آئودیبنتلی

یادی از سوپراسپرت‌های 16 سیلندر آئودی و بنتلی، پیش درآمدی برای بوگاتی ویرون

پیش از آنکه بوگاتی ویرون با پیشرانهٔ W16 رونمایی شود، گروه فولکس‌واگن این موتور را ابتدا در دو سوپراسپرت کانسپت بنتلی و آئودی معرفی کرد.

همهٔ ما نیروگاه جذاب W16 گروه فولکس‌واگن را با بوگاتی ویرون می‌شناسیم. هایپرکاری که دنیا را شگفت‌زده کرد و با عبور از مرز ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت به سریع‌ترین خودروی تولیدی جهان تبدیل شد. بااین‌حال، ویرون اولین هایپرکاری نبود که به این پیشرانه مجهز شد زیرا در آن سال‌ها، گروه فولکس‌واگن در حال بررسی برندها و کانسپت‌های مختلفی بود تا ببیند کدام‌یک می‌توانند لایق نیروگاه W16 باشند. این فرایند منجر به ساخت سوپرکارهای کانسپت جذابی شد که امروز فراموش شده‌اند.

همچنین بخوانید: پیشرانه ۱۸ سیلندر فولکس‌واگن، شاهکاری که موتور W16 بوگاتی را خلق کرد

طرح جسورانهٔ فردیناند پیچ برای فولکس‌واگن

رئیس گروه فولکس‌واگن «فردیناند پیچ» از اینکه فولکس‌واگن صرفاً سازندهٔ خودروهای اقتصادی معمولی باشد راضی نبود و برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای این شرکت داشت که شامل ساخت سوپرکارها و خودروهای لوکس می‌شد. پیچ اما می‌دانست که نمی‌تواند همهٔ این خودروها را با برند فولکس‌واگن عرضه کند و به همین دلیل، در سال ۱۹۹۸ در عرض چند ماه سه برند بوگاتی، بنتلی و لامبورگینی را خرید. وی از طریق این برندها می‌توانست توانایی مهندسی فولکس‌واگن را به نمایش بگذارد و خودروهای جدیدی را با قیمت‌های بالایی به فروش برساند. بااین‌حال، فولکس‌واگن در ابتدا تصمیم نگرفته بود که از کدام برند برای چه هدفی استفاده کند. آیا بوگاتی برندی برای کوپه‌ها و سدان‌های لوکس و بنتلی برای سوپراسپرت‌ها باشد یا برعکس؟

قبل از خرید این برندها، پیچ ایدهٔ ساخت یک پیشرانهٔ دیوانه‌وار را مطرح کرده بود. یک نیروگاه W18 که از ترکیب سه موتور VR6 ساخته شده بود. این موتور که قرار بود در سینهٔ خودرویی خاص قرار گیرد، اولین بار در نمایشگاه خودروی پاریس ۱۹۹۸ در کانسپت بوگاتی EB118 معرفی شد. این یک کوپهٔ لوکس و بزرگ با طرحی جوجارو بود. کمتر یک سال بعد در نمایشگاه خودروی ژنو ۱۹۹۹، دو کانسپت فوق‌العادهٔ دیگر توسط گروه فولکس‌واگن رونمایی شد. یکی از این کانسپت‌ها، بوگاتی EB218 بود که در اصل نسخهٔ سدان EB218 محسوب می‌شد و از همان پیشرانهٔ W18 استفاده می‌کرد. کانسپت دیگر هم بنتلی هانادیرس نام داشت. یک سوپراسپرت موتور وسط جذاب که برای اولین بار موتور W16 گروه فولکس‌واگن را معرفی کرد.

با توجه به این کانسپت‌ها، به نظر می‌رسد گروه فولکس‌واگن ابتدا در نظر داشت بنتلی برندی برای سوپراسپرت‌های سریع و بوگاتی برای سدان‌های لوکس و قدرتمند باشد. بااین‌حال، می‌دانیم که این اتفاق رخ نداد و هیئت‌مدیرهٔ گروه فولکس‌واگن تصمیم گرفت بوگاتی برند هایپرکار آیندهٔ این گروه باشد و بنتلی به تولید کوپه‌ها و سدان‌های لوکس بپردازد.

بنتلی هانادیرس، پیش درآمدی برای ویرون

هانادیرس نام قسمتی از پیست مشهور مسابقه لمان است یعنی جایی که چند دهه قبل «سر تیم بیرکین» پشت فرمان یک بنتلی بلاور از یک مرسدس SSK با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت با دو چرخ روی چمن‌ها سبقت گرفت. همان‌طور که گفتیم، کانسپت بنتلی هانادیرس برای اولین بار پیشرانهٔ W16 گروه فولکس‌واگن را معرفی کرد. این موتور که از ترکیب دو پیشرانهٔ W8 ساخته شده بود، درنهایت جایگزین موتور W18 موردنظر فردیناند پیچ شد و در بوگاتی ویرون مورداستفاده قرار گرفت. همچنین اگر این کانسپت را در کنار بوگاتی ویرون قرار دهیم، متوجه شباهت فرم کلی دو خودرو هم می‌شویم به‌گونه‌ای که فرم محدب سقف و بخش انتهایی هانادیرس در ویرون هم دیده می‌شود.

گام دوم با آئودی رزمایر

یک سال پس از هانادیرس، نوبت به معرفی دومین سوپرکار کانسپت با موتور W16 رسید که در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۰۰ رونمایی شد. این خودرو بدنهٔ آلومینیومی صیقلی و جلوپنجرهٔ نعل اسبی داشت که از خودروهای مسابقه‌ای اتویونیون دههٔ ۳۰ الهام گرفته بود. نام این سوپراسپرت هم از یکی از رانندگان فوق‌العادهٔ آن دوران یعنی «برند رزمایر» گرفته شده بود که در ژانویهٔ ۱۹۳۸ در جریان تلاش برای شکستن رکورد سرعت در اتوبان جدید فرانکفورت جان باخت. آئودی رزمایر هم به همان پیشرانهٔ ۸ لیتری W16 مجهز شده بود که پشت صندلی‌ها قرار داشت ولی این سوپرکار هم مثل هانادیرس تولید نشد و آئودی تصمیم به ساخت سوپراسپرت معمولی‌تر R8 گرفت.

نیروگاه قدرتمند W16

ستارهٔ اصلی دو کانسپت بنتلی هانادیرس و آئودی رزمایر، نیروگاه W16 با ۸ لیتری حجم و ۶۴ سوپاپ بود. هرچند فردیناند پیچ ابتدا پیشرانهٔ W18 را در نظر گرفته بود که سه سرسیلندر داشت اما بعداً به دلیل مشکلات این موتور مثل اندازهٔ بزرگ، تصمیم بر ساخت موتور کوچک‌تر W16 با دو سرسیلندر گرفته شد. این موتور در هانادیرس به‌صورت تنفس طبیعی و بدون هیچ توربوشارژری معرفی شد و ۶۳۰ اسب بخار قدرت و ۷۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. این پیشرانه در رزمایر هم به شکل تنفس طبیعی استفاده شد ولی حالا قدرت موتور به ۷۱۰ اسب بخار افزایش یافته بود هرچند که گشتاور تغییری نداشت. نسخهٔ نهایی و چهار توربوی این موتور در کانسپت بوگاتی ویرون ۱۶/۴ در سال ۲۰۰۰ معرفی شد و خروجی خارق‌العادهٔ ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۲۵۰ نیوتن متر گشتاور را به نمایش گذاشت.

سخن پایانی

اتفاقاتی که مرور کردیم داستان جالب تصمیمات درست گروه فولکس‌واگن را نشان می‌دهد. شرکتی که تصمیم ساخت هایپرکاری جنجالی را داشت ولی نمی‌دانست این کار را با کدام برند انجام دهد. هرچند لامبورگینی می‌توانست در این ماجرا انتخاب اول باشد اما بوگاتی و بنتلی هم هردو برندهایی باسابقه و با میراث مسابقه‌ای پربار بودند. درنهایت، گروه فولکس‌واگن بهترین تصمیمات را گرفت و هانادیرس و رزمایر هرچند هیچ‌کدام تولید نشدند ولی راه را برای ویرون همراه کردند و به‌موقع کنار کشیدند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳۹ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. kasra

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (96 ديدگاه)

    فکر کن اگر تولید میشدن…… ☠️

    موافقم 51
    مخالفم 5
    1. mmd@

      ۴ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (472 ديدگاه)

      بابا طراحیو بنازم ائودی و بنتلی عجب کانپستی بودن دل ادمو می‌برند❤️

      موافقم 9
      مخالفم 3
  2. .khashayar.

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (12 ديدگاه)

    برای یک هایپرلگن یه موتور V12 کافیه و بهترین انتخابه.
    ————————————————-
    این بازی با تعداد سیلندر کی تمام میشه خدا میدونه.

    موافقم 11
    مخالفم 100
    1. ALI.A.NLANSR

      ۴ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (132 ديدگاه)

      خب شما میتونی تسلا سوار شی 😁

      موافقم 71
      مخالفم 11
    2. Iman 007

      ۴ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (108 ديدگاه)

      یعنی چی یعنی جایگزینشون کنیم با آشغالهای برقی خوبه

      موافقم 29
      مخالفم 10
    3. ممد پایین

      ۵ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (27 ديدگاه)

      اینا هایپرلگن باشن پراید چیه!

      موافقم 3
      مخالفم 1
    4. فرشید

      ۵ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (348 ديدگاه)

      یکی از دلنشین ترین کامنتهایی که تا حالا خوندم

  3. مهدی میباخ

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (85 ديدگاه)

    یچیزی درباره طراحی ماشین های کانسپت اوایل 2000 و دهه 90 هست که دل آدمو میبره

    موافقم 46
    مخالفم 3
  4. 🥇M🏆bavaria///👑

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (742 ديدگاه)

    ممنون از آقای دهقان بابت مطالب ناب🙏🌹🏆

    موافقم 31
    مخالفم 6
  5. Mr wrong

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (454 ديدگاه)

    واقعا بنتلی یه هایپرکار لوکس ۱۶ سیلندر به دنیا بدهکار شد، برندینگ و پرستیژشو هم داشت که بشه لوکس ترین هایپرکار جهان

    موافقم 32
    مخالفم 4
  6. امین

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (479 ديدگاه)

    یکی از بهترین مقاله هایی بود که در این چند وقته در پدال خودنم.حدود بیست سال پیش مجله ماشین می‌خریدم.همین تاریخچه موتور w16 و آئودی با همین موتور را به صورت کانسپت معرفی کرده بود. چقدر ذوقشو داشتم.

    موافقم 35
    مخالفم 1
    1. صلاح الدین

      ۴ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      کاش پدال همیشه اینطوری مقاله بنویسه. ولی مجله ماشین همیشه مقالاتش یکم تخصصی تر بود . ادم کیف میکرد . اطلاعاتش هم بالا میرفت

      موافقم 17
      مخالفم 1
  7. مازیار

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1379 ديدگاه)

    سبقت با سرعت ۲۰۰ کیلومتر با دو چرخ روی چمن نزدیک به صد سال قبل!!
    خربزه هم خربزه‌های قدیم

    موافقم 27
    مخالفم 1
  8. Titanium

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (315 ديدگاه)

    فقط اون بنتلی💀💀

    موافقم 13
    مخالفم 1
  9. 𝐀𝐥𝐢

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1722 ديدگاه)

    رینگ های بنتلی رو!

    موافقم 10
    مخالفم 1
  10. محمد مسیح زاده

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (28 ديدگاه)

    ای کاش امثال دکتر فردیناند پیچ رو تو چند تا از کارخانه های ماشین سازی داشتیم
    اونموقع میشد معنی رقابت در قدرت و سرعت و لوکس بودن و …. رو در یه حد بسیار بیشتری دید و شاهد پیدایش امثال ویرون ها و شیرون ها
    در کارخانه جات معظمی مثل بنز و بی ام و و فورد و جنرال موتورز و تویوتا و هوندا و …. بودیم

    موافقم 12
    مخالفم 1
    1. رامین کریمی

      ۴ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (267 ديدگاه)

      حرف حق👌👌

      موافقم 2
      مخالفم 3
  11. حسین دهمرد

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (2765 ديدگاه)

    زبان طراحی بوگاتی و اون جلو پنجره ی نعل اسبی روی محصولات فوق لوکس خوب میشینه. یه سدان ۶ متری با طراحی رترو شبیه اون بنتلی سلطنتی کارو در میاره

    موافقم 6
    مخالفم 3
  12. امیر جام خانه

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (40 ديدگاه)

    آئودی رزمایر چقدر بد ریخته انگار یه بچه خاسته بوگاتی ویرون درست کنه یکدفعه این به وجود اومده

    موافقم 3
    مخالفم 10
    1. مزدک

      ۴ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (113 ديدگاه)

      پیشنهاد می کنم که یکبار Auto Unionهای تایپ A، B، C و D رو با دقت کامل بازبینی کنی، تا متوجه بشی که طراحی روزمایر، یک کار کاملا اصیل و نمونه ی بی نقص طراحی رترو هست. وقتی اصول طراحی صنعتی، شیوه ها و سبک های مختلف هنر طراحی خودرو، و تاریخ طراحی یک خودروساز رو نمی دونیم، نباید اینقدر راحت، غیر تخصصی و گستاخانه! درباره ی حاصل ذهنیت یک متخصص نظر بدیم…

      پانوشت: کمپانی ای که امروز با نام آئودی شناخته می شه، و یکی از زیرمجموعه های پرشمار کمپانی معظم فولکس واگن هست، در حقیقت حاصل ادغام کمپانی منحل شده ی DKW. Horch. Wanderer. Auto Union و کمپانی Audi هست. قدیمی ترین شاخه ی این مجموعه، کمپانی Horch بود، که در سال 1899 میلادی پایه گذاشته شد. Wanderer و DKW به ترتیب در 1913 و 1916، و Auto Union و Audi هم در 1932 میلادی، این اتحادیه رو کامل کردن. Horch و Audi رو یک مهندس و مبتکر بزرگ آلمانی، به نام “اوت هورش” بنیان گذاشت. در واقع مجموعه ی چهار کمپانی فوق الذکر (بجز آئودی)، اتحادیه ی خودروسازی آلمان رو، به عنوان دومین خودروسازی بزرگ اون کشور، در قبل از جنگ بین الملل دوم، تشکیل دادن، و اون نماد مشهور چهار حلقه ی در هم تنیده ی آئودی هم، در حقیقت اشاره ای به همین اتحادیه هست.
      روزمایر ترکیب کاملی هست از طراحی تمام محصولات اصلی کمپانی Auto Union، که بازوی مسابقاتی اتحادیه بود. شاهکارهای این کمپانی، که اغلب با حمایت های فنی فردیناند پورشه تولید شدن، سریع ترین و قوی ترین خودروهای مسابقه ای جهان، تا پیش از شروع جنگ دوم جهانی، در سال ۱۹۳۹ میلادی بودن.

  13. متین

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط آئوی عالیه

    موافقم 4
    مخالفم 3
  14. Titanium

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (315 ديدگاه)

    فولکس واگن:🤡
    زیر مجموعه هاش:🔥🔥🔥

    1. Bmw

      ۴ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (693 ديدگاه)

      اینو باید در مورد مدیر سابق این برند و مدیر های فعلیش بگی فولکس واگن همه چیشو مدیون فردیناند پیئش و مدیریت فوق العادش بود.

  15. علی Shelby

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (677 ديدگاه)

    آئودیه انگار بوگاتیه
    مخصوصاً از کنار

  16. عارف رضائیان

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (191 ديدگاه)

    هر چند بوگاتی ماشین خفنیه ولی تو هایپر کارها پر هزینه ترینه و یک تعویض روغن موتورش سی هزار دلار آب میخوره و در واقع تولیدش برای شرکت مادر یعنی فولکس واگن سوددهی کمی داشته واین یعنی ماشین رکوردهاست و ارزش معنوی اش بیشتر از ارزش مادی برای فولکسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا