آئودیبی ام و

برای رانندگی در برف، خودروی دیفرانسیل جلو بهتر است یا دیفرانسیل عقب؟

برای اینکه بفهمیم در شرایط برفی خودروی دیفرانسیل جلو بهتر است یا دیفرانسیل عقب، آئودی A4 و ب‌ام‌و سری ۳ با قدرت یکسانی طی چند آزمون مختلف به مصاف هم رفته‌اند.

این سؤالی قدیمی است. درصورتی‌که تمام فاکتورها برابر باشد، کدام‌یک در برف بهتر است؟ دیفرانسیل جلو یا دیفرانسیل عقب؟ به لطف ویدئوی جدید کانال یوتیوب Tyre Reviews درنهایت می‌توانیم پاسخ این سؤال را بفهمیم. این کانال دو سدان آلمانی با مشخصات یکسان را در محیطی کاملاً برفی در برابر هم قرار داده است تا یک‌بار برای همیشه بفهمیم برای چنین شرایطی خودروی محرک جلو انتخاب بهتری خواهد بود یا محرک عقب.

این خودروها آئودی A4 و ب‌ام‌و سری ۳ هستند که هردو از پیشرانه‌های ۲ لیتری چهار سیلندر توربودیزل استفاده می‌کنند و هردو ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور دارند. همچنین هردو خودرو به لاستیک‌های زمستانی گودیر اولترا گریپ پرفورمنس با اندازهٔ یکسان مجهز هستند. در آزمایش شتاب در خط مستقیم با کنترل کشش روشن، با وجود تفاوت توزیع وزن و محور محرک، دو خودرو تقریباً نزدیک به هم عمل می‌کنند اما وقتی کنترل کشش خاموش می‌شود، ب‌ام‌و کمی نسبت به آئودی برتری پیدا می‌کند زیرا هنگام شتاب گیری وزن خودرو به عقب فشار می‌آورد و کشش بیشتری را به چرخ‌های محرک می‌دهد.

سپس دو خودرو در شیب ۱۵ درصد در برابر هم قرار می‌گیرند تا ببینیم کدام‌یک برای شروع حرکت از حالت سکون با چالش بیشتری مواجه می‌شود. هردو خودرو عملکرد نسبتاً خوبی دارند اما بازهم این ب‌ام‌و است که کمی بهتر عمل می‌کند. در آزمایش شتاب جانبی روی مسیر برفی هم دو خودرو شبیه هم عمل می‌کنند که دلیل اصلی این موضوع استفاده از لاستیک‌های یکسان است. وقتی دو خودرو در پیست برفی به مصاف هم می‌روند اما همه‌چیز جالب‌تر می‌شود. در این مرحله، ب‌ام‌و با کنترل کشش خاموش لپ تایم سریع‌تری ثبت می‌کند اما هنگام روشن بودن کنترل کشش این آئودی است که سریع‌تر می‌شود.

وقتی نتیجهٔ تمام رقابت‌هایی که بین این دو خودرو در برف برگزار شد را کنار هم بگذاریم، این ب‌ام‌و دیفرانسیل عقب است که پیروز می‌شود اما نه با اختلاف زیادی؛ بنابراین، از این ویدئو نتیجه می‌گیریم که خودروی شما صرف‌نظر از محور محرک جلو یا عقب، اگر لاستیک‌های زمستانی مناسبی داشته باشد در برف عملکرد خوبی خواهد داشت.

در تایید این آزمون می توانید آزمایش تسلا مدل سه دو موتوره در برف را در سه حالت دیفرانسیل جلو، دیفرانسیل عقب و تمام چرخ محرک ببینید:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۴۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. Jeferson

    ۲۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (164 ديدگاه)

    تو رانندگیِ عادی تو برف، دف عقب با اختلاف کم بهتره
    ولی از لحاظ لذت، با اختلاف بیشتری بهتره

    موافقم 53
    مخالفم 5
    1. JaMsHiD

      ۱۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2692 ديدگاه)

      یه کواترو بخر هم مزیت های دف جلو و دف عقب رو با هم داشته باش😉

  2. amir

    ۲۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (3600 ديدگاه)

    دف جلو رو زیاد دوست ندارم
    یا یه awd آفرودر دو دف با قفل دف باشه یا یه دف عقب

    موافقم 32
  3. ممد ژانگولر

    ۲۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (4128 ديدگاه)

    صدرصد دیفرنسیال جلو تو برف بهتره . شاید خیلیهاتون یادتون نیاد و طفلی بیش نبودین . ی ماشینی تو ایران بود بنام رنو ۵ .
    یادمه زمستون میشد هر چی پیکان بود رقص عربی میزد ولی رنو ۵ عین شیر میرفت بالا

    موافقم 52
    مخالفم 68
    1. مازیار

      ۲۷ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (823 ديدگاه)

      ممدجون اینکه میگن دف جلو تو سربالایی بهتره بخاطر مسئله دیگه ای هست اونم انتقال نیرو با اتلاف کمتره که باعث میشه نسبت به ماشینای هم قد و قواره _ که زمان قدیم عموما دف عقب بودن _ بهتر بالا بره
      اما این فقط برا مسیر خشک و عادی هست و تو مسیر برفی یا گلی یا دف جلو زودتر از دف عقب بکسوات میکنه و بکسوات هم اولین و آخرین دلیل واموندگیه

      موافقم 35
      مخالفم 5
      1. ممد ژانگولر

        ۲۷ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (4128 ديدگاه)

        داداش مازیار حرفت درست ولی من قشنگ یادمه تو همین خ ولنجک تهران پیکان همون پایین گیر میکردن میزدن بقل ولی رنو ۵ و پاترول خودشونو میکشوندن بالا. داداش الکی حرفی نمیزنیم که . حتی تو شرایط کاملا مساوی مثل داشتن زنجیر چرخ و یخ شیکن باز پیکان نمیتونست بره بالا . حالا ماشینای جدید با تکنولوژیهای خاصشون جبران کردنو نمیدونم ولی رنو ۵ تو شرایط برفی عالی بود .

        موافقم 27
        مخالفم 9
        1. مازیار

          ۲۷ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (823 ديدگاه)

          خوب به عوامل دیگه ای هم بستگی داره مثل نوع لاستیک یا مهارت راننده که ممکنه با گاز زیاد عقب ماشین منحرف بشه ( همون رقص عربی که گفتی )

          موافقم 17
          مخالفم 6
    2. Kf

      ۲۷ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (524 ديدگاه)

      یه مجله میاد با آئودی و بی ام و با کلی تست میگه دف عقب کمی بهتره بعدش یه متخصص میاد که آره رنو ۵ از پیکان بهتر بود پس دف جلو خوبه هر کی هم مخالفه بچه ساله.

      موافقم 62
      مخالفم 11
      1. ممد ژانگولر

        ۲۷ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (4128 ديدگاه)

        داداش kfc راجب پلی استیشن صحبت نکردم که راجب واقعیت ماشینهای قدیم گفتم. حالا شما اون موقع سنت کم بوده پشت ردیف عقب ماشین میشستی و به ماشینهای اطرافت دقت نمیکردی و همش دنبال بادکنک فروشهای سر چهار راه ها بودی که یکی یدونه بادکنک برات بخره ناراحتی داره ؟

        موافقم 28
        مخالفم 40
      2. محمدرضا

        ۲۸ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (34 ديدگاه)

        من هم در مورد بهتر بودن دف جلو تو برف موافقم،نمیشه با این دو ماشین که تو کلیپ هست نتیجه درست گرفت،وقتی خودتون تو برف با ماشین دف جلو و دف عقب رانندگی کرده باشید متوجه ایم موضوع میشید ،در دف جلو کنترل نگهداری ماشین خیلی راحتر هست و همینطور تو شیب مخالف بهتر عمل میکنه ، ،هر وقت یه ماشین رو مثلا آئودی از یک مدل ،رو یکی دف عقب یکی دف جلو تست کردن اون موقع نتیجه درست در میاد،نه دو ماشین با تعلیقات متفات و طراحی متفاوت در نوع و ضریب گریبکس

        موافقم 12
        مخالفم 4
      3. صاحب

        ۳۰ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (7 ديدگاه)

        هیچ ماشینی مث آئودی نمیتونه دربرف خودنمایی کنه

    3. علیرضا

      ۲۶ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (218 ديدگاه)

      ماشینای توی ایران و خارج خیلی با هم متفاوتن و یکی از مهمترین فاکتور ها وزن هستش که وقتی یه ماشین وزنش بالای ۱۵۰۰ کیلو باشه دیگه فرقی نداره دف جلو یا عقب در هر صورت توی برف گیر نمیکنه
      دلیلش فشار روی تایر هست ولی در خفن ترین دف عقب تولید ایران مثل آردی حداکثر وزن روی محور عقب حدودا ۳۷۰ کیلو هست. که خیلی کمه و این باعث شده توی ایران مردم بگن دف عقب توی برف گیر میکنه

  4. 제네시스

    ۲۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (404 ديدگاه)

    درود
    بی ام و سری ۳ خیلی خوب است مخصوصا اگر دیف عقب باشد 😛

    موافقم 22
    مخالفم 8
    1. امین

      ۲۷ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (648 ديدگاه)

      سری ۳ دف همیشه عقب هست مگر نسخه ۲ دیفرانسیل باشه.
      آئودی دف جلو هست مگر نسخه ۲دف یا قدرت بالا باشه

      موافقم 2
      مخالفم 4
  5. Dark Knight

    ۲۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (580 ديدگاه)

    تو برف نمیدونم ولی سر پیچ ها ماشین چهار چرخ محرک کنترل خیلی بهتری داره

    موافقم 13
    1. محسن

      ۲۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (162 ديدگاه)

      اره از نظر من و ادمای منطقی چهار چرخ محرک بهترینه هم ایمن تره هم اگه جاده تموم شه بازم راه میره هم لذت بیشتری داره و…

  6. Viper

    ۲۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (184 ديدگاه)

    الان کدوم دغ جلو بود کدوم دف عقب ؟؟

    موافقم 5
    مخالفم 1
  7. عارف

    ۲۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (326 ديدگاه)

    طبق تجربه در شرایط لغزنده ، ماشینهای دف عقب شرایط و پایداری بهتری دارند

    موافقم 12
    مخالفم 5
  8. Rahman

    ۲۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (55 ديدگاه)

    خودروهای دف جلو هر چه قدر مسافر و بار بیشتر شه خییلی سخت راه میفتن ولی خودروهای دف عقب هر چه قدر مسافر بیشتری داشته باشن کم تر دچار هرزگدری در برف میشن. اینو خودم تجربه کردم.

    موافقم 19
  9. حسن

    ۲۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (2059 ديدگاه)

    اصلا خودروی دف جلو فرمونش مث گوش کوبه اخه چرا باید با خودروی دف عقب مقایسه بشه
    نه تنها روی برف بلکه روی اسفالت هم دف عقب یه چیز دیگست
    اصلا لذت رانندگی یعنی دف عقب

    موافقم 27
    مخالفم 7
  10. ۲۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (4845 ديدگاه)

    هیچکدوم فقط پراید دیوار صاف رو میره بالا

    موافقم 18
    مخالفم 1
  11. محسن

    ۲۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (162 ديدگاه)

    فک کنم جلو منبع ارباب پراید

  12. mehran

    ۲۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (79 ديدگاه)

    هیچ فرقی نداره فقط مهارت راننده و البته که لاستیک مهمترین معیاره تو برف نه دف

    موافقم 1
    مخالفم 4
  13. امیر علی

    ۲۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (23 ديدگاه)

    تجربه چند ساله تو جاده نشان داده یکی از بهترین ماشین ها واسه حرکت تو برف پرایده.به خاطر وزن کم و دف جلو تو جاده برفی خیلی خوب حرکت می کنه

    موافقم 3
    مخالفم 3
  14. علی

    ۲۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (7 ديدگاه)

    سلام نظر شخصی بر پایه مشاهده و تجربه.
    اول بگم تو این تست لاستیک ها مخصوص برف بوده و به همین دلیل ب ام و دف عقب برتری پیدا کرد

    لاستیک های میخ دار مخصوص برف رو با شرایط داخل و لاستیک چهار فصل در اکثر نقاط یکی نبینید

    در خودرو های اقتصادی مثل همونایی که عموم مردم دارن دف جلو بهتره هم در برف گل و حتی زمین خشک
    سرعت پیچیدن بالاتری داره
    البته قدرت موتور محدودش میکنه فکر نکنم بیشتر از ۳۵۰ اسب داشته باشه که اونم تعریفی نیست و فقط خط مستقیم میشه از همش استفاده کرد
    ولی اگر بحث همین ۱۰۰ تا زیر ۲۰۰ اسب باشه نمیتونید با دف عقب به سرعت دف جلو بپیچید البته اگر تعلیق هر دو برابر باشه

    موافقم 5
    مخالفم 2
  15. JaMsHiD

    ۱۷ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2692 ديدگاه)

    دف جلو مزیت های نسبتا زیادی داره !
    کنترل بهتر و اینکه تا موقعی که گاز بدی پشت ماشین در نمیره !
    برای همین نیسان توی ماشین لمانزش از سیستم دف جلو استفاده کرد !
    و معایب زیادی هم داره ! مثل تقسیمات وزنی و شیرجه موقع ترمز گیری اونم بخاطر اینکه کل قطعات مربوط به موتور و گیربکس جلوی ماشین جمع شده !

    و خب ، بهترین کار اینه که پنج هزار دلار بیشتر بدی و یه نمونه از همین آئودی ولی کواترو بخری ! هم لذت دف عقب رو داره هم تقسیمات وزنی خوبی داره هم هندلینگ یه ماشین دف جلو رو داره ! (تازه موقعی که گاز میدی ماشین نیم ساعت هرز گردی نمیکنه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا