آئودی اول ژانویه ۲۰۲۲ روانه عربستان سعودی میشود تا با خودروی رالی خود یعنی RS Q e-tron در مسابقات داکار شرکت کند. این خودروساز آلمانی اخیراً تصاویری از کابین محصول مسابقهای و هیبریدی خود منتشر کرده است. در این تصاویر میتوانیم پیچیدگی سورپرایز کننده کابین RS Q e-tron را ببینیم. خودروهای داکار در طی سالهای اخیر بهطور قابلتوجهی پیچیدهتر شدهاند و کار کمکراننده نیز بهطور قابلتوجهی تغییر کرده است. البته وظیفه راننده نسبت به قبل تغییر چندانی نداشته است.
ماتیاس اکستروم، استفان پیترهانسل و کارلوس ساینز رانندگان آئودی هستند که با کنترلهای آشنای همیشگی سر و کار خواهند داشت اما از آنجایی که در بطن RS Q e-tron پیشرانههای الکتریکی قرار دارد (این پیشرانهها توسط ژنراتور بنزینی شارژ میشوند) بنابراین رانندگان از بابت تعویض دندهها نگرانی خاصی نخواهند داشت. البته قدرت پیشرانههای الکتریکی نیازمند آگاهی فنی کادر تیم آئودی بوده و بنابراین نه تنها ترمزهای استاندارد خودرو شامل عملکرد احیای انرژی هستند بلکه ترمزدستی هیدرولیکی نیز چنین وظیفهای را بر عهده دارد.
روی فرمان نیز دکمههای بوق، برفپاککنها و ورودی دادهها وجود دارد که راننده میتواند اطلاعاتی درباره رانندگی و شرایط مسیر را برای تحلیلهای بیشتر ذخیره کند. محدود کننده سرعت برای مناطقی با محدودیت سرعت نیز وجود دارد. طیف وسیعی از نمایشگرها نیز تعبیه شدهاند که اطلاعات متنوعی را در اختیار راننده قرار میدهند. اولین نمایشگر پشت فرمان اطلاعاتی درباره فشار باد لاستیکها، دندهها و سرعت لحظهای را نشان میدهد. در این نمایشگر هشدارهای مختلف نیز به نمایش درمیآید.
نمایشگر دوم کوچکتر بوده و بالاتر و سمت چپ فرمان قرار گرفته و سومین نمایشگر هم در سمت راست است. چهارمین نمایشگر بین راننده و کمک او نصب شده و از اینجا مسئولیتهای کمکراننده شروع میشود. در این نمایشگر اطلاعاتی درباره توازن ترمز، سیستم ترمز با سیم و برخی عملکردهای دیگر را به نمایش میگذارد. زیر این نمایشگر هم دکمههایی برای کنترل ۲۴ عملکرد همچون سیستم تهویه و… وجود دارد. نقش کمکرانندهها نسبت به سالهای قبل متحول شده و دیگر نقشهخوانهای ساده نیستند. برخلاف آن روزها، کمکرانندهها باید عملکردهای مختلف خودرو را انجام داده و این کار را در خودرویی که با سرعت ۱۷۰ کیلومتر در ساعت هم میراند انجام دهند.
ادوارد بولانگر، کمک پیترهانسل میگوید:
من هماکنون نیمی از انرژی خود را روی نقشهخوانی میگذارم و نیم دیگر هم برای عملکردهای خودرو صرف میشود؛ اما من این چالش جدید را دوست دارم
ناوبری هم سختتر از همیشه شده است. علیرغم وجود تبلت هایی بجای کاغذهای قدیمی، اطلاعات مسیر نسبتا مبهم بوده تا چالش رانندگان بیشتر شود. اگرچه این تبلت ها دارای جیپیاس هستند اما فقط برای تائید اینکه تیمها در مسیر مشخص حرکت میکنند بکار میرود. کمکرانندگان باید مسیرهای درست را انتخاب کنند تا بتوانند به نقاط از پیش تعیین شده برسند. برای افزایش چالش مسابقه تیمها ۱۵ دقیقه قبل از شروع مسابقه اطلاعات را دریافت میکنند. این در حالی است که قبلاً یک شب قبل از شروع مسابقه چنین اطلاعاتی در اختیار تیمها قرار داده میشد.
نهایتاً هم به سیستم Iritrack در کابین محصول مسابقهای آئودی میرسیم که باعث برقراری ارتباط مستقیم با مقامات برگزار کننده مسابقات میشود و در صورت ضرورت از آن استفاده میشود. تیم میتواند با این سیستم درخواست کمک پزشکی برای خود یا تیمهای دیگر بکند. این سیستم بهصورت خودکار اطلاعات را به مقامات میفرستد.
علی رضایی
۱۹ آذر ۱۴۰۰آبشناسان باحاه یعنی خیلی باحاله
آفرین به ائودی همیشه به جذاب بودن ماشین هاش اهمیت می ده