بهدنبال جزئیات مقدماتی که اوایل سال جاری میلادی منتشر شد، اخیراً آئودی اطلاعات بیشتری از نخستین مدل پلاگین هیبریدی شش سیلندر دیزلی خود، یعنی Q7 ای-ترون ۳.۰ TDI کواترو ارائه کرده است.
اگر جزئیات مدل با پیشرانه بنزینی Q7 ای-ترون ۲.۰ TFSI را درنظر بگیریم، نسخه ۳.۰ TDI قدرت بیشتری را در اختیار قرار میدهد، دامنه مسافت رانندگی با آن به اندازه ۴۰۰ کیلومتر بیشتر است و مصرف سوخت به مراتب بهینهتری دارد. Q7 ای-ترون ۳.۰ TDI برای پیشرانه از یک موتور توربو دیزل ۳ لیتری با خروجی ۲۵۸ اسببخار و ۶۰۰ نیوتنمتر در کنار یک موتور الکتریکی دیسکیشکل با قدرت ۱۲۶ اسببخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتنمتر استفاده میکند که در مجموع، خروجی کلی این سیستم پیشرانه هیبریدی به ۳۷۳ اسببخار و ۷۰۰ نیوتنمتر میرسد. این مدل پلاگین هیبریدی دیزلی از آئودی، رقیب مستقیمی در پیش روی خود ندارد. در عین حال، وقتی در مقابل شاسیبلندهای PHEV با ابعاد مشابه قرار میگیرد، از نظر گشتاور نسبت به همه آنها برتری دارد. به عنوان نمونه، ولوو XC90 T8 تووین انجین و مرسدسبنز GLE 500e، هر دو ۵۰ نیوتنمتر کمتر از Q7 گشتاور تولید میکنند. با این حال، هر دوی این PHEV های بنزینی، از مدل ۳۷۳ اسببخاری آئودی، قدرتمندتر هستند و به ترتیب، ۴۰۷ و ۴۳۶ اسببخار قدرت دارند. Q7 پلاگین هیبرید دیزلی قادر تا در عرض ۶ ثانیه کامل به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و در عین حال، سرعت حداکثر آن به ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. همچنین در کنار استفاده از یک گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته تیپترونیک با مبدّل گشتاور، قدرت Q7 ای-ترون ۳.۰ TDI به تمام چهار چرخ توزیع میشود. این وظیفه به عهده سیستم اختصاصی چهار متحرک «کواترو» آئودی است.
آئودی در این مدل، از همان باتری لیتیومی ۱۷/۳ کیلووات ساعتی استفاده میکند که در Q7 ای-ترون ۲.۰ TFSI به کاررفته است؛ این بسته باتری، درست در زیر فضای حمل وسایل در عقب قرار گرفته است. به گفته آئودی، برای یک شارژ کامل این باتری با استفاده از یک «درگاه برق خانگی»، به ۸ ساعت زمان نیاز است. البته در اینجا منظور از درگاه برق خانگی چندان مشخص نیست، ولی احتمالاً باید فرض کنیم که استاندارد اروپایی ۲۲۰ تا ۲۳۰ ولت مدّنظر بوده است. در همین حال، این خودروساز اشاره میکند که در صورت استفاده از یک «درگاه برق صنعتی» با قدرت ۷/۲ کیلووات، زمان شارژر به حدود ۲/۵ ساعت کاهش پیدا خواهد کرد. در حالت تمامالکتریکی و با استفاده از یک شارژ کامل، این باتری قادر است تا انرژی مورد نیاز برای طی مسافت ۵۶ کیلومتر را تأمین کند.
برای Q7 ای-ترون ۳.۰ TDI، مصرف سوختی معادل ۱/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده که بر اساس چرخه تست NEDC برای خودروهای هیبریدی است. این در حالی است که Q7 ای-ترون ۲.۰ TFSI معادل ۲/۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف میکند. ضمن اینکه تولید دیاکسید کربن مدل دیزلی برابر ۴۶ گرم در هر کیلومتر است. Q7 با وجود وزنی که دارد و ۲۰۲ کیلوگرم اضافه نشان از عناصر پیشرانه الکتریکی، قبل از مخزن بنزین ۷۵ لیتری و باتریهایش کاملاً خالی شوند، میتواند تا ۱۴۰۰ کیلومتر مسیر را طی کند؛ موضوعی که در مقایسه با مدل پلاگین هیبریدی ۲.۰ TFSI با دامنه مسافت ۱۰۲۰ کیلومتر، بسیار شگفتانگیز است.
برای مدیریت وسیله نقلیه در هنگام رانندگی، آئودی Q7 ای-ترون چهار حالت رانندگی به صورت EV، هیبرید، باتری شارژر و باتری درنظر گرفته است. عملکرد هر کدام از این حالتها، کمابیش از نام آنها مشخص است و شرایط آنها با جزئیاتی که قبلاً در مورد Q7 ای-ترون TFSI گفته شده، شباهت دارد.
مدل قدرتمندتر ای-ترون ۳.۰ TDI از همان سیستم مدیریت حرارتیای استفاده میکند که در ای-ترون ۲.۰ TFSI نیز برای تنظیم شرایط هوا به کار رفته است. این سیستم، قادر است تا گرمای خروجی از عناصر الکتریکی را برای گرمایش هوای داخل کابین هدایت کند؛ موضوعی که باعث جلوگیری از مصرف باتری برای گرمایش کابین شده و در نتیجه، دامنه مسافت خودرو افزایش مییابد. سیستم MMI نیز که در طراحی آن برای کار با سیستم مدیریت هیبرید تجدیدنظر صورت گرفته، در اینجا حاضر است و با استفاده از دادههای سیستم راهبری و اطلاعات لحظهای ترافیک، برای تصمیمگیری در مورد بهترین مسیر رانندگی هیبریدی، کمک زیادی میکند. Q7 با استفاده از سیستم راهبری، دوربین نمای جلو و حسگرهای راداری، میتواند به صورت مجازی تا یک کیلومتر روبروی خود را «ببیند» و به رانندگان در مورد نزدیکشدن به محدودیت سرعت، اعلام خطر کند. یا اینکه در مورد بهترین زمان رها کردن پدال گاز برای صرفهجویی در مصرف سوخت، مشورت بدهد. همانند رویکردی که در مدلهای پلاگین هیبرید مرسدسبنز مانند C 350e و S 500e نیز وجود دارد، آئودی Q7 نیز با یک پدال گاز «بازخورد لمسی» همراه است. هنگامی که موتور احتراقی میخواهد روشن شود، یک پالس از طریق پدال به راننده منتقل میشود. آئودی Q7 ای-ترون ۳.۰ TDI پلاگین هیبرید احتمالاً در سال ۲۰۱۶ وارد بازارهای اروپایی شود و شروع قیمتی برابر ۸۰۵۰۰ یورو داشته باشد.
تنها چیزی که میتونم بگم اینه که باید به مهندسی ائودی تعظیم کرد ائودی برای موفقیت نه نیازی به ظاهر کره ای ها نه طرفداران متعصب بنز و بی ام و و نه موتور های دوازده سیلندر ماسل های امریکایی نداره هر کس یه ماشین تو زندگیش دیده باشه به راحتی میفهمه که ائودی بهترینه vorsprung durch technik
اصل خودروسازی جهانو یادت رفت تاج خودرو سازی جهانو یادت رفت رتبه یک فروش جهانو یادت رفت با ارزش ترین برند جهان یادت رفت با کیفیت ترین خودروی جهانو یادت رفت بیشترین ثبت اختراع در دنیای خودرو رو یادت رفت تنها تولید کننده انبوه خودروهای سلول سوختی رو یادت رفت از کره از برند های خوب المان از امریکا گفتی ولی تک خالو یادت رفت؟؟؟؟؟؟ تاز تک کشنیزو خشتو و پیکم ) نیسان هوندا مزدا( به کنار تک دلو یادت رفت؟؟؟؟ …
نه ما ژاپنی بازا مث شما ……. بازا تو خواب و خیال و تخیل نیستیم خیالت راحت المان اینقدر عظمت داره که نیاز به کپی کاری در زمینه خودرو نداره و مسلما همکاری میکنه مثل همواری های بنز و نیسان و تویوتا با بی ام
یه سوال ازت دارم شرکت فورد یه موتور میخواد بسازه میده به یه شرکت آلمانی تا اون موتور رو براش طراحی کنه ولی خود فوردم خیلی از طراحی های اون رو انجام داده بعد موتور که کامل شد تحویل فورد داده میشه و اسم فورد روش میخوره حالا چه شرکتی اونو ساخته؟! راهنمایی ژاپن نیست بیخیال ژاپن شو
آئودی بینظیرترین خودروساز دنیاست. 30میلیارد دلار فقط صرف هزینه R&D کرد. مطمئنا در سالهای آتی خبرهای بهتری از این خودروساز خواهیم شنید. امیدوارم یه روز بتونم محصولات ارزونتر اما فوق العاده با کیفیت آئودی مثه A3 را بگیرم. قیمتش در بازار حدود 38هزار دلاره. اما بخواد ایران بیاد حدود 230 میلیون در میاد!
حالا این شرکت داره روی نوع خاصی از باتری های لیتیومی کار میکنه که با وایرلس شارژ میشه! ماهم تازه قراره سال بعدموتور توربو بدیم!اونم خدا میدونه چقدر زود مستهلک بشه موتور با این کیفیت مزخرفشون!
مصرف سوخت 1.7 لیتر ؟!!!! عاغا آخرش روزی میرسه که این موتورهای زبون بسته نه تنها سوختی مصرف نمیکنن برا حرکت ، بلکه به ازای هر صد کیلومتر چند لیتر بنزین هم بهت میدن …. :-) :-) :-) :-)
واقعا عالیه دیگه وقت این رسیده که تکنولوژی برتر آئودی رو دست بنز و پورشه و بی ام و و لامبورگینی رو بزنه البته رقابت انقدر زیاده که حتی تسلا رو هم نباید دست کم گرفت
1400 کیلومتر مسافت را با شارژ کامل باطری ها و یک باک 75 لیتری طی می کند . باطری ها به تنهایی می توانند 56 کیلوتر مسافت بپیمایند ، یعنی در شرایط کنترل شده یک باک بنزین می تواند 1344=56-1400 را طی نماید ، یعنی 5.6 لیتر به ازای هر کیلومتر در شرایط کنترل شده ، که رقمی نه اعجاب انگیز بلکه خوب برای یک خودرو هایبریدی است .
خیلی خوب کار کرده، ولی هنوز هیچ شرکتی در مورد دامنه حرکت تمام الکتریکی و زمان شارژ، به حد مطلوبی نرسیده وهنوز راه زیادی باقی است. حتی اگه با برق صنعتی در مدت 2.5 ساعت شارژ بشه، میتونه 56 کیلومتر تمام الکتریکی راه بره که هنوز خیلی کمه و چون ترکیبی هست، عملکرد بسیار خوبی داره.
Salfa22xxx
۱۳ آبان ۱۳۹۴وای خدای من مهندسی روووو
واقعا گل کاشتی آلمان
این ماشین واسه حرکت به بوی گازوییلم نیاز ندارههههه
ای وای من
آیودی متشکریم
و لعنت به هرچی دزده
سیاوش
۱۳ آبان ۱۳۹۴تنها چیزی که میتونم بگم اینه که باید به مهندسی ائودی تعظیم کرد
ائودی برای موفقیت نه نیازی به ظاهر کره ای ها نه طرفداران متعصب بنز و بی ام و و نه موتور های دوازده سیلندر ماسل های امریکایی نداره
هر کس یه ماشین تو زندگیش دیده باشه به راحتی میفهمه که ائودی بهترینه
vorsprung durch technik
luis
۱۴ آبان ۱۳۹۴اصل خودروسازی جهانو یادت رفت تاج خودرو سازی جهانو یادت رفت رتبه یک فروش جهانو یادت رفت با ارزش ترین برند جهان یادت رفت با کیفیت ترین خودروی جهانو یادت رفت بیشترین ثبت اختراع در دنیای خودرو رو یادت رفت تنها تولید کننده انبوه خودروهای سلول سوختی رو یادت رفت از کره از برند های خوب المان از امریکا گفتی ولی تک خالو یادت رفت؟؟؟؟؟؟
تاز تک کشنیزو خشتو و پیکم ) نیسان هوندا مزدا( به کنار
تک دلو یادت رفت؟؟؟؟
…
ASTON MARTin
۱۳ آبان ۱۳۹۴هشتاد هزار یورو O___________O برووو بابا نخاسیم:/
چخبره؟
دیزاین چراغای پشتش هم تو ذوق میزنه
نمیدونم چرا اونطور ک باید باهاش حال نکردم
رهگذر
۱۵ آبان ۱۳۹۴شما به استون مارتین های ارزون و مدرن عادت کردی
پویان
۱۳ آبان ۱۳۹۴Q7 یه زمانی خیلی قشنگتر بود مخصوصا چراغ ها ی عقبش به همراه فرمی که محل قرارگیری پلاک بود. از اون طرح خیلی خوشم میومد ولی این زود فراموش میشه
ali ayat
۱۳ آبان ۱۳۹۴الان یکی میاد میگه این که اول ژاپن زده اون که تو آمریکا طرحش بوده دزدیدن یا با کمک ژاپن بوده
luis
۱۴ آبان ۱۳۹۴نه ما ژاپنی بازا مث شما ……. بازا تو خواب و خیال و تخیل نیستیم خیالت راحت
المان اینقدر عظمت داره که نیاز به کپی کاری در زمینه خودرو نداره و مسلما همکاری میکنه مثل همواری های بنز و نیسان و تویوتا با بی ام
ali ayat
۱۴ آبان ۱۳۹۴یه سوال ازت دارم شرکت فورد یه موتور میخواد بسازه میده به یه شرکت آلمانی تا اون موتور رو براش طراحی کنه ولی خود فوردم خیلی از طراحی های اون رو انجام داده بعد موتور که کامل شد تحویل فورد داده میشه و اسم فورد روش میخوره حالا چه شرکتی اونو ساخته؟! راهنمایی ژاپن نیست بیخیال ژاپن شو
رامتین
۱۳ آبان ۱۳۹۴آئودی بینظیرترین خودروساز دنیاست. 30میلیارد دلار فقط صرف هزینه R&D کرد. مطمئنا در سالهای آتی خبرهای بهتری از این خودروساز خواهیم شنید. امیدوارم یه روز بتونم محصولات ارزونتر اما فوق العاده با کیفیت آئودی مثه A3 را بگیرم. قیمتش در بازار حدود 38هزار دلاره. اما بخواد ایران بیاد حدود 230 میلیون در میاد!
مایکوباکتریوم توبرکلوسیز
۱۳ آبان ۱۳۹۴حالا این شرکت داره روی نوع خاصی از باتری های لیتیومی کار میکنه که با وایرلس شارژ میشه!
ماهم تازه قراره سال بعدموتور توربو بدیم!اونم خدا میدونه چقدر زود مستهلک بشه موتور با این کیفیت مزخرفشون!
امیر.عارف
۱۳ آبان ۱۳۹۴درود بر فکر برتر. و لعنت بر دزد برتر
king 918
۱۳ آبان ۱۳۹۴مهندسین ایران خودرو هنوز دارن روی این کار میکنن که شیشه بالابر جلو برقی عقب دستی …پروردگاراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
Archi KHAN
۱۳ آبان ۱۳۹۴مصرف سوخت 1.7 لیتر ؟!!!!
عاغا آخرش روزی میرسه که این موتورهای زبون بسته نه تنها سوختی مصرف نمیکنن برا حرکت ، بلکه به ازای هر صد کیلومتر چند لیتر بنزین هم بهت میدن ….
:-) :-) :-) :-)
شاسی
۱۳ آبان ۱۳۹۴واقعا عالیه
دیگه وقت این رسیده که تکنولوژی برتر آئودی رو دست بنز و پورشه و بی ام و و لامبورگینی رو بزنه
البته رقابت انقدر زیاده که حتی تسلا رو هم نباید دست کم گرفت
سعید
۱۴ آبان ۱۳۹۴1400 کیلومتر مسافت را با شارژ کامل باطری ها و یک باک 75 لیتری طی می کند . باطری ها به تنهایی می توانند 56 کیلوتر مسافت بپیمایند ، یعنی در شرایط کنترل شده یک باک بنزین می تواند 1344=56-1400 را طی نماید ، یعنی 5.6 لیتر به ازای هر کیلومتر در شرایط کنترل شده ، که رقمی نه اعجاب انگیز بلکه خوب برای یک خودرو هایبریدی است .
حميد
۱۴ آبان ۱۳۹۴اخه اینجوری که فایده نداره یک ماشین بزاریند ما به به چه چه کنیم
باید سوار شد
احمد باقری
۱۴ آبان ۱۳۹۴خیلی خوب کار کرده، ولی هنوز هیچ شرکتی در مورد دامنه حرکت تمام الکتریکی و زمان شارژ، به حد مطلوبی نرسیده وهنوز راه زیادی باقی است. حتی اگه با برق صنعتی در مدت 2.5 ساعت شارژ بشه، میتونه 56 کیلومتر تمام الکتریکی راه بره که هنوز خیلی کمه و چون ترکیبی هست، عملکرد بسیار خوبی داره.