این روزها الکتریکیسازی همواره رو به گسترش است و پیشرانههای درونسوز کوچک و کوچکتر میشوند تا جایی که خودروهای پرفورمنسی مثل مرسدس C63 AMG و بامو M3 موتورهای V8 خود را کنار گذاشتهاند اما در سالهای نهچندان دور، زیر کاپوت سدانهای اسپرت آئودی موتورهای V10 قرار میگرفت. حال در ادامه قصد داریم نگاهی به این سدانهای جذاب ۱۰ سیلندر داشته باشیم.
پیشرانهٔ V10 لامبورگینی
پیش از آنکه سراغ سدانهای آئودی برویم بهتر است نگاه کوتاهی به تاریخچهٔ پیشرانهٔ V10 لامبورگینی داشته باشیم. این یک پیشرانهٔ ۱۰ سیلندر V شکل با زاویهٔ ۹۰ درجه است که برای گالاردو توسعه پیدا کرد و اولین بار در سال ۲۰۰۳ معرفی شد. این پیشرانه توسط خود لامبورگینی توسعه یافت و اولین پیشرانهٔ جدید این شرکت پس از تملک آن توسط آئودی محسوب میشد. هرچند گفته میشد پیشرانهٔ V10 لامبورگینی بر اساس موتور ۴.۲ لیتری V8 آئودی ساخته شده اما این گمانهزنیها بعداً رد شدند زیرا مشخص شد که فاصلهٔ مرکز سیلندرهای موتور V8 آئودی با موتور V10 لامبورگینی متفاوت است. ریشهٔ این موتور ۱۰ سیلندر در اصل به کانسپتهای لامبورگینی P140 سال ۱۹۸۸ و کالا سال ۱۹۹۵ بازمیگردد که هردو به موتورهای ۳.۹ لیتری V10 مجهز بودند. در اوایل دههٔ ۲۰۰۰، لامبورگینی پروژهٔ توسعهٔ این موتور را از سر گرفت و آن را با افزایش حجم از نو طراحی کرد.
در این پیشرانه بهمنظور کاهش مرکز ثقل، از سیستم روغنکاری کارتل خشک استفاده شده است. موتور V10 لامبورگینی برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ با گالاردو معرفی شد. اولین نسخهٔ این موتور ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. سپس در نسل دوم گالاردو که در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۰۸ معرفی شد، لامبورگینی پیشرانهٔ V10 جدیدی با حجم ۵.۲ لیتر را معرفی کرد. برخلاف تصورات، این نسخهٔ ارتقاءیافتهای از موتور ۵ لیتری قبلی نبود و پیشرانهٔ کاملاً جدیدی محسوب میشد که در اصل توسط آئودی توسعه پیدا کرده بود. این موتور جدید ۵۶۰ اسب بخار قدرت و ۵۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. نسخههای بروز شدهٔ این پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V10 همچنان در اوراکان استفاده میشود و قویترین نسخهٔ آن ۶۴۰ اسب بخار قدرت تولید میکند.
آئودی S8 نسل D3 سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹
S8 بهعنوان نسخهٔ اسپرت و پرفورمنس سدان پرچمدار آئودی A8 در نسل دوم خود به پیشرانهٔ ۱۰ سیلندر مجهز شد. این خودرو در اواخر سال ۲۰۰۵ معرفی و در ژوئن ۲۰۰۶ روی خط تولید رفت. زیر کاپوت S8 نسل D3 یک پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V10 آلومینیومی قرار گرفته بود. این پیشرانه اما برای اولین بار توسط خود آئودی توسعه پیدا کرد درحالیکه اغلب بهاشتباه گفته میشود بر اساس پیشرانهٔ ۵ لیتری V10 نسل اول گالاردو شکل گرفته است. درواقع، این موتور ۵.۲ لیتری بر اساس پیشرانهٔ ۴.۲ لیتری V8 آئودی ساخته شده است زیرا فاصلهٔ بین مرکز سیلندرهای آن ۹۰ میلیمتر است که دقیقاً با موتور V8 آئودی یکسان است درحالیکه این فاصله در موتور ۵ لیتری V10 گالاردو ۸۸ میلیمتر بود. همچنین پیشرانهٔ V10 آئودی قطر سیلندر و کورس پیستون بیشتری داشت تا برای استفاده در سدانهای سنگین، گشتاور دور پایین بیشتری تولید کند.
همانطور که بالا اشاره شد، لامبورگینی بعداً پیشرانهٔ ۵ لیتری V10 خود را کنار گذاشت و در نسل دوم گالاردو از همین موتور ۵.۲ لیتری V10 آئودی استفاده کرد. بعداً رسماً تأیید شد که پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری جدید لامبورگینی از نظر فنی با موتور ۵.۲ لیتری آئودی یکسان است. فاصلهٔ ۹۰ میلیمتری بین مرکز سیلندرهای موتور جدید لامبورگینی و همینطور استفاده از سیستم تزریق سوخت لایهلایهٔ آئودی در آن نیز بر این موضوع صحه میگذارند. البته پیشرانههای ۵.۲ لیتری آئودی و لامبورگینی تفاوتهایی هم باهم دارند که مهمترین آنها استفاده از میللنگ ضعیفتر و سیستم روغنکاری سنتی کارتل پایین در موتور آئودی است. به همین دلایل، این موتور ۵.۲ لیتری در گالاردو قدرت و ردلاین بسیار بالاتری داشت.
در S8، پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V10 آئودی ۴۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد که ۵۰ اسب بخار از موتور ۵ لیتری نسل اول گالاردو کمتر بود اما ۳۰ نیوتن متر گشتاور بیشتری داشت. سدان ۱۹۴۰ کیلوگرمی آئودی به لطف این نیرو ظرف تنها ۵.۱ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید. دوران استفاده از موتور V10 در S8 اما در سپتامبر سال ۲۰۰۹ به پایان رسید و نسل بعدی که در سال ۲۰۱۲ به بازار آمد به پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو مجهز شد.
آئودی S6 نسل C6 سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱
آئودی در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۶ نسل سوم سدان اسپرت S6 را با کد C6 معرفی کرد. در این خودرو هم از همان پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری سدان پرچمدار S8 استفاده شده بود اما این موتور در اینجا تضعیف شده و ۴۳۵ اسب بخار قدرت تولید میکرد زیرا S6 نباید بهاندازهٔ S8 قدرت میداشت. بااینحال، گشتاور موتور در هردو خودرو یکسان و برابر با ۵۴۰ نیوتن متر بود. S6 با وزن ۱۹۱۰ کیلوگرمی که فقط ۳۰ کیلوگرم از S8 کمتر بود، ۰.۱ ثانیه دیرتر از برادر بزرگتر خود از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید. با خاتمهٔ تولید S8 نسل D4 در اواسط سال ۲۰۰۹ و پایان عمر RS6 نسل C6 در اواخر سال ۲۰۱۰، نسل سوم S6 تنها سدان ۱۰ سیلندر باقیماندهٔ آئودی محسوب میشد. البته تولید این خودرو هم مدت کوتاهی بعد در سال ۲۰۱۱ خاتمه یافت و پروندهٔ سدانهای ۱۰ سیلندر آئودی برای همیشه بسته شد زیرا نسل چهارم S6 در سال ۲۰۱۲ با پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو با ۴۵۰ اسب بخار قدرت معرفی شد. نسل کنونی S6 هم از یک پیشرانهٔ ۲.۹ لیتری V6 توئین توربو استفاده میکند که آنهم ۴۵۰ اسب بخار قدرت دارد.
آئودی RS6 نسل C6 سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰
جذابترین و وحشیترین سدان ۱۰ سیلندر آئودی نسل دوم RS6 بود که در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۰۷ معرفی شد. دلیل این جذابیت، پیشرانهٔ ۵ لیتری ۱۰ سیلندری بود که زیر کاپوت این خودرو قرار گرفته بود زیرا این موتور برخلاف دو سدان قبلی از نوع توئین توربو بود. این پیشرانه با تولید ۵۶۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور، RS6 را به قویترین محصول تاریخ آئودی تا آن زمان آئودی تبدیل کرده بود. RS6 حتی از اصلیترین رقیب خود یعنی بامو M5 نسل E60 که آنهم از پیشرانهٔ V10 استفاده میکرد ۷۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور بیشتری داشت. بااینحال، RS6 در آمریکای شمالی عرضه نمیشد و پرچمدار آئودی در این بازار همان مدل ضعیفتر S6 بود که باید به مصاف M5 و همینطور مرسدس بنز E63 AMG میرفت.
هرچند پیشرانهٔ ۵ لیتری V10 توئین توربوی RS6 بر اساس همان موتور ۵.۲ لیتری S8 و S6 ساخته شده بود اما به گفتهٔ آئودی، این موتور توئین توربو حدود ۴۰۰ قطعهٔ اختصاصی داشته است. بهعنوانمثال، مثل گالاردو، این موتور هم به سیستم روغنکاری کارتل خشک مجهز شده بود. همچنین آئودی برای خنک کردن این موتور و قطعات مختلف آن مجموعاً از هفت رادیاتور و چهار فن برقی استفاده کرده بود. RS6 که در دو نسخهٔ سدان و استیشن تولید میشد، ظرف تنها ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید درحالیکه حداکثر سرعت آن روی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده بود. البته بهصورت سفارشی امکان افزایش این رقم به ۲۷۵ کیلومتر بر ساعت وجود داشت. تولید RS6 نسل C6 در سهماههٔ سوم سال ۲۰۱۰ به پایان رسید و نسلهای بعدی هردو به موتور ۴ لیتری V8 توئین توربو مجهز شدند.
datsun
۲۹ شهریور ۱۴۰۱R8 رو جا انداختید لطفهای لامبو باعث ورود آئودی به دنیای سوپر اسپورت سازها شد.
Reza Waffen SS
۲۹ شهریور ۱۴۰۱تا اونجایی که من فکر میکنم موتور R8 تو مجارستان تولید میشد، شایدم من اشتباه میکنم
مهدی
۲۹ شهریور ۱۴۰۱لازمه یادآوری کنم تو سال های دهه ۹۰ مواقعی بود که لامبو سالانه حدود ۲۰۰ خودرو میفروخت و کاملا ورشکسته بود
shirko
۲۹ شهریور ۱۴۰۱اون موقعم فراری زیر سایه فیات بود .😂
Porsche 911
۲۹ شهریور ۱۴۰۱در دهه های قبل رقابت لامبو و فراری بشدت سفت و سخت و هیجان انگیز پیگیری میشد
اما توی دهه گذشته و حاضر
اصلا لامبورگینی و خودرو هاش در حد فراری نیستن
انکار ناپذیره
مهدی
۲۹ شهریور ۱۴۰۱اگر واقعا فکر میکردی تا الان فراری نون تکنولوژی فیات رو میخورد که از نظرم از اینجا لفت بده برو مجلات کشتی یا فوتبال و بقیه رشته های ورزشی رو دنبال کن! نامبروان تکنولوژی موتور اسپرت فراری هست و پایینتر پورشه و بنز! لامبو جایگایی نداره تو این موارد و بیشتر به درد پوستر روی دیوار نوجوونا میخوره!
Mamad
۲۹ شهریور ۱۴۰۱چچچ کف کردم چقد اطلاعاتت بالاست ….
علی
۲۹ شهریور ۱۴۰۱بله موافقم اما آلمان فن ها تو کتشون نمیره!! و میگن هرچی لامبو داره زیر صدقه سر فولکسه!!!!!
TML BN
۲۹ شهریور ۱۴۰۱@علی
لطفا بگید آلمانی فن های متعصب
و این سدان ها هیچکدوم سدان عادی نبودن همشون به معنای واقعی سوپر سدان بودن
Lambullshitini
۲۹ شهریور ۱۴۰۱لامبورگینی هر چی داشته و داره زیر صدقه فولکس و کرایسلر و اون شرکت مالزیایی که یه مدت صاحب لامبورگینی بوده قبل از اون با چسب نواری و قطعات قرضی از این و اون ماشین و یا بهتره بگیم تراکتور میساخت
TML BN
۲۹ شهریور ۱۴۰۱جدی؟
با چسب نواری میشه ماشین ساخت جالبه
datsun
۲۹ شهریور ۱۴۰۱واقعیت رو که نمیشه انکار کرد نه تنها موتور بلکه پلتفرم r8 با گالاردو مشترکه و بر پایه گالاردو ساخته شد
Amir Machine
۲۹ شهریور ۱۴۰۱مثل اینکه متن رو درست نخوندی جناب انکار واقعیت!
موتور 5.2 لیتری V10 لامبو که همین الانم داره استفاده میشه توسط خود آئودی و بر پایه موتور 4.2 لیتری V8 خودش ساخته شد، فهمیدن این موضوع اصلاً سخت نیست
اول اینکه R8 سال 2006 اولش با موتور 4.2 لیتری V8 آئودی معرفی شد و نسخه V10 سه سال بعد یعنی سال 2009 معرفی شد، پس اینکه لطفهای لامبو باعث ورود آئودی به دنیای سوپر اسپورت سازها شد همینجا رد میشه!!
نکته بعدی هم اینکه R8 درواقع به موتور 5.2 لیتری V10 خود آئودی مجهز شد که اولین بار سال 2006 با سدان S8 معرفی شده بود، اینجای متن مطلب رو بادقت بخون:
«زیر کاپوت S8 نسل D3 یک پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V10 آلومینیومی قرار گرفته بود. این پیشرانه اما برای اولین بار توسط خود آئودی توسعه پیدا کرد درحالیکه اغلب بهاشتباه گفته میشود بر اساس پیشرانهٔ ۵ لیتری V10 نسل اول گالاردو شکل گرفته است. درواقع، این موتور ۵.۲ لیتری بر اساس پیشرانهٔ ۴.۲ لیتری V8 آئودی ساخته شده است زیرا فاصلهٔ بین مرکز سیلندرهای آن ۹۰ میلیمتر است که دقیقاً با موتور V8 آئودی یکسان است درحالیکه این فاصله در موتور ۵ لیتری V10 گالاردو ۸۸ میلیمتر بود»
زمانی که این موتور 5.2 لیتری آئودی معرفی شد، گالاردو هنوز داشت از همون موتور 5 لیتری قدیمی خودش استفاده میکرد و بعداً لامبورگینی هم تو نسل دوم گالاردو که سال 2008 معرفی شد موتور 5 لیتری خودشو کنار گذاشت و بجاش از 5.2 لیتری آئودی استفاده کرد
بعدم، سرمایه موردنیاز برای توسعه پلتفرم گالاردو رو کی تامین کرد؟ لامبورگینی که قبل از تملک فولکس واگن جز یه برند مشهور هیچی دیگه نداشت میتونست همچین پلتفرمی توسعه بده؟ وقتی آئودی تمام سرمایه توسعه یه پلتفرم جدید رو تامین میکنه، خودش حق نداره ازش استفاده کنه؟
datsun
۲۹ شهریور ۱۴۰۱امیر ماشین آئودی فقط موتور لامبو رو بهینه کرد طراحی موتور رو لامبو انجام داده داستان سرای نکن همون ۵ لیتری لامبو رو بهینه کرد فقط.
Amir Machine
۲۹ شهریور ۱۴۰۱چی داری میگی برا خودت آئودی موتور لامبو رو بهینه کرد؟ کلاً از طراحی موتور چیزی میدونی؟
موتور 5.2 لیتری فاصله مرکز سیلندرهاش با 5 لیتری فرق داره، قطر سیلندرهای موتور 5.2 لیتری 84 میلیمتر و موتور 5 لیتری 82 میلیمتره، ضریب تراکم موتور 5.2 لیتری 12.5 به یک و موتور 5 لیتری 11.5 به یکه، بلوک موتور 5.2 لیتری کاملاً از نو طراحی شده، موتور 5.2 لیتری به سیستم تزریق سوخت کاملاً جدید و متفاوت اختصاصی آئودی مجهز شده، منیفولد اگزوز موتور 5.2 لیتری کاملاً با 5 لیتری فرق داره، میل لنگ موتور 5.2 لیتری با 5 لیتری متفاوته و…
اون وقت آئودی فقط موتور لامبو رو بهینه کرد؟ موتور 5.2 لیتری موتور کاملاً متفاوتی از 5 لیتریه لامبوئه، حالا دوست داری قبول کن نداری نکن، چیزی تغییر نمیکنه
seyedjavad.mercedesbenz
۲۹ شهریور ۱۴۰۱مگه غیر اینه ، وقتی یه شرکت داره ورشکست میشه یه شرکت دیگه میخردش ، غیر اینه که کل پیشرفت به لطف پول برند مادر بوده ؟
علی
۲۹ شهریور ۱۴۰۱لامبو با اظهار نظرهای آلمان فن های متعصب کوچیکه نمیشه . بروید و تحقیق کنید ، از وقتی که فولکس لامبو را خرید و بعد از چندسال که حسابی از کارهای فنی و موتوریش سردراورد اونوقت آیودی تونست ماشین های اسپرت حسابی بسازه . حالا شما میخواهی بگی برعکسه بگو …
Porsche 911
۲۹ شهریور ۱۴۰۱همینطور هم هست
اگه بدونید قبل از خرید لامبو توسط آئودی
لامبو با ورشکستگی داشت دست و پنجه نرم میکرد اما بعد از فروش و تزریق سرمایه جون دوباره گرفت
پس میشه گفت داشته های لامبورگینی صدقه سری فولکس و آئودی هست
Lambullshitini
۲۹ شهریور ۱۴۰۱لامبورگینی اگه میخواست لطف کنه به خودش لطف میکرد فولکس آئودی صاحب لامبورگینی ان و هر کاری بخوان با این گاو شیرده میکنن
شاهین
۲۹ شهریور ۱۴۰۱احیانا از اون دسته از کسایی نیستی که تو ایرانخودرو لامبو هوراکان ثبت نام کرده باشه و بهت تحویل ندادن بجاش 207 گوجه کبابی دادن و الان داری سر لامبو خالی میکنی؟
با این جوکایی که میگی چیو میخوایی ثابت کنی؟
لامبو با تمام محدودیت ها و شباهت ها و صد البته تفاوت های خاص داره پادشاهی میکنه تو کلاس سوپر اسپرت
هوراکان و اوروس با پلتفرم مشترک توی کلاس خودشون بهترین و وایرال ترین هستن اونوقت فولکس و ائودی چی؟ فسیل هایی که دیده نمیشن و مجبورن لامبو رو تقویت کنن برای سودهی مادر
خودشون اگر چیز خاصی بودن میتونستن از همون پلتفرم مشترک یه محصول پر طرفدار بدن بیرون پس ر ت ت
Lambullshitini
۲۹ شهریور ۱۴۰۱وقتی جواب نداری مجبور میشی اینو بگی مهندس اگه گاو شیرده نبود آونتادور الان ۱۲ سال رو خط تولید نبود هوراکان ۱۰۰ تا اسپشیال ادیشن نداشت اوروس هم فولکس توآرگ ری بادی شده نبود 😹
R
۲۹ شهریور ۱۴۰۱قبل حرف زدن فکر هم میکنی؟ یه ماشین نام ببر از هر جا که ازش فیس لفت و مدل دیگه نساخته باشن؟
Sobhan
۲۹ شهریور ۱۴۰۱لامبور که عشقه سوپر اسپورت 🙌
Iman99
۳۱ شهریور ۱۴۰۱تعجب میکنم از کسایی که میگن آئودی فلانه یا هرچی اینها هرچه سریعتر باید یه چکاپ و آپدیت کنن خودشون رو چون با این حجم از اشتباه و نادانی عقب مونده حساب میشن
درمورد برتری آئودی همین بس که با موتور v10 دیزلی درسته دیزلی سالها پیش قهرمان لمانز شده این موتور ۱۰ سیلندر دیزلی رو که دیگه صفر تا صدش از خود آئودی هست اینهمه مهندسی و توانایی کافیه تا متوجه شید آئودی دست برتر رو داره و از زمانی که لامبورگینی مورد پشتیبانی آئودی قرار گرفت لامبورگینی تونست رقبایی در حد فراری بسازه
آئودی تخصص خوبی تو ۱۰ سیلندر داره سالها پیش در دهه ۸۰ میلادی آئودی کواترو با موتور ۵ سیلندر قهرمان رالی میشد همون موتور ۵ سیلندر خودش پایه یک موتور ۱۰ سیلندر حساب میشه و کمپانی های خودرو سازی برای توسعه موتور هاشون از نسخه های کوچکتر با همون ژن موتور استفاده میکنن برای موتور های بزرگترشون که بر همون اساسه
قطعا آئودی در ساخت و طراحی و مهندسی موتور ۱۰ سیلندر برتری مشخصی داره
و فقط مگر مرسدس بنز و یا پورشه یا فراری بتونن بهتر از آئودی باشن که اونم مشخصه چون نامبر وان تکنولوژی و مهندسی موتور اسپورت خود مرسدس و فراری و پورشه هستن و اینها از اروپا برتری مشخصی دارن با فاصله زیاد و برتری اینها مثل برتری امریکایی هایی مثل فورد در آفرودر هاست در کل هم از همه نظر در همه چیز برتر هستن
در کل خود لامبورگینی هم میدونست آئودی از اونهایی هست که فقط میتونه با تجاربی که در طراحی و مهندسی موتور ۱۰ سیلندر داره میتونه یه چیزی بهتر از موتور ۱۰ سیلندر خود لامبورگینی بسازه که همینطور هم شد
این بحث موتور بود بحث خود طراحی ماشین ها هم که لامبورگینی همیشه جزو بهترینها بوده الانشم تو رکورد های تایم نوربرگرینگ اسم لامبورگینی در کنار پورشه و مردس جزو رکورد داران تایم پبست نوربرگرینگ هستش که خودش یک سنگ محکه البته فراری دنبال تایم پیست نوربرگرینگ نبوده وگرنه باید بازم خود پورشه و مرسدس فقط باهاش رقابت میکردن
Lambullshitini
۲۹ شهریور ۱۴۰۱بهتره بگیم موتور های فولکس و آئودی که توسط لامبورگینی قرض گرفته شده بود دوباره در آئودی استفاده شد
Kamy
۲۹ شهریور ۱۴۰۱مالکش بوده اختیارشو داشته 😁
Porsche 911
۲۹ شهریور ۱۴۰۱لامبورگینی از همون ابتدا مشکل مدیریتی داشته
اما از سالی که جزو زیر شاخه های فولکس شد جون گرفت
وگرنه در حال ورشکستگی بود
البته شاید این به کام لامبو فن ها خوش نیاد
ولی چیزی که انکار ناپذیره این هست که لامبو الان شده ابزار سوددهی و اون جذابیت قبل رو از دست داده
از جمله کارهایی که باعث این شدن اینکه ساخت سیان بدون هیچ توجیه کار آمدی و ساخت نمونه هایی بی ارزش مثل پرفورمانته از اوروس
در حال حاضر خودرو های لامبو در مقابل رقبا ارزش بالای قبل خودشون رو ندارن
مثل همین اوروس
قیمت بالاتر از کاین توربو gt و پرفورمنس یکسان
TML BN
۲۹ شهریور ۱۴۰۱بله در این که لامبو خراب کرده قطعا شکی نیست اصلا از ۲۰۱۴ به این ور اصلا خودرو های لامبو هیجان سابقو ندارن و همشون شدن یک مشت گوساله که ادای گاو بوفالو گنده رو در میارن
و از فراری شکست خورده و دیگه رقیب نیستن ولی خب به لطف تبلیغات فراوون و چشم هم چشمی پولدار ها داره خوب شیر میده
شاهین
۲۹ شهریور ۱۴۰۱شما درست میگی حتما
فراری هم واسه تزریق هیجان رفته سراغ کراس اوور و همچنان هیجان داره و راه متفاوتی پیش میبره!
یا مثلا خوده پورشه که تایکان تولید میکنه …
اینا همه خوبن ولی لامبویی که با پلتفرم یکسان داره بهترین نمایشو به اجرا میزاره خوب نیست؟!
جالبه
Porsche 911
۲۹ شهریور ۱۴۰۱من نمیدونم چرا شما هر حرفی که به کامتون خوش نیاد رو انگار فقط میخونین
گفتم که پرفورمانته
وگرنه خود اوروس ابزار سوددهی هست
کاین هم همینطور
پوروسانگوئه و بقیه هم همینطور
اما بعد از گذشت زمان و افزایش محبوبیت شاسی بلند ها شرکت ها به فکر تولید نسخه پرفورمنس افتادن
لامبو هم همین راهو میره ولی واقعا نمیدونم چرا نسخه پرفورمانته اوروس تولید شد
اصلا بحث اوروس جدا
تولید چند نوع با تفاوت های بسیار کم از اونتادور و هوراکان
یا ساخت نمونه ای مثل سیان و استفاده لفظی از تکنولوژی سیان بدون تفاوت فنی ای با اونتادور که فقط طراحی خارجی اش تغییر پیدا کرده
Kamy .m
۳۰ شهریور ۱۴۰۱لامبو =
مورسیه لاگو اس وی
گالاردو سوپر لجرا
دیابلو جی تی ار
سستو المنتو
بقیشون با تمام خفن بودنشون بازم کامل( روح لامبورگینی ) رو نداشتن
shirko
۲۹ شهریور ۱۴۰۱معلومه چیزی از ماشین سر در نمیاری که پورش کاین رو با اروس مقایسه می کنی ،قبلا مشکل کیفتیم داشت بازم از خودروهای فراری کمتر بود .مثلا الان خود پورشه از یه مدل خودرو ۱۸ نوع ماشین می ده بیرون منطقیه .چه بخواید چه نخواید لامبورگینی از تمام شرکت های سوپراسپورت سازها موفق تره😜 هر کس خواست یه پیجی رو بهش معرفی می کنم که فراری چقد ماشیناشو با کیفیت بد تحویل می ده با دلیل و مدرک می گم .یعنی واقعا گند زده .
M@M@DRZ911
۲۹ شهریور ۱۴۰۱فراری و پورشه بعد از دیدن این کامنت اصلا کارخونه رو تعطیل کردن زدن تو کار فلافلی
TML BN
۲۹ شهریور ۱۴۰۱@shirko
الان دیگه سال 2010 نیست که گالاردو روز خط تولید باشه الان ۲۰۲۲ و لامبو از هر موقعی حالش بدتره یک مشت ماشین زشت داره تولید میکنن که فقط برای شما متعصب ها خوبه و من خودم یکدونه کاین بیس به صد تا اوروس پرفورمانته ترجیح میدم و مدرکت رو من میدونم چیه اون که دلیل نمیشه که سیم ها بدون پوششن پس فراری آشغاله
تو SF90 رو میبینی کیف میکنی ولی سیان رو چی؟؟
Porsche 911
۲۹ شهریور ۱۴۰۱TML BN ممنون عزیز
آخه بنده خدا دلیلش رو واضح نمیگه
به شخصه هیچوقت پیج اینستاگرامی رو ملاک قرار ندادم بجز مواردی که مشهود و همه گیر شده باشه
Porsche 911
۲۹ شهریور ۱۴۰۱خوشحال میشم با منطق بهتر و واضح تری توضیح بدی و دلایلت برای بهتر بودن رو برام بگی
بعد از این کار بحث عقلانی تر خواهد شد
TML BN
۲۹ شهریور ۱۴۰۱دلیلش متعصب بودن الکیه
منطقش:من متعصب هستم پس باید بگم لامبو خیلی بهتره و اصلا کاری نداشته باشه که بقیه چی میگن🙂
shirko
۲۹ شهریور ۱۴۰۱سرعت ، شتاب ، طراحی ، بازار فروش و هوادار در دنیای واقعی و ….. ولی فراری قدمت و اصالتش بیشتره
Porsche 911
۲۹ شهریور ۱۴۰۱ممنون که گفتی سرعت و شتاب که خب برای مقایسه لامبورگینی اوروس پرفورمانته با توربو جیتی که پورشه و لامبو براحتی پورشه در برخی اعداد بهتر هست
طراحی هم امری سلیقه ای هست که خب شما طراحی لامبو رو بیشتر میپسندی
بحث فروش هم گفتنی نیست چون فروش اوروس با کاین اصلا قابل قیاس نیست دوست عزیز
طرفدار هم که خب هر سه برند پورشه فراری و لامبو همیشه در رقابت بودن
البته
من گفتم عشق منطق نمیشناسه حتی به نر قیمتی
پس شما راه درست رو میری و به علایق خودت اعتقاد داری
Sobhan
۲۹ شهریور ۱۴۰۱لامبور هرچیزی که تا الان زده از بقیه بهتر بوده 🙌
Royal Driver UK 70
۲۹ شهریور ۱۴۰۱آعودی یک زمانی خیلی برند باحالی بود از W12 , V12 V10 رسیده به V6 نمونش ای۸. هعی الان یکی از برندهای حوصله سر بر و بی هیجانه. راست میگم من همیشه آعودی رو از بنز و بی ام و بیشتر دوست داشتم اما الان خیلی ساده شده آعودی. هنوزم دوستش دارم.
Payfast
۲۹ شهریور ۱۴۰۱i8 مال bmw نبود؟
Porsche 911
۲۹ شهریور ۱۴۰۱منظورش a8 هست
وحید اسماعیل نسب
۲۹ شهریور ۱۴۰۱چرا قلبمون رون میشکونید اون دوران دیگه تموم شد الان ماشین بی روح خسته کننده شدند و دیگه تا چند سال اینده فاتحه موتور های بنزینی خوندست
R
۲۹ شهریور ۱۴۰۱برید پورشه تونو جمع کنید بعد بیاید از لامبورگینی ایراد بگیرید.
یدونه طرح هزارتا مدل به اسم ۹۱۱.!!
ساسان
۲۹ شهریور ۱۴۰۱به به چه میکنن اساتید خودرو زیر پستهای لامبو😂
کامنتها و تحلیلهایی که تاریخ خودرو سازی به خودش ندیده.
اون ساخته،این نساخته، اصن عمه ی ایرانخودرو ساخته.
اخه اینمشد بحث؟!
Sobhan
۲۹ شهریور ۱۴۰۱واقعا این آعودی ها عالین 👏👏
Sobhan
۲۹ شهریور ۱۴۰۱لامبور که عالیه و نظیر اداره 👏🙌
Sobhan
۲۹ شهریور ۱۴۰۱بهتر کسی درمود لامبور نظر نده 😒🙌شما چی میدونید از ماشین آخه