در سال جاری میلادی اخبار بیشتری از پلتفرم جدید PPE آئودی و پورشه منتشر خواهد شد و ما میخواهیم بررسی دقیقتری دراینباره داشته باشیم.
این سه حرف کد مهمی برای یک پلتفرم برقی کاملاً جدید هستند که قرار است در طیف گستردهای از محصولات گروه فولکسواگن به ویژه آئودی و پورشه و همچنین بنتلی بکار رود. ما قبلاً اخبار مربوط به استفاده از پلتفرم PPE در پورشه ماکان برقی ۲۰۲۵ را منتشر کردهایم. این خودرو تا چند ساعت دیگر معرفی خواهد شد اما اولین خودروی مجهز به این معماری که راهی بازار میشود آئودی Q6 E-tron است که از بهار سال جاری میلادی در دسترس مشتریان خواهد بود.
پلتفرم PPE در جایگاهی بالاتر از معماری MEB بکار رفته در محصولات رده میانی گروه فولکسواگن همچون شاسیبلند ID4 و در کنار پلتفرم J1 مورد استفاده در پورشه تایکان و آئودی E-Tron GT قرار میگیرد. PPE پلتفرمی کاملاً منعطف است و فاصله بین محوری متنوعی را در بر میگیرد. به این ترتیب پلتفرم یاد شده میتواند هم در خودروهای سواری و هم در شاسی بلندها بکار رود که از جمله آنها باید به جانشین پورشه کاین، آئودی Q7 و بنتلی بنتایگا اشاره کرد. ما میدانیم که ماکان برقی از سیستم تعلیق برقی، رینگهای ۲۲ اینچی و فرمان پذیری چرخهای عقب سود میبرد.
خودروهای شکل گرفته بر اساس این پلتفرم به چندین موتور برقی ماژولار با پرفورمنس بهتر از مدلهای MEB مجهز خواهند شد. مفهوم موتور برقی جدید باعث میشود قدرت و گشتاور متنوعی در دسترس باشد و البته موتورها قطعات زیادی را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. تمامی این موتورها از نوع سنکرونیزه مغناطیسی دائمی PSM هستند هرچند امکان تولید موتور کوچکتر با هزینه و قدرت کمتر نیز وجود دارد. هرکدام از این موتورهای برقی به گیربکس تک سرعته مشترکی متصل میشوند و امکان استفاده از نسبتهای مختلف در گیربکس برای بهینهسازی پرفورمنس وجود دارد. گیربکس همچنین باعث میشود ارتباط موتورها با چرخها قطع شود تا انرژی ذخیره شود. سیستم اینورتر ماژولار هم میتواند ارتقا یابد.
محصولات مبتنی بر پلتفرم PPE ابتدا دارای دو موتور برقی و سیستم چهار چرخ محرک خواهند بود و منابع نزدیک به آئودی میگویند موتور نصب شده در اکسل جلو ۳۵ درصد کوچکتر، ۲۰ درصد سبکتر و ۱۵ درصد هزینه ساخت کمتری خواهد داشت و مصرف انرژی آن نسبت به موتور برقی موجود در Q8 E-Tron حدود ۳۰ درصد کمتر خواهد بود. در شرایط رانندگی عادی ۱۰۰ درصد نیروی تولیدی به چرخهای عقب فرستاده میشود هرچند سیستم کنترل قوای محرکه میتواند سریعاً موتور برقی جلو را وارد مدار کرده و گشتاور را بسته به کشش بین چرخها توزیع کند.
پلتفرم PPE این امکان را به برندی همچون پورشه میدهد تا موتور برقی مخصوص خود را استفاده کند. برای مثال مدل فول ماکان برقی توربو از موتور مخصوص پورشه استفاده میکند تا حداقل ۶۰۳ اسب بخار قدرت داشته باشد. PPE به معماری برقی ۸۰۰ ولتی و باتری ماژولار ۱۰۰ کیلووات ساعتی مجهز است. این باتری از ۱۲ ماژول تشکیل شده و هر ماژول دارای ۱۵ سلول است که بهصورت سری به یکدیگر مرتبط هستند. امکان شارژ باتری با شارژر ۳۵۰ کیلوواتی وجود دارد و بنابراین در کمتر از ۲۲ دقیقه میتوان شارژ ۱۰ درصدی باتری را به ۸۰ درصد رساند. شارژر سریع همچنین باعث خواهد شد در ۴ دقیقه به برد ۹۶ کیلومتر رسید.
ساختار ماژولار باتری به این معنی است که امکان تعمیر آن در صورت نیاز وجود خواهد داشت و حتی میتوان آن را بهروز کرد. مهندسان پورشه در مراسم پیشنمایش فنی ماکان برقی ادعا کردند مواد بکار رفته در باتری این خودرو ۶۰ درصد کبالت کمتری دارد و ۳۰ درصد تراکم انرژی بالاتری را نسبت به باتری تایکان ارائه میکند. به همین خاطر پلتفرم PPE اهمیت زیادی برای گروه فولکسواگن دارد. دانش به دست آمده از این معماری در پلتفرم جدید SSP بکار خواهد رفت. قرار است SSP جایگزین MEB و PPE شود و در تمامی محصولات برقی این گروه خودروسازی از محصولات شهری کمتوان تا ابر خودروهایی با ۱۷۰۰ اسب بخار بکار رود. البته مشکلات نرمافزاری زیادی که در گروه فولکسواگن وجود دارد باعث شده احتمال تعویض معرفی نسل جدید پلتفرم SSP وجود داشته باشد. در ابتدا قرار بود این پلتفرم در سال ۲۰۲۶ معرفی شود اما شاید در سال ۲۰۲۹ و حتی ۲۰۳۰ آن را ببینیم.
Dark Knight
۵ بهمن ۱۴۰۲پورشه ماکان برقی رو همین پلتفرم PPE چند ساعت پیش معرفی شد ، لامصب تو نسخه توربو از ۹۰ درصد سوپرکارا سریع تره 😍