برای اینکه بفهمیم در شرایط برفی خودروی دیفرانسیل جلو بهتر است یا دیفرانسیل عقب، آئودی A4 و بامو سری ۳ با قدرت یکسانی طی چند آزمون مختلف به مصاف هم رفتهاند.
این سؤالی قدیمی است. درصورتیکه تمام فاکتورها برابر باشد، کدامیک در برف بهتر است؟ دیفرانسیل جلو یا دیفرانسیل عقب؟ به لطف ویدئوی جدید کانال یوتیوب Tyre Reviews درنهایت میتوانیم پاسخ این سؤال را بفهمیم. این کانال دو سدان آلمانی با مشخصات یکسان را در محیطی کاملاً برفی در برابر هم قرار داده است تا یکبار برای همیشه بفهمیم برای چنین شرایطی خودروی محرک جلو انتخاب بهتری خواهد بود یا محرک عقب.
این خودروها آئودی A4 و بامو سری ۳ هستند که هردو از پیشرانههای ۲ لیتری چهار سیلندر توربودیزل استفاده میکنند و هردو ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور دارند. همچنین هردو خودرو به لاستیکهای زمستانی گودیر اولترا گریپ پرفورمنس با اندازهٔ یکسان مجهز هستند. در آزمایش شتاب در خط مستقیم با کنترل کشش روشن، با وجود تفاوت توزیع وزن و محور محرک، دو خودرو تقریباً نزدیک به هم عمل میکنند اما وقتی کنترل کشش خاموش میشود، بامو کمی نسبت به آئودی برتری پیدا میکند زیرا هنگام شتاب گیری وزن خودرو به عقب فشار میآورد و کشش بیشتری را به چرخهای محرک میدهد.
سپس دو خودرو در شیب ۱۵ درصد در برابر هم قرار میگیرند تا ببینیم کدامیک برای شروع حرکت از حالت سکون با چالش بیشتری مواجه میشود. هردو خودرو عملکرد نسبتاً خوبی دارند اما بازهم این بامو است که کمی بهتر عمل میکند. در آزمایش شتاب جانبی روی مسیر برفی هم دو خودرو شبیه هم عمل میکنند که دلیل اصلی این موضوع استفاده از لاستیکهای یکسان است. وقتی دو خودرو در پیست برفی به مصاف هم میروند اما همهچیز جالبتر میشود. در این مرحله، بامو با کنترل کشش خاموش لپ تایم سریعتری ثبت میکند اما هنگام روشن بودن کنترل کشش این آئودی است که سریعتر میشود.
وقتی نتیجهٔ تمام رقابتهایی که بین این دو خودرو در برف برگزار شد را کنار هم بگذاریم، این بامو دیفرانسیل عقب است که پیروز میشود اما نه با اختلاف زیادی؛ بنابراین، از این ویدئو نتیجه میگیریم که خودروی شما صرفنظر از محور محرک جلو یا عقب، اگر لاستیکهای زمستانی مناسبی داشته باشد در برف عملکرد خوبی خواهد داشت.
در تایید این آزمون می توانید آزمایش تسلا مدل سه دو موتوره در برف را در سه حالت دیفرانسیل جلو، دیفرانسیل عقب و تمام چرخ محرک ببینید:
Jeferson
۲۷ آذر ۱۴۰۲تو رانندگیِ عادی تو برف، دف عقب با اختلاف کم بهتره
ولی از لحاظ لذت، با اختلاف بیشتری بهتره
JaMsHiD
۱۴ دی ۱۴۰۲یه کواترو بخر هم مزیت های دف جلو و دف عقب رو با هم داشته باش😉
amir
۲۷ آذر ۱۴۰۲دف جلو رو زیاد دوست ندارم
یا یه awd آفرودر دو دف با قفل دف باشه یا یه دف عقب
ممد ژانگولر
۲۷ آذر ۱۴۰۲صدرصد دیفرنسیال جلو تو برف بهتره . شاید خیلیهاتون یادتون نیاد و طفلی بیش نبودین . ی ماشینی تو ایران بود بنام رنو ۵ .
یادمه زمستون میشد هر چی پیکان بود رقص عربی میزد ولی رنو ۵ عین شیر میرفت بالا
مازیار
۲۷ آذر ۱۴۰۲ممدجون اینکه میگن دف جلو تو سربالایی بهتره بخاطر مسئله دیگه ای هست اونم انتقال نیرو با اتلاف کمتره که باعث میشه نسبت به ماشینای هم قد و قواره _ که زمان قدیم عموما دف عقب بودن _ بهتر بالا بره
اما این فقط برا مسیر خشک و عادی هست و تو مسیر برفی یا گلی یا دف جلو زودتر از دف عقب بکسوات میکنه و بکسوات هم اولین و آخرین دلیل واموندگیه
ممد ژانگولر
۲۷ آذر ۱۴۰۲داداش مازیار حرفت درست ولی من قشنگ یادمه تو همین خ ولنجک تهران پیکان همون پایین گیر میکردن میزدن بقل ولی رنو ۵ و پاترول خودشونو میکشوندن بالا. داداش الکی حرفی نمیزنیم که . حتی تو شرایط کاملا مساوی مثل داشتن زنجیر چرخ و یخ شیکن باز پیکان نمیتونست بره بالا . حالا ماشینای جدید با تکنولوژیهای خاصشون جبران کردنو نمیدونم ولی رنو ۵ تو شرایط برفی عالی بود .
مازیار
۲۷ آذر ۱۴۰۲خوب به عوامل دیگه ای هم بستگی داره مثل نوع لاستیک یا مهارت راننده که ممکنه با گاز زیاد عقب ماشین منحرف بشه ( همون رقص عربی که گفتی )
Kf
۲۷ آذر ۱۴۰۲یه مجله میاد با آئودی و بی ام و با کلی تست میگه دف عقب کمی بهتره بعدش یه متخصص میاد که آره رنو ۵ از پیکان بهتر بود پس دف جلو خوبه هر کی هم مخالفه بچه ساله.
ممد ژانگولر
۲۷ آذر ۱۴۰۲داداش kfc راجب پلی استیشن صحبت نکردم که راجب واقعیت ماشینهای قدیم گفتم. حالا شما اون موقع سنت کم بوده پشت ردیف عقب ماشین میشستی و به ماشینهای اطرافت دقت نمیکردی و همش دنبال بادکنک فروشهای سر چهار راه ها بودی که یکی یدونه بادکنک برات بخره ناراحتی داره ؟
محمدرضا
۲۸ آذر ۱۴۰۲من هم در مورد بهتر بودن دف جلو تو برف موافقم،نمیشه با این دو ماشین که تو کلیپ هست نتیجه درست گرفت،وقتی خودتون تو برف با ماشین دف جلو و دف عقب رانندگی کرده باشید متوجه ایم موضوع میشید ،در دف جلو کنترل نگهداری ماشین خیلی راحتر هست و همینطور تو شیب مخالف بهتر عمل میکنه ، ،هر وقت یه ماشین رو مثلا آئودی از یک مدل ،رو یکی دف عقب یکی دف جلو تست کردن اون موقع نتیجه درست در میاد،نه دو ماشین با تعلیقات متفات و طراحی متفاوت در نوع و ضریب گریبکس
صاحب
۳۰ آذر ۱۴۰۲هیچ ماشینی مث آئودی نمیتونه دربرف خودنمایی کنه
علیرضا
۲۶ دی ۱۴۰۲ماشینای توی ایران و خارج خیلی با هم متفاوتن و یکی از مهمترین فاکتور ها وزن هستش که وقتی یه ماشین وزنش بالای ۱۵۰۰ کیلو باشه دیگه فرقی نداره دف جلو یا عقب در هر صورت توی برف گیر نمیکنه
دلیلش فشار روی تایر هست ولی در خفن ترین دف عقب تولید ایران مثل آردی حداکثر وزن روی محور عقب حدودا ۳۷۰ کیلو هست. که خیلی کمه و این باعث شده توی ایران مردم بگن دف عقب توی برف گیر میکنه
제네시스
۲۷ آذر ۱۴۰۲درود
بی ام و سری ۳ خیلی خوب است مخصوصا اگر دیف عقب باشد 😛
امین
۲۷ آذر ۱۴۰۲سری ۳ دف همیشه عقب هست مگر نسخه ۲ دیفرانسیل باشه.
آئودی دف جلو هست مگر نسخه ۲دف یا قدرت بالا باشه
Dark Knight
۲۷ آذر ۱۴۰۲تو برف نمیدونم ولی سر پیچ ها ماشین چهار چرخ محرک کنترل خیلی بهتری داره
محسن
۲۸ آذر ۱۴۰۲اره از نظر من و ادمای منطقی چهار چرخ محرک بهترینه هم ایمن تره هم اگه جاده تموم شه بازم راه میره هم لذت بیشتری داره و…
Viper
۲۷ آذر ۱۴۰۲الان کدوم دغ جلو بود کدوم دف عقب ؟؟
عارف
۲۷ آذر ۱۴۰۲طبق تجربه در شرایط لغزنده ، ماشینهای دف عقب شرایط و پایداری بهتری دارند
Rahman
۲۷ آذر ۱۴۰۲خودروهای دف جلو هر چه قدر مسافر و بار بیشتر شه خییلی سخت راه میفتن ولی خودروهای دف عقب هر چه قدر مسافر بیشتری داشته باشن کم تر دچار هرزگدری در برف میشن. اینو خودم تجربه کردم.
حسن
۲۷ آذر ۱۴۰۲اصلا خودروی دف جلو فرمونش مث گوش کوبه اخه چرا باید با خودروی دف عقب مقایسه بشه
نه تنها روی برف بلکه روی اسفالت هم دف عقب یه چیز دیگست
اصلا لذت رانندگی یعنی دف عقب
۲۷ آذر ۱۴۰۲هیچکدوم فقط پراید دیوار صاف رو میره بالا
محسن
۲۸ آذر ۱۴۰۲فک کنم جلو منبع ارباب پراید
mehran
۲۸ آذر ۱۴۰۲هیچ فرقی نداره فقط مهارت راننده و البته که لاستیک مهمترین معیاره تو برف نه دف
امیر علی
۲۸ آذر ۱۴۰۲تجربه چند ساله تو جاده نشان داده یکی از بهترین ماشین ها واسه حرکت تو برف پرایده.به خاطر وزن کم و دف جلو تو جاده برفی خیلی خوب حرکت می کنه
علی
۲۸ آذر ۱۴۰۲سلام نظر شخصی بر پایه مشاهده و تجربه.
اول بگم تو این تست لاستیک ها مخصوص برف بوده و به همین دلیل ب ام و دف عقب برتری پیدا کرد
لاستیک های میخ دار مخصوص برف رو با شرایط داخل و لاستیک چهار فصل در اکثر نقاط یکی نبینید
در خودرو های اقتصادی مثل همونایی که عموم مردم دارن دف جلو بهتره هم در برف گل و حتی زمین خشک
سرعت پیچیدن بالاتری داره
البته قدرت موتور محدودش میکنه فکر نکنم بیشتر از ۳۵۰ اسب داشته باشه که اونم تعریفی نیست و فقط خط مستقیم میشه از همش استفاده کرد
ولی اگر بحث همین ۱۰۰ تا زیر ۲۰۰ اسب باشه نمیتونید با دف عقب به سرعت دف جلو بپیچید البته اگر تعلیق هر دو برابر باشه
JaMsHiD
۱۷ دی ۱۴۰۲دف جلو مزیت های نسبتا زیادی داره !
کنترل بهتر و اینکه تا موقعی که گاز بدی پشت ماشین در نمیره !
برای همین نیسان توی ماشین لمانزش از سیستم دف جلو استفاده کرد !
و معایب زیادی هم داره ! مثل تقسیمات وزنی و شیرجه موقع ترمز گیری اونم بخاطر اینکه کل قطعات مربوط به موتور و گیربکس جلوی ماشین جمع شده !
و خب ، بهترین کار اینه که پنج هزار دلار بیشتر بدی و یه نمونه از همین آئودی ولی کواترو بخری ! هم لذت دف عقب رو داره هم تقسیمات وزنی خوبی داره هم هندلینگ یه ماشین دف جلو رو داره ! (تازه موقعی که گاز میدی ماشین نیم ساعت هرز گردی نمیکنه)