این ابرخودروی بیسقف با ۵ برد کامل، یکی از پرافتخارترین خودروهای مسابقه ۲۴ ساعتی لمان است.
این ابرخودرو که مانند کوپه اسپرت آئودی، R8 نام دارد، یک خودروی مسابقهای در کلاس «پروتوتایپ» محسوب میشود که در سال ۲۰۰۰ توسط آئودی رونمایی شد و در سالهای ۲۰۰۰، ۲۰۰۱، ۲۰۰۲، ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ به قهرمانی کلی رقابت ۲۴ ساعتی لمان رسید. تنها خودرویی که موفق شد در این میان خلل ایجاد کند و جام ۲۰۰۳ را از آئودی بگیرد، بنتلی اسپید ۸ بود. با این وجود، این عملکرد خیرهکننده نشاندهنده توان بالای ابرخودروی این شرکت آلمانی به شمار میرفت.
چرا R8 LMP موفق شد؟
با محبوبیت قهرمانی استقامت جهان، WEC، در اواخر دهه ۹۰ میلادی و حضور برندهای بهنامی تویوتا، بیامو، مرسدسبنز، نیسان و پورشه در این رقابتها، آئودی هم تصمیم گرفت تا به جمع آنها بپیوندد. بهاینترتیب نسخه قبلی این خودرو با یک پیشرانه V8 توربوشارژ ۵۵۰ اسب بخار رونمایی شد. آئودی پس از تولید دو نسخه دیگر R8R و R8C برای رقابت با خودروهای مکلارن و پورشه از نسخه R8 LMP1 (لمان پروتوتایپ کلاس ۱) رونمایی کرد که بهخاطر کنارکشیدن برخی از رقبای قدر مانند مرسدسبنز، بیامو و تویوتا و قدرت و عملکرد خیرهکنندهای که داشت به موفقیت رسید.
در این وهله تنها رقیب مهم آئودی پورشه بود اما شایعات مبنی بر آن هستند که فردیناند پیئک، مدیرعامل وقت فولکسواگن، از قدرت و تاثیرات شخصی خود استفاده کرده بود تا با بیرونکشیدن پورشه از رقابتها، آن را در تولید شاسیبلندهای فولکسواگن توآرگ و کاین با خود همراه کند. در نتیجه این اقدام پیئک، پروژه ابرخودروی مسابقهای پورشه به یک سوپراسپرت خیابانی با نام «کاررا GT» تبدیل و جاودانه شد. برای آشنایی بیشتر با پیئک و کاررا GT مقالات «فردیناند پیئک و امپراتوری تاثیرگذارترین چهره صنعت خودرو» و «رکورد تازه پورشه کاررا GT در نوربرگرینگ با لاستیکهای جدید، ۱۶ ثانیه سریعتر!» را مطالعه کنید.
آغاز قرن ۲۱ و باز شدن بخت آئودی
آئودی R8 با ۵ قهرمانی پیاپی و پیروزی بلامنازع خود در رقابتهای لمان آمریکایی، به مرکز توجهات تبدیل شد. این ابرخودرو که از یک پیشرانه ۳.۶ لیتری V8 توسعهیافته توسط خود آئودی و فناوری FSi استفاده میکرد، به قدرت و بهینگی بسیار زیادی رسیده بود. درحالیکه نسخه اولیه این خودرو در سال ۲۰۰۰ از ۶۱۰ اسب بخار قدرت سود میبرد، خروجی نسخه نهایی آن طبق قوانین به ۵۲۰ اسب بخار کاهش پیدا کرد. قدرت این پیشرانه توانمند از طریق یک جعبهدنده ۶ سرعتی تناوبی به محور عقب ارسال میشد.
هر چند آئودی خروجی موتور R8 LMP1 2000 را ۶۱۰ اسب بخار اعلام کرده بود اما بسیاری میگویند که استفاده از فناوری رمایر دوگانه خود، در سرعتهای بالاتر از ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت از ۵۰ اسب بخار قدرت بیشتری سود میبرد. طراحی ماژولار بدنه و اجزای داخلی این خودرو به تیم مهندسی آن اجازه داد که یک محور شکسته را در طول ۳ دقیقه و ۱۶ ثانیه تعویض کنند؛ درحالیکه تعویض چنین قطعهای در طول مسابقات چیزی حدود ۳ ساعت زمان میبرد!
پایان راه یک قهرمان
با ارائه قوانین جدید، آئودی از نسل بعدی مسابقهدهنده خود با نام R10 TDi رونمایی کرد اما قصد داشت که R8 را هم در میدان نگه دارد؛ اما کمیته برگزاری مسابقات برای بیشترکردن رقابت، تصمیم گرفتند که این خودرو با قوانین هیبریدی تازه هماهنگی ندارد و ابعاد محدودکننده موتور آن را کاهش داده و وزن آن را با وزنه خالص افزایش دادند؛ به این ترتیب روزهای شادی قهرمان قدرتمند لمان به پایان رسید و پس از دستیابی به مقام پنجم در سال ۲۰۰۵، برای همیشه بازنشسته شد و به خاطرهها پیوست. آئودی بعدها از نام پرافتخار R8 برای تولید سوپراسپرت جذاب خود استفاده کرد.
در ادامه میتوانید ویدئویی جذاب از R8 LMP1 را مشاهده کنید که صدای بینظیر و سرعت بالای آن در پیچهای پیست را به تصویر میکشد. نظر شما درباره این ابرخودرو چیست؟ چرا برگزارکنندگان رقابتهای استقامت به محدودکردن قهرمانان خود میپردازند؟
hosen
۲۷ آذر ۱۴۰۳عجب هیولایی بوده این ماشین
Suge knight
۲۷ آذر ۱۴۰۳آئودی در غیاب پورشه و فراری قهرمان بود…
اگه میتونه الان بیاد تو مسابقات استقامت قهرمان بشه
JaMsHiD-B
۲۷ آذر ۱۴۰۳یه طوری میگی پورشه انگار الان پورشه با ۹۵۹ مسابقه میده !
ماشینش از تویوتا کند تره😑
آئودی اراده کنه میاد همه رو میذاره جیبش راه میره !
Vette
۲۷ آذر ۱۴۰۳بهترین ماشین تاریخ ۱۰۰ ساله استقامت رو پورشه ساخته
پورشه ۹۱۹ هایبرید . که هم تویوتا رو زد هم آئودی
JaMsHiD-B
۲۷ آذر ۱۴۰۳برای همین اسم ۹۱۹ رو آوردم
یه بار دیگه کامنتو با دقت بخون
«یه طوری میگی پورشه انگار الان پورشه با ۹۵۹ مسابقه میده !
ماشینش از تویوتا کند تره»
فیات مولتیپلا
۲۷ آذر ۱۴۰۳توی استقامت قدرت از بقیه فاکتور ها کم اهمیت تره
محمدهادی
۲۸ آذر ۱۴۰۳تو همون سالها حدودا ۲۰۰۴ ۲۰۰۵ انقد باهاش تو مسابقات شرکت میکردم و برنده میشدم
البته در گرن توریسموی نسخه چهار
خخخ
رانندگی و هیجان پیچ های پرسرعت باهاش حرف نداشت
دقیقا با همین تعادل و بالانس مثال زدنی که تو فیلم مشخصه بود
عاشق آر ۸ لمان بودم و هستم
Suge knight
۲۷ آذر ۱۴۰۳🤣🤣
برا همین میخواست روی ۹۶۳ لوگو آئودی بچسبونه و وارد لمان بشه یا با کراس اوورهای مزخرفش میخواد اراده کنه همه رو بزاره تو جیبش
JaMsHiD-B
۲۷ آذر ۱۴۰۳همون شاسی بلنداشه که پوز خیلیارو زده زمین
بعدش 963 اگه فوق العاده و کمر شدن مثل نسل قبلش بود در حدی که آئودی بخواد لوگوشو بچسبونه روش که دغدغه اش رقابت با تویوتا نبود !
بعدش آئودی فقط کافیه از فرمول E بیاد بیرون اون موقع دقیقا مثل همون موقع که برای اولین بار وارد لمان شد همونطور وارد لمان میشه و همه رو درو میکنه
و برای برندی که سیزده برد توی لمان برده قطعا براش کاری نداره که دوباره ببره
مطمئنا تکنولوژی شو هم داره خوبم داره
Suge knight
۲۸ آذر ۱۴۰۳تو میدان خالی از رقیب میتونه قهرمان بشه، دعا کن فراری پورشه تویوتا و دیگر برندها از مسابقات برن بیرون تا آئودی بیاد دوباره همه رو درو کنه و قهرمان بشه
بعدشم آئودی اگه عرضه داشت پروژه lmdh رو تو مراحل آخر رها نمی کرد،
تو هم برو اول تفاوت های lmdh و lmh رو بدون بعد بیا بگو دغدغه پورشه رقابت با تویوتاس
Suge knight
۲۷ آذر ۱۴۰۳🤣🤣
برا همین میخواست رو ۹۶۳ لوگو آئودی بچسبونه وارد لمان بشه یا با کراس اوورهای مزخرفش میخواد اراده کنه همه رو بزاره جیبش
Cehx
۲۷ آذر ۱۴۰۳من خجالت کشیدم دیدم کامنتت رو زیر این پست برو ویدیو رو نگاه کن صداش از بهشت اومده تعصب هم جای و مکان خودشو داره که زیر این پست جاش نیست
یوسف
۲۷ آذر ۱۴۰۳ویدئو رو دیدم عشق کردم.
یک یکی همه ماشین ها رو کاردی کرد و رفت.
محی
۲۷ آذر ۱۴۰۳البته فیلم شبیه ساز بودا،واقعی نبود
محمدهادی
۲۸ آذر ۱۴۰۳خیر دوست عزیز هرگز شبیه ساز نیست
فیلم کاملا واقعی و بخشی از یک رویداد گردهمایی خودروهای مسابقه یی عصر ۲۰۰۰ میلادیه
تو فیلم مشخصه جلوی چشم راننده R8 چند بار چند خودرو بخاطر فشار مضاعف به ماشین از مسیر خارج میشدن و اسپین میشن
خیلی جذاب بود و پر از صداهای خالص و زیبا داخل پیست
A.R.A.S.H
۲۷ آذر ۱۴۰۳عجب صدایی داره
هیولا به این میگن
محمدهادی
۲۸ آذر ۱۴۰۳فقط صدای شلاق های تعویض دنده آئودی
چه صلابتی
چقد سرحال و سبک بال
به به،روحمو این صداها تازه کرد
همایون
۲۹ آذر ۱۴۰۳به نظرم تعصب الکی رو بزارین کنار این برد و تکنولوژی واسه گروه فولکس واگن بود حتی همون بنتلی که آئودی رو تونست شکست بده از همین موتور استفاده میکرد. اینکه یه فن فراری بیاد واسه آئودی شاخ و شونه بکشه برام قابل درکه ولی پورشه و آئودی تحت پوشش یه پرچم هستن و مدیریت اصلی یعنی فولکس هست که بودجه تامین میکنه یا اجازه میده کدوم تیم تو کدوم مسابقه شرکت کنه و اصلا کدوم برند حق داره چه محصولاتی تولید کنه وگرنه کانسپهای آئودی بارها نشون دادن که حتی میتونه رقیبی واسه پرچمدارهای لامبو هم تولید کنه!! اونموقع هم وقتی آئودی و بنتلی بودن دیگه حضور پورشه دلیلی نداشت به جاش با هوشیاری فردیناند پیئک پورشه رفت رو پروژه کاین کار کرد که هم پایه های برند رو مثل فولاد محکم کرد هم به نظرم یکی ازدلایل بروز تب علاقه مردم و برندها به شاسی بلندها شد اگه برندی مثل مکلارن هم شاسی بلند خودشو چندین سال پیش تولید کرده بود الان بین اعراب دست به دست نمیشد.اگه الان آستون مارتین داره این اعجوبه هارو میسازه بخاطر ساخت شاسی بلندش هست که فروشش بودجه این پروژه هارو تامین کرد پس اونموقع ریاست فولکس بهترین و هوشمندانه ترین تصمیم رو گرفت که نتیجه اون این شده که اسپرت و سوپرکارهای پورشه هم تو خیابونها هم تو مسابقات عالی عمل کردن و میکنن
THE M
۲۹ آذر ۱۴۰۳صدای مزدا b 787 رو هیچی نداره ، با موتور چهار روتور روتاری ، اصلا خداس ، نزدیک ۲۰ هزارتا گاز میخوره