بیش از ده سال است که اخبار متنوعی درباره حضور گروه فولکسواگن در فرمول ۱ به گوش میرسد اما صحتوسقم این اخبار همیشه زیر سؤال بوده است. نام آئودی در اخبار با تیم فرمول ۱ مک لارن گره خورده و یکی از نشریات حتی مدعی قطعی شدن معامله بین این دو شرکت شده بود. مک لارن در آن زمان هرگونه تغییر در ساختار مالکیت خود را رد کرد اما در ادامه خاطرنشان ساخت همواره گفتوگوهایی با شرکا و تأمینکنندگان مرتبط شامل دیگر خودروسازان داشته است.
حالا مجله خودرو مدعی شده توافق بین آئودی و مک لارن شکل رسمی به خود گرفته است. علاوه بر ورود آئودی به فرمول ۱ از طریق مک لارن، ظاهراً پورشه نیز آماده توافق با تیم ردبول ریسینگ میشود تا پس از هوندا اقدام به تأمین پیشرانههای این تیم بکند. گفته شده یکی از سناریوهای احتمالی این است که تیمهای آئودی/مک لارن و پورشه/ردبول با یکدیگر به مصاف فراری و مرسدس خواهند رفت. از دیگر همکاران احتمالی برای رقابت جذاب در فرمول ۱ میتوان به ترکیب آئودی/ویلیامز و پورشه/آلفا یا هاس اشاره کرد. هر دو شرکت آئودی و پورشه قبلاً علاقه خود به حضور در فرمول ۱ را ابراز کردهاند. آنچه باعث جذابیت فرمول ۱ برای این دو شرکت شده حرکت به سمت سوختهای پایدارتر و قوانین مربوط به سادهتر شدن پیشرانهها بوده است.
قبلاً گفته شده بود بخش جادهای مک لارن شاید به بی ام و فروخته شود و در واقع کل گروه مک لارن بین فولکسواگن و بی ام و تقسیم شود. همین سناریو را درباره بنتلی و رولزرویس دیدهایم. البته خبر جدید Carmagazine نشان میدهد علیرغم برگزاری جلسه مک لارن با سهامداران اصلی یعنی هولدینگ بحرین، گفتوگوها فضای گرمی نداشته است. بی ام و هم خبر مربوط به خرید مک لارن را رد کرده است. گفته شده هولدینگ بحرینی به خلاص شدن از ضررهای مک لارن مشتاق است. علیرغم شروعی مثبت در سال ۲۰۲۱ که به معنی دو برابر شدن درآمد مک لارن در نیمه اول سال بود، این خودروساز از نظر مالی وضعیت مساعدی ندارد. فروش این خودروساز بریتانیایی ۶۴ درصد کاهش یافته و اقداماتی همچون فروش تأسیسات و مقرها نیز انجام شده است.
اگر آئودی اقدام به خرید بخش جادهای و فرمول ۱ مک لارن با قیمت ۱ میلیارد پوند بکند احتمالاً یک اتحاد بزرگتر با حضور لامبورگینی، مک لارن، پورشه، ریماک و بوگاتی شکل خواهد گرفت.
GT
۲۱ دی ۱۴۰۰بنظرم اگه آئودی بخش جاده ای مکلارن را بخره کلا استقلال مهندسی اش را از دست بده ولی به جاش سرمایه بیشتری به دست میاره و فروشش بالا میره، درست مثل لامبورگینی و اشکودا و بوگاتی
Hamid
۲۱ دی ۱۴۰۰هعی … گلبم گرفت داداش …
اون موقع دیگه مک لارن نیست!
آئودی و مک لارن و لامبورگینی سوپر اسپورت هایی میسازن که در حقیقت فقط پوسته متفاوتی دارن … این اصلا جذاب نیست …
در ضمن مک لارن سعی کرده توی این چند سال با بزرگان وارد رقابت بشه و خودی نشون بده ولی اگه بیفته دست آئودی میشه یکی مثل لامبو که هیچ ماشینی ازش در حال حاضر نمیتونن حتی با همین مک لارن ها رقابت کنن! چه در پیست چه در درگ (حالا نوربر رو بیخیال!) فراری که بماند واقعا رقابت باهاش سخته …
در کل جذابیتش کمتر خواهد شد …
و دیگه هیچوقت حتی به سمت رقابت با فراری نخواهد رفت… و این واقعا خیلی بده …
در کل سوپر اسپورت سازی خیلی هزینه داره و بدون سود حاصل از ساخت شاسی بلند یا کار های متفرقه مثل همین اکسسوری خوب و … نمیشه ادامه داد …
حیفه که مک لارن اینطوری تجزیه بشه … در کل یه سری سیاست ها به کار گرفته شد که برند رو بین بقیه محبوب کنه (تا حد زیادی هم موفق بود!) ولی همین سیاست ها اصلا به فکر سود دهی و … نبود …
اصلا دوست ندارم بخش خودرویی مک لارن بیفته دست آئودی … قطعا بی ام و یا مرسدس میتونن بهتر باشن برای مک لارن … اگر چه هیچ خونه ای خونه خود آدم نمیشه …
GT
۲۱ دی ۱۴۰۰دقیقا منم اول فکر میکردم چیز خوبی از آب در بیاد، ولی کلا توسط بی ام و خریداری بشه از همه نظر بهتره، آئودی مکلارن را از مکلارن بودن دور میکنه، البته امیدوارم اینطوری نباشه
محمد امین
۲۱ دی ۱۴۰۰حمید جان این ها فعلا در حد شایعه هست و هیچ توافقی برقرار نشده
ولی اگر پورشه و آئودی و کلا گروه فولکس نتونن بیان فرمول یک دیگه به معنای واقعی ….. هستن
Fia اومد قطعه ی mguh رو برای پیشرانه های سال ۲۰۲۶ حذف کرد و قدرت سیستم هیبرید رو بالا برد و خیلی از پیچیدگی های آیرودینامیکی رو حذف کرد قطعاتی که سال ها مورد توسعه و هزینه بودن ، همه ی این کار ها انجام شد تا سطح فرمول یک ساده تر بشه و نزدیک به مهندسی گروه فولکس بشه و توانایی شرکت پیدا بکنن ، این یه بازی پول هست بین fia و فولکس واگن ، که امیدوارم دودش توی چشم فرمول یک نره
و اینکه ردبول هم با همکاری هوندا بخش پاوریونیت خودش رو زده و از سال ۲۰۲۲ مورد استفاده قرار میگیره
مکلارن هم وقتی داره از پیشرانه ی مرسدس استفاده میکنه و جواب خوبی هم میگیره چه دلیلی داره بیاد قراردادش با مرسدس رو کنار بزاره و بره سراغ موتور های پورشه یا آئودی که اصله معلوم نیست در چه سطح باشن و چه قدر دوام داشته باشن ، هیچ وقت همچنین ریسکی نمیکنه و جایگاه خودش رو به خطر نمیداره، مگر زمانی که بحث پول مطرح باشه
در اخر اضافه کنم که بخش خودرو سازی مکلارن که از حدود سال ۲۰۱۰ استارت ساخت ماشین های مدرن رو زد ، از نظر مدیریت و بازاریابی خیلی خوب عمل نکردن و روی فروش محصولات تمرکز نداشتن و سبد محصولات نسبت به فراری گستردگی کمتری داشت ، مثلا همشون v8 اسپرت بودن و gt و نسخه های تک ساخت و v12 نداشت و همینطور باید گفت که با وجود برند های معروف تر پورشه و لامبورگینی و فراری ، توجه به مکلارن کمتر بود و چونکه اکثرا ماشین ها در یک سطح بودن ، معمولا خریدار ها ریسک خرید از یک برندی که در اینزمینه کمتر شناخته شده رو نمیکردن
مکلارن از نظر مهندسی در سطح خیلی خوبی بود اما همین مشکلاتی که گفتم باعث شد که کمتر موفق بشه
TOM KRISTENSEN
۲۱ دی ۱۴۰۰با ورود مکلارن به فولکس خودرو هاش بهتر و پیشرفته تر میشن،اما من یه مکلارن کند که واقعا مکلارن باشه رو به یه مکلارن ترجیح میدم
GT
۲۱ دی ۱۴۰۰کار مرسدس و فراری بسیار سخت میشه چون دو تا غول مرحله آخر دارن وارد فرمول یک میشن
فراری نمیخواد زیر مجموعه مرسدس بشه؟ 😄😅
محمد امین
۲۱ دی ۱۴۰۰عزیزم این دو تا غول مرحلهی آخر توانایی ساخت و مهندسی فرمول یک فعلی رو ندارن ، فیا اومد ماشین های فرمول یک رو آنقدر ساده کرد تا اینها بتونن وارد بشن و حتی با این هنه سادگی گروه فولکس گفته هنوز توانایی مهندسی کانل رو نداریم و هنوز OK ندادن که وارد بشن
غول مرحله آخر کجابوده
GT
۲۱ دی ۱۴۰۰مثل اینکه توانایی ها و مهندسی پورشه را دست کم گرفتی! در مورد آئودی ممکنه حرفتون درست باشه ولی پورشه نه
akrh78
۲۱ دی ۱۴۰۰خیلی تاثیر گذار بود
یه طور فولکس فولکس میکنی انگار کل گروه از دم بیتل ساز هستن
یه سوال به نظرت توان مهندسی رنو بیشتر از پورشه هست؟ یا هاس سی ان سی ساز از ائودی بهتره؟
مرسدس توسعه پاوریونیت هایبرید رو از 2007 شروع کرد که تونست از 2014 دامیننت باشه و با سه بار تغییر قوانین که اخری دقیقا مرسدس رو هدف قرار داده بود تونستن توی دوره هایبرید 15 تا از 16 قهرمانی ممکن رو بدست بیارن
پورشه شرکتی نیست که با یکی دوتا برد و پودیوم راضی بشه، انتظارات ازشون بالاس و رقابتی شدن با این اوضاع فرمول یک زمان و هزینه زیادی میبرد
موتوری بررسی کنیم رنو که تا الانم تو باقالیاس
فراری جونت هم با زور هزار تقلب و روغن سوزوندن و دور زدن سنسور سوخت تازه سال 2018 یه موتور خوب ساخت که با مرسدس رقابت کنه، که میشه 4 سال تو باقالی. بعدشم که مچشون رو گرفتن برگشتن به تنظیمات کارخونه
هوندا هم از 2015 تقلا میکرد تا 2021 به نزدیکی مرسدس رسید ولی باز عقب بودن
محمد امین
۲۱ دی ۱۴۰۰ولا این حرف من نیست و خود گروه فولکس گفته که مهندسی لازم برای توسعه ی پیشرانه های فعلی فرمول یک ندارن و fia تصمیم گرفت برای ۲۰۲۶ نوع پاوریونیت هارو تغیر بده و قطعات پیچیده رو ساده سازی کنه و با یه سرچ راحت میتونید این مطلب رو ببینید ، مطمئنا اگر پورشه میتونست خیلی قبل پبش وارد فرمول یک میشد ، تازه با همین تغیر قوانین هم هنوز دارن سر این موضوع بحث میکنن و تایید نهایی رو ندادن
دوما الان بحث سر پاوریونیت هست و هاس هم پاوریونیت نمیسازه و جای هیچ بحث و مثالی نیست
و باید بگم که تیم مهندسی فرمول یک رنو از پیشرفته ترین و خاص ترین گروه مهندسی خودرویی رو زمین هستن ، و اصلا قابل مقایسه با این خودرو ساز های جاده ای نیست ، یه سرچ بزن جوایز پیشرانه های رنو رو که به تنهایی از کل جوایز گروه فولکس در تمام تیپ پیشرانه ها بیشتره ، مخصوصا زمان v8 و v10، چهکسی ۴ بار ردبول رو قهرمانی کرد…و نوآوری های رنو در فرمول یک درقبل از قرن ۲۱ که از تاثیرگذارترین تیم های تاریخ در توسعه ی فی در فرمول یک هست ، فراری که سلطان پیشرانه بود ، رنو اومد روی دستش زد دیگه خودت سطح رنو رو درک کن و اصلا هم فکر نکن که اون تیمی که مربوط به ساخت خودروی فرمول یک هستن همون تیم مهندسی خودرو های جاده ای هستن ، همین پورشه و …. هم که بخوان وارد فرمول یک بشن میرن از مهندس های سابق مرسدس و فراری و ردبول استفاده میکنن و نهایتا ۱۰ درصد از گروهشون از تیم خودشون هست
خودت هم که میگی ساخت یه پاوریونیت خیلی سخته و حتی تیم هایی که چندین دهه تجربه و ملیارد ها دلار هزینه کردن ، نمیتونن رقابت کنن ، حالا یه دفعه فولکس میاد بهترین پیشرانه دنیا رو توی فرمول یک میسازه؟
سال ۲۰۱۸ هم پیشرانه ی فراری هیچ مشکلی نداشت و از مرسدس اسب بخار بیشتری داشت ، و اگر اتفاق ۲۰۱۹ رخ نمیداد، سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ هم فراری پیشرانه ی رقابتی داشت
نمیدونم چرا انقدر بی منطق ها زیاد شدن ، پورشه به شخصا میگه توانایی ساخت و توسعه ی پاوریونیت های فعلی رو نداره ، بعد یه سری دیگه میگن داره، حتی مرسدس تمسخر کرده پورشه و آئودی رو و گفته که ما توی ماشین های جاده ای رده بالامون هم mguh داریم و خیلی بازخورد داشت این حرف توی توییتر
Ferrari
۲۱ دی ۱۴۰۰ایشون لامبو فنه طبیعیه انقدر فشاری بشه ولی نمیدونم چرا از دکل مرسدس و پورشه بالامیره.
داداش اروم باش تا ۲۰۲۶ کی مرده کی زنده ده بار دیگه ممکنه تصمیم این برندها عوض بشه و اصلا وارد فرمول یک نشن
TOM KRISTENSEN
۲۱ دی ۱۴۰۰دقیقا یکی از دلایل همینه،پورشه یا وارد نمیشه،یا اگه وارد شه جوری وارد میشه که حداقل ۲ یا ۳ سال خودرو هاش برتر باشن
کیانوش
۲۱ دی ۱۴۰۰خخخخخ غول خخخ داداش فرمول یک داستانش با خیابون فرق میکنه اگه غول بودن اینا دو دهه گذشته حداقل حضور داشتن تو فرمول این گروه فقط فروش و پول واسش مهمه ولی فراری و بنز اعتبارشون واسشون مهمه موتوراسپورت کلا دوتا غول داره فراری بنز نه بیشتر
Ardy
۲۱ دی ۱۴۰۰اسم گروه فولکس واگن رو باید بگذارن گروه خدایان واقعا همشون دوست داشتنی هستن
از اشکودا بگیر تا بنتلی
Northrop/McDonnell Douglas YF-23
۲۱ دی ۱۴۰۰امیدوارم فراری و مرسدس هم با هم متحد بشن یه فورمول یک جذاب ببینم هرچند فکرش هم نا معقول هست
اوس پوری
۲۱ دی ۱۴۰۰مگه فراری رو نمیشناسی هیچ وقت این کارو نمیکنه
Northrop/McDonnell Douglas YF-23
۲۱ دی ۱۴۰۰گفتم دیگه حتی فکرش هم نمیشه کرد
مازیار
۲۱ دی ۱۴۰۰این معامله بیشتر به نفع آئودی خواهد بود
چون هر وقت در معامله ای یکی از طرفین بخاطر مسائل و مشکلات مالی بهش تن داده باشه منفعت بیشتر از آن طرف مقابل هست
عرفان
۲۱ دی ۱۴۰۰دیگه اینجوری فقط فراری تک میمونه
دمشم گرم
میگه من تک . شما ها همه 😂😂😂
GT
۲۱ دی ۱۴۰۰خب مرسدسم بی کس و تنهاست
میگم چطوره اصلا فراری و مرسدس هم با هم توافق کنن؟ 😃
seyedjavadrouhani-mercedesbenz
۲۱ دی ۱۴۰۰شاید در بحث خودروسازی فراری جذاب باشه اما شواهد تاریخی نشون میده در بحث ارتباطات اجتماعی بلانسبت شما مث س..گ با بقیه رفتار میکنن ، کلا زیاد اهل دوستی نیستن و هر کی هم نزدیکشون بشه یا ازش شکایت میشه ( منصوری و هزار شرکت دیگه ) یا بهش توهین میکنن ( فورد و هزار شرکت دیگه ) یا با اردنگی از محل معامله دورش میکنن ( همچنان فورد و هزار شرکت دیگه ) ، خلاصه که فکر خوبی نیست
GT
۲۱ دی ۱۴۰۰البته با آلفارومئو و مازراتی همکاری کرده ولی در مورد بقیه موافقم
عرفان
۲۱ دی ۱۴۰۰بنظر من (مغرور جذاب)😍😂
محمد امین
۲۱ دی ۱۴۰۰دقیقا با حرفتون موافق هستم
مثلا چند سال پیش ، فراری میخواست راننده ی آکادمی خودش رو وارد تیم آلفا بکنه ، یعنی جیواناتزی، بعد اونا گفتن ما گزینه های بهتری، داریم ، فراری هم سریعا گفت که اگر به هر دلیلی رانتده ی ما وارد تیم نشه ، تمام تعهدات فراری با آلفا قطع میشه و حتی دیگه پاوریونیت هم بهشون نخواهد فروخت و همکاری فراری و الفا کلا چه در بحث خودرو های جاده ای و پرسابقه ای قطع میشه
یا مثلا جدیدا هم فراری داره مهندس هاشون رو میفرسته با هاس تا بتونه از زیر قوانین محدودیت بودجه فرار کنه و تعدا مهندس های بیشتری رو داشته باشه و عملا تمام اختیارات هاس رو گرفته ازشون
کیانوش
۲۱ دی ۱۴۰۰ایتالیای اصیل بایدم اینجور باشه
جناب ایکس
۲۱ دی ۱۴۰۰از همون صدر تاریخ فراری و رفتاری که فروچیو لامبورگینی شد تا الان همین بوده😂، پایه گذارشم خود انزوی کبیر بوده😂😂😂
عرفان
۲۱ دی ۱۴۰۰بنظر من نمیشه گفت مرسدس تنهاست !
بالاخره دایملر هست دیگه
محمد امین
۲۱ دی ۱۴۰۰کلا مرسدس که توی فرمول یک هست آلمانی نیست و زیر نظر انگلیسی ها هست ، از تک تک مهندس ها و کارخانه ها و محل های آزمایش ها حساب کن تا راننده هاشون که همیلتون و راسل باشن ، انگلیسی هستن و حتی مراحل توسعه ی ماشین هم توی انگلیس هست و شرکت های انگلیسی قطعات مورد سفارش رو میسازن براش
GT
۲۱ دی ۱۴۰۰دایملر از مرسدس بنز جدا شد
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.pedal.ir/mercedes-benz/%25D8%25AC%25D8%25AF%25D8%25A7%25DB%258C%25DB%258C-%25D8%25A8%25D8%25AE%25D8%25B4-%25D8%25AA%25D8%25AC%25D8%25A7%25D8%25B1%25DB%258C-%25D8%25AF%25D8%25A7%25DB%258C%25D9%2585%25D9%2584%25D8%25B1/&ved=2ahUKEwiGx6PQs6n1AhVfhP0HHZB0Ch4QFnoECAQQAQ&usg=AOvVaw32mBmM8rXLvhEmQJrjrkKc
https://www.pedal.ir/mercedes-benz/%D8%AF%D8%A7%DB%8C%D9%85%D9%84%D8%B1-%D8%AF%D9%88-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D8%AA%D9%82%D8%B3%DB%8C%D9%85/
کیانوش
۲۱ دی ۱۴۰۰عزیز دایملر همون خود بنزه .دایملر فقط ی کمپانی هولدینگ میمونه که مرسدن اصلی ترین کمپانی و ی زیزگزوه دیگه بخش تودروهای تجاریشه .در واقع مرسدس هم ی کمپانی کاملا مستقله
محمد+حسین
۲۱ دی ۱۴۰۰اگرچه تغییرات فنی برای کاهش هزینه ها اعمال میشه ، ولی بهرحال فرمول1 هزینه های سنگینی داره ، چرا تو گروه فولکس باید دو بار این هزینه انجام بشه ؟
فولکس ، آئودی یا پورشه که نیازی به تبلیغ ندارن
GT
۲۱ دی ۱۴۰۰مگه فقط برای تبلیغ کردنه؟ اگه اینطوریه که فراری و مرسدس هم باید خارج بشن!
یوسف
۲۱ دی ۱۴۰۰ای کاش بی ام و کل گروه مک لارن رو یکجا خریداری بکنه و اینجوری دوپاره نشه.
Dna
۲۱ دی ۱۴۰۰چ فصلی بشه همه غول ها جمع ان
ارش
۲۱ دی ۱۴۰۰امیدوارم بی ام و بخش جاده ای مک لارن رو بخره قبلا هم همکاری این دو به خلق شاهکار مک لارن f1 انجامیده و در صورت اتفاق مطمئنا شاهکارهای دیگه هم تولید میشه بی ام و از بهترین موتورسازهای خودروسازیه و ترکیبش با مهندسی ناب بریتانیایی چی بشه ! تجربه رولزرویس که عالی بود .
Scuderia Ferrari
۲۱ دی ۱۴۰۰آئودی + مکلارن = نامعلوم و احتمالاً زیر سایه رقبا
BMW + مکلارن = عالی و قدرت نمایی در حضور بزرگان
گروه VW زیرمجموعه زیاد داره و مطمئن باشید نمیزاره مکلارن بهتر از برندهای قدیمی تر خودش مثل پورشه و لامبورگینی باشه و این باعث میشه فراری خیالش از اصلی ترین رقیبش راحت بشه
.
.
در بحث F1 2022 هم ردبول از قدرت گرفتن دوباره فراری ابراز نگرانی کرده چون کل تمرکز خودشو برای فصل 2021 گذاشت ولی مرسدس بنز در سکوت کامل برنامه های خودشو پیش میبره و اخبار زیادی ازش منتشر نمیشه
حرف های زیادی درباره فراری دارم که بزنم ولی طولانی میشه و اینجا نمیشه گفت
R@m!n
۲۱ دی ۱۴۰۰این همکاری یعنی از بین رفتن مک لارن و از طرفی یک دو آئودی پورشه (که قطعا پورشه جلوتر هل داده میشه) یعنی از بین رفتن عدالت در مسابقات.
عملا میشن یه تیمه تبانی !!
اوس پوری
۲۱ دی ۱۴۰۰فک کن لامبورگینی تو فرمول یه 😃😃خدایی چقد دوس داشتنی میشه 😍😍
جناب ایکس
۲۱ دی ۱۴۰۰😑😑😑
M.Kkarimi
۲۱ دی ۱۴۰۰(( از سناریوهای احتمالی این است که تیمهای آئودی/مک لارن و پورشه/ردبول با یکدیگر به مصاف فراری و مرسدس خواهند رفت. )) به به چه بکش بکش بشه !! 😂👊👊
کیانوش
۲۱ دی ۱۴۰۰ده سال اینده هنوزم مرسدس قدرت اول فرمول وانه فراری و ردبولم بعدش اینا میان چند سال ضرر میکن میرن مثل هوندا پول واسشون مهم تره گروه فولکس تو فرمول وان هم حداقل پنج سال اول نباید انتظار موفقیت داشت
mm-yarlou
۲۱ دی ۱۴۰۰از خودرو سازی انگلیس خوبشون مکی بود که داره آلمانی میشه عین بقیه من از خودرو سازی های آلمان خیلی خوشم میاد ولی به نظرم هر چیزی اصیلش خوبه البته باید گاهی تسلیم سرنوشت شد
Porsche 911
۲۱ دی ۱۴۰۰امیدوارم آئودی و پورشه خودشون به طور مستقل وارد فرمول وان بشن چون فولکس واگن از لحاظ مالی میتونه خیلی خوب ساپرتشون کنه
نخریدن مکلارن و خریدنش هر دوش معایبی داره اگه بخوایم سمت خوب ماجرا رو ببینیم فولکس با سیاست هاش میتونه فروش مکلارن رو چند برابر کنه
یا از اون طرف اگه سیاست های بدی پیش گرفته بشه که احتمالش کمه سطح مکلارن بیاد پایین
اما امیدوارم با حضورشون فرمول وان جذاب تر بشه
Mercedes Benz
۲۲ دی ۱۴۰۰فکر کنید…
ردبول و مرسدس باهم گروه بشن
رقیب ندارن
راننده اول وستپن و دومی همیلتون
میترکونند
فومول کی مینازه به انا