آئودی قدرتمندترین باتری خود را درون بزرگترین شاسیبلندش قرار داده تا یک خودروی برقی برای آفرود بسازد.
آئودی برای الهامگیری از رقابتهای داکار که هماکنون درحال برگذاری هستند، کم نگذاشته و بزرگترین شاسیبلند برقیاش را با هشت چرخ (چهار عدد برای آفرود و چهار عدد برای جاده) عرضه میکند. منبع الهام اصلی این خودرو که در ابتدا یک Q8 ای-ترون ۵۵ کواترو محسوب میشده، مدل مسابقهای RS Q ای-ترون رالی داکار به شمار میرود. Q8 ای-ترون داکار ادیشن از ۴۰۲ اسب بخار قدرت سود میبرد. قدرت حاصل کار دو موتور برقی است که خود نیرویشان را از باتری ۱۰۶ کیلووات ساعتی به دست میآورند که البته برای ماموریتهای آفرودی این خودرو مناسب به نظر میرسد.
قیمت شاسیبلند داکار ادیشن برابر ۱۳۱.۸ هزار دلار است که در مقایسه با نمونه عادی ۸۸ هزار دلاری، افزایش چشمگیری را تجربه کرده است. آئودی قصد دارد تنها ۹۹ دستگاه Q8 داکار ادیشن را با رنگ ثابت «سیاه اساطیری» تولید کند که به طرحهای متمایز ویژه این خودرو مزین خواهد شد تا این مدل را از سایر نمونهها جدا کند.
در بخش طراحی، رنگ بدنه خاص تنها المان متمایز این خودرو به شمار نمیرود؛ باربندی سقفی (با ظرفیت حمل ۴۰ کیلوگرم بار)، جلوپنجره تک قاب همرنگ بدنه و طاقهای حجیمتر چرخ از دیگر قطعات مخصوص Q8 ای-ترون داکار ادیشن محسوب میشوند.
ارتفاع خودرو ۶۵ میلیمتر افزایش یافته است. این آئودی از فنربندی بادی کنترلی هم استفاده میکند که امکان تنظیم ارتفاع را به کاربر خود میدهد تا در حالت آفرود، ۳۰ میلیمتر دیگر به این ارتفاع بیافزاید. با وجود یک سری از تغییرات کوچک که برای عملکرد بهتر این خودرو در آفرود انجام شده است خبری از صفحه حفاظ زیر بدنه نیست.
نتیجه بررسیها در «عمان جنوبی» نشان میدهد که این تغییرات، شاسیبلندی با قابلیتهای آفرودی خوب را ساخته است. تایرهای آفرود استاندارد و ارتفاع بیشتر خودرو حس شناوری را به راننده منتقل میکند که در ای-ترون استاندارد کم بود. کمی گاز دادن با این شاسیبلند روی سنگریزهها هم باعث سرخوردن آن میشود که میتواند راننده خود را سرگرم کند. دسترسی لحظهای به ۶۶۴ نیوتنمتر گشتاور به ای-ترون داکار ادیشن این اجازه را میدهد تا در زمینهای عمیقتر وقار خود را حفظ کرده و از پستیوبلندیهای کوچک و بزرگ بهراحتی عبور کند.
ویژگیهایی چون «کنترل فرود از تپه» در سراشیبیهای تند به کمک راننده میآید. قرار است در نمایشگر نسخه نهایی این خودرو پروتوتایپ، زاویه خودرو و اختلاف ارتفاع با زمین به نمایش درآید که با توجه به نبود صفحه حفاظ زیرین، برای راننده دادهای مفید قلمداد میشود.
احتمالا در واقعیت خودروهای داکار ادیشن با سختی خاصی روبهرو نمیشوند و نهایتا از یک سرعتگیر عبور کنند؛ پس لازم است برای حرکت در میسرهای صاف و شهری نیز آماده باشند. اینجاست که چرخهای زاپاس ارائهشده توسط سازنده به کار میآیند. خوشبختانه آئودی Q8 ای-ترون داکار را بهخوبی برای این امر آماده کرده تا راحتی سرنشینان حفظ شود. این Q8 بهجز چهارچرخ آفرود ۱۸ اینچی، بهصورت استاندارد با چهار حلقه چرخ تابستانی ۲۰ اینچی به مشتریان عرضه میشود تا از کیفیت راندمان و راحتی سواری شهری مشتریان این برند نگهداری کند.
با توجه به اینکه دسترسی به این خودرو برای تست بیشتر فراهم نبوده است، تنها میتوان به نتیجه بسنده کرد که Q8 ای-ترون داکار ادیشن یک نسخه شناورتر از آئودی Q8 ای-ترون عادی به شمار میرود و تنها از ویژگیهای آفرود بیشتر برخوردار شده و البته همچنان کیفیت سواری نسخه عادی را هم دارد. از آنجا که تولید این مدل محدود خواهد ماند، آئودی آن را تنها بهصورت راستفرمان عرضه خواهد کرد. خوشبختانه نسخه داکار ادیشن پیشرفتی کوچک اما قابللمس برای این شاسیبلند به شمار میرود. نظر شما درباره این خودرو چیست؟ چرا آئودی زمانی که میتواند خودرویی درخور توجه بسازد، به ساختن نمونههای استاندارد خستهکننده بسنده میکند؟
محمد
۲۰ دی ۱۴۰۲تحریریه محترم پدال با سلام و وقت بخیر ای کاش حداقل به خاطر این پست و نام گذاری این خودرو هم که شده مسابقات رالی داکار رو پوشش میدادین.سایت پدال فقط در مورد فرمول ۱ مطلب میذاره. رالی wrc موتو gp و ناسکار و کلا تمام ورزش های موتوری هیچ مطلبی ازشون منتشر نمیشه.ای کاش حداقل اندازه ۱۰ درصد پست های مربوط به اخبار خودروی داخلی، به این رشته های موتوری که نام بردم می پرداختین.موفق باشید.
مردیم از خوشی
۲۰ دی ۱۴۰۲باید بیننده باشه تا مطلب بزارند
من شخصا زیاد علاقه به این اخبار ندارم بقیه را نمیدونم
محمد
۲۱ دی ۱۴۰۲دوست عزیز چون شما علاقه نداری دلیل نمیشه من هم علاقه نداشته باشم.مطمعئن باش اگه در طول سال فقط اخبار رالی wrc تو سایت منتشر میشد خود شما هیچ کدوم از راننده های فرمول یک و تیم هاشون رو نمیشناختی بزرگوار.
علی صفرپور
۲۰ دی ۱۴۰۲با تشکر از همراهی شما
خود من هم علاقه زیادی به مسابقات دارم اما مخاطبان مجله خیلی علاقه خاصی به این حوزه نشون ندادن. البته ما تقویم و اخبار مهم WEC و گاه WRC رو پوشش میدیم ولی بخاطر موردی که گفتم، تمرکزمون بیشتر روی اخبار مهم این بخش هست.
JaMsHiD
۲۱ دی ۱۴۰۲فرمول ۱ رو همه جهان میشناسن
ولی الان world touring car championship یا world rally championship یا pikes peak hill climbing یا rally Dakar چند نفر میشناسن؟
هر کی هم بشناسه علاقه ای نداره !
محمد
۲۱ دی ۱۴۰۲ممنون از اینکه از علایق همه مخاطبان اطلاع دارید.ممنون از اینکه جای دیگران هم نظر میدید استاد.
Dark Knight
۲۰ دی ۱۴۰۲کاش برای ماشین های برقی آفرودی گیربکس دنده ای ( مثل کاری که تویوتا داره انجام میده ) هم در نظر بگیرن ، اونایی که آفرود باز حرفه ای هستن میدونن من چی میگم : با هایلوکس یا پرادو اتومات هم میشه راحت آفرود رفت ولی هیچوقت نمیتونن کشش و عملکرد مدل های دنده ای رو داشته باشن و به خاطر همین هست که ارگان های نظامی یا هلال احمر و همه سازمان های امثال اینها تو دنیا هایلوکس یا لندکروز دنده ای دارن
۲۰ دی ۱۴۰۲خدایی خوراک مسافرته
Zahid AMG 2005
۲۰ دی ۱۴۰۲ماشین قشنگی هست ولی اگر تو بیابون شارژ اش تموم بشه چکار باید کرد 🤔
۲۰ دی ۱۴۰۲دستان خود را به سوی درگاه الهی بالا ببر و داد بزن و فریاد بکش خداااااااااااااااااا
JaMsHiD
۲۱ دی ۱۴۰۲با گالن شارژی شارژ میشه😂💔
۲۱ دی ۱۴۰۲فکر خوبیه😂