RS3 پرفورمنس، RS5 کامپتیشن و RS7 پرفورمنس قویترین و سریعترین نسخه از محصولات اسپرت آئودی هستند که در اینجا به مصاف یکدیگر میروند.
در دنیای آئودی، حروف RS به معنای بالاترین سطح قدرت و پرفورمنس است اما گاهی به مدلهای RS، پسوندی اضافه میشود که آنها را حتی سریعتر و قویتر میکند. حال مت واتسون از کارواو، سه نمونه از این مدلها را گرد هم جمع کرده تا مثل همیشه شاهد مسابقات درگ بین آنها باشیم. کوچکترین، سبکترین و ضعیفتر عضو این جمع خانوادگی، RS3 پرفورمنس است که از پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری پنج سیلندر توربوشارژ آئودی استفاده میکند.
این موتور در نسخهٔ پرفورمنس ۴۰۷ اسب بخار قدرت تولید میکند که ۷ اسب بخار از RS3 معمولی بیشتر است. نیروی این پیشرانه توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه و سامانهٔ کواترو به هر چهارچرخ منتقل میشود. خودروی بعدی این جمع کوپهٔ RS5 کامپتیشن است. برخلاف دو آئودی دیگر، این مدل در پیشرانه تغییری را نسبت به RS5 معمولی تجربه نکرده و ارتقاءهای آن صرفاً به تغییراتی در سیستم تعلیق و کاهش اندک وزن محدود میشود. این یعنی موتور ۲.۹ لیتری V6 توئین توربو همچنان همان ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور را تولید میکند. RS5 کامپتیشن از گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک استفاده میکند و مثل دیگر برادرانش به سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو مجهز است.
قویترین و سنگینترین خودروی این درگ خانوادگی هم RS7 پرفورمنس است که از پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو استفاده میکند. این موتور که در بسیاری از محصولات گروه فولکسواگن مثل لامبورگینی اوروس، پورشه پانامرا، بنتلی کانتیننتال و… استفاده میشود، در RS7 پرفورمنس ۶۳۰ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که ۳۰ اسب بخار و ۵۰ نیوتن متر از RS7 استاندارد بیشتر است. این ماشین بیش از ۲ تن وزن دارد و از گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک استفاده میکند.
خب حالا که اعداد و ارقام مشخصات خودروها را بررسی کردیم میتوانیم سراغ تماشای این درگ خانوادگی برویم با این توضیح که باند فرودگاه محل برگزاری مسابقه بسیار خیس است و این موضوع قطعاً حتی روی پرفورمنس خودروهایی که از سامانهٔ چهارچرخ محرک توانمند کواترو بهره میبرند هم تأثیر خواهد گذاشت.
مقایسه مشخصات فنی
آئودی RS3 پرفورمنس | آئودی RS5 کامپتیشن | آئودی RS7 پرفورمنس | |
پیشرانه | ۲.۵ لیتری I5 توربو | ۲.۹ لیتری V6 توئین توربو | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۴۰۷ اسب بخار | ۴۵۰ اسب بخار | ۶۳۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۰۰ نیوتن متر | ۶۰۰ نیوتن متر | ۸۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | ۱۵۶۰ کیلوگرم | ۱۶۹۵ کیلوگرم | ۲۰۶۵ کیلوگرم |
قیمت | ۶۵,۰۰۰ پوند | ۸۵,۰۰۰ پوند | ۱۱۸,۵۴۵ پوند |
Reza Waffen SS
۲۲ شهریور ۱۴۰۲هیچکدوم انتخابم فقط و فقط آئودی RS6 Avant پرفورمنس 👍
پیام
۲۲ شهریور ۱۴۰۲از وقتی سمند اون جلوپنجره رو زد دیگه حس جالبی نسبت به آئودی ندارم. باید ذهنم ریست فکتوری بشه تا درست بشه
رضا
۲۲ شهریور ۱۴۰۲عجب مقایسه باحالی!
بین m2 تا m5 هم مسابقه بذارن باید جالب باشه! مخصوصا مسابقه در پیست و نه فقط در خط مستقیم.
cyrus-az
۲۲ شهریور ۱۴۰۲یه ایراد تایپی در حداکثر توان RS7 هست. احتمالا باید 750 یا 650 نوشته میشد.
Enzo Ferrari 2008
۲۲ شهریور ۱۴۰۲آئودی Avant RS6 هیولا
제네시스
۲۲ شهریور ۱۴۰۲RS5 نمونه سدانش خیلی طراحی قشنگی داره 😍
sinasvj
۲۲ شهریور ۱۴۰۲توی آئودیا بنظرم آر اس 7 سال 2016 با اون رینگای خنجر مانندش زیباترین ماشینه بعد آر اس 5 جدید بعد بقیشون
Siyavash
۲۲ شهریور ۱۴۰۲برنده اصلی این درگ به نظرم rs5بود تویه رولینگ هیچی از rs7کم نداشت و تویه ترمز هم مثل rs7عمل کرد با اختلاف۱۸۰ اسب قدرت کمترو ۲۵۰ تیوتن گشتاورد کمتر البته نزدیک ۳۵۰ کیلو هم سبکتر بود..ولی تویه طراحی کلی rs7یه چیز رویایی هست تویه کلاس خودش با اختلاف زیباترین هست…rs3 خوب عمل کرد در مقایسه با برادرایه قلدری….
مهردادکمال
۲۳ شهریور ۱۴۰۲چه برند قابل احترامیه!!! من تو این چند سال حتی یه کامنت منفی ندیدم زیر پست ائودی نوشته شده باشه! به امید اون روزی که موانع محرومیت مردممون برداشته شه و شاهد دیدن این اتوموبیل از نزدیک باشیم
حسین دهمرد
۲۳ شهریور ۱۴۰۲به به ارباب حلقه ها همشون جذابن