مشکل فولکس بزرگتر میشود. سازمان حفاظت محیط زیست امریکا (EPA) برای دومین بار گروه فولکسواگن را متهم به تخلّف از قانون «هوای پاک» کرده است. این بار، نام شش خودروی مختلف مطرح است که در میان آنها، محصولات آئودی و پورشه دیده میشوند. این خودروها با استفاده از نرمافزار موسوم به «ابزار شکست»، قوانین آلودگی فدرال در امریکا را نقض کردهاند.
فولکسواگن توراِگ TDI مدل ۲۰۱۴، پورشه کاین دیزل مدل ۲۰۱۵ و آئودیهای A6، A7، A8، A8L و Q5 مدل TDI، عناوین خودروهایی هستند که جدا از موارد اعلامشده در ۱۸ سپتامبر، مبتنی بر تخلف کمپانی در ۴۸۲ هزار خودروی دیزلی بین سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵، بازهم نقض قانون در آنها مشخص شده است. تقریباً ۱۰ هزار دستگاه توراِگ و کاین و همینطور، «تعداد نامشخصی» از محصولات ۲۰۱۶ آئودی، زیرمجموعه این تخلف قرار میگیرند. در همین حال، فولکسواگن در بیانیهای از ساختمان مرکزی در «ولفسبورگ»، تقلب عمدی در آلودگی این موتورها را تکذیب کرده است:فولکسواگن AG بر این موضوع تأکید دارد که هیچ نرمافزاری بر روی موتورهای ۳ لیتری V6 برای تغییر مشخصات آلودگی در یک شرایط غیرقانونی، نصب نشده است. برای روشنشدن کامل این موضوع، فولکسواگن با EPA همکاری کامل خواهد داشت.
البته «پورشه کارز» در امریکای شمالی، با احتیاط بیشتری به سراغ این موضوع رفته است:
ما پس از فهمیدن این اطلاعات، غافلگیر شدیم. تا قبل از این خبر، تمام اطلاعات مبنی بر موردتأیید بودن پورشه کاین دیزل بود.
فولکسواگن قبل از این گفته بود که بهخاطر عدمافشای استفاده از ابزار کمکی کنترل آلودگی (AEOD)، از گواهینامه EPA برای تمام مدلهای دیزل ۲۰۱۶ صرفنظر کرده است. در طول سه تست آزمایشگاهی که توسط هیئت منابع هوایی کالیفرنیا و محیط زیست کانادا انجام شده، سازمان حفاظت محیط زیست امریکا اعلام کرده که در تمام این خودروها با موتورهای دیزلی ۳ لیتری V-6، هرگاه نرمافزار تشخیص دهد که شرایط تست آزمایشگاهی برقرار نیست، به میزان ۹ برابر حدّ مجاز آلودگی اکسیدهای نیتروژن تولید میکنند. اگر بخواهیم مقایسهای داشته باشیم، مدلهای با موتور ۲ لیتری دیزلی در این حالت بین ۱۰ تا ۴۰ برابر NOₓ مجاز خروجی دارند.
مطابقه گفته EPA، مخصوصاً در روش آزمایش آلودگی فدرال موسوم به FTP 75 که برای مدت ۱۳۷۰ ثانیه انجام میشود، دقیقاً پس از یک ثانیه از شروع انجام تست، نرمافزار از شرایط «حالت نرمال» به «حالت حرارتی» سوئیچ میکند و در نتیجه، امکان استفاده از یک زمانبندی متفاوت در انژکتور، نرخ جریان گاز اگزوز و فشار جریان سوخت فراهم میشود. این در حالی است که اگر حسگرها، شرایط قرار گرفتن در یک تست آزمایشگاهی را تشخیص ندهند، حتی اگر هوا بسیار سرد شود، باز هم «شرایط حرارتی» فعال نخواهد شد. چنین نرمافزاری در استارت خودروها در هوای سرد بسیار رایج و کاملاً قانونی است؛ آن هم در زمانی که خودروسازان باید مبدّل کاتالیستیک خود را برای رسیدنِ هرچه سریعتر به سطح قابلقبول در تولید آلودگی، «خاموش» کنند. در فولکسواگن، «حالت حرارتی»، جریان گرم اگزوز را به منظور گرمایش یک سیستم کاتالیستیک کاهشی هدایت میکند؛ سیستمی که دارای دو مبدّل کاتالیستیک و انژکتور اوره است و بنابراین میتواند کاهش بیشتری در زمینه اکسیدهای نیتروژن داشته باشد. تا اینجای کار، هیچ مشکلی در این سیستم وجود ندارد، ولی تخلّف فولکسواگن در گزارش ندادن استفاده از این نرمافزار به EPA و همینطور، بهکارگیری کد و دستورالعملی است که با رساندن میزان آلودگی خودرو به استانداردهای آزمایشگاهی، زمینه را برای آلودگی بیشتر در شرایط عادی فراهم کرده است. این در حالی است که سازمان حفاظت محیط زیست امریکا هنوز جریمهای رسمی برای فولکسواگن در این زمینه درنظر نگرفته و سازمان ملی مدیریت ایمنی ترافیک بزرگراهها در امریکا نیز فراخوانی در مورد این مدلهای دیزلی نداشته است.
احمد
۱۳ آبان ۱۳۹۴هیچ جوره نمیشه از کار فولکس حمایت کرد
ولی فولکس هنوز فولکسه
چیزی که تونست لامبو رو پا به پای فراری بیاره
پورشه رو روز به روز بهتر کرد
بوگاتی ساخت که هنوز خیلیا حتی نمیتونن پیچیدگیش رو درک کنن
بنتلی رو به اوج برگردوند
سیات و اشکودا رو نجات داد
این کارش درست نبود ولی چیزی از ارزش هاش کم نشده
فرزاد
۱۳ آبان ۱۳۹۴سازمان حفاظت محیط زیست امریکا (EPA) برای دومین بار گروه فولکسواگن را متهم به تخلّف از قانون «هوای پاک» کرده است..به من و شما چه ربطی داره اخه؟
ماهان گاز قبلی
۱۳ آبان ۱۳۹۴قابل توجه سازمان استاندارد وحفاظت محیط زیست جمهوری اسلامی ایران !!!!!!!!!!!!
خودرو های بی کیفیت ایرانی وچینی با مصرف 10/15رو تائید میکنید!!
یه کمی شرم حیا وخجالت بکشید
Archi KHAN
۱۳ آبان ۱۳۹۴ایران همچین سازمانی داره واقعا عایا ؟!!!!!
رامتین
۱۳ آبان ۱۳۹۴عجب گیری کرده شرکتهایی مثه آئودی و پورشه. خود محصولات فولکس که چیز خاصی به شمار نمیان. بهترینش توراگه که خب بین suvهای مطرح، اصلا مطرح نیست. دلم برای آئودی و پورش میسوزه که اینچنین توسط فولکس به بازی گرفتند. دو خودروساز بسیار بزرگ و باکلاس پورش و آئودی باید مثه bmw و بنز مستقل بشند. بنظرم آئودی حتی از بنز یا بی ام و هم محصولات لوکس و باکیفیتتری میزنه و میتونه مستقل باشه.
احسان
۲۰ آبان ۱۳۹۴دوست عزیز با حرفت خیلی مخالفم. کی گفته محصولات فولکس واگن چیز خاصی نیست؟! درسته آئودی و پورشه برندهای لوکس اون هستند. اما فولکس یکی از بهترین برند های دنیا است. تیراژ تولید بالای 10 میلیون خودرو تنها یک نمونه از عظمت این شرکت است و نشان میدهد که چه برند محبوبی است. تنوع محصولاتش هم خیلی عالیه. پاسات، گلف، جتا، بورا، توآرگ،پولو، بیتل، استیشن واگن و…. بالای 200 میلیارد دلار درآمد سالانه داره و 600.000 نفر نیرویکار… یعنی یه امپراتوری به معنای واقعی کلمه… یه مثال برات بزنم. گل یه محصول دو رگه قدیمی برزیلی، آلمانی بود با موتور 8 سوپاپ… اما الان همه تو ایران ازش راضین…. تو دیگه خودت مقایسه کن.
king 918
۱۳ آبان ۱۳۹۴بابا اینا هم شورشو در اووردن والا………پورشه هم غافلگیر کردن…
AliZeus
۱۳ آبان ۱۳۹۴آخرش همه کارخونه هارو تعطیل میکنن، فقط ایران خودرو و سایپا می مونه :D
ali ayat
۱۳ آبان ۱۳۹۴این دیزل گیت و موسه های مختلفی که اونا دارن ما هم داریم ولی نه از اون موسسه های درست و حسابی که چند نفر که رشته شیمی خوندن با مدارک بالا و دکترای محیط زیست دارن نه نه ما پول میدیدم پول میدیم شیمی دان فوق دیپلم که با پارتی اومده میاریم پول میدیم دستگاه تقلبی میاریم پول میدیم موتورو رد میکنیم پول میدیم سازمان محیط زیست رو میخریم و موتور ملی هم همینجور مجوز گرفت
میلاد
۱۳ آبان ۱۳۹۴گروه صنعتی فولکس واگن اینقدر خوبی داره …اینقدر محصولات باکیفیتی ساخته که این مورد اشتباهشون اصلا به چشم نمیاد…….کار زمونه رو میبینی اون که باید روسوا بشه مثه گاری سازای داخلی روسوا نمیشه انوقت بهترینهای صنعت خودرو مثه فولکس و پورشه و آئودی میخوان درگیر این رسوایی بشن…….خدایا قربونت برم خودت بهتر میدونی داری چیکار میکنی ولی انصافا حق مردم مظلوم ایران رو از این دو تا گاری سازداخلی پس بگیر ….الهی آمین….
محمد
۱۳ آبان ۱۳۹۴تا فولکس واگن باشه دیگه برای تویوتا سلطان خودرو وخودرو سازی شاخ وشونه نکشه……………………..
The best of car is TOYOTA…………………….
luis
۱۳ آبان ۱۳۹۴عزیزم اخه یهو برا چی تویوتا رو میاری وسط فولکس راه خودشو میرع تویوتا راه خودشو میره این یه اشتباه بوده که صورت گرفته حالا پشت پرده مدریت فولکسو کسی نمیدونه که به خواست خودشون این کارو کردن یا بدون اطلاع بودن ولی دیگه ابیه که ریخته و نمیشهجمعش کرد.
ali ayat
۱۳ آبان ۱۳۹۴The best of car is toyota like
The best of car is Benz dislike
رهگذر
۱۴ آبان ۱۳۹۴این چه سوالیه؟
وحید
۱۳ آبان ۱۳۹۴جالبه بدونید تو مراکز معاینه فنی ایران لوله ی دستگاه تست آلایندگی رو داخل اگزوز میزارن اما دستگاهش همیشه خاموشه و فرمالیته این کارو میکنن چون تمامی خودرو ها آلایندگی بیش از حد مجاز دارن بدلیل ساختار بنزین ایران که داخلش سرب داره و این باعث از کار افتادن مبدل کاتالیستی میشه بعد میایم میگیم چرا هوا همیشه آلودست
نوید جهرمی
۱۳ آبان ۱۳۹۴از همینشون خوشم میاد که با هیچ کس تعارف ندارن و اونجا قانون حرف اول و آخر رو میزنه. نه مقام و منصب و پارتی و آقازاده بودن.
رهگذر
۱۴ آبان ۱۳۹۴خوب چرا نچاپه دیگران رو؟؟ دویچه بانک رو هم فکر کنم 200 تای ناقابل!! چاپید به جرم نقض تحریم ایران یعنی بدون هیچ زحمتی به همین راحتی هلو بیا برو تو گلو خدا نکنه یه سیستم به مفت خوری سطح جهانی عادت کنه و جهان سومی پیدا بشه بگه عوضش میده به مردمش بدون توجه به اینکه یکی از کسانی که جیبش زده میشه خود بیچارشه اما اونا از جهلش دارن استفاده میکنند
احمد باقری
۱۴ آبان ۱۳۹۴پورشه هم این کار رو کرد، کار بسیار اشتباهی کرد. اینکه بگیم فولکس اینکار رو کرده و یا پورشه رو وادار به این کار کرده، صد در صد درست نیست، چون پورشه با اینکه زیرمجموعه فولکس هست، کار خودش رو داره انجام میده و روی محصولات خودش نظارت کامل داره.