آئودی

خروج آخرین آئودی TT از خط تولید، خداحافظی با کوپه افسانه‌ای آلمانی

آئودی با انتشار یک پست اینستاگرامی، خبر از ساخت آخرین نمونهٔ TT در کارخانهٔ مجارستان داده است تا پایان فصل مهمی در تاریخ این شرکت پس از سه نسل و ۲۵ سال رقم بخورد.

آئودی با عرضهٔ نسخه‌های پایانی TT در بازارهای مختلف در سراسر جهان طی سال گذشته، خبر از خداحافظی با این کوپهٔ دوست‌داشتنی داده بود و حالا سرانجام آخرین نمونهٔ TT از خط تولید کارخانهٔ مجارستان خارج شده و داستان این ماشین پس از سه نسل و ۲۵ سال پایان یابد. آخرین نمونهٔ این اسپرت آلمانی یک TTS کوپه است که در مراسم خداحافظی، کانسپت‌های کوپه و رودستر TT از سال ۱۹۹۵ و همین‌طور دو نمونه از نسل دوم آن را همراهی می‌کنند. روی شیشهٔ جلوی این خودرو می‌توان دید که از ۱۸ فوریهٔ ۱۹۹۸ تا ۱۰ نوامبر ۲۰۲۳ در کارخانهٔ مجارستان مجموعاً ۶۶۲,۷۶۲ دستگاه TT ساخته شده است.

آخرین TT به رنگ خاکستری متالیک بوده و از تریم کرومی تیرهٔ مات بهره می‌برد. در تصاویر قسمت جانبی این خودرو دیده نمی‌شود اما باید روی رینگ‌های ۲۰ اینچی ویژهٔ برنزی قرار گرفته باشد. TTS از یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو استفاده می‌کند که ۳۲۰ اسب بخار قدرت دارد. آئودی اما برای کسانی که خواهان قدرت بیشتری بودند نسخهٔ TT RS را هم با پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری پنج سیلندر توربو و ۴۰۰ اسب بخار قدرت ارائه می‌کرد. البته هرچند تولید TT به پایان رسیده است اما تا زمان اتمام موجودی آئودی همچنان امکان خرید آن وجود خواهد داشت. وب‌سایت آئودی در آلمان نشان می‌دهد که هم‌اکنون ۵۴۰ دستگاه نمونهٔ صفرکیلومتر در این کشور موجود است که بسته به نسخه و تجهیزات، بین ۴۵ تا ۱۰۵ هزار یورو قیمت دارند.

آئودی اخیراً نسخهٔ پایانی TT رودستر را در آمریکای شمالی عرضه کرد که فقط در ۵۰ دستگاه ساخته می‌شود. نسخه‌های ویژهٔ خداحافظی از اوایل سال جاری در بازارهای دیگری مثل بریتانیا، ژاپن و اسپانیا هم عرضه شده‌اند. آئودی با انتشار پستی اینستاگرامی خاتمهٔ تولید TT را اعلام کرده است. این پست نظر بسیاری از مالکان و طرفداران TT را جلب کرده و اکثر آن‌ها از کنار رفتن ارزان‌ترین کوپهٔ اسپرت آئودی به خاطر تولید شاسی‌بلندهای الکتریکی ابراز ناامیدی کرده‌اند. در طول سال‌ها نیز هرچند گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد جانشین‌های احتمالی TT در قالب مدلی تمام الکتریکی یا حتی کراس‌اوور مطرح شد اما آئودی هیچ حرفی در مورد احتمال بازگشت این نام نزده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. امیر

    ۳ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (692 ديدگاه)

    برای همیشه که خداحافظی نمیکنه !! نسخه برقی tt و r8 قراره بیان

    موافقم 7
    مخالفم 47
    1. amir

      ۳ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (3600 ديدگاه)

      امیدوارم به یه طراحی خشن و تیز و بز و خفن بدن مثل اراس هفت نه یه طراحی تخم مرغی بنزگونه و خرابش کنن

      موافقم 21
      مخالفم 5
    2. Amir

      ۵ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (4 ديدگاه)

      های چی بگم
      این صنعت داره به کجا میره تهش به چی میرسه
      به نظر من که این مسیر برقی ها مسیر اشتباهی هس

      موافقم 5
      مخالفم 3
      1. JaMsHiD

        ۱۸ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (2692 ديدگاه)

        آینده خودرو ها هر کاری کنی برقیه !
        مگر اینکه یه فکری کنن شرکت های تولید قطعات افتر مارکت آلمیچر درست کنن که با چرخش موتور برقی این آلمیچر هم به چرخش در بیاد و صدا تولید کنه😂💔

  2. datsun

    ۳ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (3915 ديدگاه)

    TT به هیچ عنوان یک کوپه افسانه ی نبود

    موافقم 18
    مخالفم 95
    1. محمدرضا

      ۳ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (1075 ديدگاه)

      مطلب به اندازه کافی درد ناک بود
      تو چرا نمک رو زخممون میپاشی؟

      موافقم 58
      مخالفم 3
      1. amir

        ۳ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (3600 ديدگاه)

        خیلی وقت بود نبودی شما

        موافقم 11
    2. amir

      ۳ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (3600 ديدگاه)

      فکر میکنی
      یه پا تو گیمم میزدی عاشقش میشدی

      موافقم 17
      مخالفم 1
    3. Navid A J

      ۳ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (3792 ديدگاه)

      به نظرم میگفت دوست داشتنی بهتر بود تا بگه افسانه ای.

      موافقم 4
      مخالفم 9
    4. میتسوبیشی سوار

      ۴ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (3 ديدگاه)

      حق حق حق حق حق تا ابد

      موافقم 0
      مخالفم 2
    5. JaMsHiD

      ۱۸ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2692 ديدگاه)

      افسانه ای نبود در برابر کواترو S1 !
      وگرنه بنظرم یه کوپه پنج سیلندر توربو و تمام چرخ محرک هر کاری کنی یه پرفورمنس بسیار بسیار قابل توجهی تولید می‌کنه که هر کاری کنی در قیاس خودش یه افسانه هست

  3. الف.ی

    ۳ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1762 ديدگاه)

    هوف یادش بخیر تو سری های need for speed خاطره داریم باهاش
    جزو ماشینایی بود که آرزو داشتم تو دنیای واقعی داشته باشمش
    با اون موتور 5 سیلندر ❤

    چقد صنعت خودرو داره ناراحت کننده پیش میره
    خداحافظی با مدلای خاطره ساز به خاطر یه مشت ماشین مسخره الکتریکی
    آئودی همین چند وقت پیش با آر8 هم خداحافظی کرده بود

    موافقم 50
    مخالفم 1
    1. amir

      ۳ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (3600 ديدگاه)

      دقیقا یادش بخیر nfs underground 2 یکی از خوبای تیونینگ خودرو هم بود آئودی ttیکی از خوش دست ترین ماشیناش بود قشنگ تا خرخره تقویت میکردی
      تو ماست وانتد افسانه ای هم بود عالی بود

      موافقم 15
      مخالفم 1
      1. aliasn

        ۳ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (95 ديدگاه)

        توی nfs آندر کاور ، تیونش کرده بودم یه بار باش رفتم دونات زدم طوریکه یه چرخش در حین دونات از زمین. کنده میشد!عین وقتیکه کامیون ها درگ میزارن باهم.

  4. 𝐀𝐥𝐢

    ۳ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1516 ديدگاه)

    کوپه خیلی جذابی بود. r8وtt حیف شدن

    موافقم 15
  5. ARIAN

    ۳ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (347 ديدگاه)

    گریه ام میاد. خداحافظ😭

    موافقم 10
    مخالفم 1
  6. مهدی

    ۳ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (124 ديدگاه)

    یادش بخیر خونه مادری نیک بخت واحدی سمت ما بودش اون وقت که بازی میکردش یه دونه تی تی کروک وارد کرد بود جز اولین ها بودش
    هر دو هفته یه بار میومدش سر میزدش رفتنی هم کله خیابان و اتوبان فقط نگاهش میکردش
    نقره ای رنگ بودش عجب رخی داشت
    از نزدیگ خیلی گوگولی بودش

  7. Enzo Ferrari 2008

    ۳ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    خداحافظ ای آئودی کوچک

  8. محمد

    ۳ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (164 ديدگاه)

    آخرش فقط موستانگ می‌مونه و مزدا میاتا

  9. بهرام

    ۳ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    کلاً برند آئودی یک برند خودروهای خانواده، تاکسی، پلیس و کار هستش. هیچ محصولیش حتی آر-8 هم افسانه ای نبود چه برسه به تی‌تی. کلاً آر-8 تایپ42 روی پلتفرم و موتور لامبو گالاردو توسعه داده شد و هیچیش آئودی نبود و همش لامبورگینی بود. نسل دوم و آخرش یعنی تایپ فور اس هم روی شاسی و موتور هوراکان ساخته شد. برای همین هیچکس آر-8 نخرید و به قهقرا رفت. عزیزان لطفاً قبل از افسانه سازی و اسطوره سازی کمی تحقیق هم بکنند. کلاً برند آئودی یک برند معمولی هستش

    موافقم 5
    مخالفم 41
    1. GODZILLA

      ۳ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (67 ديدگاه)

      آئودی بود اون v10 5.2 توسعه داد .. چی میگی؟

      موافقم 17
      مخالفم 1
    2. Dan

      ۳ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (677 ديدگاه)

      اتفاقا درست برعکس
      نسل دوم گالاردو و هورکان هردو بر اساس آئودی r8 ساخته شده بودن و پلتفرم و موتورش مال گروه فولکس واگن بود
      حتی لامبورگینی اوروس هم بر اساس فولکس توآرگ و آئودی RSQ7 ساخته شدن
      تنها چیزی که لامبو خودش ساخته همون موتور V12 هست که اونم بعدا توسط فولکس واگن اصلاح شده بود

      موافقم 21
      مخالفم 1
    3. ناشناس

      ۴ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (17 ديدگاه)

      جون جدت در مورد خودرو حرف نزن ….

    4. JaMsHiD

      ۱۸ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2692 ديدگاه)

      از نظر من هم موقعی افسانه ای به نام S1 کواترو هست نه تنها R8 بلکه هیچ ماشین تمام چرخ محرکی نمیتونه لقب افسانه رو به خودش بگیره !
      (ماشین های رالی گروه B جای خود دارن !)

  10. وی

    ۳ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (374 ديدگاه)

    معلوم نیست چیکار داره میکنه ائودی دیگه اصلا کوپه ای نموند فقط یه مشت ماشین شتر گاو پلنگ برقی ( ترکیب suv و سدان و هاچ بک و…)

    1. JaMsHiD

      ۱۸ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2692 ديدگاه)

      آئودی تمامی ماشین های سدانش واقعا سدانه از بغل نگاه کنی حتی مدل های جدید باز هم یه سدانه مثل طراحی های روی مد نیست که کوپه باشه با چهارتا در !
      مثل A3 A4 A7 !
      شتر گاو پلنگ طراحی های ب ام و هست سری پنج جدیدش که پشتش یه ذره صندوق داره با دویست متر ارتفاع !

  11. Lion_crypto

    ۴ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    حیف شد
    میگن از این به بعد نسخه برقی میاد
    ولی هیچ وقت صدای اگزوز ماشین رو. صدای ریش تراش ترجیح نمیدم

    همیشه بنزینی بهترین بوده
    وبازم حیف چون قبلا نمیتونستیم بخریم اینبار دیگه غیر ممکن شد

    موافقم 3
    مخالفم 1
  12. رضا نادری

    ۴ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (10 ديدگاه)

    افسانه تعمیرگاه ها 💩

    موافقم 2
    مخالفم 3
  13. 18:45

    ۴ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (623 ديدگاه)

    Tt حیفه واقعا از بین بره… 😑😑😑😢😢
    بخصوص نسل دوم اون خیلی خوش درخشیده بود با اون ظاهر الماس گونه و کابینی که هیچ رقیبی قابل مقایسه با اون نبود و پرفورمنس خارق العاده بخصوص تو مدل های RS!💥💯💯
    حرفم و آقای دهقان خوب درک میکنه، چون میدونم که خودشم عاشق Tt هست! 😉❤️

  14. Ali

    ۴ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    قلبم شکست💔

  15. JaMsHiD

    ۱۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2692 ديدگاه)

    طراحی آئودی هر کاری کنی زیباست
    امیدوارم مثل مدل های برقی دیگه مدل برقی این ماشین هم زیبا باشه …
    هر سال یه ماشین از سبد آئودی برقی میشه تا برسه به ۲۰۳۰ که نه تنها آئودی بلکه کل جهان برقی میشن !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا