آئودی بهتازگی کوچکترین کراس اوور خود که پایینتر از Q3 قرار میگیرد را با نام Q2 معرفی کرده است. درحالیکه Q3 رقیبی برای بامو X1، مرسدس بنز GLC و رنجروور اووک محسوب میشود، Q2 بیشتر مدلی پریمیوم در کلاس رنو کپچر و نیسان جوک بشمار میرود. Q2 در جولای امسال به بازار خواهد آمد اما اگر نمیتوانید تا آن زمان صبر کنید ما هماکنون آن را با برادر بزرگترش Q3 مورد مقایسه قرار دادهایم.
طراحی خارجیمعمولاً محصولات آئودی طراحیهای بسیار شبیه به همی دارند اما در مورد Q2 و Q3 تفاوتهای آشکاری وجود دارد. در قسمت جلویی Q3 جلوپنجرهٔ ششضلعی معمولی به همراه چراغهای تخت به چشم میآید؛ اما از سویی دیگر در Q2 چراغهای جلو زاویهدارتر بوده که به همراه خطوط شطرنجی جلوپنجره ظاهری جسورانه به آن بخشیده است. از دیگر هنجارشکنیهای آئودی در طراحی Q2 میتوان به طراحی خاص و غیر همرنگ ستونهای C اشاره کرد که موجب شده در نگاه اول سقف و بدنهٔ خودرو از یکدیگر جدا به نظر برسند. این درحالیکه است که Q3 با توجه به پلت فرم قدیمیتر از طراحی معمولیتری نسبت به Q2 برخوردار است.
طراحی داخلی
قسمت داخلی Q2 به جهت کاهش هزینهها بهطور مستقیم از مدل A3 قرض گرفتهشده است و طراحی داخلی آن شباهتهای فراوانی با نسخهٔ فیس لیفت شدهٔ A3 داشته و همانند A3 امکان سفارش سیستم دیجیتالی نمایشگر آمپر در Q2 هم وجود دارد. آخرین نسخهٔ سیستم سرگرمی MMI آئودی در نمایشگری در بالای داشبورد قرارگرفته است که توسط کنترلکنندههای دوار روی کنسول وسط کنترل میشود. کابین Q3 هم به همان اندازه خوب طراحیشده و از کیفیت بالایی برخوردار است اما هنگامیکه در کنار Q2 قرار میگیرد احساس میکنید طراحی داخلی آن متعلق به یک نسل قبل است. علاوه بر این عدم امکان سفارش سیستم دیجیتالی نمایشگر آمپر نیز این حس را تقویت میکند.
رانندگی
Q2 در دو نسخهٔ دیفرانسیل جلو یا چهارچرخ متحرک قابل انتخاب است. سیستم تعلیق آن نیز از نوع تطبیقی بوده که راننده را قادر میسازد تا با لمس یک دکمه سواری راحت یا اسپرت را انتخاب کند. همین ویژگیها در Q3 هم وجود دارد هنگامیکه با آن رانندگی کردیم بیشازحد سفت و خشک بود. بااینوجود Q3 از کنترلی عالی و هندلینگی خوب در جادههای پیچدرپیچ برخوردار است. البته این کراس اوورها بهعنوان یک آفرودر واقعی ساخته نشدهاند به همین دلیل نیازی به پرداخت مبلغ اضافه جهت سفارش سامانهٔ چهارچرخ متحرک نیست مگر اینکه واقعاً به آن نیاز داشته باشد. چراکه نمونهٔ دیفرانسیل جلوی آنها بهاندازهٔ کافی توانایی جهت استفاده در همهٔ فصول را دارند.
پیشرانه
Q2 با طیف وسیعی از پیشرانههای توربوشارژر بنزینی بین ۱ تا ۲ لیتری و همینطور موتورهای دیزل ۱.۶ و ۲ لیتری قابل سفارش خواهد بود. بعلاوه امکان انتخاب گیربکس دستی یا اتوماتیک و سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو یا چهارچرخ متحرک هم وجود دارد؛ بنابراین خریداران میتوانند از میان گزینههای گوناگون بهترین انتخاب را داشته باشند. بااینکه تعداد موتورهای موجود در لیست سفارشات Q3 کمتر از Q2 است اما هنوز هم خریداران میتوانند از میان پیشرانههای ۱.۴ یا ۲ لیتری بنزینی و یا ۲ لیتری دیزل یکی را انتخاب کنند. برخلاف Q2، نسخهٔ اسپرت Q3 یعنی RS Q3 هم تولید میشود که مجهز به پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری ۵ سیلندر بنزینی است که ۳۴۰ اسب بخار قدرت دارد و میتواند آن را فقط در ۴.۸ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند.
ارزش در برابر قیمت
انتظار میرود هنگامیکه Q2 در جولای ۲۰۱۶ به بازار عرضه شود قیمت پایهای برابر با ۲۱ هزار پوند داشته باشد درحالیکه قیمت مدلهای بالاتر و مجهزتر به ۳۰ هزار پوند میرسد. Q3 نیز با توجه به نوع موتور و سطح امکانات قیمتی از ۲۵ تا ۳۶ هزار پوند دارد؛ بنابراین میبینیم که نسخههای مجهز Q2 قیمتی نزدیک به مدل بزرگتر Q3 دارند که همین امر موجب میشود بسیاری را برای خرید آن به تردید بیندازد.
نتیجه
هر دو آئودی Q2 و Q3 کابین باکیفیت، طیف گستردهای از موتورها و قابلیت انتخاب نوع انتقال قدرت دیفرانسیل جلو یا دو دیفرانسیل را ارائه میکنند که این امر گزینههای انتخابی فراوانیِ را پیش روی خریداران قرار میدهد. ترکیب این ویژگی با قابلیت اطمینان بالا و افت قیمت کم در نمونههای دستدوم موجب شده که هر دو خودرو به گزینههای وسوسهانگیزی تبدیل شوند؛ اما در کل Q2 کوچکتر از Q3 بوده و انتخاب هر یک از آنها به نیاز افراد برمیگردد. با انتخاب Q2 خودرویی زیبا، جذاب، بهروز، جمعوجور و مقرونبهصرفه خواهید داشت درحالیکه Q3 کمی بزرگتر و مناسب خانوادههای کمجمعیت است. هرچند شاید Q3 در طراحی خارجی و داخلی کمی قدیمی به نظر برسد و از آخرین ویژگیهای طراحی یک آئودی بهرهمند نباشد اما فضای بار و سرنشین بیشتری نسبت به Q3 در اختیارتان قرار میدهد. بعلاوه اگر به دنبال یک SUV عملکرد بالا هستید مدل RS Q3 یکی از بهترین گزینههای موجود در بازار است.
Q2 | Q3 | |
پیشرانه | ۱ لیتری سه سیلندر | ۱.۴ لیتری چهار سیلندر |
قدرت | ۱۱۵ اسب بخار | ۱۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۰۰ نیوتن متر | ۲۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی |
قیمت | ۲۱ هزار پوند | ۲۵ هزار پوند |
طول/عرض/ارتفاع | ۴.۱۹/۱.۷۹/۱.۵۰ متر | ۴.۳۸/۱.۸۳/۱.۶۱ متر |
بهنام طیبی
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ائودی Q3 مشخصات بهتری داره.
ولی بازم مقایسه سختی
efk
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵تو ایران به این میگن هاچ بک!شاسی بلند؟!
بنتلی
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵نمای جلو و داشبورد q2 بهتره از طرفی نمای جانبی و عقبq3بهتره،درهرصورت q2خودرو جدیدی حساب میشه و زبان طراحی جدید آئودی رو داره در نتیجه قیافش ب روز تره و دیرتر قدیمی میشه.
احمد باقری
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵هر دو خوبن، ما که هیچ کدومو نداریم.
Mahmood
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵هر دو خودرو عالی اند اما از نظر طراحی و ارزش در مقابل مبلغ پرداختی Q3 بهتره.