آئودی

جک ثابت زیر بدنه، ابتکار جالب آئودی برای تعویض لاستیک و قهرمانی در داکار

آئودی با مجموعه‌ای از ابتکارات مهندسی، برای اولین‌بار در تاریخ، به قهرمانی داکار رسید. یکی از مهم‌ترین تجهیزات آئودی RS Q e-tron برقی در مسابقات رالی داکار ۲۰۲۴، جک نصب شده زیر بدنه بود که سرعت تعویض تایرها را متحول کرد.

رالی داکار ۲۰۲۴ با یک قهرمانی فوق‌العاده برای تیم آئودی و کارلوس ساینز ۶۱ همراه شد. قهرمانی ژرمن‌ها رنگ و بوی دیگری هم به خود گرفته چراکه ارباب حلقه‌ها برای آخرین بار در داکار حضور دارند و پس از پایان این رقابت با داکار وداع کرده‌اند. البته کارلوس ساینز با قهرمانی خود یک عنوان مهم دیگر هم به دست آورد و آن‌هم پیروزی با اولین خودروی برقی در این رالی سخت و خشن است.

خودروی برقی RS Q e-tron تکنولوژی‌های مدرن زیادی دارد اما یکی از ویژگی‌های هوشمندانه آن را می‌توان جک فابریکی دانست که باعث می‌شود رانندگان سریعاً لاستیک‌ها را تعویض کرده و برخی تعمیرات را نیز انجام دهند. در هر پانل جانبی خودرو یک جک وجود دارد که اگرچه از نظر طراحی و عملکرد به ویژه در رالی چیز جدید و خاصی نیستند اما به خاطر سادگی خود باعث صرفه‌جویی در وقت می‌شوند. جک‌های آئودی شامل لوله‌های فلزی و سطح گردی هستند که ظاهراً از سیستمی مشابه با جک‌های هیدرولیک معمولی سود می‌برد. آنچه باعث تمایز این جک می‌شود، چگونگی نصبش در RS Q e-tron است.

این جک‌ها از طریق کنترل‌های نصب شده در بیرون خودرو و نزدیک دستگیره در و همچنین از کابین و در کنسول مرکزی بالا و پایین آورده می‌شوند. برای اینکه خودرو ارتفاع کافی از سطح زمین داشته باشد مهندسان آئودی بازوهای طویلی را برای جک‌ها تدارک دیده‌اند چراکه لاستیک‌های ۳۷ اینچی بی اف گودریچ RS Q e-tron کاملاً بزرگ و سنگین هستند. جک‌های موردبحث تنها یکی از چندین ویژگی قابل‌توجه خودروی آئودی به شمار می‌روند.

قلب بنزینی این خودرو یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو است که صرفا باتری را شارژ می‌کند. RS Q e-tron در زمان ۴.۵ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد اما آیا زمانی که لاستیک‌ها پنچر باشند چنین سرعت و شتابی کارایی خواهد داشت؟ پنچر شدن لاستیک جزو عادی‌ترین مشکلات تیم‌ها در رالی داکار است. در واقع همین پنچری لاستیک و خرابی جک هیدرولیک باعث شد سباستین لوب رالی داکار ۲۰۲۴ را به ساینز واگذار کند. بر اساس ویدئوهای منتشر شده می‌توان گفت راننده یا مکانیک تیم آئودی می‌تواند با بالا رفتن جک‌ها کاملاً زیر خودرو کار کند. ظاهراً چنین چیزی برای تیم‌های داکار اهمیت زیادی خواهد داشت چراکه کمترین اتلاف وقت در تعویض لاستیک یا تعمیر خودرو می‌تواند به بهای از دست رفتن قهرمانی یا رده‌های بالا در جدول تمام شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۲ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (823 ديدگاه)

    ابتکار آئودی؟!!
    BOWLER NEMESIS EXR بیست سال قبل اینو داشت

    موافقم 22
    1. رامین

      ۳ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (5 ديدگاه)

      باهوش میگه در رالی داکار

      موافقم 1
      مخالفم 3
  2. R@min

    ۲ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (2043 ديدگاه)

    حرکت تقلبه ولی خب وقتی قانونی براش نزاشتن 😄!

    آئودی کلا یه سطح بالاتر از همه بود ماشینش و فورد هم خیلی دست کم گرفته بود مسابقاتو و یه تیکه آشعال فرستاد برای مسابقات که فاجعه بود.

    موافقم 5
    مخالفم 11
  3. P

    ۲ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (290 ديدگاه)

    این مدل جک ها رو تو تمام کلاس مسابقات gt , dtm و همینطور استقامتی دیده میشه . با این تفاوت که اونجا خبری از سیستم هیدرولیک نیست و چهارتا جک نزدیک به هر چرخ وجود داره که با باد کار میکنه ، در زمان پیت استاپ شلنگ بادی به خودرو وصل میشه که سیستم کار میکنه

    1. JaMsHiD

      ۲ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (2692 ديدگاه)

      فکر میکردم جک روی زمین پیت نصب شده !

  4. رامتین

    ۲ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (3244 ديدگاه)

    ترفند جالبیه.

  5. علی شلبی

    ۹ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (510 ديدگاه)

    نو آوری هوشمندانه آئودی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا