نسخهٔ ویژهٔ TT RS آیکونیک ادیشن فوقالعاده گران است اما هیچ مزیت خاصی در تجربهٔ رانندگی به همراه ندارد و صرفاً تغییراتی را در ظاهر و داخل تجربه کرده است.
آئودی TT به پایان عمر خود رسیده و آئودی برای خداحافظی با این کوپهٔ کوچک نسخهٔ ویژه و تولید محدودی بنام آیکونیک ادیشن را ارائه کرده است. از این نسخه تنها ۱۰۰ دستگاه ساخته میشود که یازده تای آن با قیمت عجیب ۸۷,۶۵۰ پوند در بریتانیا عرضه شده است. این یعنی قیمت آیکونیک ادیشن ۲۵ هزار پوند از یک TT RS معمولی گرانتر است. در قبال این مبلغ اضافی اما زیر پوست خودرو ویژگی جدید قابلذکری ارائه نشده و قوای محرکه همان چیزی است که در TT RS معمولی ارائه میشود.
این یعنی در آیکونیک ادیشن هم شاهد همان پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری پنج سیلندر توربو با ۴۰۰ اسب بخار قدرت هستیم که به گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه متصل است و نیروی خود را به هر چهارچرخ انتقال میدهد. این خودرو از کمکفنرهای مغناطیسی پیشرفته و رینگهای ۲۰ اینچی با طرح آشنا بهره میبرد که با لاستیکهای نسبتاً معمولی پیرلی P Zero پوشیده شدهاند. البته اینها لاستیکهای سطح بالایی هستند اما نه برای خودروی اسپرتی که نزدیک به ۹۰ هزار پوند قیمت دارد.
تغییرات نسخهٔ آیکونیک ادیشن بیشتر در طراحی صورت گرفته است. تمام صد دستگاه این خودرو با رنگ خاکستری ناردو ارائه میشود که با عناصر مشکیرنگ در سپرها، قابل آینهها و نشانها همراه است. همچنین روی سپر جلو هم چند کانارد منحصربهفرد تعبیه شده که داونفورس اضافی ناشی از بال فیبر کربنی جدید عقب را متعادل میکند. این بال جدید از پایههای گردن قویی استفاده میکند که از آئودی R8 مسابقهای الهام گرفته است و قطعاً به آیکونیک ادیشن ظاهری جذابتر و حرفهایتر میبخشد خصوصاً اگر از پشت فرمان به آینه بغل نگاه کنید.
تغییرات داخلی این نسخه هم به رنگ و تزئینات محدود میشود اما اثر کلی آن بسیار چشمگیر است زیرا روی یکی از بهترین کابینهای خودروهای اسپرت حال حاضر بازار اعمال شده است. صندلیهای اسپرت استاندارد TT RS حالا با تریم دورنگ مشکی آلکانترا و چرم خاکستری ناپا با دوخت طلایی کمرنگ پوشیده شدهاند. همچنین از آلکانترا روی غربیلک فرمان و شیفتر دنده هم استفاده شده تا به کابین آیکونیک ادیشن احساس لوکستری ببخشد.
بدون شک پیشرانهٔ پنج سیلندر آئودی شخصیت جذابی دارد اما تغییرات مکرر برای مطابقت با قوانین آلایندگی سختگیرانه، هیجان این موتور را کمرنگ کردهاند. بهعنوانمثال، پاسخگویی چشمگیر و صدای توربوشارژر که قبلاً از ویژگیهای اصلی موتور پنج سیلندر بودند از بین رفتهاند. پاسخگویی توربوشارژر نیز کمرنگ شده است زیرا فیلتر ذرات بنزین تأثیر قابلتوجهی روی زمان چرخش توربین دارد و تأخیر توربو را به یک مشکل بزرگ تبدیل میکند. گیربکس نیز با واکنشهای کندتر و محافظهکارانهتر کمکی به بهبود این اوضاع نمیکند. نمیدانیم این تنظیم گیربکس به خاطر قوانین آلایندگی است یا افزایش عمر کلاچ اما هرچه هست، کسانی که با اولین نمونههای نسل سوم TT RS رانندگی کرده باشند مطمئناً تفاوت را احساس خواهند کرد.
کمکفنرهای مغناطیسی در کنترل بدنهٔ خودرو عملکرد تحسینبرانگیزی دارند اما در هرجایی غیر از جادههای هموار آلمان، سواری خودرو نرمی لازم را نخواهد داشت. فنرها خیلی سفت و بازهٔ حرکتی آنها بسیار محدود است و هرچند رینگهای ۲۰ اینچی بهخوبی دهانهٔ گلگیرها را پر کردهاند اما لاستیکهای فاق کوتاه پیرلی نمیتوانند سفتی سیستم تعلیق را جبران کنند؛ اما علیرغم این مشکلات، TT RS هنوز هم میتواند مثل موشک شلیک شود و ظرف ۳.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. در این هنگام، به یاد میآوریم که پیشرانهٔ پنج سیلندر آئودی چقدر قدرتمند است.
سامانهٔ چهارچرخ محرک TT RS هیچگونه تمرکزی روی محور عقب ندارد و بنابراین رانندگی با خودرو بهاندازهٔ RS3 با دیفرانسیل عقب هوشمندانه جذاب نیست اما به لطف وزن کمتر و موقعیت رانندگی اسپرتتر، TT RS خودروی سریعتری احساس میشود. در سرعتهای بالا، به نظر میرسد کیت آیرودینامیک جدید آیکونیک ادیشن تأثیر چندانی روی هندلینگ نگذاشته زیرا به دلیل فاصلهٔ محوری کوتاه و توزیع وزن ضعیف با دماغهٔ سنگین، تعادل خودرو همچنان مشکل خواهد داشت. به همین دلیل، در TT RS نباید هیچگاه ESP و کنترل کشش را خاموش کرد.
بنابراین، آیا TT RS آیکونیک ادیشن خودروی اسپرت درخشانی است؟ نه کاملاً. این خودرو همچنین با قیمتی نزدیک به ۹۰ هزار پوند، هرگز در ظاهر قیمت بیشتر خود نسبت به TT RS معمولی را نشان نمیدهد؛ بنابراین، کسانی که این خودرو را خریداری میکنند بیشتر از روی علاقه است. البته این ماشین ظاهر و کابین منحصربهفردی دارد ولی ایکاش رانندگی منحصربهفردی هم داشت.
جمعبندی
آئودی TT RS آیکونیک ادیشن فوقالعاده گران است اما هیچ مزیت خاصی در تجربهٔ رانندگی به همراه ندارد و بنابراین قطعاً از نظر منطقی فروش سختی خواهد داشت اما برای خریداران ۱۱ نمونهای که از این ماشین در بریتانیا عرضه شده قطعاً عنوان TT پایانی که با ویژگیهای چشمگیر ظاهری هم همراه است برای پرداخت نزدیک به ۹۰ هزار پوند کافی خواهد بود.
مشخصات فنی
Audi TT RS Iconic Edition | |
پیشرانه | ۲.۵ لیتری I5 توربو |
قدرت | ۴۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۸۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۳.۷ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۹.۴ لیتر ترکیبی |
تولید آلایندگی | ۲۰۷ گرم در هر کیلومتر |
قیمت | ۸۷,۶۵۰ پوند |
امتیاز | ۳.۵ از ۵ |
PRPR
۷ خرداد ۱۴۰۲اون هایی که از این خودرو خوششون نمیاد لایک کنن👍
Amirreza.M
۷ خرداد ۱۴۰۲جک خوبی بود ولی دیگه تکرار نشه
CAR
۷ خرداد ۱۴۰۲با اینکه شاید سلیقه شما این خودرو نباشه
ولی واقعا زیباست.
آئودی به همین جلو پنجره و چراغ هاش معروفه
MehdiTurbo
۷ خرداد ۱۴۰۲سلطان دیس لایک 😂
JDM
۷ خرداد ۱۴۰۲جوابتو تو دیسلایک ها گرفتی
PRPR
۸ خرداد ۱۴۰۲من به طراحیش کار ندارم پیشرانش میتونست قوی تر باشه و نسبت به قیمتش ماشین های بهتری هم تو بازار هستند
PRPR
۸ خرداد ۱۴۰۲این ماشین باقیمت حدود ۹۰ هزار دلار خیلی رقیب های قویتری هم داره و موتورش هم بنظرم ضعیفه
رضا
۸ خرداد ۱۴۰۲یادمه ده سال پیش برا اولین بار اون عکس داخل آئودی ttرو دیدم اون زمان خفن ترین و جدید ترین طراحی داخل رو داشت. از اولینا بود که کلاسترش دیجیتال بود
آئودی هم معلوم نیست کی دست از سر tt بر میداره!هر روز قراره توقف تولید بدن😂
Rerace777
۷ خرداد ۱۴۰۲همیشه TT رو دوست داشتم
خداحافظ اسطوره
Mr.adibi
۷ خرداد ۱۴۰۲4 تا آئودی TT کوپه در ایران بیشتر نیست که بالای 10 سال سن دارند یکیش تو دیوار آگهی شده واقعا ماشین دوست داشتنی بود.
ashkan-car
۸ خرداد ۱۴۰۲الان رفتم چک کردم
مدل ۲۰۰۷ با کارکرد ۲۱۱ هزار کیلومتر(اگه اشتباه نکنم)
قیمت زده ۴ میلیارد و معاوضه داره با (لاماری ایما _ تالیسمان_مزدا ۳)
ماشین هم توی کرمانشاه و رنگ قرمز
پ.ن:چرا فکر میکنم طرف مشکل روانی داره که آئودی TT رو با لاماری معاوضه میکنه؟
Tesla
۷ خرداد ۱۴۰۲ایول جانشین R8 و TT ، تمام الکتریکی خواهد بود 😍😍⚡️⚡️⚡️
Shahab
۷ خرداد ۱۴۰۲چرا انقدر آدم بی روحی هستی؟ یه ذره از ماشین بازی و صدای اگزوز و تو دست بودن ماشین دنده دستی سرت نمیشه . فقط میگی پدال ماشین شارژی ام رو فشار بدم توی ۲ ثانیه به صد برسم . درسته ماشین ها باید به خاطر محیط زیست از سوخت فسیلی فاصله بگیرن ولی قطعا می دونم دلیل تو از الکتریکی پرست بودن این نیست .
به نظرم گواهینامه ات رو بگیر خودت بشین پشت ماشین ، قطعا تعریفت از لذت رانندگی عوض میشه و می فهمی که دنیای ماشین چقدر داره بی روح میشه…
ashkan-car
۷ خرداد ۱۴۰۲بی روح ترین و ترول ترین کاربر پدال تویی
همه برند های خودرو رو میکوبی و میگی (تسلا) بهترینه(آره دوبار)
و خودروهای اسطوره رو تا وقتی بنزین سوز بودن مسخره میکردی حالا که دارن تبدیل به برقی میشن شدی طرفدارشون
از نظر من خودرو های برقی تاثیر محسوسی روی آلودگی هوا نمیزارن و فقط یه تاثیر روانیه که خودروهای بنجل رو با قیمت چند برابر بکنن تو پاچه مردم
الان همین تسلا که همه از کیفیت بد خودروهاش مینالن فقط به خاطر تاثیری که روی مردم گذاشته ( که خودروهای برقی خیلی مفیدن) حتی با قیمت ۶۰ هزار دلاری باز هم فروش زیادی داره
❤BMW❤
۸ خرداد ۱۴۰۲درسته ،
اون برقی که باید برای شارژ تامین بشه ، حداقل تا الان ، از راه هایی تولید میشه که سوخت فسیلی بهتره واسه محیط زیست
ashkan-car
۸ خرداد ۱۴۰۲برقی که شارژشون میکنه
چرخ ها
پلاستیک استفاده شده تو خودرو
آسفالتی که روش رانندگی میکنن
حتی دستگاه های توی کارخونه با برق کار میکنن و برق هم اکثرا از مواد فسیلی درست میشه
همه اینها و کلی چیزای دیگه که الان حضور ذهن دارم _ همشون مستقیما یا غیر مستقیم (با نفت_بنزین_ذغال سنگ) تولید میشن
JDM
۸ خرداد ۱۴۰۲خوشحال نشو الکتریکی بشه تسلا محو میشه تو برو زیر اون خبر رونمایی کابین سایبرچلاق دفاع کن که افتضاح بود در حد 207 هم نیست عزیزم چرا جرعت کلکل با کاربرا نداری فقط میای حرفای *** میرنی میری آرمیچر فن *** از الان که قراره تسلا محو بشه شماها فقط *** دارین تسلا فن های *** هرموقع تونستین تویوتا و فولکسواگن رو شکست بدین بیاین *** بزنین🇯🇵🇩🇪💪🏻💪🏻🗿
رامتین
۷ خرداد ۱۴۰۲خداحافظ کوچولوی دوست داشتنی
بهرحال نمونه های پایه اش هم تو ایران کم نبود و زمانی که اوایل عرضه شد، چقدر جذابیت داشت…
علیرضا
۷ خرداد ۱۴۰۲چقدر حیف در سگمنت خودش جذو رقبا و پرچمدارای خودش بود یکی از رقباش پورش باکسر بود و پژو rcz که آنچنان قدر نبود
عارف
۷ خرداد ۱۴۰۲باید با یکی دیگه از اسپرتهای دوست داشتنی خداحافظی کرد
JDM
۷ خرداد ۱۴۰۲مدل TTواقعا اوسطوره بود تو نید فور اسیپد مدل 2004 بود تیونش میکردم با اون صدای وحشیش عشق میکردم فقط قدمت TTاندازه کل تسلاقدمت داره
ولی خودروسازان که هر مدلشو الکتریکی میکنه قطعا یه مدل جایگزین میکنه
JDM
۷ خرداد ۱۴۰۲ولی همین مدل TT برقی شه با بالاترین پرفورمنس برای پیست و مسیر مستقیم امثلا این پلاسیتک سازا که تسلا باشه حرفی برا گفتن نداره الانم نداره اون تسلا فنهای عقدهای از برقی شدن اینا نباید خوشحال شن چون با بالاترین سطحمهندسی مخصوصا آئودی محو میشن فشار بخورین تسلا فنا 🇩🇪🇩🇪🇩🇪💪🏻💪🏻💪🏻😈
Royal Driver
۸ خرداد ۱۴۰۲۵ سیلندر آئودی حکم یک «بچه ده سیلندر رو داشت» خیلی ناراحت کنندست خبر برقی سازی آئودی….
خلیل
۸ خرداد ۱۴۰۲لینک آئودی قرمز https://divar.ir/v/AZQRakVP?ref=android
M.D
۱۲ خرداد ۱۴۰۲یادش بخیر تو نید فور اسپید باهاش خاطره ها داشتیم .