آئودیمسابقات

قهرمانی تاریخی آئودی در رالی داکار 2024 با شاسی بلند برقی

پس از ۱۲ مرحله از رالی داکار ۲۰۲۴، خودروی برقی آئودی به قهرمانی رسید. این رویداد تاریخی، آینده‌ی موتوراسپرت و خصوصا مسابقات رالی جهانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

شاسی‌بلند برقی آئودی RS Q e-tron عملکرد شگفت‌انگیز خود در رالی داکار ۲۰۲۴ را ادامه داد و حالا بالاتر از تویوتا و فورد، صدرنشین است. این قهرمانی برای کارلوس ساینز راننده آئودی هم افتخاری بزرگ به همراه داشت.

امسال، چهارمین دوره‌ی متوالی از رالی داکار به میزبانی عربستان است. طی ۱۴ سال اخیر، به علت ناامنی در صحرای آفریقا، ۱۰ دوره تا سال ۲۰۱۹  در آمریکای جنوبی برگزار شد. رالی داکار از ۱۹۷۹ تا ۲۰۰۷ به طور معمول در مسیر پاریس در فرانسه تا داکار پایتخت سنگال انجام می‌شد.

کارلوس ساینز آئودی داکار 2024
کارلوس قهرمان داکار ۲۰۲۴

سال قبل، سباستین لوب فرانسوی برای ششمن مرتبه قهرمانی داکار را جشن گرفت و امسال، کارلوس ساینز به چهارمین موفقیت بزرگ در این رقابت سخت یافت. راننده‌ی ۶۱  ساله‌ی اسپانیایی، در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ هم قهرمان داکار شده بود. سال ۲۰۲۳ هم کارلوس ساینز با اختلافی اندک، مسابقه را با مقام دوم به پایان برد. او پدر کارلوس ساینز جونیور راننده‌ی فعلی تیم فرمول یک فراری است.

در پایان ۱۲ مرحله از داکار ۲۰۲۴، کارلوس ساینز با زمان ۴۸ ساعت و ۱۵ دقیقه، مسیر ۵ هزار کیلومتری را به پایان رساند. ماویس بلژیکی، راننده‌ی ۲۹ ساله‌ی تویوتا پشت فرمان هایلوکس، دوم شد و سباستین لوب، همراه با خودروی پرودرایو (Prodrive) مقام سوم را در اختیار گرفت. اختلاف زمانی این رانندگان با ساینز، بیش از یک ساعت و ۲۵ دقیقه بود.

آئودی داکار 2024

آئودی قهرمان داکار ۲۰۲۴، از شاسی‌بلند برقی RS Q e-tron استفاده کرد و تحسین کارشناسان را برانگیخت. این محصول، برخلاف تصور بسیاری از علاقه‌مندان خودرو، شتاب‌گیری بهتر نسبت به رقبا نداشت و در زمان ۴/۵ ثانیه روی سطح آسفالت، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت را ثبت کرده بود. آئودی RS Q e-tron در مسابقات داکار ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ هم شرکت داشت اما امسال، به قهرمانی رسید.

نمای جانبی آئودی داکار 2024

آئودی RS Q e-tron مجهز به ۳ موتور برقی با مجموع قدرت ۳۸۹ اسب بخار و گشتاور ۶۶۴ نیوتن‌متر است. این مدل همچنین، از یک موتور بنزینی ۴ سیلندر ۲ لیتر توربوشارژ مجهز به فناوری TFSI آئودی برای شارژ باتری‌ها استفاده می‌کند که قبلا در خودروهای آئودی مسابقات DTM وجود داشت. وزن خالص باتری‌های آئودی RS Q e-tron به‌تنهایی  ۳۷۰ کیلوگرم است و کل خودرو بدون راننده‌ها، ۲۱۰۰ کیلوگرم وزن دارد. این محصول، در مسیر‌های خارج جاده، نهایت سرعت ۱۷۰ کیلومتر برساعت فراهم می‌کند.

پرودرایو داکار 2024

خودروی نایب قهرمان داکار ۲۰۲۴، ساخت شرکت انگلیسی پرودرایو (Prodrive) است. این مجموعه، از سال ۱۹۸۴ با مدیریت دیوید ریچاردز با هدف حضور در مسابقات متنوع رالی شکل گرفت. محصول ویژه‌ی پرودرایو برای داکار ۲۰۲۴ از موتور ۳/۵ لیتر توئین توربوشارژ فورد با قدرت ۶۰۰ اسب بخار و گشتاور ۷۰۰ نیوتن‌متر استفاده کرد. جالب‌تر اینکه شاسی‌بلند دو دیفرانسیل پرودرایو برای مشتریان خارج از دنیای موتور اسپرت نیز تولید می‌شود. این مدل همراه امکانات مناسب رانندگی شخصی، حدود ۱/۵ میلیون دلار قیمت دارد. احمد الخلیفه شاهزاده‌ی بحرین، یکی از مشتریان پرودرایو است.

در بخش موتورسیکلت داکار ۲۰۲۴، کوین بناویدز موتورسوار آرژانتینی تیم KTM قهرمان شد. رقابت بین کامیون‌ها به قهرمانی محصول ساخت ایوکو (IVECO)  با رانندگی جنوس ون کاسترن هلندی انجامید تا برای دومین سال پیاپی، کامیون‌ساز ایتالیایی در قیاب کاماز روسیه، سکوی اول را فتح کند. در بخش چهارچرخ (Quad) برای سومین سال پیاپی، الکساندر ژیرود فرانسوی با یاماها به قهرمانی رسید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۹ رای

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. NAVID@@98

    ۲۹ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (773 ديدگاه)

    چه خبر جالبی😍
    برای اولین بار یک خودروی هیبریدی قهرمان رالی داکار شده کارلوس ساینز پدر با خودروی تیم آئودی به مقام اول رالی دست پیدا کرد😍
    نفر بعدی هم خودرپی یک تیم با فنی فورد بود🥰
    نکته جالبش فاصله زمانی بالا با نفرات بعدی حدود ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه جلوتر از نفرات بعدی از خط عبور کرد😍

    موافقم 22
    مخالفم 2
    1. NAVID@@98

      ۲۹ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (773 ديدگاه)

      کاماز بود یا تاترا که یک تیم روسی بود همیشه تو بخش کامیون ها قهرمان میشد امسال بجاش ایوکو قهرمان شد
      قهرمان بخش موتورسیکلت هم کی تی ام مقام اول دست پیدا کرد 😍
      من قبل از این خبر هاش رو خوندم کمی تفاوت داشت فکر کنم اون که من خوندم نتیجه نهایی رو هنوز ننوشته بودن مثل اینکه الان آپدیت شده. 🤷

      موافقم 15
      مخالفم 1
    2. Bmw

      ۳۰ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (29 ديدگاه)

      طبق معمول از آمریکایی ها خبری نیست
      خودشون می دونن اگه شرکت کنن آبرو ریزی میشه
      کلا ماشینای آمریکایی بدرد همون نسکار میخورن که با بدنه های پلاستیکی دور یه پیست صاف بچرخن 😂😂😂 یعنی نسکار خیلی قشنگ اصالت و هویت خودرو سازی آمریکارو نشون میده 😂😂😂

      مخالفم 15
      1. NAVID@@98

        ۳۰ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (773 ديدگاه)

        آمریکایی ها هم مسابقات مخصوص خودشون در خود آمریکا اختصاصی دارن انواع رقابت های هیجان انگیز و سرسخت که در کلاس های مختلفی هم برگزار میشن مثل باحا ۵۰۰ و باحا ۱۰۰۰ و انواع مسابقات رسمی و غیر رسمی دیگه💯🔥

        تجارب زیادی هم در این مسابقات کسب کردن یک بخشش هم مربوط به ارتباط بین خودروسازان با مسابقات آفرودی هست که برای آفرودر ها و پیکاپ تراک ها و اس یو وی ها و وانت هایی که میسازند از تجارب بدست آمده در مسابقات آفرودری که بدست میارن استفاده کردن و نتیجه هم داده که در عملکرد محصولات برتری دارن.💯🔥

        موافقم 13
        1. Bmw

          ۳۰ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (29 ديدگاه)

          اینایی شما گفتین رو اکثرا آمریکایی ها با خودشون دارن رقابت می کنن مسابقات ایندی کار هم موتوراش اکثرا ماله هونداس

          موافقم 1
          مخالفم 13
        2. NAVID@@98

          ۳۰ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (773 ديدگاه)

          اتفاقا ایندی کار بیشتر موتور هاش شورلت هست
          و بیشترین تعداد قهرمانی هم با موتور های شورلت بدست اومده چون شورلت بهتر بوده

          از نظر رقابتی هم مهم سطح مسابقات هست کلا آمریکایی ها هم مثل اروپا در مسابقات آفرودی سخت و سطح بالایی مشغول به فعالیت هستن و دستاورد های زیادی کسب کردن 🔥💯😍

          حال حاضر هم فورد به رالی داکار اومده
          خبرش چند پست بالاتر هم اومده
          خبر خوشحال کننده ای هست
          حتی دو خودروساز فورد و جنرال موتورز
          ( شورلت و کادیلاک ) در مسابقات استقامت جهانی لمانز و فرمول ۱ هم شرکت میکنند
          البته فورد همین الانش هم بطور غیر رسمی در رالی داکار حضور داره
          خودرویی که بعد از آئودی سکو آورد موتور و پیشرانه فورد داشت و چند ساله که عملکرد خوبی هم داشته ولی خود شرکت آمریکایی فورد بطور رسمی از سال آینده وارد رالی داکار میشه و با اروپایی ها رقابت میکنه برای قهرمانی از چند سال آینده وار فرمول ۱ هم میشن که خیلی خوبه.💯🔥😍

          موافقم 14
          مخالفم 1
      2. NAVID@@98

        ۳۰ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (773 ديدگاه)

        حتی مسابقاتی دیگه هم با نام نورا ۵۰۰ و نورا ۱۰۰۰ دارن که شرکت کنندگان با شاسی و موتور و گیربکس استوک هم در اون حضور پیدا میکنن در کنار خودروهای کاستوم، این ویژگی باعث شده خودرو سازانی مثل فورد و رم و شورلت به دستاورد ها و تجارب بزرگ و ارزشمندی دست پیدا کنند که نتیجه اش هم در محصولات برتری که ساختن دیدیم.

        با این حال فورد هم علاوه بر مواردی که گفتم قراره در رالی داکار هم شرکت کنه
        البته در حال حاضر هم خودرویی که بعد از آئودی که قهرمان شد از خط پایان عبور کرد خودرویی بود که از موتور و پیشرانه شرکت فورد در رالی داکار استفاده کرده و چندین ساله که رتبه و نتایج خوبی هم کسب کرده.💯🔥

        موافقم 14
  2. نشناسی بهتره

    ۲۹ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (501 ديدگاه)

    از حق نگذریم عجب عکسایی!
    مبارک آئودی باشه👏

    موافقم 17
    مخالفم 1
  3. سهیل

    ۲۹ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    قیاب!!!

    موافقم 1
    مخالفم 2
  4. sina

    ۲۹ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2663 ديدگاه)

    پشمام
    عجب خبری
    دمش گرم

    1. مازیار

      ۲۹ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (871 ديدگاه)

      نباید تعجب کرد
      غلبه برقی ها دیر و زود داره اما سوخت و سوز نه
      حالا تو بعضی سگمنت ها زودتر و بعضی دیرتر
      باتری هم سنگینه درست اما طبیعیه
      مثل تمام دستگاه‌ها باتری وزن اصلی رو تشکیل میده
      اما در اتومبیل ها این مشکل زودتر و بیشتر حل میشه هرچی باشه بزرگترین و فراگیرترین صنعت دنیاست
      ده سال دیگه وزن و زمان شارژ امروز خیلی مسخره به نظر خواهد اومد

      موافقم 9
      مخالفم 2
      1. Taha Ayoobi

        ۳۰ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (4379 ديدگاه)

        همین الانش دارن یه باتری لیتیومی توسعه میدن که تو 2 دقیقه شارژ میشه و تا دهه ها شارژ نگه میداره

  5. JaMsHiD

    ۳۰ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2796 ديدگاه)

    آئودی کولاک میکند !
    واقعا یه شرکت که تجربه ساخت هیچ ماشین آفرودی نداره خیلی کار بزرگی کرده توی رالی داکار برده !
    تویوتا هم که وضعیتش معلومه . بعد از اومدن نسخه هایلوکس +T1 که مکان موتور تغییر کرد و کلی تغییرات گسترده روی سیستم تعلیق انجام شد ، اول نباشه دوم رو مال خودش می‌کنه !

  6. همایون

    ۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (784 ديدگاه)

    این مسابقات اوجش تا همون سال ۲۰۰۷ بود که از پاریس تا داکار رانندگی میکردن.یادش بخیر یه زمانی میتسوبیشی با پاجرو پیشتاز بود و البته اگر خودروسازان هنوزم مجبور بودن برای شرکت در مسابقات نمونه خیابانی محصولاتشون رو عرضه کنن در تیراژ کم چه محصولات شاهکاری که به دست مشتریان نمیرسید مثل همین آئودی زیبا ای کاش هنوز این قانون بود.راستی بیشترین خطر و مرگ و میر هم برای موتورسواران هست تو این مسابقات و کمترینش برای کامیون سواران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا