آئودی

استفاده از روغن‌های گیاهی در پیشرانه‌های دیزلی آئودی!

کربن‌زدایی عبارتی است که این روزها بیشتر از سوی خودروسازان مطرح می‌شود و هدف آن نیز بازنشستگی تدریجی پیشرانه‌های درون‌سوز است تا جا برای عرضه خودروهای الکتریکی باز شود. آئودی هم سال پیش با اعلام استراتژی‌های الکتریکی سازی خود وارد این ماجرا شد و گفت سال ۲۰۲۵ آخرین سالی خواهد بود که ارباب حلقه‌ها خودروهای درون‌سوز جدید را معرفی خواهد کرد. با آغاز سال ۲۰۲۶، این خودروساز فقط محصولاتی الکتریکی تولید خواهد کرد. در سال ۲۰۳۳ تولید خودروهایی با سوخت‌های فسیلی به پایان خواهد رسید اما آئودی گفته است این دست خودروها می‌توانند بسته به تقاضای مشتریان چند سال بیشتر در کشورهایی همچون چین عمر کنند. در همین اثنا، بازوی لوکس فولکس‌واگن اقدام به ارتقای برخی از پیشرانه‌های دیزلی خود کرده است تا این پیشرانه‌ها بتوانند با سوخت‌های تجدید پذیر نیز کار کنند.

پیشرانه‌های ۶ سیلندر TDI آئودی که حداکثر قدرت ۲۸۲ اسب بخاری دارند می‌توانند از سوخت روغن گیاهی هیدراته HVO استفاده کنند. این امر نشان دهنده روش فوری آئودی برای کاهش آلایندگی‌ها پیش از خداحافظی با پیشرانه‌های درون‌سوز است. بسیاری از پیکربندی‌های پیشرانه‌های ۶ سیلندر آئودی به گونه‌ای تغییر یافته‌اند که بتوانند با سوخت‌های پایدارتر کار کنند. در مقایسه با سوخت دیزل، آئودی مدعی است میزان آلایندگی دی‌اکسید کربن بین ۷۵ تا ۹۵ درصد کاهش می‌یابد. همچنین مزیت دیگری هم در صورت استفاده از HVO وجود دارد و آن‌هم ۳۰ درصد رتبه‌بندی ستان بیشتر است که باعث می‌شود فرایند احتراق بهبود یابد. البته فقط حدود ۶۰۰ جایگاه سوخت در اروپا وجود دارد که می‌توان در آنجا HVO را پیدا کرد. بسیاری از این جایگاه‌ها در کشورهای اسکاندیناوی و برخی نیز در آلمان قرار دارند.

پیشرانه‌های سازگار با HVO هم‌اکنون قابل سفارش در خانواده A4 تا A8 و Q7 و Q8 هستند. مهندسان آئودی اولویت خود را محصولات دیزلی پرطرفدار دانسته‌اند و به همین خاطر است که Q5 نیز از ماه آینده با این نوع سوخت در دسترس خواهد بود. در تابستان امسال نیز آئودی A8 آلرود با این نوع پیشرانه عرضه خواهد شد. خودروی سازگار بعدی با این سوخت هم فولکس‌واگن توارگ V6 TDI است. در ژوئن ۲۰۲۱ نیز روش مشابهی برای Q2، A3 و Q3 مجهز به پیشرانه‌های ۴ سیلندر توربودیزل اتخاذ شده بود. برخی از پیشرانه‌های ۴ سیلندر TDI آئودی را می‌توان با این سوخت HVO سفارش داد. آئودی و کل گروه فولکس‌واگن در آینده پیشرانه‌های درون‌سوز سازگار با سوخت‌های مصنوعی و تجدید پذیر را معرفی خواهند کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. GMA

    ۵ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1662 ديدگاه)

    آئودی روغن لادن استفاده میکنه😂

  2. کافر مقدس

    ۵ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    تو آمریکا از 20سال پیش تا حالا سوخت گیاهی زیاد باب نشد . ,ولی فورد دوباره پیارسال این سوخت گیاهی رو باب کرد
    https://media.ford.com/content/fordmedia/feu/en/news/2020/01/23/HVO.html

    چیزی که فورد انجام داد پروسه تصفیه هم داشت و میشد بعد ها ازش به عنوان روغن پخت و پز هم استفاده کرد

    گرفتن الکل از گندم و ساخت سوخت برای ماک و کنوورث و… بیشتر باب شد تا سوخت گیاهی

    هنری فورد از بنیان گذاران سوخت الکلی بود چه شد دایره ش از آمریکا و کانادا تجاوز نکرد

    فورد رفت اندونزی هزینه زیادی گردن برای سوخت گیاهی و کلی خودرو م از سوخت گیاهی استفاده میکردن ولی باز دوباره کمرنگ شدن ش

    موافقم 4
    مخالفم 2
  3. کافر مقدس

    ۵ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    تعجب میکنم پیارسال که فورد از ماشین های با این سوخت رونمایی کرد چرا یدونه خبر هم نداشتیم !

    اصلا یکسری اخبار و تکنولوژی های مهم دنیا نیست تو پدال ولی صبح تا شب اخبار زرد تسلا هست . فردا خبر میاد فلانی به تسلا خود به استخر توپ رفت و اون میشه کلی تیتر و خبر دریغا که هیچ چیز آموزنده ای نداره

    باید قیام کنیم و پدال از اخبار زد تهی بشه .تکبیییییر

    موافقم 7
    مخالفم 6
  4. شاهین

    ۵ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (4693 ديدگاه)

    کافر جان شما از کاربرای قدیمی هستی و قدیما اینقدر دنبال حاشیه نبودیا 😀
    هر خبری که بیاد صرف نظر از نوع برند کار میشه ولی طبیعیه حساسیت ها روی تسلا زیاد شده.

    موافقم 14
    مخالفم 2
    1. Pooriya.BMW_Germany

      ۵ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (584 ديدگاه)

      مخلص شاهین آقا بیمر فن قدیمی و اصیل
      چرا کم کامنت میزاری رفیق

      1. شاهین

        ۵ اسفند ۱۴۰۰
        سوابق: (4693 ديدگاه)

        سلام کامنت هارو دنبال میکنم ولی خب تمرکز اصلی روی ترجمه مطالب هستش.
        بازم شرمنده بابت کم کاری 🌷

  5. AMANTE

    ۵ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1911 ديدگاه)

    دوستانی که اطلاع دارن الان میزان تولید آلایندگی یک موتور چهار سیلندر یا شیش سیلندر ۲۸۰ تا ۳۰۰ اسب بخاری دیزلی یا بنزینی چقدره!؟ که با این سوخت میتونن بین ۷۵ تا ۹۵ درصد کمتر اش کنن.

    1. datsun

      ۵ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (3915 ديدگاه)

      درصدش رو نمیدونم ولی موتور دیزل دی اکسید کربن کمتری از موتور بنزینی تولید میکنه مصرف ۳۰ درصدی کمتری از موتور بنزینی داره سوخت دیزل انرژی بیشتری نسبت به بنزین آزاد میکنه ولی ریز آلاینده‌های که برای انسان مشکل تنفسی ایجاد میکنه بیشتر از بنزینی تولید میکنه

  6. زیزیگولو

    ۵ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (6033 ديدگاه)

    یه کمپانی هیچ وقت نباید فکر کنه همین چیزی رو که تولید میکنه بهترینه و دیگه هیچ رقیبی نخاهد داشت !!! چون همیشه با چالش نوآوری کمپانیای دیگه مواجه هستش و هر لحظه ممکنه ازش جلو بزنن

  7. mm-yarlou

    ۵ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (234 ديدگاه)

    نظر آئودی چیه بلوک سیلندر سیلندر و پستون ها رو با چوب بسازیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا