آئودی R8 پرفورمنس اسپایدر، بیامو M8 کامپتیشن کابریولت و مرسدس AMG GT R رودستر در حال حاضر سریعترین و گرانترین محصولات روبازی هستند که میتوان از این سه لوکسساز آلمانی خرید (AMG GT بلک سریز فقط بهصورت کوپه تولید میشود). حال اتوبیلد این سه پرچمدار آلمانی را گرد هم جمع کرده تا رقابت جذابی را بین آنها ترتیب دهد. این بهاحتمالزیاد آخرین دورهمی این سه سوپرکار ژرمن خواهد بود زیرا آیندهٔ R8 و M8 نامعلوم است و تولید AMG GT هم امسال پایان میابد.
شرکتکنندگان
در یک سمت میدان آئودی R8 باشکوه را در بالاترین نسخهٔ خود یعنی پرفورمنس داریم. یک دوست قدیمی که با سمفونی ۱۰ سیلندر خود هوش را از سر انسان میبرد. در داخل آئودی شاهد کابینی راننده محور و خوشساخت با انتخابگر دندهٔ بزرگ و متریال زیبا هستیم. صندلیهای اسپرت سفارشی این خودرو نیز بهخوبی از بدن حمایت میکنند. درست پشت این صندلیها قلب ۵.۲ لیتری V10 با ۶۲۰ اسب بخار قدرت و ۵۸۰ نیوتن متر گشتاور قرار گرفته که پرمصرفترین پیشرانه در این جمع محسوب میشود اما در عوض برای راننده سمفونی جذابی مینوازد. هیچ صدایی مثل غرش یک موتور حجیم تنفس طبیعی نیست خصوصاً وقتی این صدا توسط ۱۰ سیلندر تولید میشود.
مرسدس AMG GT R رودستر همانطور که از نامش پیدا است، نسخه روباز از اسپرتترین عضو خانوادهٔ AMG GT پس از بلک سریز محسوب میشود. مرسدس از کابینی آیندهنگر با بهترین تریمها و کنسول مرکزی جذاب برخوردار است. برای این خودرو هم صندلیهای اسپرت جذاب بهصورت سفارشی و البته بدون هزینهٔ اضافی ارائه میشوند. این صندلیها برای رانندگی در پیست ایدهآل هستند. کشش پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی مرسدس با ۵۸۵ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور، از دو خودروی دیگر بیشتر احساس میشود و همچنین از صدای شگفتانگیز و قلدری هم برخوردار است.
بیامو اما خودروی شهریتری است. این ماشین در ظاهر اصلاً افراطی و تهاجمی به نظر نمیرسد اما آنقدر سریع است که در خط مستقیم دو رقیب خود را مغلوب کرد. در این رقابت، M8 کابریولت در نسخهٔ کامپتیشن حضور دارد. این روزها که استفاده از نمایشگرهای بسیار بزرگ در کابین خودروها مد شده است، نمایشگر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی iDrive بیامو کمی قدیمی به نظر میرسد اما از لحاظ سرعت و پاسخگویی هنوز هم کم رقیب است. همانطور که از یک بیامو انتظار میرود، غربیلک فرمان M8 بسیار قطور است و صندلیهای استاندارد آن برای سفرهای طولانی بهترین هستند اما کمترین حمایت جانبی را از بدن دارند. موتور حجیم ۴.۴ لیتری V8 توئین توربوی بیامو با ۶۲۵ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور، کششی تماشایی ارائه میکند. این موتور همچنین صدای سرزندهای هم دارد که هرگز مزاحم یا خیلی بلند نیست.
روی مسیر مستقیم
بهمحض اینکه اولین لانچ را روی یک مسیر مستقیم با M8 انجام دهید، آن ظاهر آرام و محافظهکارانه را کاملاً فراموش خواهید کرد زیرا این کوپهٔ دو تنی بدون تعلل ظرف تنها ۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد. AMG GT R از لحاظ ذهنی هنگام لانچ کردن حتی از این هم بیرحمانهتر احساس میشود اما این تنها خودروی محرک عقب این جمع است و نیرویی به چرخهای جلوی آن منتقل نمیشود. این موضوع باعث ایجاد لغزش و هرز گردی میشود و به همین دلیل ۳.۵ ثانیه طول میکشد تا خودرو بتواند به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. البته این اصلاً تایم بدی نیست ولی از مرسدس انتظار بیشتری داشتیم. پیشرانهٔ V10 تنفس طبیعی آئودی گشتاور بسیار کمتری نسبت به دو رقیب دیگر تولید میکند که همین گشتاور هم در بازهٔ دور موتور محدودتری در دسترس قرار میگیرد. به همین دلیل، در پایان آئودی با ثبت شتاب ۳.۱ ثانیهای، با اختلاف یکدهم ثانیه مغلوب بیامو شد ولی آن نیروگاه V10 قلب ما را تسخیر کرد.
حمله به پیچها
سامانهٔ چهارچرخ محرک و وزن بیشتر عقب R8 باعث میشود بتواند دورهای سرگرمکنندهای در پیست لازترینگ بزند. همچنین توزیع وزن بهتر خودرو به لطف ترکیب موتور وسط نیز هندلینگ بسیار چابکی را به دنبال دارد. به لطف وزن کمتر در محور جلو، آئودی تا سرعتهای مشخصی، با چابکی بسیار بالایی میپیچد اما پس از اینکه دور دوم را در پیست بزنید، لاستیکهای جلو بخشی از چسبندگی خود را از دست میدهند و خودرو از کمفرمانی حالا به سمت بیشفرمانی متمایل میشود. البته این به معنای کُند شدن R8 نیست و هنوز هم میتوان پیست را با سرعتی شیطانی طی کرد تا جایی که سوپرکار آئودی توانست با زمان ۱ دقیقه و ۳۱.۵ ثانیه، دومین خودروی سریع این رقابت در پیست لازترینگ لقب گیرد.
برای تایم زنی با M8 در پیست، خودرو را در حالت اسپرت پلاس قرار دادیم که تعلیق را بسیار سفت میکند. از همان آغاز حرکت در پیست، کاملاً تحت تأثیر این بیامو قرار گرفتیم و خودرو سه دور اول را بدون ذرهای کمفرمانی پشت سر گذاشت. در M8 سامانهٔ چهارچرخ محرک، برای انتقال نیرو محور عقب را در اولویت قرار میدهد که این باعث کمی بیشفرمانی میشود. همچنین امکان قطع کامل ارسال نیرو به چرخهای جلو هم وجود دارد که M8 را به یک کوپهٔ محرک عقب خالص تبدیل میکند. بااینحال، محور جلوی محرک پایداری بیشتر و از آن مهمتر کشش بیشتر هنگام شتاب گیری در زمان خروج از پیچها را فراهم میکند. به لطف این ویژگی، این کوپهٔ سنگین چهارنفره با لاستیکهای جادهای در لازترینگ عملکرد قانعکنندهای از خود نشان داد و تایم ۱ دقیقه و ۳۲.۷ ثانیه را ثبت کرد که تنها ۱.۲ ثانیه از آئودی کندتر بوده و زمان قابلاحترامی محسوب میشود.
پیروز رقابت این گلادیاتورها در پیست، هیولای محرک عقب و پیست محور مرسدس است. این دقیقترین عبارت برای توصیف AMG GT R است. محور جلوی این ماشین بسیار خوب، دقیق و تهاجمی عمل میکند اما هنگام رانندگی باید مراقب بود زیرا GT R تنها در صورتی کاملاً عاری از کمفرمانی خواهد بود که لاستیکهای آن به دمای بهینه رسیده باشند. بدون کمک کنترل کشش ۹ سطحی نمیتوان بهدرستی با این رودستر قدرتمند رانندگی کرد زیرا موتور آن بهقدری قدرتمند و وحشی است که دائماً باعث بازیگوشی عقب و سر خوردن خودرو به پهلو میشود. در سطح هفتم سیستم کنترل کشش، به تعادل ایدهآلی بین بیشفرمانی کنترلشده و جلوگیری از بازیگوشی بیشازحد عقب خودرو رسیدیم و تایم ۱ دقیقه و ۳۰.۶ ثانیه را ثبت کردیم که ۰.۹ ثانیه از آئودی سریعتر است.
نتیجهگیری
اگر همه جوانب را در نظر بگیریم، بیامو M8 به لطف تطبیقپذیری فوقالعاده، میتواند پیروز این رقابت باشد اما اگر خواهان احساس خالص رانندگی باشید، باید سراغ آئودی R8 بروید. مرسدس AMG GT R هم در حال حاضر یکی از سریعترین خودروهای روباز بازار محسوب میشود و برای پیست مناسبترین گزینه خواهد بود.
مقایسه مشخصات فنی
مرسدس AMG GT R | بیامو M8 کامپتیشن | آئودی R8 پرفورمنس | |
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو | ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو | ۵.۲ لیتری V10 |
قدرت | ۵۸۵ اسب بخار | ۶۲۵ اسب بخار | ۶۲۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۰۰ نیوتن متر | ۷۵۰ نیوتن متر | ۵۶۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۸ سرعته اتوماتیک | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۳.۵ ثانیه | ۳.۰ ثانیه | ۳.۱ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۱۵ کیلومتر/ساعت | ۲۵۰ کیلومتر/ساعت | ۳۳۰ کیلومتر/ساعت |
تایم پیست | ۱:۳۰.۶ | ۱:۳۲.۷ | ۱:۳۱.۵ |
مصرف سوخت | ۱۲.۹ لیتر ترکیبی | ۱۱.۵ لیتر ترکیبی | ۱۳.۶ لیتر ترکیبی |
حجم صندوق بار | ۱۶۵ لیتر | ۳۵۰ لیتر | ۱۱۲ لیتر |
قیمت | ۱۶۷,۶۵۰ دلار | ۱۳۱,۹۹۵ دلار | ۲۰۲,۹۹۵ دلار |
امیر
۲۳ فروردین ۱۴۰۱المانی باز نیستم اما ائودی همیشه برام جذاب بوده
مخصوصا آر۸ که هم صداش هم زیباییش خیلی متفاوت تر از رقباش بوده
یه تنفس طبیعی جذاب آلمانی
shirko
۲۳ فروردین ۱۴۰۱اگه موتور و پرفورمنس رو در نظر بگیریم ، ائودی با اون موتور وی ۱۰ لامبورگینی مقام اول و بدست میاره ، اگه زیبایی و اصالت و در نظر بگیریم مرسدس واگه ماشین اسپورت و سریع با مصارف شهری رو ، ب ام و .
Porsche 911
۲۳ فروردین ۱۴۰۱دوست عزیز موتور R8 یا همون ۵.۷ لیتر تنفس طبیعی مال خود آئودی هست
درسته که نسل اول این ماشین V8 بود اما اولین نسخه این موتور ۴.۸ لیتر بود که توسط آئودی ساخته شد و در اصل R8 نسبت به اوراکان اصیل تره و موتورش و هر چی داره مال خودش هست
Taha Malek
۲۳ فروردین ۱۴۰۱اون موتور برای آئودیه ک لامبو قرض گرفته
Kf
۲۳ فروردین ۱۴۰۱برعکس من اصلاً نتونستم با R8 حس بگیرم و دوسش داشته باشم
همیشه فکر میکنم زیر سایه 911 با Gt بوده
hssn
۲۳ فروردین ۱۴۰۱اگر میتونستم به شخصه M8 رو انتخاب میکردم چون با توجه به قیمت کمتر و پیست محور نبودن همچنان عملکرد قابل توجهی داشت درکنار اون دو خودروی دیگه ، به علاوه اینکه برای استفاده روزانه هم مناسبتره.
Ali_x76
۲۳ فروردین ۱۴۰۱ب ام و برخلاف اون دوتا که سوپراسپرتهای معمولی هستن، یه گرند تورر 2+2 محسوب میشه با ابعاد، صندلیها و فضای صندوق بیشتر و متعاقب همهی اینا، وزن بیشتر
اس کلاس کوپهی بنز رقیب مناسبتری برای M8 ئه.
محمدهادی
۲۳ فروردین ۱۴۰۱SL جدید داداش
اون همکلاس ام ۸ بی ام وست
Ali_x76
۲۴ فروردین ۱۴۰۱بنز SL هم دو نفرهست و کوچکتر و سبکتر
محسن قنبری
۲۳ فروردین ۱۴۰۱تاریخ خودروهای بنزینی تموم شده …. من از خودروهای برقی بدم میومد ولی کمی که فکر کردم دیدم خیلی از مسخره بازی های تعویض دنده و گیربکس و…. را ندارن…در واقع خودروهای برقی خیلی پیشرفته تر و ساخت راحت تری دارن .خودروهای بنزینی سر و صدای الکی و تعویض دنده و مصرف سوخت بالا و آلودگی هوا و الکی شلوغ هستن … واقعا دقیق تر نگاه کنیم خودروهای بنزینی واقعا یک عقب افتاده در مقابل خودروهای الکترونیکی محسوب میشن .
Clean energy (صیانت!)
۲۳ فروردین ۱۴۰۱برقی پیشرفته تره
صحیح
R
۲۳ فروردین ۱۴۰۱چون تو همیشه با پراید سروکله زدی و ماشین دنده اتومات نروندی که فکرت تو تعویض دنده و سروصدا و آلودگی نباشه
برقیه جارو برقی
۲۳ فروردین ۱۴۰۱احسنتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت
HOOMANM5
۳۱ فروردین ۱۴۰۲این حرفت نشون میده که هیچ سررشته ای از ماشین نداری و حتی یه ماشین درست و حسابی هم نروندی
مازیار
۲۳ فروردین ۱۴۰۱نداشتن سقف به ظاهر اتومبیل لطمه زیادی میزنه
هارمونی کلی بدنه بهم میخوره
خصوصا از نمای جانبی
M8 خیلی جذابه اما این …
GMA
۲۳ فروردین ۱۴۰۱البته این مشکل در خودرو هایی با سقف فلزی هم رنگ بدنه چندان به چشم نمیاد
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2021/04/Ferrari-812-GTS-6.jpg
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2021/04/Ferrari-812-GTS-9.jpg
مازیار
۲۳ فروردین ۱۴۰۱درسته این بیشتر بخاطر اینکه ستون C رو داره و مهمتر از اون این یه فراریه
علی
۲۳ فروردین ۱۴۰۱آر ۸ افسانهای با دوتا سرباز مقایسه نکنید خواهشاً 🙏
محمد امین
۲۳ فروردین ۱۴۰۱R8 کی افسانه ای بود …. همیشه رو دست داشته در کل دوران ساختش … الان دیگه ارزش خرید نداره
همون m8 با کلی قیمت کمتر داره پرفورمنس برابر با راحتی بیشتر رو میده … اگر دنبال سر صدای موتور هم باشید لامبورگینی هوراکان ایوو نسخه ی دف عقب گزینه ی خیلی بهتریه
Regra loaded
۲۳ فروردین ۱۴۰۱بی سقف زشت شدن
محمدهادی
۲۳ فروردین ۱۴۰۱درسته
سقف فلزیا خیلی شیک ترن
mohamadreza83
۲۳ فروردین ۱۴۰۱احساس میکنم M8 رو به زور توی رقابت چپونده بودند .
AMG GTR و R8 جفتشون سوپرکار محسوب میشن که اولویتشون پرفورمنس و عملکرد توی پیست هست ولی ام۸ تقریبا میشه گفت یه کوپه ۲+۲ که گرندتورر لوکس هست و قطعا المان هایی از اسپرت بودن و پرفرومنس هم توی DNAاش تزریق شده ( به دلیل بی ام و بودن )
در کل به نظرم M8 بیشتر رقیب بنتلی کانتیننتال GT V8 محسوب میشه تا این ها .
net
۲۳ فروردین ۱۴۰۱mohamadreza83
این ۳ ماشین سوپر اسپرت نیستند و ماشین روباز اسپرت خیابانی هستند. سوپر اسپرت مثل کوروت فراری پورشه لامبورگینی مکلارن،ائودی r8 فورد موستانگ هست.بنتلی در بین این ۳ ماشین قرار نمیگیره و بنتلی ماشین روباز اشرافی هست
mohamadreza83
۲۳ فروردین ۱۴۰۱رفیق
خودت میگی این ۳ ماشین سوپراسپورت نیستن ؛ بعد میگی سوپراسپرت مثل r8 و…محسوب میشه 😂😂😂😂😂😂😂
یعنی من عاشق اون دنیایی هستم که موستانگ توی اون سوپراسپورت محسوب بشه ؛ ولی AMG GTR و R8 ماشین اسپورت روباز به حساب بیان نه سوپراسپورت .
net
۲۳ فروردین ۱۴۰۱اشتباه شد
بنز gtr و ائودی r8 سوپر اسپرت هستند ولی بی ام و سری ۸ اسپرت خیابانی هست و بی ام و سری ۸ در دسته ماشین سوپر اسپرت قرار نمیگیره
Raptor
۲۳ فروردین ۱۴۰۱مرسدس
ار8
ام8
net
۲۳ فروردین ۱۴۰۱بی ام و سری ۸ روباز زیباترین ماشین روباز دنیا هست
dian-yoshani
۲۳ فروردین ۱۴۰۱آره خداییش روباز های bmw خیلی شیک ان
امیرسالار
۲۳ فروردین ۱۴۰۱اولm8 دوم R8 کلا از نسل قبل. AMG gt بیشتر خوشم میاد
بهنام
۲۳ فروردین ۱۴۰۱عکس ب ام و از نمای بغل رو که دیدم فکر کردم دارم به کمری سولارا با اون اوورهنگ های مضحک نگاه میکنم . برعکس دوستان من نمای ظاهری سری هشت رو قبول ندارم. آئودی هم از نمای کناری چنگی به دل نمیزنه و این نقیصه فقط در معدود خودروی روبازی مشاهده نمیشه . مرسدس چه در ظاهر و چه در فنی انتخاب من هست .
کیانوش
۲۳ فروردین ۱۴۰۱واقعا از نظر منم این بی ام و یکی از زشت ترین محصولات بی ام و هست
کم پیش میاد ماشین زشت بده بیرون ولی من حتی ام 2 رو ترجیح میدم به این
محمدهادی
۲۳ فروردین ۱۴۰۱دوست عزیز اتفاقا بنظر من این بی ام و یک بی ام و اصیله از بابت طراحی بدنه
سلیقه ها متفاوته،اما اکثر منتقدین مجامع خودرویی طراحی این نسل بی ام و رو تحسین کردن
ماکسیمیلیان
۲۳ فروردین ۱۴۰۱سلام و درود!
هر چه میکنم مرسدس بنز دل رباست
هر چه میکنم ب ام و عقل رباست
و هر چه میکنم آئودی گوش رباست
همه در یک سطح اما بر حسب سلیقه ی کودکی
در درجه ی اول مرسدس بنز GT R
در درجه دوم ب ام و m8 کامپتیشن
و در درجه ی سوم آئودی R8
تأکید میکنم بهترین خودروی “دوران کودکـیام” ، آئودی R8 بود که…بگذریـم.
هر سه با اختلاف میلیمتری با یکدیگر فاصله دارند اما مرسدس بنز ، مرسدس بنز است!
با این سخن نکته ی دیگری باقی نمیماند.
یا علی🌷
کیانوش
۲۳ فروردین ۱۴۰۱M8 که رقیب این دو خودرو نیست رقیب اس کلاس کوپه محسوب میشه
ائودی خیلی جذابه ولی بهتره که هوراکان رو به جاشی بگیره اونی که پول داره ولی بین این سه تا قطعا ای ام جی جی تی اوله رودستر باید کلاسیک باشه مثله همین جی تی ار واقعا هم خوشگله هم سریعه تو پیست عزیزان تسلا فن ببینن با وجود اینکه کم ترین قدرت رو داره و کند ترین شتاب بازم یک ثانیه از دومین خودرو سریعه تره یک ثانیه تو یک دوره خیلیه تو دنیای خودروسازی
Jdm باز
۲۳ فروردین ۱۴۰۱M8 هم قویترین عضو بود
هم کمترین قیمت
هم تو درگ برد
هم تو پیست دوم شد
برای استفاده شهری هم بهتره
طراحی فوق العاده خشنی هم داره
در کل انتخاب من m8 هست بخاطر ارزش خرید بالا ولی اگر دلی بود، اون v10 چشمو میگرفت و دیگه به هیچی فک نمیکردم
چیزیکه برام جالب بود، این که ائودی با اینکه موتور وسطه و تنفس طبیعی ولی تو پیست سوم شد در حالی که بنز با قیمت کمتر و موتور جلو بودن اول شد
محمدهادی
۲۳ فروردین ۱۴۰۱من هم چون به نوبت خودم یک بی ام و باز تیرم
ام ۸ هیولارو انتخاب میکنم
بعد نماینده ی مرسدس
و در آخر آر۸ کهنه کار ۱۰سیلندر
ماشین باز
۲۳ فروردین ۱۴۰۱با توجه به قیمت حتما بی ام وه
اما اگه دلی بگم بنز
و اگه موتور رو حتما گودزیلای V10ائودی
احمدرضا
۲۳ فروردین ۱۴۰۱بدون هیچ شکی آئودی انتخاب میکنم
امیررضا
۲۳ فروردین ۱۴۰۱یا خدا عشقامن هر سهتاشون 😍
dian-yoshani
۲۳ فروردین ۱۴۰۱خداییش کانورتیبل های bmw یه چیز دیگن
خیلی طراحی هماهنگی دارن
بهنام
۲۳ فروردین ۱۴۰۱M8 با پکیج کامپتیشن سرعتش روی 305 محدوده
فکر کنم 250 اشتباه ذکر کردین
مهدی
۲۳ فروردین ۱۴۰۱از معدود بی ام و هایی که از دیدنش لذت میبرم همین m8 هست واقعا ظاهر بی نقصی داره . کانسپت وحشتناکی داشت اگر نسخه تولیدی مشابه کانسپتش میشد یکی از جذابترین های تاریخ خودروسازی میشد
امین
۲۴ فروردین ۱۴۰۱بهترین ماشین دنیا فقط آئودی r8 سلطان آلمان و البته دنیا❤❤❤
ali
۲۵ فروردین ۱۴۰۱AMG GTC*
صدرا
۲۴ خرداد ۱۴۰۱۱.m8
2.amg gt
3.r8
واقعا m8 ادمو دیوانه وار سورپرایز میکنه
Pejman
۱۱ شهریور ۱۴۰۱این فقط یک مسابقه درون پیست نیست
بلکه مسابقه مهندسی این سه برنده
Amir hesam
۵ فروردین ۱۴۰۲با احترام به بی ام وه
من آئودی r8 و مرسدس بنز amg gt -r رو انتخاب میکنم طراحی هاشون بهتر به دل آدم میشینه و من اصلا طراحی ماشین های بی ام وه رو جدیدا دوست ندارم دیگه طراحی ماشین های بی ام وه مث سال های 2016 تا 2020 که زیبا بودند و به دل می نشست . دیگه الان به دل نمیشینه طراحی ماشین هاش . من آئودی r8 رو واقعا دوست دارم تو مسابقات 24 ساعته لئومانز سه سال پیاپی آئودی با همین ماشینش قهرمان شده بود. آئودی r8 سابقه زیادی نداره مث نیسان gtr ولی ماشینی هست که واقعا آدم عاشقش میشه و دیوونت میکنه ، البته من بنز Amg gt – از نوع S – از نوع بلک سریز و همین نوع r رو دوست دارم : به دل میشینه طراحی هاشون – هم آئودی r8 و هم بنز amg gt-r پرفورمنس خوبی دارن : البته من نیسان gtr و دوج چلنجر srt دیمون رو هم دوست دارم .
انتخاب نهایی منم توی این مقایسه آئودی و بنز هست .