آیا سوپراسپرت قدیمی فراری متعلق به حدود یک دهه پیش میتواند در مسابقهٔ درگ حریف یکی از قویترین و جدیدترین سدانهای آئودی شود؟
این خودروها هرچند هردو از پیشرانههای V8 استفاده میکنند اما از دیگر جهات کاملاً باهم متفاوت هستند. موتور جلو در برابر موتور وسط، توربوشارژ در برابر تنفس طبیعی، چهارچرخ محرک در برابر دیفرانسیل عقب و سدان در برابر سوپراسپرت. بیایید این تفاوتها را دقیقتر بررسی کنیم. زیر کاپوت آئودی RS7 پرفورمنس یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 قرار دارد که به لطف دو توربوشارژر، ۶۳۰ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این نیرو باید خودرویی ۲۰۶۵ کیلوگرمی را حرکت دهد.
از سوی دیگر، فراری ۴۵۸ یکی از بهترین موتورهای V8 تاریخ را در سینه دارد و پسوند اسپشیاله نیز بدان معنا است که این موتور ۴.۵ لیتری تنفس طبیعی قدرت بیشتری نسبت به ۴۵۸ معمولی تولید میکند. اسپشیاله ۶۰۵ اسب بخار قدرت و ۵۴۰ نیوتن متر گشتاور دارد که از طریق یک گیربکس هشت سرعته برگرفته از فرمول یک، به چرخهای عقب منتقل میشود. فراری نهتنها قدرت کمتری نسبت به رقیب آلمانی دارد بلکه از کشش کمتر ناشی از انتقال قدرت محرک عقب هم رنج میبرد هرچند که با وزن ۱۳۹۵ کیلوگرم، بسیار از RS7 سبکتر است.
بااینحال، سوپرکار ایتالیایی در تمام درگها شکست بدی میخورد زیرا آئودی ۲ تنی مثل گلوله به جلو شلیک میشود و اسب رقصان مارانلو را در گردوغبار خود رها میکند. در اینجا تأثیر سامانهٔ کواترو را بهوضوح میتوان دید درحالیکه اسپشیاله در آغاز حرکت برای دستیابی به کشش مناسب بسیار تلاش میکند. بااینحال، در مسابقات رولینگ که مزیت چهارچرخ محرک RS7 رنگ میبازد، فراری بهراحتی از آئودی فاصله میگیرد و تلخی باختهای قبلی در درگها را کاهش میدهد. در مسابقات درگ از حالت سکون اما RS7 400 متر را در ۱۱.۳ ثانیه طی میکند که ۰.۳ ثانیه از سوپرکار ایتالیایی سریعتر است.
سپس برای اینکه ببینیم یک خودروی معمولی در سال ۲۰۲۴ در برابر نقطهٔ اوج سوپراسپرتهای فراری در یک دهه پیش چه عملکردی خواهد داشت، جدیدترین مدل آئودی S3 به مصاف ۴۵۸ اسپشیاله میرود. این خودرو از یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر کوچک استفاده میکند که ۳۳۳ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور را مثل تمام خودروهای پرفورمنس چهار دههٔ گذشتهٔ آئودی، به هر چهارچرخ منتقل میکند. S3 با وزن ۱۶۱۰ کیلوگرم، به میزان قابلتوجهی از RS7 سبکتر است اما هنوز هم در قیاس با فراری خودروی سنگینتری خواهد بود؛ بنابراین، شکست دادن این سدان اسپرت جمعوجور برای ۴۵۸ اسپشیاله بسیار راحت است درحالیکه ۱۲.۹ ثانیه طول میکشد تا S3 مسافت ۴۰۰ متر را طی کند.
مقایسه مشخصات فنی
آئودی RS7 پرفورمنس | فراری ۴۵۸ اسپشیاله | |
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو | ۴.۵ لیتری V8 |
قدرت | ۶۳۰ اسب بخار | ۶۰۵ اسب بخار |
گشتاور | ۸۵۰ نیوتن متر | ۵۴۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | عقب |
وزن | ۲۰۶۵ کیلوگرم | ۱۳۹۵ کیلوگرم |
𝐀𝐥𝐢
۲۷ مرداد ۱۴۰۳رنگاشون خیلی جذابه!
amirkhanzadeh
۲۷ مرداد ۱۴۰۳طراحی فراری با اینکه مال چند سال پیشه
ولی انگار تازه از کمپانی اومده بیرون
PURIYA
۲۷ مرداد ۱۴۰۳M5 F90 تایم ۱۱.۱ میزنه اگه اون بود اختلافشون خیلی بیشتر میشد
گرچه فراری قابل احترامه حتی اگه تو لانچ حریف سدان های امروزی نباشه
HELLO.BROTHERS
۲۷ مرداد ۱۴۰۳خدا وکیلی تو صدای زیبای انجین تنفس طبیعی فراری رو باش چه صدایی،ولی کلن اتوموبیل های توربوشارژر اگه از بابت اسب بخار با اتوموبیل تنفس طبیعی برابر باشن ولی توی گشتاور برابر نیستن،برای همین تنفس طبیعی روبروی توربوشارژر کم میاره(مثل این میمونه اتوموبیل الکتریکی رو با بنزینی حتی توربوشارژر مقایسه کنی،قطعا الکتریکی برنده میشه).
آلمانی باز
۲۷ مرداد ۱۴۰۳چطور جرئت میکنی کامنت غیر فنی بزاری!!! اونم تو سایتی که رامین هست ، نظر دادن درمورد این آشغال های آلمانی رو بسپار به رامین بزار بیاد کامنت فنی بزاره!!!
R@min
۲۷ مرداد ۱۴۰۳تایم 11 زدن با سدان دو دیفرانسیل هنری نیست که اسم فراری با اوردن کنار بیمر لکه دار کنی.
PURIYA
۲۸ مرداد ۱۴۰۳خوبه نوشتم فراری جایگاه خودشو داره و قابل احترامه😐
بشخصه خودم محصولات فراری رو دوست دارم مخصوصا قدیمیاش
بعضیاتون واقعا می خواید رو مخ برید
شما نمی خواد به من یاد بدی متعصبانه رفتار نکنم ما هرجا نظر دادیم به سلیقه بقیه احترام گذاشتیم
Bmw
۲۸ مرداد ۱۴۰۳پوریا واقعا عجیبه که بهت حمله ور شدن بابت یه نظر شخصی تازه بدون توهین به سلیقه
آلمانی باز
۲۸ مرداد ۱۴۰۳سوتفاهم نشه ، به پوریا حمله ور نشدم ، مخاطب ام یکی دیکه بود… خودم لایک کردم
🏆Lamborghini🏆
۲۷ مرداد ۱۴۰۳از فراری بعید بود از این آئودی ببازه
اگه هوراکان بود به راحتی برنده میشود
Dino
۲۷ مرداد ۱۴۰۳ده سال پیش ۴۵۸ برای خودش پادشاهی میکرد
موتور F136 که هم مزراتی هم آلفا ازش استفاده کردند مجموعا ۸ جایزه رسمی برای خودش بار زد و برد . این موتور در حدی عالی بود که شورلت برای کوروت جدید هم رفت سراغش. لامبو همچین چیزایی رو تو خواب هم نمیبینه
R
۲۸ مرداد ۱۴۰۳حالا گیریم اینهمه جایزه گرفت…چرا تو درگ به رقیبش هوراکان پرفورمانته باخت؟
عملکرد نهایی مهمه نه جایزه
hosen
۲۷ مرداد ۱۴۰۳چقد این 458 رو دوست دارم با اون صدای موتور بی نظیرش. ولی خب نمیتونه حریف یه ماشین چهار چرخ محرک قلدری مثل rs7 بشه.
mosafer
۲۷ مرداد ۱۴۰۳تقریبا داریم به دوره ای میرسیم که سدان و سوپر اسپرت فاصله هاسون خیلی کم شده
HELLO.BROTHERS
۲۷ مرداد ۱۴۰۳فراری چه صدای دلنشین و زیبایی داره چون تنفس طبیعی،ولی مقایسه اتوموبیل تنفس طبیعی با توربوشارژر کلن اشتباه،مثل مقایسه اتوموبیل الکتریکی با بنزینی.
R
۲۷ مرداد ۱۴۰۳مت واتسون سلطان درگ های نامنظم
Mehdipasha
۲۷ مرداد ۱۴۰۳فراری کجا بی ام دبلیو کجا….سلطان بی چون چرا خودروها فقط فرارری
PURIYA
۲۷ مرداد ۱۴۰۳قربونت اون آئودیه نه بی ام دبیلیو
Kiarash
۲۷ مرداد ۱۴۰۳من همیشه از فراری خوشم اومده ولی آئودی رو به فراری هم ترجیح میدم
Taha Ayoobi
۲۷ مرداد ۱۴۰۳احساس میکنم یه جای کار میلنگه، قدرت هاشون تغریبا یکیه ولی آئودی گشتاور بیشتره، ولی خب از اون ور اختلاف وزنشون خیلیه، در حدی هست که بتونه اختلاف قدرت و گشتاور رو جبران کنه.
احتمال داره راننده فراری ناشی بوده باشه ولی سیستم تمام چرخ هم نباید دست کم گرفت.
hosen
۲۷ مرداد ۱۴۰۳طاها جان آئودی گشتاورش ۳۱۰ نیوتن متر بیشتره که رقم وحشتناکیه از اون گذشته از سیستم چهارچرخ کواترو استفاده میکنه برخلاف فراری که دف عقبه
درکل این فاصله بینشون کاملا طبیعیه
Taha Ayoobi
۲۷ مرداد ۱۴۰۳آخه اختلاف وزنشون خیلی زیاده واقعا.
میشه گفت اندازه یه هاچپک کوچیک اختلاف دارن.
اگه راننده فراری لانچش اوکی بوده باشه تنها علتی که میبینم همون کواتروعه که واقعا هم سیستم خفنیه.
JaMsHiD_R1988
۲۸ مرداد ۱۴۰۳دوتا راننده سطحاشون یکی بوده
فقط فراری آنالوگ بوده و آئودی همش سیستم هایی مثل کواترو و لانچ کنترل و اسپرت پلاس پلاس پلاس و فلان داشته که تونسته برنده بشه
بعدش اندازه دوتا پارس تی یو فایو اختلاف گشتاور داشتن
گشتاور خیلی موثره همچنین لانچ کنترل و سیستم توربو و تمام چرخ محرک
Galant.VR4(JDM)
۲۸ مرداد ۱۴۰۳روی کاغذ همهچی آسونتر به نظر میاد در حالی که از تفاوت گیربکس بگیر تا نوع لاستیک روی درگ تاثیر گذار هست
مثلا هدررفتن چندین درصد از قدرت انجین تا زمان رسیدن به دف عقب که آئودی نصف اون قدرت رو از دست نمیده
مقایسههای مت واتسون اونقدر تخصصی نیستن و صرفا از روی کاغذه و ببینده جز یه درگ برای سرگرمی چیز دیگهای ازش درک نمیکنه
وی
۲۷ مرداد ۱۴۰۳دوستان میدونستید 458اسپشیاله موقع معرفی 200هزار دلار بوده الان کم کار هاش حدود 600 هزارتا
فقط فراریه که حتی تولید انبوه هاشم حتی بعد از 10سال اینچنین بر ارزششون افروده میشه چه رسد به مدلی مثل 250gto که حدود 60 سال ازش میگذره و یه عتیقه کامله و حدود 70میلیون دلار قیمت میخوره
البته برای 458 اصلا اتفاق عجیبی نیست بنظر من جذاب ترین ماشین تاریخه طراحی ظاهری و داخلی فوق العاده صدای فوق العاده انجینی که دوبار جایزه بهترین انجین سال رو برد وزن کم و پیست محور بودن
یکی از دلایلی که به فراری ایمان اوردم این بود که همین اسپشیاله 8 سیلندر تو درگ پا به پای اونتادور میومد و زمان خودش همه رو تو پرفورمنس میزد
OM.01
۲۷ مرداد ۱۴۰۳آئودی RS3 سدان=3.7 ثانیه 0 تا 100 و 11.8 ثانیه 400 متر😁
اگه RS3 میاوردن رقابت به شدت نزدیک با 458 میداشت هیجان بیشتر میشد
بهترین سدان اسپرت (کامپکت) باتوجه به قیمت که میشه خرید تا 70 هزار دلار RS3 سدان هست و تا 150 هزار دلار هم سدان پرفورمنس RS7 بهترین گزینس.
یه 40 هزار دلار هم اضافه داشته باشید شرکت هایMTM و BTM و ABT و POWERDIVISION و… بهت موشک میدن با گارانتی😄
بیژن
۲۷ مرداد ۱۴۰۳مرحوم شلبی فرمود: اسب بخار چیزیه که باعث فروش ماشین میشه و گشتاور چیزی که باعث پیروزیش در مسابقات میشه.
JaMsHiD_R1988
۲۸ مرداد ۱۴۰۳گشتاور یه چیزیه که بیش از حدش باعث نابودی سرعت و هندلینگ و چسبندگی میشه
موقعی نه ترکشن کنترل نه لانچ کنترل نتونه اونو رام کنه ، همش تبدیل به هرزگردی غیر قابل کنترل میشه که اثرش توی پیچ ها و صفر تا صد مشخصه
Scuderia Ferrari
۲۸ مرداد ۱۴۰۳شخصیت جذاب و دوست داشتنی اسطوره ای مثل ۴۵۸ اسپشیاله با یه درگ بی ربط زیر سوال نمیره
گرچه رولینگ رو با اختلاف برد و جبران کرد ولی این ماشین برای درگ ساخته نشده
اگه میخواهید توانایی سامانه کواترو مشخص بشه و لانچ خوب آئودی رو نشون بدین با یه SF90 استراداله درگ بزارین
قول میدم بعد از اون درگ دیگه حرفی از سامانه کواترو زده نمیشه
hosen
۲۸ مرداد ۱۴۰۳داداش بوگاتیم نمیتونه تو شروع حرکت sf90 رو بگیره چه برسه به آئودی
اکسل
۲۸ مرداد ۱۴۰۳آئودی 🔰🗿🤩🤩
Galant.VR4(JDM)
۲۸ مرداد ۱۴۰۳درگ به منظور مقایسه یعنی اینکه قدرت ، گشتاور و وزن هر دو ماشین تو یه رده باشه! تنها فاکتوری که قبل از این درگ روش حساب باز کرده بودم وزن فراری بود که به لطف سیستم چهارچرخ آئودی این مورد هم محو شد.
car lover
۲۸ مرداد ۱۴۰۳و باز هم درگهای ابدوغ خیاری از سلطان مش واتسون
I love Deutschland
۲۸ مرداد ۱۴۰۳آئودی مینوازد! یه سدان خانوادگی حریف سوپر اسپرت و هایپر کار های چند صد هزار دلاری!
نی نی
۲۸ مرداد ۱۴۰۳فراری خوب آبروی آلمان رو برد هه
نی نی
۲۸ مرداد ۱۴۰۳چین فین کن
ابوالفضل
۲۹ مرداد ۱۴۰۳وقتی میگم تاثیر سیستم چهار چرخ محرک تو درگ
منظورم اینه
سدان با ۷۰۰ کیلو وزن بیشتر رو اینجوری از فراری جلو میندازه
پس تو درگ های اینچنین اینو لحاظ کنید
اابته اختلاف گشتاور هم زیاد بود
M power
۳۱ مرداد ۱۴۰۳جونم فراری
car lover
۳۱ مرداد ۱۴۰۳خیلی جذابتر میشد اگه R8 رو میوردن