست دادن بازار امریکا و افت فروش وحشتناک گولف در بازار اروپا باعث شد پژو و رنو پرفروش ترین خودرو های بنزینی اروپا تولید کنن از سال ۲۰۲۲ که ۲۰۸ پرفروش ترین ماشین اروپا شد دیگه خبری از گلف نیست

      موافقم 4
      مخالفم 0
      1. JaMsHiD_R1988

        ۲۸ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (2692 ديدگاه)

        از حق نگذریم هم پژو پیشرفت بزرگی رو تجربه کرده نسبت به ده سال قبل

        موافقم 3
        مخالفم 1
  7. sinasvj

    ۲۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (420 ديدگاه)

    همین مونده بود آئودیم خودشو نابود کنه بعید بود ازش من همیشه ازش تعریف میکردم که برندیه که پیشرفت همیشه چه از لحاظ طراحی و چه از لحاظ فنی و تکنولوژی ولی داره گند میزنه بهش

    موافقم 10
    مخالفم 1
  8. I love Deutschland

    ۲۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    آئودی هم مثل هم وطناش(بنز و بیمر) زبان طراحیشو گم کرده! اون از R8 افسانه ای که یکی از موفق ترین محصولات شرکتش بود رو قطع تولید کرد اینم از برنامه جدیدش که میخواد تا 2033 فقط ماشین برقی تولید کنه!
    کاش دنیا تو 2018 تموم میشد و شاهد تولید جاروبرقی(بخاطر کاهش آلایندگی!!!!) از طرف شرکت های بزرگ و مطرح دنیا نمی شدیم!

    موافقم 7
    مخالفم 2
  9. حسین دهمرد

    ۲۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2642 ديدگاه)

    آئودی هم اخر طراحی هاشو عجق وجق میکنه واسه فروش بیشتر

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. JaMsHiD_R1988

      ۲۸ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2692 ديدگاه)

      فراشلا نمی‌ذاره این اتفاق بیوفته
      امیدوارم …

  10. رامتین

    ۲۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3244 ديدگاه)

    درسته از نظر من نسخه های کوپه و کانورتیبل بهترین سگمنت هستند ولی خب برای اکثرا اروپایی ها و آمریکایی ها فضای سرنشین مهمتره. من عاشق خودروی دو درب اما با چهارصندلی هستم. دو نفر جلو کاملا در آرامشند. حال کسی بخواد به ما بپیونده، در صندلی عقب، زجر بکشه، خصوصا اگر قدش بلند باشه!

  11. A1

    ۲۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (251 ديدگاه)

    قبلا کوپه ها و کانورتبل ها کمتر و خاص تر بودن با زیاد کردن تعداد مدل ها در دسترس قرار گرفتنو ملت فهمیدن کاربردی هم نیستن و دیگه اون فاکتور کول بودنشونم کم شد الان همه دنبال کراس اورر افتادن

    1. امین

      ۲۹ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (648 ديدگاه)

      بهترین کامنت این پست تو گذاشتی.
      درک خوبی از دنیای خودرو داری.
      بعد مدتها از یک کامنت در پدال لذت بردم.

  12. نوربخش

    ۲۹ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    شوکه شدم…!!!! بدون شک آئودی بهترین هست و من خیلی دوسش میدارم‌.

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا