از بین افراطیترین نسخههای آئودی A6، مرسدس بنز E کلاس و بامو سری ۵ با بیش از ۶۰۰ اسب بخار قدرت، کدامیک سریعتر خواهد بود؟
وقتی حرف از خودروهای خانوادگی اسپرت میشود، بدون شک برندهای آلمانی اولین نامهایی هستند که به ذهن میآیند زیرا شرکتهایی مثل مرسدس بنز، بامو و آئودی دههها است که به تولید بهترین سدانها و استیشنهای اسپرت جهان مشغول هستند. حال سه نمونه از بهترین و قویترین مدلهای خانوادگی پرفورمنس این سه شرکت گرد هم جمع شدهاند تا طی رقابتی جذاب و هیجانانگیز، یکبار دیگر سریعترین خودروی این مثلث افسانهای تمام آلمانی را مشخص کنند.
یکی از مدعیان بزرگ این جمع، بامو M5 CS است. این خودرو با ۱۸۲۵ کیلوگرم وزن و پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو که ۶۳۵ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند، سبکترین و قویترین عضو گروه محسوب میشود. علاوه بر این، میدانیم که بامو معمولاً قدرت خودروهای خود را کمتر از واقعیت اعلام میکند و آزمایشهای داینو نشان دادهاند که M5 CS درواقع حدود ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۸۶۰ نیوتن متر گشتاور دارد.
اگر اعداد اعلامی را برای بامو در نظر بگیریم، آئودی RS6 GT با موتور ۴ لیتری V8 توئین توربویی که ۶۳۰ اسب بخار قدرت تولید میکند، بسیار به آن نزدیک است درحالیکه گشتاور بسیار بیشتری برابر با ۸۵۰ نیوتن متر دارد. بااینحال، ازآنجاییکه RS6 یک استیشن است، با وزن ۲۰۷۵ کیلوگرم، از هردو سدان رقیب سنگینتر است. در آخر هم به ضعیفترین و قدیمیترین عضو گروه یعنی مرسدس E63 S AMG میرسیم که از یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو با ۶۱۲ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور استفاده میکند. این ماشین کمی از آئودی سبکتر و از بامو سنگینتر است. هر سه خودرو هم به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند.
ازآنجاییکه لانچ کنترل بامو زمانی که چرخها دچار هرزگردی میشوند انتقال نیرو را قطع میکند، در دو درگ اول آئودی بهراحتی پیروز شد درحالیکه مرسدس حرفی برای گفتن نداشت. خوشبختانه اما رانندهٔ M5 CS قسمتی از مسیر که کمتر خیس باشد را پیدا میکند و حالا بامو توان واقعی خود را نشان میدهد. در هر سه درگی که از این طریق انجام میشود، M5 به پیروزی میرسد و تایم ۱۱ ثانیه را ثبت میکند درحالیکه آئودی با وجود که تلاش زیادی از خود نشان داد ولی نتوانست تایمی بهتر از ۱۱.۳ ثانیه ثبت کند. جایگاه سوم هم به مرسدس با تایم ۱۱.۵ ثانیه رسید.
در مسابقات رولینگ بازهم بامو از همه سریعتر است ولی حالا مرسدس آئودی را پشت سر میگذارد. البته در ادامه E63 به دلیل روشن شدن چراغ چک، از رقابت خارج شد و مسابقات رولینگ بعدی فقط بین آئودی و بامو انجام شد. M5 CS در این مسابقات همچنان پیشتاز ماند و RS6 GT صرفاً در آزمایش ترمز توانست انتقام ضعیف از رقیب باواریایی بگیرد.
مقایسه مشخصات فنی
آئودی RS6 GT | بامو M5 CS | مرسدس E63 S | |
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو | ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۶۳۰ اسب بخار | ۶۳۵ اسب بخار | ۶۱۲ اسب بخار |
گشتاور | ۸۵۰ نیوتن متر | ۷۵۰ نیوتن متر | ۸۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک | ۹ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | ۲۰۷۵ کیلوگرم | ۱۸۲۵ کیلوگرم | ۱۹۹۰ کیلوگرم |
قیمت | ۱۹۸,۹۰۰ دلار | ۱۴۳,۹۹۵ دلار | ۱۱۳,۹۵۰ دلار |
مازیار
۲۷ آبان ۱۴۰۳اوه اوه جیگر سفیدو دیدین؟
Siyavash
۲۷ آبان ۱۴۰۳هر سه تا ماشین که آوردن عالی هستن مخصوصا m5cs درگ برابری بود از نظر قدرت و کلاس…
هر سه تاشون به شدت دلبری میکنن ولی کاشکی یه نمایند از آمریکا مثلا بلک وینگ یا یه نماینده از انگلیس مثل بنتلی میاوردن البته بنتلی تویه این کلاس مدلی نداره ولی فلاوینگ رو داره که یه کلاس بالاتر هست اونم در نوع خودش جالب میشد…
Nismo
۲۷ آبان ۱۴۰۳xdrive و 4matic بنز و بی ام و در برابر کواترو آئودی مثل سیستم انتقال قدرت دوچرخه میمونن
Kiarash
۲۷ آبان ۱۴۰۳۳ تا ژرمن جذاب 👏🇩🇪
ولی آئودی ترکوند و آئودی عملکرد بهتری تو این سال ها از بی ام و و بنز داشت
Iman 007
۲۷ آبان ۱۴۰۳سه تا عشق اما چرا نسل قبل بنز رو آوردن اگه نسل جدید رو میاوردن شرایط تغییر میکرد
NGU
۲۷ آبان ۱۴۰۳البته بخاطر شرایط نامساعد تایم های خوبی نزدن
این e63 قدیمی نسل w213 تایم ۱۱ تا ۱۱.۱ داره
m5cs هم تایم ۱۰.۶ ثبت کرده
m8
۲۷ آبان ۱۴۰۳m5 واقعا عالیه