آئودی

یادی از زمانی که پیشرانه V10 لامبورگینی در سینه سدان‌های آئودی قرار می‌گرفت

این روزها الکتریکی‌سازی همواره رو به گسترش است و پیشرانه‌های درون‌سوز کوچک و کوچک‌تر می‌شوند تا جایی که خودروهای پرفورمنسی مثل مرسدس C63 AMG و ب‌ام‌و M3 موتورهای V8 خود را کنار گذاشته‌اند اما در سال‌های نه‌چندان دور، زیر کاپوت سدان‌های اسپرت آئودی موتورهای V10 قرار می‌گرفت. حال در ادامه قصد داریم نگاهی به این سدان‌های جذاب ۱۰ سیلندر داشته باشیم.

پیشرانهٔ V10 لامبورگینی

پیش از آنکه سراغ سدان‌های آئودی برویم بهتر است نگاه کوتاهی به تاریخچهٔ پیشرانهٔ V10 لامبورگینی داشته باشیم. این یک پیشرانهٔ ۱۰ سیلندر V شکل با زاویهٔ ۹۰ درجه است که برای گالاردو توسعه پیدا کرد و اولین بار در سال ۲۰۰۳ معرفی شد. این پیشرانه توسط خود لامبورگینی توسعه یافت و اولین پیشرانهٔ جدید این شرکت پس از تملک آن توسط آئودی محسوب می‌شد. هرچند گفته می‌شد پیشرانهٔ V10 لامبورگینی بر اساس موتور ۴.۲ لیتری V8 آئودی ساخته شده اما این گمانه‌زنی‌ها بعداً رد شدند زیرا مشخص شد که فاصلهٔ مرکز سیلندرهای موتور V8 آئودی با موتور V10 لامبورگینی متفاوت است. ریشهٔ این موتور ۱۰ سیلندر در اصل به کانسپت‌های لامبورگینی P140 سال ۱۹۸۸ و کالا سال ۱۹۹۵ بازمی‌گردد که هردو به موتورهای ۳.۹ لیتری V10 مجهز بودند. در اوایل دههٔ ۲۰۰۰، لامبورگینی پروژهٔ توسعهٔ این موتور را از سر گرفت و آن را با افزایش حجم از نو طراحی کرد.

در این پیشرانه به‌منظور کاهش مرکز ثقل، از سیستم روغن‌کاری کارتل خشک استفاده شده است. موتور V10 لامبورگینی برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ با گالاردو معرفی شد. اولین نسخهٔ این موتور ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. سپس در نسل دوم گالاردو که در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۰۸ معرفی شد، لامبورگینی پیشرانهٔ V10 جدیدی با حجم ۵.۲ لیتر را معرفی کرد. برخلاف تصورات، این نسخهٔ ارتقاءیافته‌ای از موتور ۵ لیتری قبلی نبود و پیشرانهٔ کاملاً جدیدی محسوب می‌شد که در اصل توسط آئودی توسعه پیدا کرده بود. این موتور جدید ۵۶۰ اسب بخار قدرت و ۵۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. نسخه‌های بروز شدهٔ این پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V10 همچنان در اوراکان استفاده می‌شود و قوی‌ترین نسخهٔ آن ۶۴۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

آئودی S8 نسل D3 سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹

S8 به‌عنوان نسخهٔ اسپرت و پرفورمنس سدان پرچم‌دار آئودی A8 در نسل دوم خود به پیشرانهٔ ۱۰ سیلندر مجهز شد. این خودرو در اواخر سال ۲۰۰۵ معرفی و در ژوئن ۲۰۰۶ روی خط تولید رفت. زیر کاپوت S8 نسل D3 یک پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V10 آلومینیومی قرار گرفته بود. این پیشرانه اما برای اولین بار توسط خود آئودی توسعه پیدا کرد درحالی‌که اغلب به‌اشتباه گفته می‌شود بر اساس پیشرانهٔ ۵ لیتری V10 نسل اول گالاردو شکل گرفته است. درواقع، این موتور ۵.۲ لیتری بر اساس پیشرانهٔ ۴.۲ لیتری V8 آئودی ساخته شده است زیرا فاصلهٔ بین مرکز سیلندرهای آن ۹۰ میلی‌متر است که دقیقاً با موتور V8 آئودی یکسان است درحالی‌که این فاصله در موتور ۵ لیتری V10 گالاردو ۸۸ میلی‌متر بود. همچنین پیشرانهٔ V10 آئودی قطر سیلندر و کورس پیستون بیشتری داشت تا برای استفاده در سدان‌های سنگین، گشتاور دور پایین بیشتری تولید کند.

همان‌طور که بالا اشاره شد، لامبورگینی بعداً پیشرانهٔ ۵ لیتری V10 خود را کنار گذاشت و در نسل دوم گالاردو از همین موتور ۵.۲ لیتری V10 آئودی استفاده کرد. بعداً رسماً تأیید شد که پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری جدید لامبورگینی از نظر فنی با موتور ۵.۲ لیتری آئودی یکسان است. فاصلهٔ ۹۰ میلی‌متری بین مرکز سیلندرهای موتور جدید لامبورگینی و همین‌طور استفاده از سیستم تزریق سوخت لایه‌لایهٔ آئودی در آن نیز بر این موضوع صحه می‌گذارند. البته پیشرانه‌های ۵.۲ لیتری آئودی و لامبورگینی تفاوت‌هایی هم باهم دارند که مهم‌ترین آن‌ها استفاده از میل‌لنگ ضعیف‌تر و سیستم روغن‌کاری سنتی کارتل پایین در موتور آئودی است. به همین دلایل، این موتور ۵.۲ لیتری در گالاردو قدرت و ردلاین بسیار بالاتری داشت.

در S8، پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V10 آئودی ۴۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد که ۵۰ اسب بخار از موتور ۵ لیتری نسل اول گالاردو کمتر بود اما ۳۰ نیوتن متر گشتاور بیشتری داشت. سدان ۱۹۴۰ کیلوگرمی آئودی به لطف این نیرو ظرف تنها ۵.۱ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید. دوران استفاده از موتور V10 در S8 اما در سپتامبر سال ۲۰۰۹ به پایان رسید و نسل بعدی که در سال ۲۰۱۲ به بازار آمد به پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو مجهز شد.

آئودی S6 نسل C6 سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱

آئودی در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۶ نسل سوم سدان اسپرت S6 را با کد C6 معرفی کرد. در این خودرو هم از همان پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری سدان پرچم‌دار S8 استفاده شده بود اما این موتور در اینجا تضعیف شده و ۴۳۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد زیرا S6 نباید به‌اندازهٔ S8 قدرت می‌داشت. بااین‌حال، گشتاور موتور در هردو خودرو یکسان و برابر با ۵۴۰ نیوتن متر بود. S6 با وزن ۱۹۱۰ کیلوگرمی که فقط ۳۰ کیلوگرم از S8 کمتر بود، ۰.۱ ثانیه دیرتر از برادر بزرگ‌تر خود از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید. با خاتمهٔ تولید S8 نسل D4 در اواسط سال ۲۰۰۹ و پایان عمر RS6 نسل C6 در اواخر سال ۲۰۱۰، نسل سوم S6 تنها سدان ۱۰ سیلندر باقیماندهٔ آئودی محسوب می‌شد. البته تولید این خودرو هم مدت کوتاهی بعد در سال ۲۰۱۱ خاتمه یافت و پروندهٔ سدان‌های ۱۰ سیلندر آئودی برای همیشه بسته شد زیرا نسل چهارم S6 در سال ۲۰۱۲ با پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو با ۴۵۰ اسب بخار قدرت معرفی شد. نسل کنونی S6 هم از یک پیشرانهٔ ۲.۹ لیتری V6 توئین توربو استفاده می‌کند که آن‌هم ۴۵۰ اسب بخار قدرت دارد.

آئودی RS6 نسل C6 سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰

جذاب‌ترین و وحشی‌ترین سدان ۱۰ سیلندر آئودی نسل دوم RS6 بود که در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۰۷ معرفی شد. دلیل این جذابیت، پیشرانهٔ ۵ لیتری ۱۰ سیلندری بود که زیر کاپوت این خودرو قرار گرفته بود زیرا این موتور برخلاف دو سدان قبلی از نوع توئین توربو بود. این پیشرانه با تولید ۵۶۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور، RS6 را به قوی‌ترین محصول تاریخ آئودی تا آن زمان آئودی تبدیل کرده بود. RS6 حتی از اصلی‌ترین رقیب خود یعنی ب‌ام‌و M5 نسل E60 که آن‌هم از پیشرانهٔ V10 استفاده می‌کرد ۷۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور بیشتری داشت. بااین‌حال، RS6 در آمریکای شمالی عرضه نمی‌شد و پرچم‌دار آئودی در این بازار همان مدل ضعیف‌تر S6 بود که باید به مصاف M5 و همین‌طور مرسدس بنز E63 AMG می‌رفت.

هرچند پیشرانهٔ ۵ لیتری V10 توئین توربوی RS6 بر اساس همان موتور ۵.۲ لیتری S8 و S6 ساخته شده بود اما به گفتهٔ آئودی، این موتور توئین توربو حدود ۴۰۰ قطعهٔ اختصاصی داشته است. به‌عنوان‌مثال، مثل گالاردو، این موتور هم به سیستم روغن‌کاری کارتل خشک مجهز شده بود. همچنین آئودی برای خنک کردن این موتور و قطعات مختلف آن مجموعاً از هفت رادیاتور و چهار فن برقی استفاده کرده بود. RS6 که در دو نسخهٔ سدان و استیشن تولید می‌شد، ظرف تنها ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید درحالی‌که حداکثر سرعت آن روی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده بود. البته به‌صورت سفارشی امکان افزایش این رقم به ۲۷۵ کیلومتر بر ساعت وجود داشت. تولید RS6 نسل C6 در سه‌ماههٔ سوم سال ۲۰۱۰ به پایان رسید و نسل‌های بعدی هردو به موتور ۴ لیتری V8 توئین توربو مجهز شدند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۹ دیدگاه‌ها

  1. datsun

    ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (3983 ديدگاه)

    R8 رو جا انداختید لطفهای لامبو باعث ورود آئودی به دنیای سوپر اسپورت سازها شد.

    موافقم 41
    مخالفم 15
    1. Reza Waffen SS

      ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (5341 ديدگاه)

      تا اونجایی که من فکر میکنم موتور R8 تو مجارستان تولید میشد، شایدم من اشتباه میکنم

      موافقم 32
      مخالفم 2
    2. مهدی

      ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1790 ديدگاه)

      لازمه یادآوری کنم تو سال های دهه ۹۰ مواقعی بود که لامبو سالانه حدود ۲۰۰ خودرو می‌فروخت و کاملا ورشکسته بود

      موافقم 27
      مخالفم 14
      1. shirko

        ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (274 ديدگاه)

        اون موقعم فراری زیر سایه فیات بود .😂

        موافقم 28
        مخالفم 3
        1. Porsche 911

          ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (1215 ديدگاه)

          در دهه های قبل رقابت لامبو و فراری بشدت سفت و سخت و هیجان انگیز پیگیری میشد
          اما توی دهه گذشته و حاضر
          اصلا لامبورگینی و خودرو هاش در حد فراری نیستن
          انکار ناپذیره

          موافقم 18
          مخالفم 14
        2. مهدی

          ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (1790 ديدگاه)

          اگر واقعا فکر میکردی تا الان فراری نون تکنولوژی فیات رو میخورد که از نظرم از اینجا لفت بده برو مجلات کشتی یا فوتبال و بقیه رشته های ورزشی رو دنبال کن! نامبروان تکنولوژی موتور اسپرت فراری هست و پایینتر پورشه و بنز! لامبو جایگایی نداره تو این موارد و بیشتر به درد پوستر روی دیوار نوجوونا میخوره!

          موافقم 16
          مخالفم 29
      2. Mamad

        ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (57 ديدگاه)

        چچچ کف کردم چقد اطلاعاتت بالاست ….

        موافقم 1
        مخالفم 4
    3. علی

      ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (835 ديدگاه)

      بله موافقم اما آلمان فن ها تو کتشون نمیره!! و میگن هرچی لامبو داره زیر صدقه سر فولکسه!!!!!

      موافقم 23
      مخالفم 10
      1. TML BN

        ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (1045 ديدگاه)

        @علی
        لطفا بگید آلمانی فن های متعصب
        و این سدان ها هیچکدوم سدان عادی نبودن همشون به معنای واقعی سوپر سدان بودن

        موافقم 30
        مخالفم 1
      2. Lambullshitini

        ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (14 ديدگاه)

        لامبورگینی هر چی داشته و داره زیر صدقه فولکس و کرایسلر و اون شرکت مالزیایی که یه مدت صاحب لامبورگینی بوده قبل از اون با چسب نواری و قطعات قرضی از این و اون ماشین و یا بهتره بگیم تراکتور میساخت

        موافقم 11
        مخالفم 44
        1. TML BN

          ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (1045 ديدگاه)

          جدی؟
          با چسب نواری میشه ماشین ساخت جالبه

          موافقم 31
          مخالفم 2
        2. datsun

          ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (3983 ديدگاه)

          واقعیت رو که نمیشه انکار کرد نه تنها موتور بلکه پلتفرم r8 با گالاردو مشترکه و بر پایه گالاردو ساخته شد

          موافقم 25
          مخالفم 3
        3. Amir Machine

          ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (1325 ديدگاه)

          مثل اینکه متن رو درست نخوندی جناب انکار واقعیت!
          موتور 5.2 لیتری V10 لامبو که همین الانم داره استفاده میشه توسط خود آئودی و بر پایه موتور 4.2 لیتری V8 خودش ساخته شد، فهمیدن این موضوع اصلاً سخت نیست
          اول اینکه R8 سال 2006 اولش با موتور 4.2 لیتری V8 آئودی معرفی شد و نسخه V10 سه سال بعد یعنی سال 2009 معرفی شد، پس اینکه لطفهای لامبو باعث ورود آئودی به دنیای سوپر اسپورت سازها شد همینجا رد میشه!!
          نکته بعدی هم اینکه R8 درواقع به موتور 5.2 لیتری V10 خود آئودی مجهز شد که اولین بار سال 2006 با سدان S8 معرفی شده بود، اینجای متن مطلب رو بادقت بخون:
          «زیر کاپوت S8 نسل D3 یک پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V10 آلومینیومی قرار گرفته بود. این پیشرانه اما برای اولین بار توسط خود آئودی توسعه پیدا کرد درحالی‌که اغلب به‌اشتباه گفته می‌شود بر اساس پیشرانهٔ ۵ لیتری V10 نسل اول گالاردو شکل گرفته است. درواقع، این موتور ۵.۲ لیتری بر اساس پیشرانهٔ ۴.۲ لیتری V8 آئودی ساخته شده است زیرا فاصلهٔ بین مرکز سیلندرهای آن ۹۰ میلی‌متر است که دقیقاً با موتور V8 آئودی یکسان است درحالی‌که این فاصله در موتور ۵ لیتری V10 گالاردو ۸۸ میلی‌متر بود»
          زمانی که این موتور 5.2 لیتری آئودی معرفی شد، گالاردو هنوز داشت از همون موتور 5 لیتری قدیمی خودش استفاده میکرد و بعداً لامبورگینی هم تو نسل دوم گالاردو که سال 2008 معرفی شد موتور 5 لیتری خودشو کنار گذاشت و بجاش از 5.2 لیتری آئودی استفاده کرد
          بعدم، سرمایه موردنیاز برای توسعه پلتفرم گالاردو رو کی تامین کرد؟ لامبورگینی که قبل از تملک فولکس واگن جز یه برند مشهور هیچی دیگه نداشت میتونست همچین پلتفرمی توسعه بده؟ وقتی آئودی تمام سرمایه توسعه یه پلتفرم جدید رو تامین میکنه، خودش حق نداره ازش استفاده کنه؟

          موافقم 12
          مخالفم 13
        4. datsun

          ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (3983 ديدگاه)

          امیر ماشین آئودی فقط موتور لامبو رو بهینه کرد طراحی موتور رو لامبو انجام داده داستان سرای نکن همون ۵ لیتری لامبو رو بهینه کرد فقط.

          موافقم 12
          مخالفم 3
        5. Amir Machine

          ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (1325 ديدگاه)

          چی داری میگی برا خودت آئودی موتور لامبو رو بهینه کرد؟ کلاً از طراحی موتور چیزی میدونی؟
          موتور 5.2 لیتری فاصله مرکز سیلندرهاش با 5 لیتری فرق داره، قطر سیلندرهای موتور 5.2 لیتری 84 میلیمتر و موتور 5 لیتری 82 میلیمتره، ضریب تراکم موتور 5.2 لیتری 12.5 به یک و موتور 5 لیتری 11.5 به یکه، بلوک موتور 5.2 لیتری کاملاً از نو طراحی شده، موتور 5.2 لیتری به سیستم تزریق سوخت کاملاً جدید و متفاوت اختصاصی آئودی مجهز شده، منیفولد اگزوز موتور 5.2 لیتری کاملاً با 5 لیتری فرق داره، میل لنگ موتور 5.2 لیتری با 5 لیتری متفاوته و…
          اون وقت آئودی فقط موتور لامبو رو بهینه کرد؟ موتور 5.2 لیتری موتور کاملاً متفاوتی از 5 لیتریه لامبوئه، حالا دوست داری قبول کن نداری نکن، چیزی تغییر نمیکنه

          موافقم 5
          مخالفم 7
      3. seyedjavad.mercedesbenz

        ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (522 ديدگاه)

        مگه غیر اینه ، وقتی یه شرکت داره ورشکست میشه یه شرکت دیگه میخردش ، غیر اینه که کل پیشرفت به لطف پول برند مادر بوده ؟

        موافقم 13
        مخالفم 4
        1. علی

          ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (835 ديدگاه)

          لامبو با اظهار نظرهای آلمان فن های متعصب کوچیکه نمیشه . بروید و تحقیق کنید ، از وقتی که فولکس لامبو را خرید و بعد از چندسال که حسابی از کارهای فنی و موتوریش سردراورد اونوقت آیودی تونست ماشین های اسپرت حسابی بسازه . حالا شما میخواهی بگی برعکسه بگو …

          موافقم 12
          مخالفم 6
      4. Porsche 911

        ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (1215 ديدگاه)

        همینطور هم هست
        اگه بدونید قبل از خرید لامبو توسط آئودی
        لامبو با ورشکستگی داشت دست و پنجه نرم میکرد اما بعد از فروش و تزریق سرمایه جون دوباره گرفت
        پس میشه گفت داشته های لامبورگینی صدقه سری فولکس و آئودی هست

        موافقم 7
        مخالفم 6
    4. Lambullshitini

      ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (14 ديدگاه)

      لامبورگینی اگه میخواست لطف کنه به خودش لطف میکرد فولکس آئودی صاحب لامبورگینی ان و هر کاری بخوان با این گاو شیرده میکنن

      موافقم 6
      مخالفم 23
      1. شاهین

        ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (1179 ديدگاه)

        احیانا از اون دسته از کسایی نیستی که تو ایرانخودرو لامبو هوراکان ثبت نام کرده باشه و بهت تحویل ندادن بجاش 207 گوجه کبابی دادن و الان داری سر لامبو خالی میکنی؟
        با این جوکایی که میگی چیو میخوایی ثابت کنی؟
        لامبو با تمام محدودیت ها و شباهت ها و صد البته تفاوت های خاص داره پادشاهی میکنه تو کلاس سوپر اسپرت
        هوراکان و اوروس با پلتفرم مشترک توی کلاس خودشون بهترین و وایرال ترین هستن اونوقت فولکس و ائودی چی؟ فسیل هایی که دیده نمیشن و مجبورن لامبو رو تقویت کنن برای سودهی مادر
        خودشون اگر چیز خاصی بودن میتونستن از همون پلتفرم مشترک یه محصول پر طرفدار بدن بیرون پس ر ت ت

        موافقم 4
        مخالفم 6
      2. Lambullshitini

        ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (14 ديدگاه)

        وقتی جواب نداری مجبور میشی اینو بگی مهندس اگه گاو شیرده نبود آونتادور الان ۱۲ سال رو خط تولید نبود هوراکان ۱۰۰ تا اسپشیال ادیشن نداشت اوروس هم فولکس توآرگ ری بادی شده نبود 😹

        موافقم 2
        مخالفم 6
      3. R

        ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (1252 ديدگاه)

        قبل حرف زدن فکر هم میکنی؟ یه ماشین نام ببر از هر جا که ازش فیس لفت و مدل دیگه نساخته باشن؟

    5. Sobhan

      ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (424 ديدگاه)

      لامبور که عشقه سوپر اسپورت 🙌

      موافقم 7
      مخالفم 2
      1. Iman99

        ۳۱ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (1863 ديدگاه)

        تعجب میکنم از کسایی که میگن آئودی فلانه یا هرچی اینها هرچه سریعتر باید یه چکاپ و آپدیت کنن خودشون رو چون با این حجم از اشتباه و نادانی عقب مونده حساب میشن

        درمورد برتری آئودی همین بس که با موتور v10 دیزلی درسته دیزلی سالها پیش قهرمان لمانز شده این‌ موتور ۱۰ سیلندر دیزلی رو که دیگه صفر تا صدش از خود آئودی هست اینهمه مهندسی و توانایی کافیه تا متوجه شید آئودی دست برتر رو داره و از زمانی که لامبورگینی مورد پشتیبانی آئودی قرار گرفت لامبورگینی تونست رقبایی در حد فراری بسازه

        آئودی تخصص خوبی تو ۱۰ سیلندر داره سالها پیش در دهه ۸۰ میلادی آئودی کواترو با موتور ۵ سیلندر قهرمان رالی میشد همون موتور ۵ سیلندر خودش پایه یک موتور ۱۰ سیلندر حساب میشه و کمپانی های خودرو سازی برای توسعه موتور هاشون از نسخه های کوچکتر با همون ژن موتور استفاده میکنن برای موتور های بزرگترشون که بر همون اساسه
        قطعا آئودی در ساخت و طراحی و مهندسی موتور ۱۰ سیلندر برتری مشخصی داره
        و فقط مگر مرسدس بنز و یا پورشه یا فراری بتونن بهتر از آئودی باشن که ا‌ونم مشخصه چون نامبر وان تکنولوژی و مهندسی موتور اسپورت خود مرسدس و فراری و پورشه هستن و اینها از اروپا برتری مشخصی دارن با فاصله زیاد و برتری اینها مثل برتری امریکایی هایی مثل فورد در آفرودر هاست در کل هم از همه نظر در همه چیز برتر هستن
        در کل خود لامبورگینی هم میدونست آئودی از اونهایی هست که فقط میتونه با تجاربی که در طراحی و مهندسی موتور ۱۰ سیلندر داره میتونه یه چیزی بهتر از موتور ۱۰ سیلندر خود لامبورگینی بسازه که همینطور هم شد
        این بحث موتور بود بحث خود طراحی ماشین ها هم که لامبورگینی همیشه جزو بهترینها بوده الانشم تو رکورد های تایم نوربرگرینگ اسم لامبورگینی در کنار پورشه و مردس جزو رکورد داران تایم پبست نوربرگرینگ هستش که خودش یک سنگ محکه البته فراری دنبال تایم پیست نوربرگرینگ نبوده وگرنه باید بازم خود پورشه و مرسدس فقط باهاش رقابت میکردن

  2. Lambullshitini

    ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (14 ديدگاه)

    بهتره بگیم موتور های فولکس و آئودی که توسط لامبورگینی قرض گرفته شده بود دوباره در آئودی استفاده شد

    موافقم 6
    مخالفم 21
  3. Kamy

    ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (695 ديدگاه)

    مالکش بوده اختیارشو داشته 😁

    موافقم 15
    مخالفم 3
  4. Porsche 911

    ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1215 ديدگاه)

    لامبورگینی از همون ابتدا مشکل مدیریتی داشته
    اما از سالی که جزو زیر شاخه های فولکس شد جون گرفت
    وگرنه در حال ورشکستگی بود
    البته شاید این به کام لامبو فن ها خوش نیاد
    ولی چیزی که انکار ناپذیره این هست که لامبو الان شده ابزار سوددهی و اون جذابیت قبل رو از دست داده
    از جمله کارهایی که باعث این شدن اینکه ساخت سیان بدون هیچ توجیه کار آمدی و ساخت نمونه هایی بی ارزش مثل پرفورمانته از اوروس
    در حال حاضر خودرو های لامبو در مقابل رقبا ارزش بالای قبل خودشون رو ندارن
    مثل همین اوروس
    قیمت بالاتر از کاین توربو gt و پرفورمنس یکسان

    موافقم 16
    مخالفم 6
    1. TML BN

      ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1045 ديدگاه)

      بله در این که لامبو خراب کرده قطعا شکی نیست اصلا از ۲۰۱۴ به این ور اصلا خودرو های لامبو هیجان سابقو ندارن و همشون شدن یک مشت گوساله که ادای گاو بوفالو گنده رو در میارن
      و از فراری شکست خورده و دیگه رقیب نیستن ولی خب به لطف تبلیغات فراوون و چشم هم چشمی پولدار ها داره خوب شیر میده

      موافقم 11
      مخالفم 10
      1. شاهین

        ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (1179 ديدگاه)

        شما درست میگی حتما
        فراری هم واسه تزریق هیجان رفته سراغ کراس اوور و همچنان هیجان داره و راه متفاوتی پیش میبره!
        یا مثلا خوده پورشه که تایکان تولید میکنه …
        اینا همه خوبن ولی لامبویی که با پلتفرم یکسان داره بهترین نمایشو به اجرا میزاره خوب نیست؟!
        جالبه

        موافقم 6
        مخالفم 2
        1. Porsche 911

          ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (1215 ديدگاه)

          من نمیدونم چرا شما هر حرفی که به کامتون خوش نیاد رو انگار فقط میخونین

          گفتم که پرفورمانته
          وگرنه خود اوروس ابزار سوددهی هست
          کاین هم همینطور
          پوروسانگوئه و بقیه هم همینطور
          اما بعد از گذشت زمان و افزایش محبوبیت شاسی بلند ها شرکت ها به فکر تولید نسخه پرفورمنس افتادن
          لامبو هم همین راهو میره ولی واقعا نمیدونم چرا نسخه پرفورمانته اوروس تولید شد
          اصلا بحث اوروس جدا
          تولید چند نوع با تفاوت های بسیار کم از اونتادور و هوراکان
          یا ساخت نمونه ای مثل سیان و استفاده لفظی از تکنولوژی سیان بدون تفاوت فنی ای با اونتادور که فقط طراحی خارجی اش تغییر پیدا کرده

      2. Kamy .m

        ۳۰ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (10 ديدگاه)

        لامبو =
        مورسیه لاگو اس وی
        گالاردو سوپر لجرا
        دیابلو جی تی ار
        سستو المنتو
        بقیشون با تمام خفن بودنشون بازم کامل( روح لامبورگینی ) رو نداشتن

    2. shirko

      ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (499 ديدگاه)

      معلومه چیزی از ماشین سر در نمیاری که پورش کاین رو با اروس مقایسه می کنی ،قبلا مشکل کیفتیم داشت بازم از خودروهای فراری کمتر بود .مثلا الان خود پورشه از یه مدل خودرو ۱۸ نوع ماشین می ده بیرون منطقیه .چه بخواید چه نخواید لامبورگینی از تمام شرکت های سوپراسپورت سازها موفق تره😜 هر کس خواست یه پیجی رو بهش معرفی می کنم که فراری چقد ماشیناشو با کیفیت بد تحویل می ده با دلیل و مدرک می گم .یعنی واقعا گند زده .

      موافقم 9
      مخالفم 13
      1. M@M@DRZ911

        ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (366 ديدگاه)

        فراری و پورشه بعد از دیدن این کامنت اصلا کارخونه رو تعطیل کردن زدن تو کار فلافلی

        موافقم 10
        مخالفم 3
      2. TML BN

        ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (1045 ديدگاه)

        @shirko
        الان دیگه سال 2010 نیست که گالاردو روز خط تولید باشه الان ۲۰۲۲ و لامبو از هر موقعی حالش بدتره یک مشت ماشین زشت داره تولید میکنن که فقط برای شما متعصب ها خوبه و من خودم یکدونه کاین بیس به صد تا اوروس پرفورمانته ترجیح میدم و مدرکت رو من میدونم چیه اون که دلیل نمیشه که سیم ها بدون پوششن پس فراری آشغاله
        تو SF90 رو میبینی کیف میکنی ولی سیان رو چی؟؟

        موافقم 10
        مخالفم 11
        1. Porsche 911

          ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (1215 ديدگاه)

          TML BN ممنون عزیز‌
          آخه بنده خدا دلیلش رو واضح نمیگه
          به شخصه هیچوقت پیج اینستاگرامی رو ملاک قرار ندادم بجز مواردی که مشهود و همه گیر شده باشه

          موافقم 3
          مخالفم 1
      3. Porsche 911

        ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (1215 ديدگاه)

        خوشحال میشم با منطق بهتر و واضح تری توضیح بدی و دلایلت برای بهتر بودن رو برام بگی
        بعد از این کار بحث عقلانی تر خواهد شد

        1. TML BN

          ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (1045 ديدگاه)

          دلیلش متعصب بودن الکیه
          منطقش:من متعصب هستم پس باید بگم لامبو خیلی بهتره و اصلا کاری نداشته باشه که بقیه چی میگن🙂

          موافقم 7
          مخالفم 3
        2. shirko

          ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (499 ديدگاه)

          سرعت ، شتاب ، طراحی ، بازار فروش و هوادار در دنیای واقعی و ….. ولی فراری قدمت و اصالتش بیشتره

        3. Porsche 911

          ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (1215 ديدگاه)

          ممنون که گفتی سرعت و شتاب که خب برای مقایسه لامبورگینی اوروس پرفورمانته با توربو جیتی که پورشه و لامبو براحتی پورشه در برخی اعداد بهتر هست
          طراحی هم امری سلیقه ای هست که خب شما طراحی لامبو رو بیشتر میپسندی
          بحث فروش هم گفتنی نیست چون فروش اوروس با کاین اصلا قابل قیاس نیست دوست عزیز
          طرفدار هم که خب هر سه برند پورشه فراری و لامبو همیشه در رقابت بودن
          البته
          من گفتم عشق منطق نمیشناسه حتی به نر قیمتی
          پس شما راه درست رو‌ میری و به علایق خودت اعتقاد داری

          موافقم 2
          مخالفم 2
        4. Sobhan

          ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (424 ديدگاه)

          لامبور هرچیزی که تا الان زده از بقیه بهتر بوده 🙌

          موافقم 4
          مخالفم 6
  5. Royal Driver UK 70

    ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1288 ديدگاه)

    آعودی یک زمانی خیلی برند باحالی بود از W12 , V12 V10 رسیده به V6 نمونش ای۸. هعی الان یکی از برندهای حوصله سر بر و بی هیجانه. راست میگم من همیشه آعودی رو از بنز و بی ام و بیشتر دوست داشتم اما الان خیلی ساده شده آعودی. هنوزم دوستش دارم.

    موافقم 8
    مخالفم 1
    1. Payfast

      ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (791 ديدگاه)

      i8 مال bmw نبود؟

      1. Porsche 911

        ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (1215 ديدگاه)

        منظورش a8 هست

  6. وحید اسماعیل نسب

    ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (99 ديدگاه)

    چرا قلبمون رون میشکونید اون دوران دیگه تموم شد الان ماشین بی روح خسته کننده شدند و دیگه تا چند سال اینده فاتحه موتور های بنزینی خوندست

    موافقم 3
    مخالفم 2
  7. R

    ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1252 ديدگاه)

    برید پورشه تونو جمع کنید بعد بیاید از لامبورگینی ایراد بگیرید.
    یدونه طرح هزارتا مدل به اسم ۹۱۱.!!

    موافقم 13
    مخالفم 9
  8. ساسان

    ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1047 ديدگاه)

    به به چه میکنن اساتید خودرو زیر پستهای لامبو😂
    کامنتها و تحلیلهایی که تاریخ خودرو سازی به خودش ندیده.
    اون ساخته،این نساخته، اصن عمه ی ایرانخودرو ساخته.
    اخه اینم‌شد بحث؟!

  9. Sobhan

    ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (424 ديدگاه)

    واقعا این آعودی ها عالین 👏👏

    موافقم 5
    مخالفم 2
  10. Sobhan

    ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (424 ديدگاه)

    لامبور که عالیه و نظیر اداره 👏🙌

  11. Sobhan

    ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (424 ديدگاه)

    بهتر کسی درمود لامبور نظر نده 😒🙌شما چی میدونید از ماشین آخه

    موافقم 8
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا